Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

THI-900 kirjoitti:En tiedä onko muilla samanmoisia kokemuksia korvakuulolla säädöstä, mutta itsellä jos säätää korvalla siihen missä käy parhaiten, on ennakkoa luokkaa 20 astetta ja sillä saa koneen varmasti rikki. :D
Hoho! Eipä ole kokemusta, mutta ihan hyvin voi olla kohtuuttoamasti ennakkoa, mistäs sitä tietää kun ei ole mitannut. Pitäisiköhän investoida sitten vielä tuo perhanan strobo, ei ole sellaisen kanssa puljaamisesta mitään kokemusta/tietoa mutta eipä se kai mikään amerikantemppu ole... Korvakuulolla se on viimeksi ollut säädettynä. Huonostihan se käy, mutta toivottavasti ei ole kuitenkaan lopullisesti mennyt rikki meikäläisen säätämisten seurauksena. Kiitoksia joka tapauksessa tiedosta!
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Niin on tämän kärjettömänkin kanssa asian laita. Korvakuulolla tulisi laitettua rankasti liikaa ennakkoa. Oikealla ennakolla tyhjäkäynti ei ole niin nättiä, mutta tärkeintä on että on oikein.

Jaa, mutta tätä kirjoitellessa tuli mieleen, että olisiko kansipahvi palanut liian suuren ennakon vuoksi? No, ei nyt vielä maalailla piruja seinille. :?
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

E.P. kirjoitti:Oikealla ennakolla tyhjäkäynti ei ole niin nättiä, mutta tärkeintä on että on oikein.
No, ainakin se oikean ennakon tuntomerkki on kunnossa että tyhjäkäynti ei ole nättiä...

Nesteen sekaan ei tunnu öljyä tulevan eikä öljyssä ainakaan paikallaan käyttämisen jäljiltä ole mitään erikoista. Puristukset pitänee lähitulevaisuudessa mitata kun saan mittarin lainaan.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Multa paloi joskus Sierrasta kansipahvi kahden sylinterin välistä. Ei menny vedet ja öljyt sekaisin, mutta käynti oli tietenkin huonoa. Syynä tosin oli jumittunut hukkaportti, josta seurasi liikaa ahtopainetta, josta seurasi liian laiha seos, josta seurasi nakutus, joka on aina pahasta moottorille. Ei montaa kertaa tarvinnut komentaa, kun tiiviste antautui. No, tämä vain esimerkkinä.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

E.P. kirjoitti:Multa paloi joskus Sierrasta kansipahvi kahden sylinterin välistä. Ei menny vedet ja öljyt sekaisin, mutta käynti oli tietenkin huonoa.
Mulla kärähti myöskin kerran italoihmeestä juuri näin. No, eiköhän se selviä puristukset mittaamalla. Jos puristukset ovat kunnossa eikä vedet mene öljyihin eikä öljyt veteen, niin ei kai siinä sitten ihan kauhean pahaa vikaa voi olla.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Vaihdoin tulpanjohdot ja tulpat, nyt tuntui olevan käyntiinlähtö kovin vaivalloista. Jätin sytytysvirrat päälle ja menin ihmettelemään jäikö joku kaapeli irti vai mistä on kyse. Satuin sohaisemaan virranjakajalta puolalle tulevaan johtoon ja kipinää lenteli virranjakajan alta. Se pultti jonka yläpään alle tulee katkojan kärkien johto ja alapäähän puolalle menevä johto oli aivan löysällä. Toivottavasti tuon paikalleen laittamisen jälkeen alkaisi homma skulaamaan paremmin, kyllä tuo nyt aika selvä vianaiheuttaja voisi olla.

Mutta...

mitenkäs tuossa hihnakoneessa saa sytytyksen suurin piirtein kohdalleen? Käsi oli aivoa nopeampi ja ehdin napata virranjakajan irti ennenkuin tajusin katsoa missä kohdalla se edes suurin piirtein oli. Nokka-akselin hihnapyörässä on valkoinen maalimerkki moottorin puolella. Löytyykö tietoa missä seudulla virranjakajan pitäisi olla silloin kun tuo on jossain kohdassa ja onko sen ajoitus aivan ylhäällä vai jossain muualla? Minun korjausohjeeni ei tuota hihnakonetta tunne...
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei virranjakajalla ole "oikeaa" asentoa, sen asento riippuu siitä miten itse koneen ajoitus on...!
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Jokari kirjoitti:Ei virranjakajalla ole "oikeaa" asentoa, sen asento riippuu siitä miten itse koneen ajoitus on...!
Ei tullut tosiaan yhtään katsottua minkä pytyn kohdalla oli pyörijä menossa kun nappasin sen irti. Kai se pitäisi saada jotenkin sen verran kohdalleen että kussakin pytyssä tulisi kipinää suurin piirtein silloin kun siellä on puristuksen loppu menossa. Totta kai virranjakajan asento riippuu koneen asennosta, mutta sen kai näkee noista ajoitusmerkeistä. Ei sillä tietenkään mitään yleisesti oikeaa asentoa ole, mutta kullekin nokka-akselin kohdalle oikea asento.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Tai no, kai se on oikealle hehtaarille saa jos ottaa tulpan pois ja kokeilee peukalolla koska alkaa olla ykkösessä puristusta. Sitten joku pitkä ruuvari männänpäälle ja pyörittelee edelleen kunnes näyttää yläkuolokohdalta ja tähtää sitten pyörijän ykkösen seutuville. Ellei noista merkeistä osaa joku kertoa jotain.

edit:hyi, strobohan maksaakin näköjään Motonetissäkin kolmekymppiä.
Viimeksi muokannut jonir, 4.7.2011 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Nokkapyörän takana on se porattu merkki ja jossain siinä venttiilikopan päässä sitten toinen.
Ne kohdakkain, sitten jakajan pyörijä nelospytyn kohalle niin pitäs tulla jonkinmoista räntäntänttää. :idea:
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Nyt ei taida auttaa muu kuin ottaa venakoppa auki. Siis jos ei ole harmainta aavistusta missä asennossa kone on. Pyöritellä konetta niin, että nelospytyllä on vaihto, eli pako meni juuri kiinni ja imu aukeamassa seuraavaksi (nelospytyn kohdalla molemman nokat osoittaa ylöspäin). Siitä tietää, että ykkösessä on sytytys. Sitten jakaja paikalleen siten, että pyörijä osoittaa ykköpytylle menevää sytytysjohtoa kohden.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei tarvitse koppaa repiä aukia. Ihan turhaan. Kyllä ne merkit siellä on kun ottaa silmän käteen.

Tai sitten 50/50 peli, joko on pielessä 180 astetta tai ei. Muutamalla jysärillä selviää jos ei osunut nappiin. Sitten vaan 180 astetta ympäri ja jo pitäisi alkaa mylvimään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Menipä hankalaksi. Hihnapyörässä on mulla valkoisella maalilla merkitty kohta, olisikohan sitten sen reiän kohdalla, ei tullut katsotuksi oliko reikää kun oli niin näkyvä maalimerkki. Ensimmäinen arvaus olisi että sen pitäisi osoittaa suoraan ylöspäin venakopan valurivan kohdalle niin olisikohan silloin ykkösessä puristustahdin ykk...?

Kyllähän sen tosiaan saa tuolla peukalolla ja pitkällä meisselilläkin oikealle hehtaarille. Paineella saa katsottua milloin ollaan puristustahdissa eikä pakotahdissa ja meisselillä yläkuolokohta suurin piirtein. Näillä mennään jos ei parempaa keksitä, osuu se oikealle hehtaarille.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jokari kirjoitti:Ei tarvitse koppaa repiä aukia. Ihan turhaan. Kyllä ne merkit siellä on kun ottaa silmän käteen.

Tai sitten 50/50 peli, joko on pielessä 180 astetta tai ei. Muutamalla jysärillä selviää jos ei osunut nappiin. Sitten vaan 180 astetta ympäri ja jo pitäisi alkaa mylvimään.
Toki noinkin, euroistaan tarkka ladahenkilö tekee, ettei mene turhaan kopan tiiviste uusiksi. Olet siis oikeassa. Kokeilun ja erehdyksen tie toimii tässäkin. Itse vaan olen tottunut toimimaan sen varmemman kautta, ja siksi hiukan kalliimman ratkaisun keksin. :)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No yleensä joskus vaihdettu tiiviste on kestänyt lukuisia avauksia...itsellä taisi tulla nyt neljäs avaus siitä kun vaihdoin ja vielä pitää.

Sehän se v*tuttaakin kun hihnakoneesta murrat sen kopan reunuksen jonkun aluslevyn alta, onnistuu muuten yllättävän helposti kun se koppa on alumiinia. Jatkovarsia en käyttäisi edes 1/4" välineillä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin