Projekti: Räkänaama racer

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei ole eriäviä mielipiteitä varmaan kenelläkään koska tuo on ainoa oikea tapa kiinnittää vaakaimut. Korvat ei katkea kaasareista eikä bensapinnat rupea värisemään omiaan.

Toinen vaihtoehto kumiprikkojen tilalle on nämä tuplajousiprikat, mutta ne tuppaavat katkeilemaan melko usein.
Kumiprikoille 2 mm välys puoliskojen väliin kiristettynä, ei enempää ei vähempää.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
duster73
Viestit: 148
Liittynyt: 17.1.2010 14:35
Paikkakunta: Ristiina

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja duster73 »

noitahan on myös sellasia levyjä,missä se o-rengas on vulkanoitu peltilevyyn kiinni,oliko se lotus-malli?ne on kätevät käyttää,helppo kasata noilla siis.mut ite oon käyttäny noita misabeja,kun niihin voi aina vaihtaa sen o-renkaan.mulla ollut noita tuplaprikkoja ja ne tosiaan saattaa joskus katkeilla.mutta ei mun oo kovin paljoa tarvinnu noita uusia.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

Hoi hei! Millä olette irrotelleet venttiilinohjurien lukkorenkaat, jotta saapi ohjurit pois? Tuntuu istuvan tosi tiukassa.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

separi kirjoitti:Hoi hei! Millä olette irrotelleet venttiilinohjurien lukkorenkaat, jotta saapi ohjurit pois? Tuntuu istuvan tosi tiukassa.
ei millään. lyöt ohjurin toiseen suuntaa pois. sitte ku ohjuri on irti ni siirtäöä renkaan uuteen ohjuriin.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

Yritin sitäkin kyllä, kun näin aluksi järkeilinkin. Ei irronnut lyömällä, niin ajattelin, että rengas sitten pitää sitä paikallaan. Pitänee lämmittää hieman kantta sitten.

Meikäläisellä on huono varakansi johon aina kokeilen ensin tämmöset arveluttavat hommat. Varakantta siis paukutin tuurnan ja vasaran kanssa. Ja en ihan hiljaa naputellut, vaan kilon lekallakin koitin ihan kokeen vuoksi mäjäyttää. Tulos = tuurna katkes ja ohjuri murtu :D.

Kokeilenpa vähän muotoilla tuurnaa. Tuossa kun on tuommoinen pyöristys ja sehän levittää ohjuria hieman.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pitäisi kysyä koneistamolta miten irrottavat nuo, aina on saanut vanhat ohjuritkin mukaan kansirempan jälkeen ja ehjiä on olleet.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kunnollisen lyöntituurnan voit tehdä vanhasta ohjurista ja venttiilistä. Hio ohjuri hivenen ohuemmaksi, tiputa venttiilin varteen ja hitsaa kiinni. Tälläinen työkalu pysyy ohjurissa paikallaan ja isku välittyy suoraan ohjuriin. Näin on ainakin kyläsepät irrotelleet...
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

pressa kirjoitti:Kunnollisen lyöntituurnan voit tehdä vanhasta ohjurista ja venttiilistä. Hio ohjuri hivenen ohuemmaksi, tiputa venttiilin varteen ja hitsaa kiinni. Tälläinen työkalu pysyy ohjurissa paikallaan ja isku välittyy suoraan ohjuriin. Näin on ainakin kyläsepät irrotelleet...

Hyvä idea. Voisi kokeilla, kunhan saa ensin yhden ohjurin irti :D
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

Noniin,

Tentit lukuvuoden osalta ohitse ja taas voi viettää lujaa ladalaatuaikaa. Pari venaohjuria sain irti 8 mm tuurnalla, mutta sitten löin vähän vinoon ja naps...tuurna taas katki. Teenpä tuollaisen pressan ehdottaman työkalun ja kokeillaan sillä uudestaan. Venat on sentään vähän sitkeämpää terästä.

Räpsäsin pari kuvaa kannesta, ja rupes pikkusen mietityttämään, että pitäisköhän hitsata pariin kohtaan pieni nökö vielä. Laitan kuvia niin voitte kertoa mielipiteenne. Käy meinaan aika lähellä liekkirenkaan reunaa jo, tosin noi jäljet on 1700-kansipaffista, mutta lähellä käy silti. Pari kuvaa myös Aateelta ostetuista kiertokangista nyt kuulapuhallettuna. Männät on jo kiinni.

Kuvia:
http://aijaa.com/v.php?i=000298069220.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=009328069221.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004788069222.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=003768069223.jpg


Noissa kangissa näkyy viilalla tehdyt öljynpostourat. Suosittelivat koneistamolla tekemään moiset, jos aikoo korkeilla kierroksilla käyttää paljon. Näin pääsee kuuma öljy paremmin poistumaan myös tuolta laakeripesän sivuilta.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Komiat ja kisaset ovat kanget 8)

Ei varmaankaan olisi pahitteeksi sulatella kanteen ainetta lissää
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Jaccez
Viestit: 537
Liittynyt: 19.2.2007 15:57
Paikkakunta: Jämsä

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja Jaccez »

Jaa onkos nuo ne kanket mitkä minä annoin aateelle iliman. :mrgreen:
Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

Joo, pitää sulatella jos koululla tarjoutuu mahdollisuus. En tiiä viittiikö ammattimiestä tohon vaivata. Oishan se tosin kiva pelata varman piälle. Ohjurit on nyt taottu irti ja olipa muuten homma. Yllättävän kovaa saa lekalla laitella. Pressan ehdottama työkalu toimi todella hyvin, kiitos vinkistä! Olipa muuten rumin työkalu, jota on tullut käytettyä. Siitäkin tosin mureni venttiilinvarsi viimesen ohjurin kohdalla.

Viime viikolla kysyin koneistamolta, että paljonko ottavat ohjurien vaihdosta. Vastaus oli jotain 100-200€. Pelästyin hintaa ja menin saman tien itse vaihtopuuhiin. Tuli huomattua, että ohjurien paikalleenlaitto onkin hieman tarkkuutta vaativaa puuhaa ja päätin kuitenkin vielä loput tehtäväksi pajalle. Kysyin uudelleen hintaa ja nyt lupasivatkin laittaa uudet ohjurit hintaan 20€ :O . Vanhat ohjurit ovat toki irti, mutta onhan tuo silti aikamoinen hinnanpudotus. Sisältää siis avartamisen/hoonaamisen oikeaan välykseen. Seetit lupasivat laittaa kuntoon 5€ kappale.

Pari kuvaa työkaluista:
http://aijaa.com/v.php?i=000248085375.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=005968085376.jpg
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Jaccez kirjoitti:Jaa onkos nuo ne kanket mitkä minä annoin aateelle iliman. :mrgreen:
Samat veivit :wink:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli seuraavaa työkalua kun teet niin, tiputa se ohjuri aivan siihen venttiililautasen alle asti. Hitsaat vain lautasen puolelta. Älä hio yhtään venttiilin vartta. Työkalu on kauniinpi ja kestävämpi kun ohjurin alareunaa ei hitsaa, niin eikä sen karkaisuaste muutu. Lyönnin pitää olla suora, kuvista huomaan että joku on lyönyt hivenen vinooon (ainakin kerran).
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projekti: Räkänaama racer

Viesti Kirjoittaja separi »

pressa kirjoitti:
Eli seuraavaa työkalua kun teet niin, tiputa se ohjuri aivan siihen venttiililautasen alle asti. Hitsaat vain lautasen puolelta. Älä hio yhtään venttiilin vartta. Työkalu on kauniinpi ja kestävämpi kun ohjurin alareunaa ei hitsaa, niin eikä sen karkaisuaste muutu. Lyönnin pitää olla suora, kuvista huomaan että joku on lyönyt hivenen vinooon (ainakin kerran).
Ei vain oikein voinut viedä ohjuria noin pitkälle, kun ne oli niin reilusti lyhennetyt. Olisi siis tuurna mennyt jo kanavan sisään lyödessä. Tuo venttiilin murtuminen johtui todennäköisesti juurikin venttiilin karkaisusta, ei siis toisin päin. Karkaistu teräshän on toki kovempaa, mutta samalla paljon hauraampaa. Ja tuo murtumahan on nimenomaan haurasmurtuma. Luulen, että imuventtiilistä olisi saanut paremman tuurnan. Aluksi muuten hitsasinkin vain yläpäästä tuon ohjurin kiinni venttiiliin, mikä johtikin ohjurin pirstaloitumiseen parilla ekalla lyönnillä. Ohjurit kun ovat ilmeisesti sintrattua rautaa? Ainakin siltä vaikuttivat, siis haurailta ja huokoisilta. Kun sitten tein tuon Frankensteinin, niin jo rupesi kestämään. Ongelma tuossa nyt oli vain se, ettei sitä venttiilinvartta jäänyt enää paljon irrotetavan ohjurin sisään, mikä myös johti tuohon vääntymiseen. Mutta kertakäyttöiseksi tuon tein ja siinä se palvelikin hyvin.
Vastaa Viestiin