Sivu 2/6

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 21.1.2011 20:26
Kirjoittaja lada.h.s
Siitä kotimaisen suodattimen "halpuudesta" lähimmässä varastomyymälässä joka myy noita suodattimia se suomalainen maksaa luokkaa 10€.
Motonetin puolta halvempi näyttää paremmalta ja antaa paremmat paineet aina, ja halvemmalla!

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 21.1.2011 21:19
Kirjoittaja virtain
Vaikka EI nyt täl kertaa selvinnyt,että mitä öljyä oikeasti näissä kannattaa käyttää...Niin sain kuitennii sen tyhjäkäynnillä ö-paine valon vilahtelun loppumaan....Vaihdoin anturin ja hommasin uuden/isomman öljynsuodattimen...Ainakin koeajolla ja kaupunkiajossa ei valo vilahtele tyhjäkäynnillä 8) ...Niin tuollahan on nyt edelleen koneessa ne Teboilin 10w/30 :?

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 21.1.2011 22:18
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tämä öljykeskustelu pulpahtelee pintaan aina silloin tällöin kuin Meksikonlahdella viime vuonna konsanaan.

Jos haulla katsoon niin lähes kaikkea suositellaan ja mielipuolta ollaan sinne sun tänne. Eivätköhän nämä louskut ole tottuneet öljyyn kuin öljyyn, kunhan se nyt on jotenkin moottoriöljyn näköistä.

Olisiko lyhyt ja ytimekäs vastaus kysymykseen siitä mitä öljyä näissä kannataa käyttää: MOOTTORIÖLJYÄ!

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 21.1.2011 22:34
Kirjoittaja 1500i
Onhan näistä joskus "äänestettykin" Itselläni on Samarassa 5W-40 diamontit. Tuo 10W-30 voi olla kylmässä hieman paksua :roll:

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 21.1.2011 22:58
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kyllä se TakaPotku lousku jaksaa paksuakin kamaa hämmentää. Hifistellä voi joko sisustaa tai moottorin sisustaa. Jotenkin en jaksa uskoa, että öljylaadulla on ihan hirveästi väliä moottorin kulumisen kannalta niiden n. 200 000km puitteissa mitä TakaPotkuilla ajetaan, jos ajelu on ns. normaaliajoa. Vai ajellaanko TakaPotkuilla keskimäärin enemmän kuin tuo? Siis KESKIMÄÄRIN. Ja TakaPotkuistahan tässä lie ollut kyse.

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 22.1.2011 11:18
Kirjoittaja E.P.
4 litraa Teboilin diamond:ia maksaa sen 25 euroa halpahalleissa. Jos öljyt vaihtaa kerran, tai kaksi kertaa vuodessa, niin ei homman pitäisi siihen kaatua. Ittelläni ei ole edes lohkolämmitintä, niin parempi sinne koneeseen on synteettistä laittaa.

Näkisin, että kylmäkäynnistyksissä moottoriöljyn laatu punnitaan. Kylmäkäynnistyksiä on myös kesällä tehdyt päivän ensimmäiset käynnistykset. Ei lämmin kone kulu, olkoon öljynä melkein mitä tahansa.

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 22.1.2011 12:12
Kirjoittaja mahotonpena
mulla on ainakin 1200 koneessa ollu öljynä 15w-40 raskaskaluston täyssynteetinen öljy.pysyy hyvin koneessa ja ei tarvii lisäillä ja putsaa hyvin moottoria.ja halpaa on kun voi töissä sitä tynnyristä pumpata.ja suodattimena on volvon orginaali putsari.sen eron oon huomannu siinä että kun sammuttaa motin niin pitää paineet paremmin kun m-filterin suodattimet. mutta kaippa se on pääasia että on ees sitä öljyä sielä koneessa

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 22.1.2011 20:38
Kirjoittaja lada.h.s
Tuon THI-900 nimimerkiltä ostamani 1974 museonappiksen alkuperäisen moottorin tuhon syyksi on varmistumassa moottoriöljyn
paakkuuntuminen. Se koko kone on täynnä sellaista pikeä, eipä ihme jos sen takia laakerit on menny.
Ei ole minaraaliöljyjä vaihdettu siihen aikanaan riittävän usein.

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 24.1.2011 17:05
Kirjoittaja Akettaja
Kyllä takaveto pärjää mineraaliöljyllä ihan hyvin... 10-30 oon ite käyttäny mutta vaihtoväli on tiuha ajosta riippuen 3-5tkm Sillä pelkkänä talviautona meno on välillä rankkaa, jäärata käyntejä, kaupunki kikkailua yms vaikkakin käytän lohkolämppäriä mutta normaaleilla vahtoväleillä suosittelen kuitenkin käytettäväksi parempilaatusta öljyä ja etenkin jos lohkolämppäriä ei käytä tai pellin alta löydy.

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 24.1.2011 22:45
Kirjoittaja Uitukki
Isäni ajoi ennen aina mineraaleilla. Mutta kerran piti minun ostaa isälle ölppää vaihtoa varten ja mineraali oli putiikista loppu. Ostin puolisynteettistä ja siitä lähtien on isänikin sitä ostanut. Eipä mitään ongelmia ollut koskaan mineraalin käytöstä. Vaihtoväli silloin oli tosin 5 tkm. Nyt vaihtelee 10 tkm:n välein. Ja jos en väärin muista niin suodatin on tainnut aina olla tämä M-filter. Eipä ole ollut ongelmia senkään kanssa.

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 25.1.2011 0:29
Kirjoittaja 'aatee'
Castrol / Valvoline = Pop 8)

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 27.1.2011 20:55
Kirjoittaja E.P.
Jokari kirjoitti:Eräässä tapauksessa mekaanisella öljynpainemittarilla oli havaittavissa 1,2 bar öljynpaineen lisäys kierroksilla kun vaihtoi sen kotimaisen tekeleen ns. merkkimerkkiin.
Kerrotko lisää tuosta tapauksesta? Oliko vaihdettu pelkästää suodatin, vai suodatin ja öljyt yhtaikaa? Tuossa testissähän tuli ilmi, että vasta tukkeutunut suodatin vähentää öljynpainetta. Kuinka paljon, riippuu ohivirtausventtiilin jäykkyydestä. Suodattimen tukkeutuminen ei ollut testin tuloksien perusteella kovin yleistä. Jäin ihmettelemään, että mikä paine-eron olisi voinut aiheuttaa?

Availin mielenkiinnosta tuon jo hommatun M-Filterin. Luotin siihen, että se on huono. Mitään näkyvää syytä huonoudelle ei näkynyt. Osat toimivat niinkuin pitää. Suodatinpaperikin oli hyvin liimattu paikalleen. Takaiskuventtiilin toiminta on tietysti tärkeä asia, mutta sen todellista toimintaa, eli tiiveyttä ei tällä avaamisella voi varmistaa.

Parit kuvat:

http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_4967.jpg
http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_4968.jpg
http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_4971.jpg

Suodattimien suhteen pitää huomioida sekin, että tuotemerkki ei välttämättä kerro laadusta. Eri tuotemerkin voivat tänä päivänä kilpailutella alihankkijoita, joten laatukin voi vaihdella. Puhumattakaan tuosta testistäkin ilmenneestä mahdollisuudesta, että samanlainen suodatin voi tuotantoerästä riippuen vaihdella laadullisesti.

Ei siis ole laadun tae välttämättä sekään, että suodattimen kyljessä lukee Volvo. Toki luulisi sen silti sieltä parhaasta päästä olevan, vaikka merkin omistaa kaiketi nykyään kiinalaiset. :lol:

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 28.1.2011 10:16
Kirjoittaja Jokari
Öljyt oli samat, vain suodatin vaihtui M-Filter -> Fram. M-Filterillä maksimipaineet olivat juuri rempatulla koneella kuumana vain 2,8 bar.
Ihmettelin oliko joku mennyt pieleen. Myöhemmin öljynvaihdossa öljy pysyi samana mutta suodatin vaihtui edellämainittuun. Yllätys oli suuri kun motti keräsi öljynpaineita parhaimmillaan 4 bar.
Eikä tyhjäkäynnilläkään oltu enää 0,3-0,4 lukemissa juuri ja juuri valon syttymisen kynnyksellä vaain lukemat olivat tasaiset 0,8 bar.
Myös aamuisin kone kalkatti aika miehekkäästi öljynpaineiden vähyyttä kiitos M-Filterin takaiskuventtiilin toimivuuden. Öljynpainemittarista näki että paine nousi todella hitaasti.
Toisella suodattimella neula suorastaan ponkaisi ylöspäin ja kävi siististi heti startissa... :lol:

Saman huomasin oman Ladan moottorissa kun kerran erehdyin ostamaan kyseisen suodattimen. Ensimmäistä kertaa ikinä tuolla moottorilla sain öljynpainevalon tuikkimaan oikein kuumana tyhjäkäynnillä. Muilla suodattimilla en ole koskaan onnistunut. En vain vaikka härnää kytkimellä tyhjäkäynnillä ja 1.vaihteella tuonne 500 kierroksen tuntumaan.
Ja aamuisin sama nokkien kalkatus kun paine nousee olemattoman hitaasti.

Jotain mätää siinä on. Jos kyseinen murkula maksaa 5€ ja Volvolainen 6,90€ niin ei tarvi miettiä kumman kaupasta ottaa. Tietenkin tässä kohtaa voi luottaa suomalaiseen laatuun ja ajaa sen nokan ja keinut sileäksi jos haluaa ja päästää samalla ne hiovimmat partikkelit koneeseen, eihän se minulta ole pois.

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 28.1.2011 17:13
Kirjoittaja Uitukki
^ Oli kyllä niin vakuuttavan oloinen perustelu että vois melkein isännälle ruveta suositttelemaan sitä "parempaa" suodatinta.

Re: moottoriöljystä

Lähetetty: 28.1.2011 17:54
Kirjoittaja lada.h.s
Näyttääkö osittain jopa hengenvaaralliset kiinalaiset autot jotenkin huonoilta tai turvattomilta ihan vain oven avaamalla? Tuskinpa vain...
Sama koskee varmaan näitä suodattimiakin.


Nyt minulla äSSän koneessa sisäänajon aikana Mobil Delvac 1400 10W-30. Onkos tuo muuten mineraalia vai synteettistä?

Onkos kukaan koskaan mitannut millaiset paineet saa aikaan jollain 20W-50 öljyillä? Veikkaisin että aika huimat.
Kylmässähän tuolla öljyllä käynnistäminen onnistuu korkeintaan enään 10 asteen pakkasessa?