Ei mutta E10 ei käy Ladoihin joten on tankattava E5sta eli 98siaKustaa kirjoitti:onkos nuo takapotkut niin korkeapuristeisia, että oikein 98 liemeksi?
E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Re: E10-bensiini
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: E10-bensiini
No eipä nuo takavetoladat kovin helevetin nirsoja siitä ole mitä niihin tankkaa ja tuskinpa tuollainen etanolipitoisuus vaikuttaa yhtään mihinkään kun voihan niissä käyttää kaasutinspriitäkin.
Onko nyt jossain jotain oikeaa tietoa että minkälaisille osille tuo etanoli on jotenkin haitallista?
Eipä sillä että minä sitä autooni tankkaisin kun se kulkee tiisselillä mutta liukeneeko riksraktorista dellorto? Toki sen kaks litraa kesässä saattas raaskia ostaa korkeaoktaanistakin...
Onko nyt jossain jotain oikeaa tietoa että minkälaisille osille tuo etanoli on jotenkin haitallista?
Eipä sillä että minä sitä autooni tankkaisin kun se kulkee tiisselillä mutta liukeneeko riksraktorista dellorto? Toki sen kaks litraa kesässä saattas raaskia ostaa korkeaoktaanistakin...
Re: E10-bensiini
Jusu kirjoitti: Onko nyt jossain jotain oikeaa tietoa että minkälaisille osille tuo etanoli on jotenkin haitallista?
Eipä sillä että minä sitä autooni tankkaisin kun se kulkee tiisselillä mutta liukeneeko riksraktorista dellorto? Toki sen kaks litraa kesässä saattas raaskia ostaa korkeaoktaanistakin...
Eikös se koveta/haperoita tavallisia kumiosia ja kumisia tiivisteitä ja taitaa hapettaa alumiinia/seoksia ja ruostuttaa rautaa...
Mutta tuskimpa tuo 9-5% lisäys etanolia nykybensaan verrattuna kovin kummoisesti loppupeleissä vaikuttaa..?
Re: E10-bensiini
Taitaa tässäkin olla peruja niistä jenkkien varoituksista, että kissaa ei saa kuivata mikrouunissa, ja että taustapeilistä katsoen takana tulevan etäisyys voi olla jotakin muuta mitä kuski kuvittelee.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10-bensiini
meilläpäin pojat ajaa sarlinin toimittamalla 102 oktaanisella (olikohan joku panta tms nimi...), litrahinta muistaakseni 4 eken pinnassa, 20 litran pönttö jotakin vajaan satasen... ja kun kilpuri syö apaut litra/kilsa (mitsun evo8...) ja eihän ne ihan tyhjästä tule ne +450 hp...lada.h.s kirjoitti:Olisi kiva tietää paljonko kisabensat maksaa? Oletettavasti paljon.


"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: E10-bensiini
Nythän on niin että ensi vuonna tulee E10 ja E5 bensa ja vuoden 2013 jälkeen asemien ei ole pakko pitää E5-laatua myynnissä.
Mietin, että millä 2-tahtilaitteet käy sen jälkeen, jos asemat lopettaa myymisen. Pienkonebensa maksaa 3,4e litralta niin se on aivan liian kallista.
Mietin, että millä 2-tahtilaitteet käy sen jälkeen, jos asemat lopettaa myymisen. Pienkonebensa maksaa 3,4e litralta niin se on aivan liian kallista.
Re: E10-bensiini
Kaksitahtiset varmaankin kestävät kun öljyllähän se voidellaan, ja jos nyt joku pieni letkunpätkä tai o-rengas alkaa hapertua niin senhän voi vaihtaa etanoolikestäväksi. Letkuliikkeissähän tietävät mitkä kumi/muovilaadut kestävät etanoolia.Evreka kirjoitti: millä 2-tahtilaitteet käy sen jälkeen...
Re: E10-bensiini
Käytännössä siis vanhemmat 2-tahti koneet poistuvat käytöstä tai sitten niitä tulee myyntiin "korjattavaksi"/varaosiksi jos ja kun osia ei saapressa kirjoitti:Kaksitahtiset varmaankin kestävät kun öljyllähän se voidellaan, ja jos nyt joku pieni letkunpätkä tai o-rengas alkaa hapertua niin senhän voi vaihtaa etanoolikestäväksi. Letkuliikkeissähän tietävät mitkä kumi/muovilaadut kestävät etanoolia.

Mitä hyvää tästä uudistuksesta on siis jos sellaista etsitään muutakin kun tämä täällä muutenin niin per... tärkeä ympäristönsuojelu vai mitäseoli.
Kulujahan tuosta ainain näillä näkymin on tulossa sellaselle jolla kaikki vehkeet ei ole uusimmasta päästä tai muuten osta joka vuosi uutta sahaa polttopuiden tekoa varten taikka ruohonleikkuria, vaan mitäs väliä sillä heille on kuhan mittarit pyörii ja kansa maksaa

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10-bensiini
Terve!
Tiedossani ei ole ensimmäistäkään syytä, miksi Ladoissa ei voisi käyttää E10:tä.
Etanoli on sen verran "kesyä", että jos osat kestävät bensiiniä, kestävät ne etanoliakin.
Metanoli olisi sitten asia erikseen.
E10 vaati ainakin noin teoriassa hieman enemmän polttoainetta samaa ilmamäärää kohti kuin E5 tai E0. Mutta koska etanoli alentaa bensiinin viskositeettia (parantaa juoksevuutta), saattaa olla että mitään suutinmuutoksia tms. ei kaasutinvehkeisiin tarvita.
KORJAUS 14.6.10: Edellä oleva tieto viskositeeteistä on väärä; todellisuudessa etanolin viskositeetti on suurempi kuin bensiinin. Muistin asian väärin, enkä huomannut sitäkään, että loogisesti päätellen olisi pitänyt ymmärtää etanolin olevan suuriviskositettisempaa. Pahoittelen. SvS
Ruisku-Ladathan (sekä ilmeisesti myös lambda-säätöiset kaasutinpelit) hoitavat seoksen kuntoon itse, ilman käyttäjän toimenpiteitä.
***
En myöskään tiedä ensimmäistäkään syytä, miksi kaksitahtiset eivät toimisi E10:llä. Olen itse lykännyt 2T-vehkeillä 480 Mm, käyttänyt bensiini-moottoripetroli-etanoli -seoksia ym. kymmenien megametrien matkan (tietysti nakutuskestävyys ym. huomioiden), eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia tiivisteiden, kevytmetalliosien, seosöljyn erottumisen tms. kanssa.
menestystä
SvS
Tiedossani ei ole ensimmäistäkään syytä, miksi Ladoissa ei voisi käyttää E10:tä.
Etanoli on sen verran "kesyä", että jos osat kestävät bensiiniä, kestävät ne etanoliakin.
Metanoli olisi sitten asia erikseen.
E10 vaati ainakin noin teoriassa hieman enemmän polttoainetta samaa ilmamäärää kohti kuin E5 tai E0. Mutta koska etanoli alentaa bensiinin viskositeettia (parantaa juoksevuutta), saattaa olla että mitään suutinmuutoksia tms. ei kaasutinvehkeisiin tarvita.
KORJAUS 14.6.10: Edellä oleva tieto viskositeeteistä on väärä; todellisuudessa etanolin viskositeetti on suurempi kuin bensiinin. Muistin asian väärin, enkä huomannut sitäkään, että loogisesti päätellen olisi pitänyt ymmärtää etanolin olevan suuriviskositettisempaa. Pahoittelen. SvS
Ruisku-Ladathan (sekä ilmeisesti myös lambda-säätöiset kaasutinpelit) hoitavat seoksen kuntoon itse, ilman käyttäjän toimenpiteitä.
***
En myöskään tiedä ensimmäistäkään syytä, miksi kaksitahtiset eivät toimisi E10:llä. Olen itse lykännyt 2T-vehkeillä 480 Mm, käyttänyt bensiini-moottoripetroli-etanoli -seoksia ym. kymmenien megametrien matkan (tietysti nakutuskestävyys ym. huomioiden), eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia tiivisteiden, kevytmetalliosien, seosöljyn erottumisen tms. kanssa.
menestystä
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 14.6.2010 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10-bensiini
Aamupäivää,Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Lainasin tekstiäsi MuroBBS:ssä threadissa Uudet E5 ja E10 bensiinit. Jos haittaa, voin ottaa lainauksen pois.
Re: E10-bensiini
Kuulin tänään mutuilu huhua tästä uudistuksesta. Se oli tällainen että kaikkien autojen johon uusi E10 ei sovi niin tulee maksaa huomattavasti
korkeampaa autoveroa?
Toivottavasti tämä ei pidä paikkaansa.
korkeampaa autoveroa?
Toivottavasti tämä ei pidä paikkaansa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: E10-bensiini
jos toi huhumutu on noin, niin ei se haittaa vanhalla ajavaa, autovero menee uudesta autosta (ja käytettynä suomeen tuodusta) ja voi olla hyvinkin mahdollista, että tuosta polttoaineesta rankaistaan jos vielä sellaisia uusia autoja yleensä on mihin ei E10 käy. ajoneuvoveroon tämä tuskin vaikuttaa. Toisaalta molemmat pitäisi olla nykyään päästöihin perustuvia, eli uusissa jos E10:llä pääsee pienempään päästöön niin se tietty pienentää veroa ja muissa jää isommaksi. Mutta onko toi E10 sellasta kuravettä että sitä sää polttaa tuplaten, että auto kulkee, eli kulutusnousee ja päästöt nousee.

Re: E10-bensiini
Miksei tämä bensiini käy ladaan?
Eikös samarassa ole opelin osia mm. ruisku
vai aiheuttaako männälle/venttiileille jotain?
Kumiletkut ehkä ymmärrän mutta nehän nyt voi vaihtaa jos sitten saa halvempaa bensaa...olisi varmaan ihan hyvä
vaihtaa muutenkin joskus ajoissa
Ihmetyttää kun opelin kohdalla tuo uutuus bensa sopii kaikkiin malleihin, samanlaista alumiinia/messinkiä/terästä niissä luulisi käytetyn?
nim. ihmettelijä
Eikös samarassa ole opelin osia mm. ruisku
vai aiheuttaako männälle/venttiileille jotain?
Kumiletkut ehkä ymmärrän mutta nehän nyt voi vaihtaa jos sitten saa halvempaa bensaa...olisi varmaan ihan hyvä
vaihtaa muutenkin joskus ajoissa

Ihmetyttää kun opelin kohdalla tuo uutuus bensa sopii kaikkiin malleihin, samanlaista alumiinia/messinkiä/terästä niissä luulisi käytetyn?
nim. ihmettelijä
Re: E10-bensiini
Tässä tapaukses asiast mitää tietämättömänä luottaisin aiempana Sdelanonon viestiin viitaten.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: E10-bensiini
Ladan moottorithan ( varsinkin 1198cc hyvin kiertävä pikkulohko ) ovat jo tehtaalta lähtiessään viritetty ihan tappiin!Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Noin kylmiltään veikkaisin, että ei tarvitse tehdä mitään, jos ei nyt jostain poikkeuksellisen viritetystä tms. moottorista ole kyse.


Niin voihan se olla näinkin että mitään oikeaa eroa toimivuudessa ei ole.
Muuttuuko ensi vuonna 98 bensiinikin etanolipitoiseksi?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990