Hitlerin Mersu
Re: Hitlerin Mersu
Leninin Rolssi:
http://www.lomakovka.ru/Rolls-Royce-1915.html
http://www.lomakovka.ru/Rolls-Royce-1915.html
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Hitlerin Mersu
Varmaan kait kohta löytyy jostain Breznevin Jalta ja Putinin entinen Mosse 

Re: Hitlerin Mersu
Putinin Jalta on jo löydetty.
http://www.motori.ua/media/motori_artic ... bil_Putina_/
http://www.motori.ua/media/motori_artic ... bil_Putina_/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Hitlerin Mersu
Jouska kirjoitti:Moi,
Hitler lahjoitti lähes samanlaisen (?) Mercedeksen Mannerheimille vuoden 1941 lopussa. Malli oli 770F W150 kabriolet. Mannerheim luopui autosta vuonna 1945. Hän myi sen Ruotsiin jonka jälkeen auto alkoi elämään omaa elämäänsä Hitlerin mersuna. Autossa oli mm. luja pohjapelti, 6mm paksu.
Eiköhän Mannerheim ostanut itse Mersunsa. Tästähän on ollut jossain oikaisua. Mersun kantakorteissa tilaajana on itse Mannerheim, tällaista tarinaa olen lukenut. Hitler lahjoitti kyllä muita autoja, muttei tätä Mersua.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Hitlerin Mersu
Moi,
Et kai sekoita johonkin toiseen autoon, Rolssiin?? Eikös sillä Mannerheimilla ollut aiemmin joku Rolls Roycekin aiemmin.
Tuon aiemmin kertoman tarinan voit tarkistaa esim. kirjasta Jukka Partanen: "Hitler ja Mannerheim" sivu 36, v.2012 tai sitten vaikka Googlea käytämällä. Kirjan mukaan ainakin auton lahjoittamis ajankohdasta on paljon väärää tietoa.
Lisätään vielä tietoa Marsalkan varallisuudesta. Marsalkalla ei olisi varmaankaan ollut varaa kyseiseen loistoautoon. Marsalkan palkka ei ollut järin suuri, ja Kaivopuiston asuntoonkiin hän pääsi vain Valtiovallan auttamana. Sodan jälkeen hän joutui rahapulassaan myymään auton ja myös siksi että siihen liittyi poliittinen leima ja se oli kallis ylläpitää. Sen käyttämä bensiini tuotettiin sota aikana Saksasta.
Et kai sekoita johonkin toiseen autoon, Rolssiin?? Eikös sillä Mannerheimilla ollut aiemmin joku Rolls Roycekin aiemmin.
Tuon aiemmin kertoman tarinan voit tarkistaa esim. kirjasta Jukka Partanen: "Hitler ja Mannerheim" sivu 36, v.2012 tai sitten vaikka Googlea käytämällä. Kirjan mukaan ainakin auton lahjoittamis ajankohdasta on paljon väärää tietoa.
Lisätään vielä tietoa Marsalkan varallisuudesta. Marsalkalla ei olisi varmaankaan ollut varaa kyseiseen loistoautoon. Marsalkan palkka ei ollut järin suuri, ja Kaivopuiston asuntoonkiin hän pääsi vain Valtiovallan auttamana. Sodan jälkeen hän joutui rahapulassaan myymään auton ja myös siksi että siihen liittyi poliittinen leima ja se oli kallis ylläpitää. Sen käyttämä bensiini tuotettiin sota aikana Saksasta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Hitlerin Mersu
Nimenomaan lahjoituksena se mainitaan tuollakin: http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_auto2.htm
Mieleen tulee, että tuollainen MB 770F W150 oli joskus myös Pakulan museossa Hviträskissä, jota ihailin myös omin silmin siellä joskus 70-luvun loppupuolella. Sen oli Pakula tuonut Saksasta ja oli kuulunut aikoinaan Kruppin- teollisuussuvulle.
Kuinkahan monta kertaa se on myyty jälkeenpäin "Hitlerin Mersuna"?
Mieleen tulee, että tuollainen MB 770F W150 oli joskus myös Pakulan museossa Hviträskissä, jota ihailin myös omin silmin siellä joskus 70-luvun loppupuolella. Sen oli Pakula tuonut Saksasta ja oli kuulunut aikoinaan Kruppin- teollisuussuvulle.
Kuinkahan monta kertaa se on myyty jälkeenpäin "Hitlerin Mersuna"?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Hitlerin Mersu
pMoi,
Mainittakoon, että kaikkien Hitlerin Mannerheimille lahjoittamien autojen Suomeen kuljetuksesta hoitaneen osaston johtaja oli SS-Obersturmbann "van" Fuhrer Erich Kempka. Tämä Mannerheimille toimitettu Mercedes oli siis panssaroitu malli jos se ei aiemmin käynyt ilmi.
Mainittakoon, että kaikkien Hitlerin Mannerheimille lahjoittamien autojen Suomeen kuljetuksesta hoitaneen osaston johtaja oli SS-Obersturmbann "van" Fuhrer Erich Kempka. Tämä Mannerheimille toimitettu Mercedes oli siis panssaroitu malli jos se ei aiemmin käynyt ilmi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Hitlerin Mersu
SA-kuva-arkistosta hakusanalla Hitler löytyy Mersukuvia.

Marski antoi Aatulle lahjaksi kunnon Suomi-konepistoolin:

Saihan Marski tällaistakin autokalustoa:


Marski antoi Aatulle lahjaksi kunnon Suomi-konepistoolin:

Saihan Marski tällaistakin autokalustoa:

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Hitlerin Mersu
Moi,
Samaisen kirjan mukaan Hitler piti tuosta konepistoolistaan ja meni koeampumaan sitä heti seuraavana päivänä ja ainakin kehunut sitä "erinomaiseksi". Nuo kolme maastoautoa ovat Steyr 1500 A/02 kommandeurwagen Ktz 21-merkkisiä.
Samaisen kirjan mukaan Hitler piti tuosta konepistoolistaan ja meni koeampumaan sitä heti seuraavana päivänä ja ainakin kehunut sitä "erinomaiseksi". Nuo kolme maastoautoa ovat Steyr 1500 A/02 kommandeurwagen Ktz 21-merkkisiä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Hitlerin Mersu
"Marskin hienoin auto oli ehdottomasti myös Grosser Mercedes Offener Tourenwagenin nimeä kantanut Mercedes tyypiltään W 150 ja sen toista sarjaa. Alustoja valmistettiin 88 kpl. Auto oli aikansa hienoimpia ja kalleimpia kulkupelejä lyöden monen mielestä mm Rolls Roycet. Autoja käyttivät silloiset merkkimiehet. Mm Norjan kuningas Olavilla oli käytössään vastaava. Auto oli syvän tumman sininen ja lokasuojat mustat. Usein on esiintynyt tieto, että kyseinen Mercedes olisi ollut Hitlerin syntymäpäivä-lahja Mannerheimille 75-vuotissyntymä-päivillään 4.6.1942. Sen sijaan syntymäpäivänään Marski sai lahjaksi kolme uutta Steyr maastoautoa. Mercedes tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa 1941. Auto ajettiin suoraan Mikkeliin jossa se luovutettiin vastaanottajalle Mikkelissä 16.12.1941. Auton virallisen luovutuksen suoritti Hitlerin pitkäaikainen autonkuljettaja ja henkivartija Erich Kempka ja majuri Engels Saksan maavoimista (Wehrmachtista).
Auton luovutus oli niin tärkeä tapahtuma, että Daimler Benzin edustaja herra Katzenwald oli myös läsnä. Hänen tehtävänään oli perehdyttää suomalaiset auton hienouksiin ja huoltoon. Ensisijaisesti oppia sai Marskin pitkäaikainen autonkuljettaja Kauko Ranta. Seuraavaksi joitain teknisiä tietoja Grosser Mersusta:
•230 hevosvoimainen 7,7 litrainen ahdettu suora kahdeksikko, ilman ahdinta autossa oli puhtia 155 hv.
•Auto oli panssaroitu ja paino 4100 kiloa. Takaselkänojan takaa nousi myös panssarilevy lisäsuojaksi
•Huippunopeus oli 170 kilometriä tunnissa.
•8 1/4X17 renkaat sisärenkaalliset, eivät luodinkestävät.
•pituus oli lähes kuusi metriä (5980 mm),
•korkeus (katto ylhäällä) 1800 mm
•akseliväli 3880mm
•maavara 200mm
•leveys 2050 mm
•polttoaineen kulutus 27- 38 litraa / 100 km, Saksasta varta vasten tuotiin erikseen synteettistä bensiiniä
•auton tuulilasiin puhallettiin lämmintä ilmaa ulkopuolelta
•auton lattiaosa oli 5.5-6 millisestä ja muut peltiosat 3 millisestä erikoiskarkaistusta teräksestä.
•lasit olivat 40 millistä, luodinkestävää materiaalia.
•auto olisi selviytynyt ehjänä pienehköistä miinoista tai sen aikaisista kevyiden aseiden tulituksesta.
Sisältä Mercedes oli ylellinen. Sisustus oli nahkaa ja penkkien välissä oli ylösnostettavat käsituet. Etuistuinten taakse oli kiinnitetty kolme ylösnostettavaa lisäistuinta. Autoon mahtui jopa yhdeksän henkilöä.
Mannerheimillä auto oli kovassa käytössä rintamalla. Ja mikäli kelit ja tiet sen sallivat, autoa käytettiin myös tavallisilla työmatkoilla. Aina, kun sää salli ajettiin katto auki. Mersun loistosta huolimatta, Packard Twelve 1938 oli hänen kaikkein eniten käyttämä ajoneuvo sota-aikana. Suurimpana syynä lienee se, että umpikorisena autona Packard oli lämpimämpi.
Sodan jälkeen Mercedes seisoi tallissa koko presidentin virkakauden ajan, ja vuoden 1946 lopussa erottuaan presidentin tehtävistä Mannerheim päätti myydä auton Ruotsiin. 28.1.1947 auto laivattiin Tukholmaan. Sodanjälkeisessä, pula-ajan rasittamassa Suomessa auton ylläpitäminen ja sillä ajaminen oli uskomattoman kallista ja lisäksi myös poliittisista syistä johtuen ja auton historian tuntien sillä ajaminen olisi ollut mahdotonta.
Ruotsista auto ajautui Yhdysvaltoihin ja siellä auto vaihtoi omistajaa tiheään, ollen elokuva tähtenäkin 1951 Erämaan kettu filmissä. Autoa myytiin Hitlerin autona, vaikka Suomalaislehdistö koettikin oikaista tietoa. Tätä ei kuitenkaan suuremmin noteerattu, koska hinta olisi varmaankin alentunut. Tosin auton hinta viimeksi, kun se myytiin väitettiin olleen 500 000 dollaria.
Lopulta auto siirtyi kenraali William Lyonin autokokoelmaan Kaliforniaan. Auto ei ollut näytteillä, vaan odotti kunnostusta, joka alkoi vuonna 1990. Nyt kenraalin poika Bill Lyon hoitaa kokoelmaa. Auto oli vuonna 2008 pohjamaalattu. Toivotaan auton palaavan näyttelyyn - nyt Marskin autona.
Autojoukkojen Helsingin killan vitriinissä Kaartin Perinnetalolla oleva pienoismalli on tehty vastaamaan ulkoisesti Marskin Grosser Mersua. Vitriinissä on myös Marskin ylipäällikön autoviiri, jonka kilta sai lahjoituksena pitkäaikaiselta Marskin autonkuljettajalta Kauko Rannalta. Itse Grosser Mersu olisi kyllä mukava nähdä jonain päivänä luonnossa. Ameriikan matkaa odotellessa."
Näin lukee kirjassa Mannerheim ja autot. Uskon, että totuus löytyy tästä kirjasta, koska tämän tekemiseen on oikeasti perehdytty. Olihan Marskilla muitakin autoharvinaisuuksia, joten ei kai hän köyhyydessä elänyt.
Auton luovutus oli niin tärkeä tapahtuma, että Daimler Benzin edustaja herra Katzenwald oli myös läsnä. Hänen tehtävänään oli perehdyttää suomalaiset auton hienouksiin ja huoltoon. Ensisijaisesti oppia sai Marskin pitkäaikainen autonkuljettaja Kauko Ranta. Seuraavaksi joitain teknisiä tietoja Grosser Mersusta:
•230 hevosvoimainen 7,7 litrainen ahdettu suora kahdeksikko, ilman ahdinta autossa oli puhtia 155 hv.
•Auto oli panssaroitu ja paino 4100 kiloa. Takaselkänojan takaa nousi myös panssarilevy lisäsuojaksi
•Huippunopeus oli 170 kilometriä tunnissa.
•8 1/4X17 renkaat sisärenkaalliset, eivät luodinkestävät.
•pituus oli lähes kuusi metriä (5980 mm),
•korkeus (katto ylhäällä) 1800 mm
•akseliväli 3880mm
•maavara 200mm
•leveys 2050 mm
•polttoaineen kulutus 27- 38 litraa / 100 km, Saksasta varta vasten tuotiin erikseen synteettistä bensiiniä
•auton tuulilasiin puhallettiin lämmintä ilmaa ulkopuolelta
•auton lattiaosa oli 5.5-6 millisestä ja muut peltiosat 3 millisestä erikoiskarkaistusta teräksestä.
•lasit olivat 40 millistä, luodinkestävää materiaalia.
•auto olisi selviytynyt ehjänä pienehköistä miinoista tai sen aikaisista kevyiden aseiden tulituksesta.
Sisältä Mercedes oli ylellinen. Sisustus oli nahkaa ja penkkien välissä oli ylösnostettavat käsituet. Etuistuinten taakse oli kiinnitetty kolme ylösnostettavaa lisäistuinta. Autoon mahtui jopa yhdeksän henkilöä.
Mannerheimillä auto oli kovassa käytössä rintamalla. Ja mikäli kelit ja tiet sen sallivat, autoa käytettiin myös tavallisilla työmatkoilla. Aina, kun sää salli ajettiin katto auki. Mersun loistosta huolimatta, Packard Twelve 1938 oli hänen kaikkein eniten käyttämä ajoneuvo sota-aikana. Suurimpana syynä lienee se, että umpikorisena autona Packard oli lämpimämpi.
Sodan jälkeen Mercedes seisoi tallissa koko presidentin virkakauden ajan, ja vuoden 1946 lopussa erottuaan presidentin tehtävistä Mannerheim päätti myydä auton Ruotsiin. 28.1.1947 auto laivattiin Tukholmaan. Sodanjälkeisessä, pula-ajan rasittamassa Suomessa auton ylläpitäminen ja sillä ajaminen oli uskomattoman kallista ja lisäksi myös poliittisista syistä johtuen ja auton historian tuntien sillä ajaminen olisi ollut mahdotonta.
Ruotsista auto ajautui Yhdysvaltoihin ja siellä auto vaihtoi omistajaa tiheään, ollen elokuva tähtenäkin 1951 Erämaan kettu filmissä. Autoa myytiin Hitlerin autona, vaikka Suomalaislehdistö koettikin oikaista tietoa. Tätä ei kuitenkaan suuremmin noteerattu, koska hinta olisi varmaankin alentunut. Tosin auton hinta viimeksi, kun se myytiin väitettiin olleen 500 000 dollaria.
Lopulta auto siirtyi kenraali William Lyonin autokokoelmaan Kaliforniaan. Auto ei ollut näytteillä, vaan odotti kunnostusta, joka alkoi vuonna 1990. Nyt kenraalin poika Bill Lyon hoitaa kokoelmaa. Auto oli vuonna 2008 pohjamaalattu. Toivotaan auton palaavan näyttelyyn - nyt Marskin autona.
Autojoukkojen Helsingin killan vitriinissä Kaartin Perinnetalolla oleva pienoismalli on tehty vastaamaan ulkoisesti Marskin Grosser Mersua. Vitriinissä on myös Marskin ylipäällikön autoviiri, jonka kilta sai lahjoituksena pitkäaikaiselta Marskin autonkuljettajalta Kauko Rannalta. Itse Grosser Mersu olisi kyllä mukava nähdä jonain päivänä luonnossa. Ameriikan matkaa odotellessa."
Näin lukee kirjassa Mannerheim ja autot. Uskon, että totuus löytyy tästä kirjasta, koska tämän tekemiseen on oikeasti perehdytty. Olihan Marskilla muitakin autoharvinaisuuksia, joten ei kai hän köyhyydessä elänyt.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Hitlerin Mersu
Moi,
En nyt ymmärrä, eikös siinä ole ihan samaa tietoa kuin nuo minunkin esittämät faktat. En nyt ymmärrä mistä Toveri haluaa oikein väitellä??
En nyt ymmärrä, eikös siinä ole ihan samaa tietoa kuin nuo minunkin esittämät faktat. En nyt ymmärrä mistä Toveri haluaa oikein väitellä??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Hitlerin Mersu
En minä mistään halua väitellä. Olen vain sitä mieltä, että Hitler ei lahjoittanut Mersua Mannerheimille, vaan Mannerheim osti mersunsa itse.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Hitlerin Mersu
Moi,
Selvä. Minä sitten puolestani totean että on Suomen armeijassa on ollut kyllä hyvät liksat tuohon aikaan.
Selvä. Minä sitten puolestani totean että on Suomen armeijassa on ollut kyllä hyvät liksat tuohon aikaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Hitlerin Mersu
Kirjan nimi on "Mannerheim ja kulkuneuvot", mistä tuo Toveri Sladimirin jutun lähdeaineisto on peräisin.
http://www.ajhk.fi/16
Luulisi nyt tuossa jo olevan viitattu, jos Mannerheim tai Suomen valtio olisi tuon panssariMersun ostanut?
Marskin virka-autona myös toiminut Mercedes Benz 320F Cabriolet vm. -38 ei ollut lahjoitus, vaan tilattiin tehtaalta.
Kannattaa varmaan kirjasta ensin etsiä jotain faktaa, sen sijaan että pelkästään "itse on asiasta jotain mieltä".
Toisekseen jos suoraan kopioi ilman antamatta linkkiviitettä, kannattaa tarkistaa että edes ne tiedot tulee oikein.
----------------------------------------------------------------------------------------------
770 Grosser W150 mallia valmistettiin kaikkiaan 88kpl vuosina 1938-1943
vuosina -40 ja -41 kuitenkin vain 1kpl.
http://www.autogallery.org.ru/pmbtable.htm
-tuon perusteella voisi olettaa, että ainoa -41 valmistunut oli juuri Marskin 770 Grosser.
----------------------------------------------------------------------------------
Iltalehden juttu kuvineen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013042 ... 3_uu.shtml
http://www.ajhk.fi/16
Luulisi nyt tuossa jo olevan viitattu, jos Mannerheim tai Suomen valtio olisi tuon panssariMersun ostanut?
Marskin virka-autona myös toiminut Mercedes Benz 320F Cabriolet vm. -38 ei ollut lahjoitus, vaan tilattiin tehtaalta.
Kannattaa varmaan kirjasta ensin etsiä jotain faktaa, sen sijaan että pelkästään "itse on asiasta jotain mieltä".
Toisekseen jos suoraan kopioi ilman antamatta linkkiviitettä, kannattaa tarkistaa että edes ne tiedot tulee oikein.
----------------------------------------------------------------------------------------------
770 Grosser W150 mallia valmistettiin kaikkiaan 88kpl vuosina 1938-1943
vuosina -40 ja -41 kuitenkin vain 1kpl.
http://www.autogallery.org.ru/pmbtable.htm
-tuon perusteella voisi olettaa, että ainoa -41 valmistunut oli juuri Marskin 770 Grosser.
----------------------------------------------------------------------------------
Iltalehden juttu kuvineen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013042 ... 3_uu.shtml
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Hitlerin Mersu
Pyydän anteeksi tuota huonoa linkitystä. Asiaa on vatvottu suuntaan ja toiseen eri julkaisuissa, eikä totuus löydy varmaankaan netistä kopioimalla. Tuo jossain väitetty kantakortti olisi ehkä ainoa tosite, mutta onko sitäkään mistään saatavilla. Mannerheimin palkalla ei ole välttämättä mitään tekemistä auton oston kanssa. Aika harva on ostanut kalliin autonsa työstä saatavalla palkalla. Ei nykyään ja vielä vähemmän viime vuosisadan alussa.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.