Talvirenkaat
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Talvirenkaat
vähän oftopik, mutta kesästä ollu 155 renkaat alla en kesäsksi ainakaa moisia toiste laita tajuttoman uraherkät. saa nähä millaset on kun lumet tulee
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Talvirenkaat
Renkaiden leveys ei suoraan korreloi uraherkkyyteen. Paljon enemmän merkitystä on oikeilla alustakulmilla ja myös renkaan merkillä. Suomalainen asvaltti on niin urautunutta että täydellistä vetelemättömyyttä ei voi ainakaan näillä halvoilla autoilla aina saavuttaa.
Mullahan oli nyt koko kesän taas alla 195/50/15 Daytonit, eli orkkismiesten suuresti vihaama koko, näillä kuulemma ohjaus muuttuu sietämättömän jäykäksi, urat vie niin että pelottaa ja melukin on kova
Ohjaus oli niin kevyt ettei koskaan aiemmmin ole ollut, pahastikaan urautunut pinnoite ei juurikaan kisko ja Helsinkin välillä suorastaan tylsistyttyvää ajaa kun ei tarvi ohjata yhtään. Melukin oli normaalia tasoa, eli ei juuri kuuluu sisään. Hinta sama kuin sirkkelinterillä
Mullahan oli nyt koko kesän taas alla 195/50/15 Daytonit, eli orkkismiesten suuresti vihaama koko, näillä kuulemma ohjaus muuttuu sietämättömän jäykäksi, urat vie niin että pelottaa ja melukin on kova

Ohjaus oli niin kevyt ettei koskaan aiemmmin ole ollut, pahastikaan urautunut pinnoite ei juurikaan kisko ja Helsinkin välillä suorastaan tylsistyttyvää ajaa kun ei tarvi ohjata yhtään. Melukin oli normaalia tasoa, eli ei juuri kuuluu sisään. Hinta sama kuin sirkkelinterillä

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Talvirenkaat
jaha eli riippuu renkaista, ja totta suomessa on ihan hitsin uraset tie. ja autoilijat ne heti pilaa ajavat sinne kuumalle asvaltille aina heti vaan kun voi se on niin kivaa kun ei osata noilla tietyö mailla ajaa. saa nyt tosiaan nähä kun lunta tulee miten käyttäytyy kun ovat kitkat.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Talvirenkaat
Tänään pistin taas Nordman+ alle, 175/70/13...pitoa on mutta kyllä on ajettavuus asvaltilla ihan jätettä kesäpyöriin verrattuna. No ehkä tuohon nuljuamiseen taas tottuuu.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Talvirenkaat
Kyselin renkaiden hintoja. 175/70/13 Hakkapeliitta 5, 330€
175/70 Goodyear, 270€
155/70 Yokohama, 290€
175/70 Nokia Nordman+, 290€
Minä myös ajattelin tuota Nordmania. Luultavasti on parempi kuin Goodyear tai Yokohama.
175/70 Goodyear, 270€
155/70 Yokohama, 290€
175/70 Nokia Nordman+, 290€
Minä myös ajattelin tuota Nordmania. Luultavasti on parempi kuin Goodyear tai Yokohama.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Talvirenkaat
Ehkä mä en sitten ole kovin kranttu luonne, mutta takapotkun alla oon koittanu kaikkia leveyksiä väliltä 195-145 ja ei mulla sillai oo valittamista ollu. Kaksien kummien kanssa on hirvittänyt. a) nypityt nastakummit kesällä b) virossa pinnatut venäläiset renkaat.
Mutta asiaan. Nuo hintasi ovat kyllä melko kovan kuuloisia 13" satsi asiallisia kummeja pitäisi irrota 250€. Eroahan ei ole paljon, mutta silti. Goodyeareista ei mulla ei ole pahaa sanottaavaa. Faijalla on Samarassa GY UG500set ja ovat mitä mainioimman tuntuiset talvirenkaat. Hiljaiset ja pitoa on. Itse katselisin esmes nettivaraosasta käytettyjä. Saatta saada uutta vastaavia renkaita hyvinkin etuisasta. Ainut on se että kanttaa kiinnittiää huomiota nastoihin. Jos uudenveroisesti kummeista puuttuu paljon nastoja, niin voi olla melko varma että loputki putoaa pian ==> sisäänajo on suoritettu huonosti.
Mutta asiaan. Nuo hintasi ovat kyllä melko kovan kuuloisia 13" satsi asiallisia kummeja pitäisi irrota 250€. Eroahan ei ole paljon, mutta silti. Goodyeareista ei mulla ei ole pahaa sanottaavaa. Faijalla on Samarassa GY UG500set ja ovat mitä mainioimman tuntuiset talvirenkaat. Hiljaiset ja pitoa on. Itse katselisin esmes nettivaraosasta käytettyjä. Saatta saada uutta vastaavia renkaita hyvinkin etuisasta. Ainut on se että kanttaa kiinnittiää huomiota nastoihin. Jos uudenveroisesti kummeista puuttuu paljon nastoja, niin voi olla melko varma että loputki putoaa pian ==> sisäänajo on suoritettu huonosti.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Talvirenkaat
Ottaen huomioon minkälaisilla p*skoilla porukka näillä sahaa niin en ihmettele yhtään, kunhan on mustat ja pyöreät niin siinäkin on jo oikeastaan liikaa ominaisuuksiaTHI-900 kirjoitti:Ehkä mä en sitten ole kovin kranttu luonne, mutta takapotkun alla oon koittanu kaikkia leveyksiä väliltä 195-145 ja ei mulla sillai oo valittamista ollu. Kaksien kummien kanssa on hirvittänyt. a) nypityt nastakummit kesällä b) virossa pinnatut venäläiset renkaat.

Porukka pyytää Nettivaraosassa ihan uskomattomia hintoja ihan jätteen tasoisista renkaista. En kyllä omaan käyttöön käytettyjä osta jossei kunto ole uudenveroinen ja hintakin tuntuvasti alempi.
Minusta nuo rengashinnat on normaaleita. Maksoin 290€ viime vuonna noista Nordmaneista. Jos haluat huippuluokan pitoa niin HKPL 5. Viime vuonna pääsi vertaamaan Nordman+ vs. HKPL 4 jääradalla samanlaisilla autoilla ja voin kertoa että kyllä Hakkis vei kirkkaan voiton. Ei Nordman+ huono ole, se on vain vanhempi tuote eikä siksi pysty ihan kilpailemaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Talvirenkaat
Alla pyörii nyt Vredesteinin Arctracit tjsp. Kesäksi ostin samalla reissulla Vredesteinin Hi-Tracit. Koot on 165/70 R13 ja kesäkumit 185/65 R14.
Edelliset talvikumit olivatkin ~4v vanhat pinnoitetut jotka alkoivat viime talvena osoittamaan merkkejä siitä että pito on hävinnyt tien päälle
Edelliset talvikumit olivatkin ~4v vanhat pinnoitetut jotka alkoivat viime talvena osoittamaan merkkejä siitä että pito on hävinnyt tien päälle

Re: Talvirenkaat
Pitäisiköhän alkaa ensi kesäksi miettimään uusia kumeja. Talvikumeina on jotkut pinnoitetut ja kesällä Michelinit. Kesärenkaat ensiasennusrenkaat, talvirenkaat hankittu kun auto on uusi. Ajettu nyt 55 tuhatta. Molemmat 165 leveitä ja 13" vanteilla. Talvirenkaat alkavat olla äänekkäät ja kesäkumit ovat epäilyttävän liukkaat märällä (ei ne ihan hiljaisetkaan enää ole).
Re: Talvirenkaat
Samarassa oli alla jo 7 vuotta vanhat 155-13 Nokian hkpl1. Yhdestä pamahti sitten vyö rikki ja ihan kunnolla pamahtikin. Ostin tilalle Nokian hkpl Rsi-kitkat kokoa 175/70-13. On hyvät ajella, ei turhaa melua ja pirusti jämäkämpi kuin tuo vanha hkpl1. Miten toimii Samaran alla oikeasti liukkaalla kelillä on sitten toinen juttu, mutta eiköhän sekin talven mittaan selviä.
Re: Talvirenkaat
Toista talvea mennään nyt Kumho (powergrip tms) nastarenkailla. Kolme nastaa oli lähteny yhestä renkaasta ja yks kahesta muusta, kun kattelin ne läpitte alle laittaessa (ihan) liian hyvissä ajoin. Nyt on sitte toista kuukautta rapisteltu meneen.
Kyllä noissa kohtuullinen pito on; tälle ajotyylille ollu toistaseksi riittävä kun on tiellä pysytty
Kyllä noissa kohtuullinen pito on; tälle ajotyylille ollu toistaseksi riittävä kun on tiellä pysytty

Re: Talvirenkaat
seitsemättä vuotta alla http://www.interkol.ru/img/carv-edge.jpg...ja pito vaan paranee.Tämä rengas pärjää edelleen rengastesteissä.Mitäpä nyt hyvää muuttamaan.
Re: Talvirenkaat
9 vuotta alla semperit ice-grip ykköset samaran alkuperäis talvirenkaat. Nasta kato näkyy käyneen vartti kierroksen välein tuntuu piikki olevan
kyllä tuntu olevan samarassa tehoja ensi liukkailla vielä kun pysähtyskin. Suorastaan helv. vaarallinen jo omasta mielestäkin ajaa ei passaa lainata kyllä vähässä tingassa noilla renkailla systetille ei sillä että huoliskaan
mutta jos sattuu.
Kyllä tälläisina talvina nastat lähtee varmasti kun sulaa pikitietä ajaa. Aivan sama onko uudet tuollaiset hylkyyn joutavat.


Kyllä tälläisina talvina nastat lähtee varmasti kun sulaa pikitietä ajaa. Aivan sama onko uudet tuollaiset hylkyyn joutavat.
Onko nuo continentaalit sillä piennellä olemattomalla "niin kun oisi mato luikerrellut" kuviolla?manni kirjoitti:Kesärenkaat ensiasennusrenkaat, talvirenkaat hankittu kun auto on uusi. Ajettu nyt 55 tuhatta. Molemmat 165 leveitä ja 13" vanteilla. Talvirenkaat alkavat olla äänekkäät ja kesäkumit ovat epäilyttävän liukkaat märällä (ei ne ihan hiljaisetkaan enää ole).
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Talvirenkaat
Itse pähkäilin noiden kanssa, kumpiin päätyisi. Neloset sitten hankin. Mukava kuulla, että taisi osua valinta oikeaan. Vähän turhan äänekkäät vaan, jos vaikka vertaa kakkosiin. Ja kai ne siitä voi vielä vähän hiljentyäkin, kun asettuu nastat ensin paikoilleen. Kakkoset oli niin mukavan hiljaiset. Kyydissä olija ei taatusti huomannut, oliko nastat vai kesärenkaat alla.Jokari kirjoitti:Viime vuonna pääsi vertaamaan Nordman+ vs. HKPL 4 jääradalla samanlaisilla autoilla ja voin kertoa että kyllä Hakkis vei kirkkaan voiton. Ei Nordman+ huono ole, se on vain vanhempi tuote eikä siksi pysty ihan kilpailemaan.
Mihinkäs ne nastat sieltä irtoaisi, kun pyörä ei edes pääse sulalla tiellä sutimaan. Minusta pahimpia nastoille on kelit, kun on risteyksissä muuten liukasta, mutta urat sulat. Siitä kun lähtee käääntyessä kiihdyttämään, niin töksähtää pito aina siinä uran kohdalla.1500i kirjoitti: Kyllä tälläisina talvina nastat lähtee varmasti kun sulaa pikitietä ajaa.
Re: Talvirenkaat
Joo tosiaan nuo Nordman+ on tosi hiljaiset ja kohtuullisen vakaat ajaat sulalla tiellä. Kun taas Hakkisten omistaja valitteli huonoa suuntavakavuutta ja siitähän nuo on tunnetut.audiq kirjoitti:Itse pähkäilin noiden kanssa, kumpiin päätyisi. Neloset sitten hankin. Mukava kuulla, että taisi osua valinta oikeaan. Vähän turhan äänekkäät vaan, jos vaikka vertaa kakkosiin. Ja kai ne siitä voi vielä vähän hiljentyäkin, kun asettuu nastat ensin paikoilleen. Kakkoset oli niin mukavan hiljaiset. Kyydissä olija ei taatusti huomannut, oliko nastat vai kesärenkaat alla.Jokari kirjoitti:Viime vuonna pääsi vertaamaan Nordman+ vs. HKPL 4 jääradalla samanlaisilla autoilla ja voin kertoa että kyllä Hakkis vei kirkkaan voiton. Ei Nordman+ huono ole, se on vain vanhempi tuote eikä siksi pysty ihan kilpailemaan.
Jääradalla tuo ero oli lähinnä parhaiten havaittavissa jarrutuspidossa ja keulan puskemisherkkyydessä. Tosin ihan erilaiset iskarit molemmissa joten suoraa vertailua ei oikein voinut tehdä. Molemmilla pääsi sen mitä näillä nyt pääsee, oli muuten tosi liukasta tuolloin

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™