Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
suuria eroja on: 1200S -87 lämpeni saunaksi 20km matkalla, 1500S -93 ei tullut kuuma vielä 100km jälkeen. Termostaateissakin on eroa ja läppärin kennoissa voi olla kalkkikertumää yms. paskaa.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Itsehän olen tästä asiasta joskus topikin tynkääkin tehnyt ja oikein kaksin kappaleinkin Ainakin minun 1700i on täysin kelpaamaton talviajoon, lämpiää pikkuveljeäänkin hitaammin eikä hytissä todellakaan tule edes lämmin jos on yli 5 astetta pakkasta.Nonnis kirjoitti:Ei munkaan 1700i lämpiä mihinkään, ei edes pikkupakkasella riitä lämmittämään tuulilasia niin etteikö pöllyävä lumi jäätyisi lasiin. Siksi alankin kyllästyä koko kotteroon, kun työmatkaa on 57 km suuntaansa ja tympäsee ajaa silleen, että tuulilasin alareunassa on 5 cm soiro josta näkee jotain.
Näitä kylmiä 1700i ruuttia on kyllä jo tiedossa sen verran että kyse ei voi olla mistään viasta, vaan ne nyt vaan sattuu olemaan siltä osin paskoja ja that's it.
En ole löytänyt asiaan mitään järjellistä syytä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Joo, mä olen termariakin kattilassa uittanut ja se toimii ihan normaalisti.
Reippaina käymme rekkain alle
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Joku tyrmäsi aikaisemmin esittämäni teorian, että pienikulutuksisempi auto tuottaa vähemmän (hukka)lämpöä.
Minusta tuntuu edelleenkin loogiselta, että jos Nappiksen ja Ruuttaladan liikuttamiseen menee saman verran energiaa, niin minne katoaa se polttoaineen kulutusten ero?
Minusta tuntuu edelleenkin loogiselta, että jos Nappiksen ja Ruuttaladan liikuttamiseen menee saman verran energiaa, niin minne katoaa se polttoaineen kulutusten ero?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Tuosta lohkolämmittimestä sen verran että saattaa sillä sen pienen osan säästää bensaa mutta paljonko se vie sitten sähköä. Eli säästön osalta taitaapi olla aikalailla nolla luokkaa. Ei se kuitenkaan pyhällä hengellä lämmitä se lohkolämmitinkään.
Etenkin dieseleissähän tämä on helposti havaittavissa. Hyötysuhde jo sen verran hyvä että hukkalämpöä ei tule juuri ollenkaan. Saa olla lisälämmittimet sitä varten että saa väliin pysyyn edes käyntilämpösenä.Pavlovits kirjoitti:Joku tyrmäsi aikaisemmin esittämäni teorian, että pienikulutuksisempi auto tuottaa vähemmän (hukka)lämpöä.
Minusta tuntuu edelleenkin loogiselta, että jos Nappiksen ja Ruuttaladan liikuttamiseen menee saman verran energiaa, niin minne katoaa se polttoaineen kulutusten ero?
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Olen jo kerran hermostuttanut erään tyypin tällä:
TakavetoLadassa kyllä palaa bensaa aina sitä tahtia, että kyllä sen energiamäärän pitäisi lämmittää vaikka omakotitalo.
Kuitenkin 6l/100km vievällä vanhalla N13-Sunnyllä ajaessa tarkenee hienosti ja lämpeneekin mokoma nopeasti. Jännä juttu..
TakavetoLadassa kyllä palaa bensaa aina sitä tahtia, että kyllä sen energiamäärän pitäisi lämmittää vaikka omakotitalo.
Kuitenkin 6l/100km vievällä vanhalla N13-Sunnyllä ajaessa tarkenee hienosti ja lämpeneekin mokoma nopeasti. Jännä juttu..
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Juu, ukon Carinakin menee pienellä mutta pesee mun Ladan lämmössä mennen tullen.
Reippaina käymme rekkain alle
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Tervehdykset toivottelen.
Olisiko myös siitä riippuvainen kuinka kuumasta paikasta moottoria nestekierto lämppäriin otetaan, sillä on eroja lämpötilojen suhteen eri osissa moottoria. Yleensä kuumimmat paikat ovat syl.kannen takaosassa takimmaisen pakoaukon seutuvilla. Tärkeä on myös nestevirtauksen määrä joka kulkee kennon läpi. Kennojen pinta-ala ja valmistusmateriaali vaikuttaa myös melko tavalla. Ladassa myös se vaahtokumitiiviste, että ilma ei kierrä ohi kennon. Monta yksittäistä tekijää on vaikuttamassa ja jos niitä sattuu useampia samaan autoon, niin lämpö ei riitä.
Olisiko myös siitä riippuvainen kuinka kuumasta paikasta moottoria nestekierto lämppäriin otetaan, sillä on eroja lämpötilojen suhteen eri osissa moottoria. Yleensä kuumimmat paikat ovat syl.kannen takaosassa takimmaisen pakoaukon seutuvilla. Tärkeä on myös nestevirtauksen määrä joka kulkee kennon läpi. Kennojen pinta-ala ja valmistusmateriaali vaikuttaa myös melko tavalla. Ladassa myös se vaahtokumitiiviste, että ilma ei kierrä ohi kennon. Monta yksittäistä tekijää on vaikuttamassa ja jos niitä sattuu useampia samaan autoon, niin lämpö ei riitä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Tuskin taitaa olla niin taivaallista merkitystä mistä kohdasta lohkoa nestekierto otetaan. Useimmissa vanhemmissa japanilaisissa kun on nestetilavuus 4L luokkaa. Paljonkos ladassa on? Eikä sisätilankennolla taida olla juurikaan merkitystä koneen lämpenemiseen, vaikka laittaisi vesihanan kylmälle.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Karvan vajaa 10 L...BME316 kirjoitti: Paljonkos ladassa on?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Nonnis minkä vm.carina? Isällä on 97 1.6 mutta kulutusta litra enemmän kuin samarassa samoille ajoille. Lämpeää muutenkin hitaammin ja lämpö on lähinnä selaista haaleaa ilmaa. Kyllä tuohon kulutukseen pitäisi jo tareta. Saavuttaa kyllä normaali lämmön eikä humpaile eli ei ole termostaatti vika jos sitä epäilette.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
89 oli meillä edellinen se oli kanssa lämmin.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Joskus talvella 85 veivasin -73 nappisilmää tulille.Pakkasta oli vähän vajaa 40,ja aotossa ei mittää lohkolämmitintä.Pistettiiin öljypohjan alle semmonen 50/60 luvulta oleva yhden kattilan keittolevy,ja virrat päälle.Vähän paloaltis ehkä!Siinä kelissä kuskin keinonahkapenkki on lähinnä saunajakkara pehmeyttä.
Uudenvuoden aikoihin 2002-3 lähettin kaverin kans kämpille Kuhmoon joksikin yöksi.Kulkupelinä oli pensa V 70 Volvo.Jätettiin aoto mehtätien varteen levikkeelle, ja vielä reippaan mäen rinteeseen.Tarkoitus oli että jos ei akulla,ni ees mäkistartilla liikkeelle.Parin yön jälkeen hiiheltiin takas aotolle,ja starttaamaan. Startin ääni oli laskeva vou ,vou,vou.
Eikun työntämään,va Volvo oli niin jähmeä ettei kahella ukolla riittävää vauhtia saanut ees alamäkeen.Pakkasta näytti auton mittari -37 .
Uudenvuoden aikoihin 2002-3 lähettin kaverin kans kämpille Kuhmoon joksikin yöksi.Kulkupelinä oli pensa V 70 Volvo.Jätettiin aoto mehtätien varteen levikkeelle, ja vielä reippaan mäen rinteeseen.Tarkoitus oli että jos ei akulla,ni ees mäkistartilla liikkeelle.Parin yön jälkeen hiiheltiin takas aotolle,ja starttaamaan. Startin ääni oli laskeva vou ,vou,vou.
Eikun työntämään,va Volvo oli niin jähmeä ettei kahella ukolla riittävää vauhtia saanut ees alamäkeen.Pakkasta näytti auton mittari -37 .
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
tais olla parivuotta sit ni 29 pakkasta ja wv jetta laakista käyntii eikä ollu roikan päässä