Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.
Avatar
pressa
Viestit: 10336
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja pressa »

suuria eroja on: 1200S -87 lämpeni saunaksi 20km matkalla, 1500S -93 ei tullut kuuma vielä 100km jälkeen. Termostaateissakin on eroa ja läppärin kennoissa voi olla kalkkikertumää yms. paskaa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nonnis kirjoitti:Ei munkaan 1700i lämpiä mihinkään, ei edes pikkupakkasella riitä lämmittämään tuulilasia niin etteikö pöllyävä lumi jäätyisi lasiin. Siksi alankin kyllästyä koko kotteroon, kun työmatkaa on 57 km suuntaansa ja tympäsee ajaa silleen, että tuulilasin alareunassa on 5 cm soiro josta näkee jotain.
Itsehän olen tästä asiasta joskus topikin tynkääkin tehnyt ja oikein kaksin kappaleinkin :!: Ainakin minun 1700i on täysin kelpaamaton talviajoon, lämpiää pikkuveljeäänkin hitaammin eikä hytissä todellakaan tule edes lämmin jos on yli 5 astetta pakkasta.
Näitä kylmiä 1700i ruuttia on kyllä jo tiedossa sen verran että kyse ei voi olla mistään viasta, vaan ne nyt vaan sattuu olemaan siltä osin paskoja ja that's it.

En ole löytänyt asiaan mitään järjellistä syytä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo, mä olen termariakin kattilassa uittanut ja se toimii ihan normaalisti.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Joku tyrmäsi aikaisemmin esittämäni teorian, että pienikulutuksisempi auto tuottaa vähemmän (hukka)lämpöä.
Minusta tuntuu edelleenkin loogiselta, että jos Nappiksen ja Ruuttaladan liikuttamiseen menee saman verran energiaa, niin minne katoaa se polttoaineen kulutusten ero?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
jta
Viestit: 4371
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuosta lohkolämmittimestä sen verran että saattaa sillä sen pienen osan säästää bensaa mutta paljonko se vie sitten sähköä. Eli säästön osalta taitaapi olla aikalailla nolla luokkaa. Ei se kuitenkaan pyhällä hengellä lämmitä se lohkolämmitinkään.
Pavlovits kirjoitti:Joku tyrmäsi aikaisemmin esittämäni teorian, että pienikulutuksisempi auto tuottaa vähemmän (hukka)lämpöä.
Minusta tuntuu edelleenkin loogiselta, että jos Nappiksen ja Ruuttaladan liikuttamiseen menee saman verran energiaa, niin minne katoaa se polttoaineen kulutusten ero?
Etenkin dieseleissähän tämä on helposti havaittavissa. Hyötysuhde jo sen verran hyvä että hukkalämpöä ei tule juuri ollenkaan. Saa olla lisälämmittimet sitä varten että saa väliin pysyyn edes käyntilämpösenä.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Mara »

Olen jo kerran hermostuttanut erään tyypin tällä: :lol:
TakavetoLadassa kyllä palaa bensaa aina sitä tahtia, että kyllä sen energiamäärän pitäisi lämmittää vaikka omakotitalo.
Kuitenkin 6l/100km vievällä vanhalla N13-Sunnyllä ajaessa tarkenee hienosti ja lämpeneekin mokoma nopeasti. Jännä juttu.. :idea:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Juu, ukon Carinakin menee pienellä mutta pesee mun Ladan lämmössä mennen tullen.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Olisiko myös siitä riippuvainen kuinka kuumasta paikasta moottoria nestekierto lämppäriin otetaan, sillä on eroja lämpötilojen suhteen eri osissa moottoria. Yleensä kuumimmat paikat ovat syl.kannen takaosassa takimmaisen pakoaukon seutuvilla. Tärkeä on myös nestevirtauksen määrä joka kulkee kennon läpi. Kennojen pinta-ala ja valmistusmateriaali vaikuttaa myös melko tavalla. Ladassa myös se vaahtokumitiiviste, että ilma ei kierrä ohi kennon. Monta yksittäistä tekijää on vaikuttamassa ja jos niitä sattuu useampia samaan autoon, niin lämpö ei riitä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Tuskin taitaa olla niin taivaallista merkitystä mistä kohdasta lohkoa nestekierto otetaan. Useimmissa vanhemmissa japanilaisissa kun on nestetilavuus 4L luokkaa. Paljonkos ladassa on? Eikä sisätilankennolla taida olla juurikaan merkitystä koneen lämpenemiseen, vaikka laittaisi vesihanan kylmälle.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

BME316 kirjoitti: Paljonkos ladassa on?
Karvan vajaa 10 L...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Nonnis minkä vm.carina? Isällä on 97 1.6 mutta kulutusta litra enemmän kuin samarassa samoille ajoille. Lämpeää muutenkin hitaammin ja lämpö on lähinnä selaista haaleaa ilmaa. Kyllä tuohon kulutukseen pitäisi jo tareta. Saavuttaa kyllä normaali lämmön eikä humpaile eli ei ole termostaatti vika jos sitä epäilette.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

-91 Carina II
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja 1500i »

89 oli meillä edellinen se oli kanssa lämmin.
Avensis stw
Ex.21093 -00
veljes

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja veljes »

Joskus talvella 85 veivasin -73 nappisilmää tulille.Pakkasta oli vähän vajaa 40,ja aotossa ei mittää lohkolämmitintä.Pistettiiin öljypohjan alle semmonen 50/60 luvulta oleva yhden kattilan keittolevy,ja virrat päälle.Vähän paloaltis ehkä!Siinä kelissä kuskin keinonahkapenkki on lähinnä saunajakkara pehmeyttä.
Uudenvuoden aikoihin 2002-3 lähettin kaverin kans kämpille Kuhmoon joksikin yöksi.Kulkupelinä oli pensa V 70 Volvo.Jätettiin aoto mehtätien varteen levikkeelle, ja vielä reippaan mäen rinteeseen.Tarkoitus oli että jos ei akulla,ni ees mäkistartilla liikkeelle.Parin yön jälkeen hiiheltiin takas aotolle,ja starttaamaan. Startin ääni oli laskeva vou ,vou,vou.
Eikun työntämään,va Volvo oli niin jähmeä ettei kahella ukolla riittävää vauhtia saanut ees alamäkeen.Pakkasta näytti auton mittari -37 .
Avatar
life88
Moderaattori
Viestit: 253
Liittynyt: 25.9.2007 13:33
Paikkakunta: Nokia

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja life88 »

tais olla parivuotta sit ni 29 pakkasta ja wv jetta laakista käyntii eikä ollu roikan päässä
Vastaa Viestiin