Ajokortti
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Ajokortti
Tuo viestiketjun ensimäinen idea olisi mielestäni hyvä. Itse ajoin armeijassa (palvelusta vielä puolivuotta jäljellä) ensiksi C-kortin (ajokkina 2000-vuoden 3-akselinen Scania, jonka perässä keskiakselinen Heppu-kärry) ja sen jälkeen ajoin CE-kortin täysperävaunuyhdistelmällä. Kyllähän sen eron huomaa henkilö/pakettiautolla ajoon, varsinkin Keskustassa (itse ajoin lähinnä kouvolassa) ja muussa taajama-ajossa. Vaativat vähän erilailla tilaa ja matkaa pysähtyä... Armeijassa saatu koulutus on hyvää (meilllä koulutuksen piti kouvolan aikuiskoulutuskeskus), tosin ei se vielä tee rekkamieheksi...
Nyt heti vuoden alussa muuttuu (pitenee) koulutus myös armeijassa.
Lainaus Ruotuväestä:
"Varusmiesten kuljettajakoulutus menee uusiksi
Teksti: Heikki Siljamäki
Euroopan Unionin ajokorttiuudistus pakottaa puolustusvoimat uudistamaan kuljettajakoulutusta. Kuorma-autokortin ikäraja nousee 21 vuoteen, joten varusmieskoulutus on aloitettava henkilöautokortin tasolta.
Puolustusvoimissa valmistellaan jo ajokorttiuudistuksen aiheuttamia muutoksia kuljettajakoulutukseen.
- Alustavia selvityksiä on tehty, mutta lopullisia päätöksiä ei ole vielä pöydällä, kertoo insinöörimajuri Jorma Pirinen Pääesikunnan teknilliseltä tarkastusosastolta.
Uuden direktiiviesityksen mukaan kuorma-auto- eli C-kortin ikäraja nousee 21 vuoteen, jolloin suurimmalla osalla varusmiespalveluksensa aloittavista on pelkkä B-kortti. Kuorma-autoa saa kuitenkin armeijassa ajaa 18-vuotiaanakin, kunhan saa riittävän laajan koulutuksen.
Kuorma-autokoulutus annetaan siviiliautokouluissa, mutta jatkossa suurimmalle osalle kuljettajaksi koulutettavista se annettaisiin varusmiespalveluksen aikana.
Kuljettajille ammattipätevyys
Toinen uudistuksen ongelma on se, että direktiiviesityksen mukaan armeijan antama ajolupa ei kelpaa enää siviilissä. Jatkossa intin ajokortilla voisi anoa lisäkirjaimia siviilikorttiin ainoastaan silloin, jos armeija-aikana annettaisiin ammattipätevyyteen johtava koulutus.
- Luultavasti koulutusta muutetaan siihen suuntaan, että palveluksen aikana annettaisiin sopiva määrä ammattipätevyyskoulutusta. Näin kortin voisi hyödyntää myös siviilipuolella, Pirinen toteaa.
Mikäli armeijan ajokorttia ei saisi hyödynnettyä siviilissä, laskisi se mitä todennäköisimmin
kuljettajakoulutukseen haluavien varusmiesten määrää.
Toisaalta laajemmasta koulutuksesta pitää olla hyötyä myös puolustusvoimille.
- Siten ei voi olla, että ensin annetaan ammattipätevyys, ja sitten alkaa jo kotiutuminen häämöttää, Pirinen huomauttaa.
Euroopan Unionin liikenneministerit pääsivät ajokorttidirektiivistä yhteisymmärrykseen lokakuun alussa. Lopullisesti direktiiviä ei ole vielä vahvistettu.
"
Nyt heti vuoden alussa muuttuu (pitenee) koulutus myös armeijassa.
Lainaus Ruotuväestä:
"Varusmiesten kuljettajakoulutus menee uusiksi
Teksti: Heikki Siljamäki
Euroopan Unionin ajokorttiuudistus pakottaa puolustusvoimat uudistamaan kuljettajakoulutusta. Kuorma-autokortin ikäraja nousee 21 vuoteen, joten varusmieskoulutus on aloitettava henkilöautokortin tasolta.
Puolustusvoimissa valmistellaan jo ajokorttiuudistuksen aiheuttamia muutoksia kuljettajakoulutukseen.
- Alustavia selvityksiä on tehty, mutta lopullisia päätöksiä ei ole vielä pöydällä, kertoo insinöörimajuri Jorma Pirinen Pääesikunnan teknilliseltä tarkastusosastolta.
Uuden direktiiviesityksen mukaan kuorma-auto- eli C-kortin ikäraja nousee 21 vuoteen, jolloin suurimmalla osalla varusmiespalveluksensa aloittavista on pelkkä B-kortti. Kuorma-autoa saa kuitenkin armeijassa ajaa 18-vuotiaanakin, kunhan saa riittävän laajan koulutuksen.
Kuorma-autokoulutus annetaan siviiliautokouluissa, mutta jatkossa suurimmalle osalle kuljettajaksi koulutettavista se annettaisiin varusmiespalveluksen aikana.
Kuljettajille ammattipätevyys
Toinen uudistuksen ongelma on se, että direktiiviesityksen mukaan armeijan antama ajolupa ei kelpaa enää siviilissä. Jatkossa intin ajokortilla voisi anoa lisäkirjaimia siviilikorttiin ainoastaan silloin, jos armeija-aikana annettaisiin ammattipätevyyteen johtava koulutus.
- Luultavasti koulutusta muutetaan siihen suuntaan, että palveluksen aikana annettaisiin sopiva määrä ammattipätevyyskoulutusta. Näin kortin voisi hyödyntää myös siviilipuolella, Pirinen toteaa.
Mikäli armeijan ajokorttia ei saisi hyödynnettyä siviilissä, laskisi se mitä todennäköisimmin
kuljettajakoulutukseen haluavien varusmiesten määrää.
Toisaalta laajemmasta koulutuksesta pitää olla hyötyä myös puolustusvoimille.
- Siten ei voi olla, että ensin annetaan ammattipätevyys, ja sitten alkaa jo kotiutuminen häämöttää, Pirinen huomauttaa.
Euroopan Unionin liikenneministerit pääsivät ajokorttidirektiivistä yhteisymmärrykseen lokakuun alussa. Lopullisesti direktiiviä ei ole vielä vahvistettu.
"
- Lada-Jussi
- Viestit: 10253
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Ajokortti
täytyyhän armeijan ajokoulutusta lisätä senkin takia että natoistettu ajokalusto on huonompaa kuin aiemmat simppelit neuvostokuormurit 
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Re: Ajokortti
Kertokaa viisaat miten on? Minulla on ABe ajokrtti jolla saa ajaa esimerkiksi asuntoautoa tai vastaavaa yhdistelmää 3500Kg asti.Lisäksi saisin hypätä vaikka suoraan 2,3 litran Triumph moottoripyörän puikkoihin mutta saisinko ajaa 4700kg:n kiinteistöhuollon traktoria yleisessä liikenteessä juuri tuon painon vuoksi?
Re: Ajokortti
saat ajaa kaikkia traktoreita
Re: Ajokortti
traktoria kyllä , mutta monet kiinteistönhuolto hommissa olevat traktorit ovatkin rekisteröity "liikenne traktori":si , se taas vaatii käsittääkseni c-kortin. joten kannattaa kattoa rökötin rekkariote ennen kun lähtee baanalle.Jaska HKI kirjoitti: Minulla on ABe ajokrtti. saisinko ajaa 4700kg:n kiinteistöhuollon traktoria yleisessä liikenteessä juuri tuon painon vuoksi?
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Ajokortti
Juurikin näin, eli liikennetraktorit vaatii C-kortin.liero kirjoitti:traktoria kyllä , mutta monet kiinteistönhuolto hommissa olevat traktorit ovatkin rekisteröity "liikenne traktori":si , se taas vaatii käsittääkseni c-kortin. joten kannattaa kattoa rökötin rekkariote ennen kun lähtee baanalle.Jaska HKI kirjoitti: Minulla on ABe ajokrtti. saisinko ajaa 4700kg:n kiinteistöhuollon traktoria yleisessä liikenteessä juuri tuon painon vuoksi?
Re: Ajokortti
....vuonna 1985 täytin 28 vuotta.jaha kirjoitti:mielestäni saat ajaa jos olet täyttänyt 15v ennen 1985 vuotta
Re: Ajokortti
Yksi yleinen maantie tulee ylitettyä koska tontti on molemmin puolin tietä.Senkin voi eliminoida jos ajaa huoltotunnelin kautta.Rekisteriotetta ei ole paljon tullut tutkittua...koneessa se on.liero kirjoitti:traktoria kyllä , mutta monet kiinteistönhuolto hommissa olevat traktorit ovatkin rekisteröity "liikenne traktori":si , se taas vaatii käsittääkseni c-kortin. joten kannattaa kattoa rökötin rekkariote ennen kun lähtee baanalle.Jaska HKI kirjoitti: Minulla on ABe ajokrtti. saisinko ajaa 4700kg:n kiinteistöhuollon traktoria yleisessä liikenteessä juuri tuon painon vuoksi?
Re: Ajokortti
Onhan Lada-Jussilla ABC ajokortti? Jos ei ole niin äkkiä hankkimaan 
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Ajokortti
Oliskohan kunnon liikenneohjelma mitään. Takavuosina Karpo ja Itkonen tekivät paljon hyvää liikenteen eteen, kuten myös Veikko Pajunen...Tarvakin.
Vetäjäksi tietysti joku julkisuudessa paljon oleva henkilö, Vatanen, Kankkunen yms.
Vetäjäksi tietysti joku julkisuudessa paljon oleva henkilö, Vatanen, Kankkunen yms.
warre 353w sedan,