Kysy poisvaan. Levyn saa pois kun irrottaa painelevyn ja työtää sen kytkinkoppaan, kun levy on pois lähtee painelevy alas. Sitten voi vaihtaa painelaakerin. Vaihteistoa ei tarvitse pitää olkapäillä. Edellisessä tekstissä oli pieni virhe, kardaani pitää irroittaa takapäästä ja laittaa taka-akselin päälle, kun askia peruutetaan. Ainut mikä pitää muuttaa on kytkimenkeskitystapin lyhennys. Syy tälläiseen toimenpiteeseen on urakalla tehtävä työ. Jos siinä ei voittaisi ajassa, niin eiväthän ammattimiehet sitä tekisi kertomallani tavalla.aropupu kirjoitti:Tuotarallaa....Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Eikä vaihteistoa tarvitse ottaa alas, vaan peruuttaa. Välistä sopii tekemään kytkinremontin.
Saanko kysyä että millä sen levyn saa sieltä välistä pois![]()
mieluummin laskisin lootan lattialle kuin kannattelisin sitä olkapäällä..
Kytkinremppaa ja muuta
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Tervehdykset toivottelen.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Ammattimiehistä en tiedä,(niitähän on parin tuopin jälkeen, kylän bupi täynnä) mutta tekijämiehet, eli asian osaavat asentajat eivät ota kardaania irti takapäästä.
Kysymys, miksi ammattimies ottaa kardaanin irti takapäästä?
Kysymys, miksi ammattimies ottaa kardaanin irti takapäästä?
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Tervehdykset toivottelen.
Siksi, että vaihteisto sopii hieman enemmän tulemaan taakse päin. Saattaa olla, että just, ja just siitäki raosta sopisi homman tekemään, mutta kardaanin irrottamalla sopii isommatkin nyrkit työskentelemään. Pojat tekivät kytkinhomman vähän yli tunnin. Ammattimiehillä tarkoitan heitä jotka hankkivat toimeentulonsa siitä korjaustyöstä. Taas rassaajat ovat erikseen, eivät he osaa korjata. Aikoinaa seurasin ammattilaisten työtä Lada-korjaamolla yli 5v. Olin siinä asemassa, että otin vastaan heille työt, valvoin suorituksia, koeajoin ja luovutin asiakkaille korjatut tai huolletut Ladat takaisin. Eli olin Työnjohtajana korjaamolla. Tämä tapahtui -75 ja -81 välillä. Itselläni on kolmas Lada ja siksi kirjoittelen asioista.
Vuosimalleista jälkeen -81 olen ulkona, melkein kuin lumiukko, joten niistä en voi paljon kertoa.
Siksi, että vaihteisto sopii hieman enemmän tulemaan taakse päin. Saattaa olla, että just, ja just siitäki raosta sopisi homman tekemään, mutta kardaanin irrottamalla sopii isommatkin nyrkit työskentelemään. Pojat tekivät kytkinhomman vähän yli tunnin. Ammattimiehillä tarkoitan heitä jotka hankkivat toimeentulonsa siitä korjaustyöstä. Taas rassaajat ovat erikseen, eivät he osaa korjata. Aikoinaa seurasin ammattilaisten työtä Lada-korjaamolla yli 5v. Olin siinä asemassa, että otin vastaan heille työt, valvoin suorituksia, koeajoin ja luovutin asiakkaille korjatut tai huolletut Ladat takaisin. Eli olin Työnjohtajana korjaamolla. Tämä tapahtui -75 ja -81 välillä. Itselläni on kolmas Lada ja siksi kirjoittelen asioista.
Vuosimalleista jälkeen -81 olen ulkona, melkein kuin lumiukko, joten niistä en voi paljon kertoa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Niinno täytyy muistaa että ammattilaisilla on yleensä nosturi käytössään, jolla toi Ukin kertoma menetelmä ehkä toimiikin hieman paremmin kun ei tarvitse jäpittää niskat väärinä auton alla.
Mutta kun meillä s**tanan rassaajilla ei ole kuin kylmä betoni selän alla ja latukka parikymmentä senttiä irti maasta, niin ei siellä kyllä nappaa tehdä yhtään mitään ylimääräisiä turhia perkeleitä aiheuttavia toimenpiteitä.
Aikaa kyllä on eikä mitään halvatun minuuttiaikataulua
Mutta kun meillä s**tanan rassaajilla ei ole kuin kylmä betoni selän alla ja latukka parikymmentä senttiä irti maasta, niin ei siellä kyllä nappaa tehdä yhtään mitään ylimääräisiä turhia perkeleitä aiheuttavia toimenpiteitä.
Aikaa kyllä on eikä mitään halvatun minuuttiaikataulua
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kytkinremppaa ja muuta
tervehdys ukki.
Olen itse vieraillut ladan merkki huollossa kun kytkinremontti oli meneillään. Ilmeisesti olivat jotain harrastelija räpeltäjiä kun vaihdelaatikko oli hytraulinostimella laskettu alas. Avasivat paineasetelmankin ilma-avaimella ja kiinnittivät myös... Täytyi olla harrastelioita kun eivät enää hommaan lenkkiavainta käyttäneet (eivätkä olemattoimasta raosta nylvänneet)
Olen itse vieraillut ladan merkki huollossa kun kytkinremontti oli meneillään. Ilmeisesti olivat jotain harrastelija räpeltäjiä kun vaihdelaatikko oli hytraulinostimella laskettu alas. Avasivat paineasetelmankin ilma-avaimella ja kiinnittivät myös... Täytyi olla harrastelioita kun eivät enää hommaan lenkkiavainta käyttäneet (eivätkä olemattoimasta raosta nylvänneet)
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Tarvii ite vastata, kun ex Ladan työnjohtaja ei tiedä tai ei muista.
Ja muuten 5 vuotta korjaamoalalla ei ole vielä mitään, oppipoika vielä. Turun Delta-auton yksi Lada asentaja yli 25 vuotta kokemusta ja silloin voidaan puhua ammattitaidosta.
Siksi ei kardaania tarvitse ottaa takapäästä irti, kun kardaani otetaan keskeltä irti ja näin se tipahtaa alaspäin ja tulee ulos vaihteiston pooreista.
Kardaani jätetään roikkumaan käsijarruvaijerin päälle.
Näin on toimittu myös Neuvostoliitossa.
Oma kokemus viime talvella, kun vaihdoin Lada 1700i:stä
kytkinpaketin.
Rassaajat ja nyrkkipajat tekevät laadukasta työtä, jotta asiakas tulee toistekkin.(niillä ei ole varaa tehdä sutta) Tämän päivän merkkikorjaamot tekee paljon huolimatonta työtä, kun kello sanelee työvauhdin.
Ja muuten 5 vuotta korjaamoalalla ei ole vielä mitään, oppipoika vielä. Turun Delta-auton yksi Lada asentaja yli 25 vuotta kokemusta ja silloin voidaan puhua ammattitaidosta.
Siksi ei kardaania tarvitse ottaa takapäästä irti, kun kardaani otetaan keskeltä irti ja näin se tipahtaa alaspäin ja tulee ulos vaihteiston pooreista.
Kardaani jätetään roikkumaan käsijarruvaijerin päälle.
Näin on toimittu myös Neuvostoliitossa.
Oma kokemus viime talvella, kun vaihdoin Lada 1700i:stä
kytkinpaketin.
Rassaajat ja nyrkkipajat tekevät laadukasta työtä, jotta asiakas tulee toistekkin.(niillä ei ole varaa tehdä sutta) Tämän päivän merkkikorjaamot tekee paljon huolimatonta työtä, kun kello sanelee työvauhdin.
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Tervehdykset toivottelen.
Koko vaihteisto pudotetaan alas, jos on jotakin muutakin sen puolen korjattavaa, kuin kytkinlevyn vaihto, esim. kytkinakselin stefa, kardaanin nivelet tai kannatinlaakeri. On eri asia homman teko nosturilla kuin lattianrajassa. Niinkuin sanoin, en tiedä tämän päivän tyyliä. Onko työt urakalla, osaurakalla tai tuntihommina, jolloin ei ole niin hoppu,vai millä tavalla palkka muodostuu. Silloin aikoinaan, kun kytkinlevyjä vaihdettiin takuuseen tai uritettiin ja niitit rei,itettiin koska oli irroitus häiriöitä. Pinnat imeytyivät kiinni jompaan kumpaan pintaan ja ei irrottanut. Jopa 4kpl:ta päivässä kiireimpänä aikana ukkoa kohti. Nopeimmilla asentajilla oli isompi palkka, kuin Työnjohtajilla ja Korjaamopäälliköllä. Kaikki eivät ole samanlaisia nopeudessa keskenään. Ne olivat nopeimpia, ns. "erikoistuivat" johonkin erikoishommaan. Tänäkin päivänä toiset ovat taitavampia ja nopeampia, kuin jotkut muut kaverit, tämä on tosi, anteeksi jos joku tuntee itseään loukatuksi. Mutta sitä ei ole tarkoituksena ollut. Erot ilmenevät kaikilla aloilla. Ps. montako kytkinremonttia/asentaja tehdään tänäpäivänä?
Koko vaihteisto pudotetaan alas, jos on jotakin muutakin sen puolen korjattavaa, kuin kytkinlevyn vaihto, esim. kytkinakselin stefa, kardaanin nivelet tai kannatinlaakeri. On eri asia homman teko nosturilla kuin lattianrajassa. Niinkuin sanoin, en tiedä tämän päivän tyyliä. Onko työt urakalla, osaurakalla tai tuntihommina, jolloin ei ole niin hoppu,vai millä tavalla palkka muodostuu. Silloin aikoinaan, kun kytkinlevyjä vaihdettiin takuuseen tai uritettiin ja niitit rei,itettiin koska oli irroitus häiriöitä. Pinnat imeytyivät kiinni jompaan kumpaan pintaan ja ei irrottanut. Jopa 4kpl:ta päivässä kiireimpänä aikana ukkoa kohti. Nopeimmilla asentajilla oli isompi palkka, kuin Työnjohtajilla ja Korjaamopäälliköllä. Kaikki eivät ole samanlaisia nopeudessa keskenään. Ne olivat nopeimpia, ns. "erikoistuivat" johonkin erikoishommaan. Tänäkin päivänä toiset ovat taitavampia ja nopeampia, kuin jotkut muut kaverit, tämä on tosi, anteeksi jos joku tuntee itseään loukatuksi. Mutta sitä ei ole tarkoituksena ollut. Erot ilmenevät kaikilla aloilla. Ps. montako kytkinremonttia/asentaja tehdään tänäpäivänä?
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Tervehdykset toivottelen.
Rassaajat ovat juuri niitä, jotka ilmestyvät siellä kaverin kertomalla huoltoaseman baarissa muutaman oluen jälkeen. Muistaakseni kardaanin etummaisen nivelen runko on kiinni pultilla pääakselissa ja ei lähde irti ilman nivelen purkamista. 10v korjaamokokemusta ammattikoulun jälkeen ennen Teknillistäkoulua ei vissiin ole kokemuksena mitään. Yhdestäkö asentajasta vain? On nähty, että Neuvostoaikaan Moskovan autotehtaallakin paras työkalu pulttien kiinnitykseen oli Pajavasara.
Kaksi vanhempaa miestä jutteli Essonbaarissa: Minun poikani se on hyvä rassaamaan autoja ja koneita sanoi toinen. Johon vastapuoli totesi: Eihän se osaa minunkaan poika korjata.
Rassaajat ovat juuri niitä, jotka ilmestyvät siellä kaverin kertomalla huoltoaseman baarissa muutaman oluen jälkeen. Muistaakseni kardaanin etummaisen nivelen runko on kiinni pultilla pääakselissa ja ei lähde irti ilman nivelen purkamista. 10v korjaamokokemusta ammattikoulun jälkeen ennen Teknillistäkoulua ei vissiin ole kokemuksena mitään. Yhdestäkö asentajasta vain? On nähty, että Neuvostoaikaan Moskovan autotehtaallakin paras työkalu pulttien kiinnitykseen oli Pajavasara.
Kaksi vanhempaa miestä jutteli Essonbaarissa: Minun poikani se on hyvä rassaamaan autoja ja koneita sanoi toinen. Johon vastapuoli totesi: Eihän se osaa minunkaan poika korjata.
Lada Scandinavia kirjoitti:Tarvii ite vastata, kun ex Ladan työnjohtaja ei tiedä tai ei muista.
Ja muuten 5 vuotta korjaamoalalla ei ole vielä mitään, oppipoika vielä. Turun Delta-auton yksi Lada asentaja yli 25 vuotta kokemusta ja silloin voidaan puhua ammattitaidosta.
Siksi ei kardaania tarvitse ottaa takapäästä irti, kun kardaani otetaan keskeltä irti ja näin se tipahtaa alaspäin ja tulee ulos vaihteiston pooreista.
Kardaani jätetään roikkumaan käsijarruvaijerin päälle.
Näin on toimittu myös Neuvostoliitossa.
Oma kokemus viime talvella, kun vaihdoin Lada 1700i:stä
kytkinpaketin.
Rassaajat ja nyrkkipajat tekevät laadukasta työtä, jotta asiakas tulee toistekkin.(niillä ei ole varaa tehdä sutta) Tämän päivän merkkikorjaamot tekee paljon huolimatonta työtä, kun kello sanelee työvauhdin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Kytkinremppaa ja muuta
nythän voi rauhoittua kun on joulu....
Kumilimppu on kiini vaihteistossa ruuvilla, mutta silti kartaanin saa nykäistyä pois pooreilta. Kardaani on pooreissa pienen peltirinkulan pitämänä eikä vaadi suurta voimaa irrotakseen.
Kumilimppu on kiini vaihteistossa ruuvilla, mutta silti kartaanin saa nykäistyä pois pooreilta. Kardaani on pooreissa pienen peltirinkulan pitämänä eikä vaadi suurta voimaa irrotakseen.
-
2105
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Semmosta ongelmaa kanssa, että ei kytkinpoljin palauta kun vähän matkaa ja ajeltiin pellolla niin rupesi jarrut häviämään ja niiden varoitusvalo palamaan vaikka ei jarruja edes käytetty
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Tuosta kardaanin takapään irroituksesta senverran, että urakalla tehtäessä tehdään nopeimman kaavan mukaan. Itselle hyvää tehtäessä irroitetaan se takapäästä ja kannatinlaakerin sisemmistä pulteista. Samalla tarkastetaan kannatinlaakeri ja tunnustellaan ristikoiden mahdolliset viat. Lopuksi kardaaninpultit lukitusliimalla varmistaen riittävän tiukalle. Eikä tämä toimenpide edes lisää työaikaa kuin vartin verran.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Tervehdykset toivottelen.pressa kirjoitti:nythän voi rauhoittua kun on joulu....
Kumilimppu on kiini vaihteistossa ruuvilla, mutta silti kartaanin saa nykäistyä pois pooreilta. Kardaani on pooreissa pienen peltirinkulan pitämänä eikä vaadi suurta voimaa irrotakseen.
Joo,o kyllä lähtee kuminivelen poorista, mutta taisit kirjoittaa vaihteiston poorista, joka on eri asia. Tällätessä kardaania merkittyyn asentoon nivelen pooriin saattaa esiintyä useasti ongelmia takaisin samaan asentoon saamisessa. Niinkuin näilläkin palstoilla kertoiltu. Kumpi mahtaa olla nopeampi takapää 4 pulttia pois ja kiinni vai tunnin tuhraaminen poorien kanssa eikä merkkejä ollenkaan. Tämä esim. se pahin mahdollinen tapaus.
Rauhassahan tässä on keskusteltu, vaikka on joku yrittänyt hermostuttaa Ukkia. Työnjohtajana toimiessani ja nykyisinkin toimivat tarvittiin ja tarvitaan hämähäkin seitin vetolujuutta ja venymää omaavia hermoja.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Olen kai vissiin joskus maininnut että sen kardaanin asennolla poorin suhteen ei tunnu olevan yhtään mitään merkitystä.Ukki kirjoitti: Joo,o kyllä lähtee kuminivelen poorista, mutta taisit kirjoittaa vaihteiston poorista, joka on eri asia. Tällätessä kardaania merkittyyn asentoon nivelen pooriin saattaa esiintyä useasti ongelmia takaisin samaan asentoon saamisessa. Niinkuin näilläkin palstoilla kertoiltu. Kumpi mahtaa olla nopeampi takapää 4 pulttia pois ja kiinni vai tunnin tuhraaminen poorien kanssa eikä merkkejä ollenkaan. Tämä esim. se pahin mahdollinen tapaus.
Tasaiseen on mennyt aina kun on summassa heitetty kardaanit jollekkin poorille. Ja näin toimin jatkossakin, hermo ei kestä aukoa niitä limpun pultteja saati sitten nyhrätä niitä kiinni pullataikinan lailla paisuvaan kumilimppuun.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
-
jusa
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Onkohan kaidella homma jo suoritettuna? Ilmeisesti, mutta kun kukaan ei ole vastannut siihen miten sen jousen saa sieltä pois niin voisin itse vastata.
Homma on todella yksinkertainen vaikka jokari toista jo tuossa uumoilikin
. Mutta mutta, itte tein tuon saman virheen ja koitin pihdeillä saada jousta revityksi väkisten sieltä laatikosta mutta lujalla oli!
Ajattelin että voi kakka, joutuu rueta laatikkoa vain purkumaan ja ensimmäinen pultti minkä ruuvasin irti sattuikin olemaan pultti jossa jousen toinen pää oli kiinni, no mikäs siinä tyytyväisena siihen että jousi oli irti ainut huoli oli vain se että se olikin tipahtanut laatikkoon öljyjen sekaan
. Kyllä meinaan V*****I!
No sain se sieltä ronkittua ylös ja elämä jatkui onnellisena, joten muistakaa pitää pihdeillä jousesta kiinni kun avaatte pultin.
Ja kyseinen pulttihan löytyy vaihdekepin vasemmalta puolelta laatikkoa takaapäin katsottaessa, ellen väärin muista oli 10mm pultti siinä yläreunassa.
Homma on todella yksinkertainen vaikka jokari toista jo tuossa uumoilikin
Ajattelin että voi kakka, joutuu rueta laatikkoa vain purkumaan ja ensimmäinen pultti minkä ruuvasin irti sattuikin olemaan pultti jossa jousen toinen pää oli kiinni, no mikäs siinä tyytyväisena siihen että jousi oli irti ainut huoli oli vain se että se olikin tipahtanut laatikkoon öljyjen sekaan
No sain se sieltä ronkittua ylös ja elämä jatkui onnellisena, joten muistakaa pitää pihdeillä jousesta kiinni kun avaatte pultin.
Ja kyseinen pulttihan löytyy vaihdekepin vasemmalta puolelta laatikkoa takaapäin katsottaessa, ellen väärin muista oli 10mm pultti siinä yläreunassa.
-
jusa
Re: Kytkinremppaa ja muuta
Olikin tullut tuossa pieni lukuhäiriö, jokari oli siis tarkoittanu että on hankalahko homma saaja se jousi ujutettua takaisin sinne, itte otin sen raakasti sieltä irti ja jätin kokonaan pois, ja toissapäivänä sain laatikon kiinni mutta keppi on vielä irti joten kysyisin että mitä virkaa sillä jousella on?
Jäykistääkö se vain sitä kun keppiä työnnetään oikealle päin eli pakille? vai onko sillä joku merkitys toimivuuteenkin? kertokaa joku ettei tule turhaan harmaita hiuksia..
Jäykistääkö se vain sitä kun keppiä työnnetään oikealle päin eli pakille? vai onko sillä joku merkitys toimivuuteenkin? kertokaa joku ettei tule turhaan harmaita hiuksia..