Jarrurummut irti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Jarrurummut irti

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Noi valurautarummut on jälkituotantoa, ainakin motonetti kauppasi moisia muistaakseni :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jarrurummut irti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Raadossa eli 1500 Axtec -90 oli valurautarummut.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Jarrurummut irti

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Räjäytyskuvan mukaan pitäisi olla ainakin 2107:ssa ja samaran kilvessä ainakaan 89:ssä samarassa ei näy olevan reikiä kilvessä en tiedä onko alkuperäiset.Vm.2000 samarassa reiät ja kumitulpat on kilvessä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
someroladasti

Re: Jarrurummut irti

Viesti Kirjoittaja someroladasti »

lekalla vaan koputtelee helläsi jarrurumpua joka puoleta niin kyllä se on aina auttanu. mitä isompi vika sitä isompi leka.
oli mullakin tosin etujarruissa kaikki rimppaleet niin maan tuhannen jumissa mutt kyll ne siitä irtos ku komens tarpeeks isolla työkalulla. takas asennettaessa vaan kunnon putsaus ja uhraisin pikkasen sprei maalia ja kuparitahnaa niin saa sitten joskus tulevaisuudessa pikkasen helpommin irti kun tarvetta ilmenee
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Jarrurummut irti

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos etujarruissa on tapit perinteisesti jumissa, niin siinä ei paljoa iso leka lämmitä kun tapin korvakot hajoaa ekalla lyönnillä.

Siksi itse ostin suoraan uudet satulat :arrow: paljon vähemmän vaivaa ja v*tutusta kuin vanhojen paskojen kanssa puljaamisessa.
Ei muuten lähtenyt tapit irti edes ruuvipenkissä. Korvakot meni kyllä heti paskaksi kun rupesi vääntämään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jarrurummut irti

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Etujarrupalojen lukitustappien irroitusta helpottaa paljon, kun vasaralla naputellen ns. venyttää sitä korvakkoa jonka läpi tappi kulkee. Sama naputtelu myös kutistaa ja irroittaa siellä olevaa ruostetta. Siihen saa "naputella" melko voimakkaasti tavallisella vasaralla, Pajavasara on jo liikaa. Olen vissiinkin kirjoittanut tämän neuvon aikaisemminkin, mutta se kun on tuo sama pää ollut kesät talvet jo montatoistavuotta.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2931
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrurummut irti

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Meillä oli tallilla yksi Euro-Samara jarruremontissa ja takarumpuja ei meinannut saada auki, olivat kohtuullisen jumissa. Perusnaputtelu ei tietty auttanut. Paikalle tuli tallikaveri, autokorjaaja ammatiltaan, ja sanoi, että väistäkääs, se tarvii kunnon lekat. "Nää on alumiinia, ne voi hajota"..."p*skat ne mitään hajoo" ja pari rajua lyöntiä lekalla rumpujen etukylkeen. A vot, irti lähti helposti ja ehjänä.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
someroladasti

Re: Jarrurummut irti

Viesti Kirjoittaja someroladasti »

juu....ei mullakaan kolmen kilon moskalla ollu mitään ongelmia. muutaman pultin jotusin rälläköimään poikki ku ei ollu suostuvainen mutt siitähä selvittiin uusilla pulteilla. niitä onnkes löytyy tänä päivänä lähes jokaisessa sekatavarakaupassa. ja hyvin on toiminu sen jälkeen.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: Jarrurummut irti

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Hmpf...., vanha legendaarinen konsti ottaa rumpu irti vetarista, on nostaa taka-akseli pukkien päälle, pyörät irti ja rumpujen pultit myös. Sit ei muuta kun koneet tulille, käppäri kiinni, pykälä tupaan, hieman runtua ja kytkin ylös (edellyttää että jarruissa on edes hieman pitoa).... Lähtee irti ilman hakkaamista yms turhaa mesoomista.. Mikäli rumpu ei tule olakkeen takia ulos, se tarvii tempasta sorkkaraudalla mäkeen tai sitten dremelillä tms. hioo kilven takapuolelta kenkiä kiinnipitävän tapin (toinenkin riittää) kannan pois, jolloin toinen kenkä kääntyy suht helposti ulos rumpua kammetessa...

Niin..., niitä reikiähän siellä ei tosiaankaan ole ja ei niistä paljoa ole apua kun sylkyt on tarpeeks jumissa... (automaattisäätöhän on siellä sylkyn sisällä..)
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Vastaa Viestiin