Sivu 2/4

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 17.9.2008 22:53
Kirjoittaja Jokari
Jaajaa :D

Niin tosiaan tässä toisessa kapistuksessa mekaaninen flekti ja itellä sähköinen, ei tunnu olevan eroa.

Auton omistaja voi mutuilla tänne kanssa jotain jos haluaa :lol:

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 17.9.2008 22:57
Kirjoittaja Joen musikka
No voi ihme!Ihanko yli viisi kilsaa on ajettava että tarkenee!Ja kohta on kuuma!Kaksplussalehdet neuvoo uusavuttomia pariskuntia perunoiden keittoon,mutta että Ladaboard!Munasillaanko sinne Ladaan mennään kun ei heti tarkene!Vaatteet päälle,ja jos säädöt ei toimi niin ikkunoita auki ja vaatteita vähemmäksi jos siltä tuntuu... :x

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 17.9.2008 23:07
Kirjoittaja Jokari
Lueppas musikka nyt topikkia vähän tarkemmin, kysehän ei ollut kabiinin lämpenemisnopeudesta vaan MOOTTORIN eli sepelinmurskaimen lämpenemisestä :lol:

Pakko lähtä ajaan kevyessä vaatetuksessa näin syksyllä ja keväällä kun lämmönsäätövaihtoehdot on jäistä ilmaa ja polttavaa ilmaa, siinähän se aika menee hikoillessa ja hanaa säädellessä noin 2-5 kertaa/kilometri :lol:

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 0:24
Kirjoittaja Mara
Jokari kirjoitti:Auton omistaja voi mutuilla tänne kanssa jotain jos haluaa :lol:
Joo.
Otin ihan asiakseni kokeilla kuinka kauan/kauas menee, ennenkuin lämmöt on normaalissa.
Lämppäri oli säädetty niin, että kuumallakin koneella tuli haaleaa, eli melkein kiinni.
Startin jälkeen käytin n. minuutin tyhjäkäynnillä, ajo oli paikallis-/ maanteitä, nopeus oli 50:n ja 60:n ja kierrokset 2-3 tonnin välillä. Ulkolämpötila noin 10`C.
Lämpöä sisään alkoi tulla reilun kolmen kilometrin paikkeilla.
Matkaa ehti kertyä n. yhdeksän (9!) kilometriä siihen, että mittari oli jo lähes normaalissa. Tämän jälkeen tyhjäkäyntiä pari minuuttia, sen aikaa, että hain laserlämpömittarin jolla mittasin lämpöanturin vierestä n. 75´C lukemia, kannen sisäpuolella varmaan 10-15 astetta enemmän.

Syyläri on ehjä, lämmöt ei nouse kesälläkään normin yli.
Kahta muutakin termostaattia on tosiaan kokeiltu, kuten avausviestissä kerrotaan.
Toisella upouudella (80´C) jää alle normaalin, toisella uudella (91´C) mittari nousee melkein punaiselle jolloin kannen ulkolämpö oli jo n. 95´C! :shock:
Alkuperäisellä (80´C) lämmöt pysyvät keskellä asteikkoa, niinkuin pitääkin.
Kaikilla noilla kone kuitenkin lämpiää yhtä hitaasti käyntilämpöön, eli termarivuodosta ei voi olla kyse.

Alkaa myytit murtumaan, ei se Lada olekaan (ollut 20 vuoteen) enää muita paremmin lämpiävä. :lol:

Edith: Korjasin orkkistermarin asteet.

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 1:17
Kirjoittaja Jokari
Muistathan että sen "alkuperäisen" termarin pohjassa seisoi 80 C :!:

Mulla siis paikoillaan nyt 80 C termari ja lämmöt nousevat juuri ja juuri pystyyn, jos lämppäriä raottaa niin se näkyy heti koneen lämmöissä joka on tietysti normaalia. Täytyy kai huomenna koittaa ottaa samanlainen testi...
Mara kirjoitti: Alkaa myytit murtumaan, ei se Lada olekaan (ollut 20 vuoteen) enää muita paremmin lämpiävä. :lol:
Sitähän tässä juuri koitetaan hakea :lol:

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 6:18
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Entisinä aikoina asennettiin jäähdyttimen eteen sellainen säädettävä kaihdin, jota nostettiin ja laskettiin ohuen ketjun avulla sisältä. Tämä siksi, kun ei ollut oikein saatavana erilaisia termostaatteja. Tavallisin oli jotain 70-75C joilla varustettuna autot tulivat tehtaalta ja pakkasilla sellainen nesteen lämpötila ei riittänyt lämmittämään sisälle tulevaa ilmaa tarpeeksi. Kaihdin ylös, niin rupesi lämpenemään, jopa hieman nopeammin. Termostaateissa on ominaisuus, joka sallii pienen nesteenkierron jäähdyttimeen kiinni ollessakin. Ilman termostaattia eivät moottorinlämmöt nouse talvella ns. ollenkaan suvenpuolelle. Mossessa, Volgassa ja Popedassa kaihdin on ollut ikiajat alkuperäisvaruste. Oikeastaan saisi kaikissa nykyautoissakin, jotka Suomeen tuodaan olla kaihdin asennettuna alunperin. Säästyisi monelta jäätymisharmilta esim. huohotinjärjestelmässä. Jäähdyttimen voi peittää pakkasilla aiva hyvin pahvilla puoleenväliin jopa 3/4 osaan asti. Tämä nopeuttaa hieman lämpenemistä ja nostaa käyntilämpötilaa.

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 7:42
Kirjoittaja Revolver
Menee nyt vähän OT. Mutta kun Ukki otti tuossa puheiksi kaihtimet syylärin edessä, niin UAZ:ssa on myös vakiona tämä maan mainio keksintö. Tosi näppärä oli vaan vetää kahvasta ja sai kaihtimen kiinni, nyt sitä vaan ei ole jäljellä kun on toinen syyläri ja moottori jne.
Se oli myös hyvä vetästä kiinni ennenkun ajoi jonkun suuremman vesiesteen läpi, ei mennyt heti niin paljon vettä flektiin. Suojasi myös oksilta metsässä.

Yritän tänään kun lähden ajamaan katsoa että kuinka kauan nappiksen lämpeneminen kestää :)

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 9:43
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jipii! Miä haluun ja tänää koklaa! En kyl osta uutta lämpömittarii ku se hiano yleismittari o Kuusaal, jos o se lämpötoiminto. Hei mut Sähköyhtiö lahjotti mulle sellase sisä/ulkolämpömittari. Siinhä o hyvät anturit. Meikä haluu ja mukaa tähä tutkimuksee ku se ei o tiäteelliin. :lol:

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 14:21
Kirjoittaja Revolver
Noniin nyt on testattu. Lada oli normaalissa käyntilämpötilassa 5km taajama ajelun jälkeen, noin +10 ulkona. Lämpöä kabiinissa oli 2km jälkeen ja tällöin vipu oli noin 1/3 säädöissä. Ja sillon oli kuuma jo hytissä. Joten minun mielestä tämä on ihan suht nopeaa lämpeemiistä. Ainakin paremmin kun nykyiset diesel autot :D

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 16:02
Kirjoittaja BME316
En nyt oikein ymmärrä mistä takavetoisista te puhutte, mutta oletan että kaikista. Mulla on 2 takavetoa ja toinen lämpenee normaalilämpöön 2km aikana (nissan) ja toisella kestää yli 6km (bmw). Ruiskuja molemmat ja aivan pintakaasulla ajettaessa. Molemmissa on mekaaninen flekti.

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 16:16
Kirjoittaja Mara
^ Kyllähän sun pitäisi tietää, että noissa ilmaiseksi tehdyissä autoissa on lämpömittarin anturit vaan 3-asentoisia vastuksia. Mittari näyttää normaalia n. 45-100 asteisella koneella, kun mittari nousee punaiselle, peli on jo menetetty. :lol:

Mekaanista flektiäkään kummassakaan sun autoista ei vakiona ole, ne on viskolla. :wink:

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 17:00
Kirjoittaja Jokari
Kaikki vertailukohteet on tervetulleita, oli siellä nokalla mikä merkki tahansa :lol:

Kävin testaamassa, ulkona n.10 C ja hana noin 1/3 auki. N. 7 km meni normaalilämpöihin ja sisällä alkoi tuntumaan lämpöä hätäisesti 5 km jälkeen, kuuma ei missään nimessä vielä ollut eikä kyllä lämminkään. Tosta jos vielä jatkaa niin kyllä sitten rupeaa jo lämpenemään :lol:

En nyt tiedä onko tuo hyvin vai huonosti, mun mielestä kehnonlaisesti varsinkin tota lämpöä tulee. Jos tosiaan hanaa raottaa enemmän niin lämpeneminen venähtää entisestäänkin.
Mutuna vois sanoa et jokainen pudonnut 10 C ilmassa tuntuu liki tuplaavan lämpenemisnopeuden, ainakin kesällä mittari kyllä hyppää rivakasti pystyyn, mut ei enää...

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 17:46
Kirjoittaja Jaska HKI
Seurailin tänä aamuna satakympin lämpenemistä.Käynnistäessä +5 astetta lämmintä.Kilometri taajama-ajoa.6 kilometriä maantieajoa 60-80km/t.7 kilometrin kohdalla lämpömittari näytti 90:tä,mikä on todettu myös ajotietokoneella

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 20:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
21053 1500S -90.

4min tyhjäkäyntiä matalilla kierroksilla yön jälkeen ja lämmöt oman mittarin mukaan puolessa välissä. 1km ajoa tämän jälkeen ja lämmöt siinä mihin ne ajaessa jää.

Kylmältä koneelta 3km ajoa ja lämmöt siinä mihin ne ajossa asettuu.

Väitän että lämpenee hyvin. Kun saan Kuusaalt lämpöjämittaavan yleismittarin niin teen sitten tarkemman kokeen.

Re: Takavedon lämpeneminen

Lähetetty: 18.9.2008 20:24
Kirjoittaja Jokari
Jos mä käytän 4 min paikoillaan kylmiltään, niin mittari ei kyllä juuri värähdä. 1 km siintä niin voi hyvällä säkällä olla siinä ekassa viivassa. 3km niin ehkä juuri ja juuri puolessa välissä.

Mistä ihmeestä näin valtavat erot johtuvat? Käyttävätkö kenties meidän weeperimme bensan niin tehokkaasti, ettei se jouda harakoille lämppäriin? :mrgreen: Tosin Revolverin tapaus jättää tämänkin teorian hataralle pohjalle :lol: