Sivu 2/12

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 8.9.2008 20:00
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Kiinnitti vaan huomiota tuo termi "kidemäisiä nitraatteja". Tarkoitit mahdollisesti erilaisia typenoksideja, NOX?? Termi nitraatti ei ole mielestäni oikea tässä yhteydessä.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 8.9.2008 20:53
Kirjoittaja Tupolev
Uuteen maakaasuautoon suositellaan LongLife –moottoriöljyjä, joten aloin netistä lukea tietoja kyseisistä öljyistä. Törmäsin muistaakseni Nesteen sivuilla lauseeseen: ”Bensiinimoottoreissa ensisijaisesti nitraattien muodostuminen ja öljyn hapettuminen on pidettävä kurissa. Bensakoneessa likaavat ja kuluttavat, kidemäiset nitraatit ovat pidentyneen vaihtovälin kannalta avaintekijänä. Lisäaineet kohdistetaan pääosin niiden torjuntaan.”

Minun on vähän vaikea selittää, mitä tarkasti Nesteen kemistit tarkoittavat kidemäisten nitraattien torjunnalla – ehkä siihen löytyy netistä selitys.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 9.9.2008 10:39
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Asia selvä, tuo on mulle vaan uutta tietoa. Vaikka onhan se nitraattikin muodostunut hapesta ja typestä, eli typenoksidi sekin on. Tarkemmin sanottuna nitraatti on negatiivisesti varautunut ioni, NO3- ja hyvää viherkasveille. :)

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 9.9.2008 22:00
Kirjoittaja Tupolev
Autonvalinta

Kerroin naapurilleni, joka myös on autotallinaapurini, tilanneeni uuden maakaasuauton. Sanoin hänelle, että, jos amerikkalaiset käyttäisivät samanlaisia autoja kuin suomalaiset, säästyisi joka päivä 8 miljoonaa tynnyriä öljyä. Se vastaa Venäjän koko öljytuotantoa. Mitä teki naapurini: vaihtoi takavetoisen vanhan volvonsa uuteen citymaasturiin – Volvo V 70 AWD automaattivaihteistolla. Kävimme hänen mökillään koeajamassa volvon; ajotietokone näytti keskikulutukseksi järkyttävät 10.7 l/100km.

Naapurini volvon EU-yhteiskulutus on 10.1 l/100 km, ja CO2 tuotanto 241 g/km. Hän ajaa vuodessa 25’000 km, joten hän tuottaa vähintään 6’025’000 g CO2 vuodessa. Oma valintani, Opel Combo Tour 1.6 CNG, maakaasuauto tuottaa 133 g/km CO2. Ajan vuodessa alle 15’000 km, joten hiilidioksidituotantoni on alle 133 g/km x 15’000 km = 1’995’000 g. Todellisuudessa ero naapurini ja minun välillä on suurempi kuin edellä, sillä citymaasturin todellinen kulutus on selvästi suurempi kuin EU-yhteiskulutus antaa ymmärtää.

Tekiköhän naapurini autonvalintansa ärsyttääkseen minua? :D

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 9.9.2008 22:05
Kirjoittaja Joen musikka
Onnittelen ja olen hengessä mukana - milloin saat sen kapineen käyttöösi?

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 9.9.2008 22:29
Kirjoittaja Tupolev
Autokauppias sanoi, että vähintään 8 viikkoa tilaussopimuksen allekirjoituksesta. Hän sanoi, että todennäköisesti lokakuussa, mutta viimeistään marraskuussa tulee maakaasuauto. Voi, miten hauskaa olisi seurata vierestä oman auton kasaamista: ottaisin digikuvia ja videoita!

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 11.9.2008 22:14
Kirjoittaja Tupolev
Videot kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, siispä tässä on neljä videota maakaasuautoista.

Ensimmäinen video on Jay Lenon vihreästä autotallista. Tässä videossa esitellään Honda Civic CX NGV ( = Natural Gas Vehicle) ja kotitankkauslaite: http://www.jaylenosgarage.com/video/vid ... vid=193319

Toisessa videossa GM Euroopan varatoimitusjohtaja Jamal El-Hout kertoo Opelin maakaasuauto-ohjelmasta: http://www.youtube.com/watch?v=8h88hEXczZM

Kolmannessa videossa on Zafira CNG törmäystesti, josta nähdään miten hyvin kaasupullot on kiinnitetty. Itse asiassa törmäyksessä kaasu on turvallisempi. Jos kaasupulloon tulee vuoto, niin se tyhjenee nopeasti pistemäisesti, kun taas bensatankki läikyttää nestemäistä polttoaineitta joka paikkaan. http://www.youtube.com/watch?v=xBsJQ1uk1CU

Neljännessä videossa esitellään Zafira CNG hyviä ja puhtaita arvoja. http://www.youtube.com/watch?v=vuIHUweeE5k

Valitettavasti Opel Combo Tour 1.6 CNG ei löydy videoita, mutta siinä on sama moottori kuin Zafirassa CNG:ssä.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 12.9.2008 7:20
Kirjoittaja Lada-Jussi
lännessä saa Ladaakin kaasuautona http://www.lada.de/bivalenter_antrieb.html

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 12.9.2008 10:24
Kirjoittaja Tupolev
Meillä, Suomessa, ei ole myynnissä montakaan kaasuautoa: Opel, Volkswagen ja Mercedes Benz. Volkswagen ja Mercedes Benz maakaasuautot ovat kalliita, joten valintani oli Opel Combo CNG. Saksa on kaasuautojen luvattu maa: siellä on tehty vaikka mistä autosta kaasuauto – jälkiasennettuna. Lada kuuluu tähän viimeiseen ryhmään. Jälkiasennus kaasuautoissa on eräs paha vika; niitä ei ole suunniteltu alun perin korkealle 130 oktaaniselle kaasulle, joten hyötysuhde jää vähän vajaaksi.

Saksassa Lada 119 Kalinan kaasuauto maksaa edulliset 11’500 euroa, Niva 14’000 € ja Lada 111 12’200 €. Mitä näiden hinnat mahtaisivat olla Suomeen tuotuna? Nämä autot ovat LPG-autoja, eli nestekaasuja käyttäviä autoja, kun tilaamaani Combo CNG on paineistettua maakaasua käyttävä auto. Suomessa on 10 tankkauspistettä paineistetulle maakaasulle, mutta missä voi tankata nestekaasua käyttävää Ladaa?

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 12.9.2008 12:12
Kirjoittaja köhmä
Vähemmänhän niitä nestekaasun tankkauspisteitä on, mutta joillakin trukkifirmoilla saattaisi olla omat systeemit. Toki pullokaasua saa huoltoasemilta, mutta joka tapauksessa 25 kg LPG:tä taitaa olla maksimi minkä saa lain mukaan kuljettaa.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 13.9.2008 2:25
Kirjoittaja samarai
Osui silmään uutinen, jonka mukaan AvtoVaz jatkaa maakaasu Priora CNG:n testaamista (ensiesittely ollut 2007).
http://www.lada.ru/cgi-bin/xml1.pl?step ... &bind1=121

muutama kuva+hieman muuta infoa: http://translate.google.com/translate?u ... l=fr&tl=en

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 14.9.2008 20:31
Kirjoittaja rotsi4
Tekisi kovasti mieli hankkia maakaasuauto.. rahareikiä on kyllä muitakin, mutta se voisi säästääkin samalla.
Saksassa näkyy olevan vw golf farmareita 2.0 cng moottorilla myynnissä alle kymmenen kiloeuron hintaan. Onkohan kukaan tutustunut näihin lähemmin?

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 16.9.2008 10:36
Kirjoittaja Tupolev
Opel Combo Tour 1.6 CNG on kaksi erillistä polttoainelinjaa suuttimia myöten, mutta yksi polttoainemittari. Polttoaineen valintanapin asennosta riippuen polttoainemittari näyttää joko litroja tai baareja. Jos polttoaineen valintanapin led-valo palaa, on valittu bensa, polttoainemittari on normaali litranäyttöinen. Kaasukäytössä polttoainemittari näyttää paineita: täysi tankki on 200 bar, ¾ tankki on 150 bar, ½ 100 bar ja ¼ tankki 50 bar. Kaasun alkaessa loppua, rupeaa polttoaineen valintanapin led-valo vilkkua, ja kaasun loputtua, siirtyy automaattisesti bensalle. Jos led-valo on vilkkunut, niin seuraava käynnistys pitää tehdä bensalla, jottei katalysaattorille tule liikaa happea.

Eräs ominaisuus kiinnitti huomioni Combo CNG:ssä – tuulilasin tihkukytkin. Se on toteutettu juuri sillä tavalla, jota olen aina haaveillut. Tihkukytkimen perusasetuksella, se pyyhkii tuulilasin 7 sekunnin välein, mutta aikaa voidaan yksinkertaisesti muuttaa. Kun alkaa tihkusade, ja tulee tarve pyyhkiä tuulilasi, niin laitetaan pyyhin tihkuasentoon ja palautetaan kertapyyhkäyksen jälkeen nolla-asentoon. Sitten, kun tarvitaan toinen pyyhkäisy, niin laitetaan uudestaan tuulilasin pyyhin tihkuasentoon. A-vot, pyyhin muistaa pyyhkäyksen välin, ja alkaa käyttää sitä siitä eteenpäin. Milloin tahansa voit muuttaa pyyhkäysväliä käyttämällä kytkintä nolla-asennossa.

Opel Combo Tour 1.6 CNG puuttuu vararengas. Vararenkaan tilalla on kaksi kaasusäiliötä, jottei matkustaja- tai tavaratilat pienesi. Vararengas on korvattu paikkauspullolla ja kompressorilla. Paikkauspullossa on tarra, joka pitää liimata kuljettajan näköpiiriin, jos paikkauspulloa on käytetty. Tarrassa kehotetaan ajamaan hiljaa ja rauhallisesti. Renkaan tyhjentyessä, on ensin katsottava mistä se vuotaa; jos rengas vuotaa sivusta, niin sitä ei saa korjata, mutta jos se vuotaa kulutuspinnasta niin paikkausta saa yrittää. Ensin poistetaan mahdollinen naula, ja sitten sumutetaan paikkauspullon sisältö renkaaseen. Sen jälkeen laitetaan renkaaseen normaali ilmanpaine kompressorilla, ja katsotaan hetken kuluttua pysyykö paine. Jos ilmanpaine vähenee renkaassa, niin pyöritään rengasta ympäri kierros, ja laitetaan uudestaan normaali paine kompressorilla. Ajetaan 10 km matka, ja tarkastetaan uudelleen ilmanpaine renkaassa. Jos ilmanpaine on alle 1.3 bar, niin matka keskeytetään, muuten sitä jatketaan ilmanpaineen lisäyksen jälkeen. Minulta on keskimäärin viiden vuoden välein tyhjentynyt rengas Ladasta. Toivottavasti tämä on tilastotappio, joka uuden auton myötä on ohi.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 28.9.2008 11:32
Kirjoittaja Pavlovits
Elettiinpä ennenkin, vaikk' ojan takana oltiin:

http://kavelylla.vuodatus.net/blog/513106

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 6.10.2008 19:08
Kirjoittaja Tupolev
Pitää vähän kehua Gasumin toimintaa. Ensimmäiseksi sitä, että ovat vastanneet minun tyhmiin kysymyksiini sähköpostitse. Toiseksi tankkauskortista. Lähetin Gas Card anomukseni maanantaina, ja keskiviikkoon mennessä olin Gas Cardin onnellinen omistaja. Ensin tuli tankkauskortti, ja seuraavana päivänä Gas Cardin salasana.

Gas Card on mainio keksintö. Tankkaat maakaasua kuukauden ajan vapaasti velaksi. Kerran kuukaudessa tulee lasku kotiin, jonka maksat netin kautta. Kaupanpäälle tulee vielä maksuaikaakin. Vuodessa tulee 12 polttoainelaskua, eli 12 polttoainekuittia, jotka on helppo säilyttää. Gas Cardin turvallisuuskin on huippuluokkaa: jos se häviää, niin mitä löytäjä tekee sillä? Hän ei tiedä salasanaa, ja jos sen arvaisi, niin mihin hän tankkaisi maakaasua? Ei ainakaan vanhaan Ford Escortiin.