Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina (megasquirt)

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Kun, nyt kyssyit, niin juuri tulin saunan kautta tallista hitsaamasta imusarjaa. Lähes valamiiksi sain. Ei se ruusu ole, mutta kukkiihan se porkkanakin :shock: Eli ajaa se asiansa. Vähän turhan massiivinen siitä nyt ehkä tuli lopulta, mutta ei oikeen tuota tilaa ollu liikaa tuollakaan, kun en sitä venakopan päältä halunnu laittaa..

Jollekin mallille tuonkin nyt sai laitettua, myös pakosarjan tekoa ihmeteltiin. Huomenna ehkä kuvaa saavutuksista.
Välijäähykin tuli tilailtua, kenno mitat 60*30*7,5cm saas nähä miten se tuonne mahtuu....


Listaa osista jotka olis pakko saaha ennen kun pääsee ajelulle:
-Siirto bensapumppu
-Painepumppu (yli 4bar...)
-Suutinkisko (yks opelin kisko on, mutta en tiiä onko ihan normikeinoin hidsattavissa. voi olla...)
-Bensalinjat, menopaluu (luultavasti alumiiniä/kuparia)
-Bensan siirtopumppu konetilaan
-Triggeripyörä 36-1
-edis4 sytkäohjain
-hukkakipinä puola
-Pakoputkeen vielä jtn mutkia ja katti(taikka katin kuoret)
-Paaaaljon lisämittareita :lol: ( :lol: 6kpl luultavasti)
-Ö-letku turbolle
-Öljyt ja suodatin
-virranjakajan reijjän tilalle se tuluppa
-Kaikki muu mikä jäi listasta poies...
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina (megasquirt)

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Noniin. Jotain on taas tehty. Eikä vain paranneltu billhelvetin tuotteita :lol:

Imusarja alkaa olemaan valmis, lukuun ottamatta suuttimien holkkeja. (opelin suuttimet muuten näyttäisi virtaavan 2.5ravintolan paineella 188cc, joten niitä käytetään aluksi, toisin kuin suunniteltiin. Toki hieman kovemmilla paineilla (peruspaineet 3-3.5bar)) Kaasuvivun prototyypinkin tein ja jarrutehostimen letkulle hitsasin kiinnikkeen. vielä pitäisi muutamille alipaine letkuille paikat saada, ja yllä mainitut holkit hitsata, niin imusarja olisi maalausta vaille valmis. Tuo imusarjan päälinen on muuten rosteri putkesta tehty, joten siihen saatetaan tehdä jokin kiillotus kikka tms... Tämmöisessä kunnossa on konehuone muutoin, tosin orggis bensapumppu ja virranjakaja lähti jo menemään. Kokeilin myös suutinkiskoon hitsiä, ja sehän on hitsattavissa olevaa! Tästä siis lyhennellään ladaan paremmin soveltuva malli. Pitänee kait tuota yrittää koe ponnistaa myös, ettei ensimmäisissä testiajoissa tule palo vahinkoja 8)

Pakosarjaa jo irtokannen kanssa alottelin, ja tuosta kannesta saatan venttiilit vaihtamalla ja kanavat siistimällä tehdäkin tuohon uuden kannen. Melko huonolla hapella kanavat ovatkin :lol: Ei ole koneella ajettu varmasti pitkään aikaan.. Noh, kaupasta saa halpoja venttiileitä. Ja orggis kelpaa kun tästä kokoonpanosta ei muutenkaan tule mitään pro tason laitetta.

Volvon moottorinkumi tyynytkinasentelin myös, jospa voisi pakoputkiston yms. sovituksista tehdä vähän timmimmät, kun kone ei enää heilu viittäsenttiä sivusuunnassa :D

Sitten rupesikin jo tympimään tallin sotku ja muut romut, ja lada työnnettiin pihalle ja Pestiin ja vahattiin. Olihan tuo kyllä jo hieman pinttyneen likainen puolen vuoden tallissa olemisen jälkeen :) Myös jotain takaspoileriakin soviteltiin ja pienellä muokkauksella tuosta tulisikin ihan siedettävä, ja vaikken yleensä spoilereista yms yliampuvasta tykkää, saatan tehdä tälläkertaa poikkeuksen...
Myös tuleva ratti pääsi ensi tyyppeihin ja ohjaus oli ehkä yllättävän kevytkin, tosin soralla, ja sivusta seisten, eikä penkillä istuen. Hitsailutkin tuolla pitäisi loppuun tehdä, ettei enempää pääse ruostumaan

Vai että japsiin vaihtaa? onhan tämä ihan kiva pujotella mutkateitä. Ei tosin vielä omaan käyttöön, ehkä joskus.

Kun talli oli sitten siivottu ja sinne mahtui suosiolla piti sinne ajaa käyttis talbot ja irrotella siitä loota ja kattoa tasaus pyörästöön ja todeta sen olevan suht koht ehjä Eipä kauaa nokka lootan irrotuksessa ja takaisin laitossa tuhissut, noin 5 tuntia meni taukoineen siitä että auto ajettiin talliin ja sieltä pois. Vähän tuo tasaus pyörästö kylläkin takkuaa (pari kuukautta sitten veti 100%jumiin armottoman burnoutin jälkeen, hölläs paukkuen lopulta parin mutkan jälkeen. halusin kurkata että ei ole mitään oikeasti rikki, kun ei tuolla uskaltanu pariin kuukauteen ajaa ollenkaan, jottei käy niinkuin kerran kun pikkurattaat tuli lootan kylestä pihalle...) Hyvin kuitenkin talbot taas möyryää, ja dieseliäkin menee alta 5litran suht reippaassa (noppeus yli 100km/h ja kovempaa) matka-ajossa, ja on muuten tarkasti mitattu fakta 8) Vetojakin on nuin vanhaksi ihan kivasti (1.9 vapari diesel)

Talbot vaan kosti nuo kaikki kerrat kun se on rääkillä rikottu (tasaus pyörästö*2, nokka-akseli poikki*1, takalavetit*2, käsijarruvaijeri*2, peltiä*9....) ja takapenkin kippimekanismin välissä käden ollessa, rojahti penkki ja melkosten vipuvarsivoimien alle jäi ranne, ja turposi vartissa melko kipeäksi.. Noh, 5tunnin sairaalassa jonottelujen jälkeen röntkenin tulokset ilmottivat luun olevan rautaa kovempi, mutta verenpakkauman puristavan hermoja, siitä johtui siis melko tunnottomat sormet ja kohtalaiset kivut :D noh, nyt on jo helpottanut, vaan hankaluutta tuottaa vielä tuo ajelu, kun talbotin mielestä ohjaus tehostin on kuskilla, ei autolla :shock:
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Taas yksi tbo lada, rojektina (päivittelyä 1.10)

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jotain pientä tuli näprättyä kuumeesta, kurkkukivusta ja flunssasta huolimatta.
Lyhyen vaihdekepin väkersin, jotenkin tönkön näköinen siitä kyllä tuli, kun on heti tuon paksumman kohdan jälkeen nuppi. ja ehkä vieläkin lyhyempi se saisi olla mutta katsotaan nyt kun penkit ja sisustat saadaan paikoilleen...
Imusarjaan tein jo yhden suuttimen holkin joka tosin on vielä hieman liian pitkä... suutin kun kannattaa mahd pitkälle imusarjaan yltää, tosin järki kaikessa. Tuossa oli n. 3-4mm varaa vielä lyhentää, se riittää. Huomasin myös, että imusarjaan tuleekin aika ahdasta kun suuttimet siihen asettaa tai siis tilan ahtautta on tuon suutin kiskon kanssa, ja sen kanssa, saako kaasuvipua tehtyä niinkuin suunnittelin. Tosin vaijerin laitto on pyörinyt mielessä, mutta kokeillaan nyt tällä.

Alumiini vanteetkin pääsi talvilomalle, tosin nämä kyllä varmaan maalaillaan kiiltävän valkoseksi tässä kun joutaa/jaksaa/pystyy... Vararengastakin soviteltiin alle, ei passaa jako eikä keskireikä. taino, jako ei ole vielä aivan varma, kun ei tuota saanut kiinni asti kun keskireikä oli ~2mm pieni... Tosin soppii miettiä, että tästä tehään vain ja ainoastaan vararengas, joten mitä väliä jos ei aivan keskitykään? kutenkin tällä renkaalla ajetaan max 100km varmasti. Kumi tosin pitää vaihtaa, kun tuossa on melko pahasti kulutus pinta lähteny mäkeen yhestä kohtaa, eikä tommosella kumella mene edes orggis paikalleen. Pikkasen kapeemman tai/ja matalemman jos laittaa niin mahtuu. Ja rengas muuten löytyi kerrostalon roskakatoksesta, joten suurta menetystä ei tule :lol:

Sisustaan suunnitelin tuommoista opelin valokytkintä (jotenkin tuommonen paljon mukavampi, kun lähes joka autossa on, ja tuolla sais vähemmäksi nuita muita kytkimiä (tuossa kun on myös sumuvalokytkin ja taustavalojen kirkkauden säätö) Oven avaus vivutkin nostin tuonne ylös

Semmosta tännään. Huomenna taas varmaan valamis opiskelemmaan, mutta perjantaista sunnuntaihin pitkästä aikaa "poikamies ilta" kavereiden kesken meillä, eli kalijan lipittämistä ja auton rassausta 8) lämmöt tosin saa jo talliin laittaa, varsinki kun on sairastellu...
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Viikonloppu vietetty, viinan länträämiseksihän seki meni, kun kaverin synttäritkin juhlittiin :lol: noh, jotan aikaseksi kuitenki.

eka versio pakosarjastakin tehtiin ja hyvinhän se konehuoneeseen sopikin mutta kun nuo reunimmaiset primäärit(kö?!) oli liian lyhyet ja suorat verrattuna keskimmäisiin, niin aloitin alusta... Periaate sama, mutta paremmassa versiossa oli 1 ja 4 pytyn primääreissä(kö?!) myös mutkaa, ja pituutta oli enää vain pari senttiä vähemmän, joka ehkä saahaan poissa lähes kokonaan kun nuita keskimmäisiä vielä vähän muokataan. Jokatapauksessa sarja myös sopi konehuoneeseen ja turbollekin jäi ihan kiitettävästi tilaa, pieni kun se on :lol: Ja lisätietoja turbosta tuli työkaverilta, onkin kuulemma vähän vielä "isompi" ja virtaa kuulemma 280hp... Tosin ladan motissa tuommosista uneksiessa saa olla melekoset ahtobaineet jo imusarjassa :lol:

Niin ja imusarjaan sain nuo suuttimen holokit hitsattua valamiiksi ja suutin kiskoakin pilkottiin innoissaan rälläkällä. Ja tulihan tuo akun teline napsastua pois tieltä, ja tilaa tuli yllättävänkin hyvin. Joku pakkomielle mulla on pitää akku edelleen konehuoneessa (Se on akun paikka!! :D ) Mutta silti tuli hankittua tuommosta virtakaapelia mutta tuon nyt voi vetää vaikka subbari vahvistimelle. Kerrankin kunnon kaapelia, eikä mitään bilteman startti paketteja :lol: ovh tuolla yli 15€/metri, ja se kyllä onkin sen verta laadukkaan oloista että pakko uskoa. Paksuutta on melkeen sentti(siis sen sydämen paksuus) ja joustaa kuin mikä, eli silti helppo pujotella joka paikasta.
Niin ja samasta puljusta tuli SPL dynamicsin erillis sarja ostettua, ajattelin joskos nuo kummatkin elementit upottais kojelautaan, niin sais äänen suunnan nostettua ylös, kun ovissahan on jo 8tuuman bassot...
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

hyvinhän se sarja taipuu. onhan ne ny oikeessa järjestyksessä? (ei sillä että minä tietäsin miten ne kuulus olla.. liittyskö sytytys järjestykseen? sillä saadaan vissiin samaa hyötyä kun 4-1 vapaastihengittävän sarjalla?? no oli miten oli. ei kai se nyt niin tarkkaa oo, sehän on vaan lada :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Näin minä olen ymmärtäny, että nyt on oikeessa järjestyksessä :? Ja kun vrt vakio sarjaakin, niin sama järjestys.. Noh, ei ole tämmösellä sarjalla järjestyksellä niin väliä, kun ne kuitenkin kaikki yhdistyy samassa kohassa. Toki väärä järjestys saattaa alakierroksille tehä hallaa, mutta tuskin merkittävästi.

On se muuten tuo sarjan tekokin yllättävän haastavaa :? pelottaa oikeen alottaa kollektorin tekoa, kaikista hitsi kuulemma :lol: varsinkin kun nuo putket on päältä 42mm paksua, ja olikohan turbon laipan reikä 35*50mm... melko pieneen pitää saada mahtumaan :lol:

Eli nyt ymmärrän niitä jotka vääntää vakio sarjasta vain putket turbolle :lol: Ittellä se ei vaan oikeen ois onnistunu, kun tuli kuitenkin tuo räkärautanen imusarjakin.

Pitää vielä muuten höyläyttää tuo tiiviste pinta siliäksi. Oulun moottorikoneistamolla sanovat hinnan olevan 60e paikkeilla, mutta pitää yheltä tutulta hepulta kysellä onnistuuko sillä, ja ehkä ammattikoulullakin käydä kysäseen. Kuulemma se sarjan kiinnitys siihen koneeseen on kaikista hankalinta, tai siis aikaa vievää.

Paineen säätimestä ja pa pumpusta tehty kauppoja. Paineen säädin ois malpassin 1:1,2 eli se nostaakin bensapaineen 1,2 kertaseksi ahtopaineeseen nähden, eikä samassa suhteessa niinkuin nuo yleensä. Tämä on vain mun kokoonpanossa hyvä, kun alipienillä suuttimilla pelailen. Bensapumppu taas on boshin tekele ja tuottaa about 5barin paineella 150l/h eli riittää suhkot pitkälle.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

jaa niin meinaat pakosarjanlaipan tiiviste pintaa? kannattaa juu höylätä (jyrsiä) ei taho meinaan lämmittämälläkään oieta suoraks. 60e on minusta kova hinta. kantsii käydä ammattikoulun metalli puolella, ne vetää taso terällä jyrsimessä ja siitä ei tule kallistakaan. kunhan vaan sen tekee joku 2. tai 3. luokan oppilas (tai opettaja).
tai sitten johonkin tavalliseen metalli pajaan jossa on jyrsin niin vois saaha edukkaammin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Justiisa sitä meinasin. Ja jyrsimellähän tuo homma juu tehään, vaikkei ittellä ole metallin työstöstä rälläköintiä ja hitsausta enempää juurikaan kokemuksia :D okei, muutamat kerrat tullu sorvissa pyöriteltyä metalliakin, muttei nekään mitään koneistus tason hommia ollut... Ne jätän suosiolla muille :lol:

Tuli tuossa mietettä, onkohan nuo imusarjan putket liian lyhyet/paksut? Kun nuo virittäjä velhot varottelee tekemästä niistä liian lyhkäsiä, ja kun paksuuttakin nuilla on aika reippasti (sisä halkaisia n.37mm) ja pituutta about 12cm... Tosin, kun tuo nyt on turboahettu, niin ei kuulemma niin kovaa merkitystä kuin vapareissa?! :? Noh, jospa se käyntiin tuolla lähtee :D
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Ei tuo Garret T25 ahdin tuota kuin max 250hv asti ;) Mutta eiköhän ihan riittävästi tuolle koneelle.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

sullahan on suorastaan pitkä sarja. kyllä muun merkkisissä on käytty lyhyempiäkin menestyksekkäästi
ihan hyvän olonen kokoonpano näin alkuun, tottakai on myös vara parantaa myöhemmin käytännön kokeilujen kautta
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

BME316 kirjoitti:Ei tuo Garret T25 ahdin tuota kuin max 250hv asti ;) Mutta eiköhän ihan riittävästi tuolle koneelle.

Niin se luultavasti onkin, mutta vaihtaa sitten vähän hönkivämpään :lol:
Ethän se sie sillä nissunilla ajellu?

Ja pako sarja voi olla tosiaan liian pitkäkin, tarkotin siis nuita imusarjan putkia :lol: eli kun on nuinkin paksut ja lyhkäset, niin ei sais tuota virtaus nopeutta riittäväksi niissä. Tiedä sittenkö vaikuttaa, kun on tosiaan paineistettua..
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

imusarjaa tarkotinki :shock:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Niin siis minäkin, ja minusta ne on liian lyhyet :lol:

Noh, kokeillaan nuilla, ei tämä kuitenkaan ole niin tarkkaa hommaa..

Silikoni mutkia ja turbon laippa ja tiiviste tuli äsken postissa...
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

IlkkaHe kirjoitti:Niin siis minäkin, ja minusta ne on liian lyhyet :lol:
niin-nii näin olen kokoajan ymmärtänyt, minähän en tiejä mistään mitään mutta on niitä lyhempiäkin imusarjoja nähty. mutta ei siitä enempää
kylä se siit
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

en se minäkään näistä perillä ole, siksi kyselenkin :lol:

totta kai niitä on lyhkäsempiä sarjojakin nähty, ja niissäkin varmasti hyvät puolensa (tietääkö joku asiasta enemmän!?) mutta taas kun katsoo lähes kaikkia autojen vakio sarjoja (ainakin vaparit, turboja en niin ole syynänny) niin sarjan primäärit on armotta lehes tuplasti pitempää, ilmeisesti vääntöihin tällä vaikutusta. Ja nuissa viriviri vehkeissähän tosiaan lyhkäsiä on, mutta yleensä niissä ajatellaankin huipputehoa, ja kaasu pohjassa ajoa, mutta itse nyt koitan vähän luotettavampaa ja sivistyneempää mottia tehä, ehkä joskus jopa ympäri vuotiseksi "kakkosautoksikin" lada tulisi.Niin ja vaikka se bensan hinta onkin laskussa, pitäis ladasta saaha etes jotenkin inhimillisellä määrällä bensaa kulkeva kapistus :lol:
Oikeastaan mielestäni on vain hyvä, että vaikka raakaöljyn hinta on tippunut puoleen, on bensan hinta edelleen suht korkea. ehkä ihmiset ja autoyhtiöt ajattelee tällä vähän pitemmällekin, kun ei se bensa ikuisesti riitä, tosin vaihtoehtoiset aineet on jo aikoja sitten keksitty. Tosin kääntöpuoli tässäkin asiassa on, koska vaikka öljyn hinta oikeasti laskee, jää sen hinta vieläkin korkeaksi, kun nämä öljypohatat sitä hintaa ylhäällä pitävät, eikä esim suomen valtio, jolloin suomi saisi verotuloa lisää...

Huh, mähän voisin olla ehokas näissä kunnallis vaaleissa, semmosta paskaa näköjään tulee suusta :lol: Bensan hinta vain 20centtiä litra, niin ostan amerikan raudan :twisted:
Vastaa Viestiin