axtec jumalat epäsuosiollisia

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tohon reikään ei pitäisi tulla mitään. Sen sisällä on se Bi-metalli jousi / vivusto joka hoitaa ryyppyä.
Lada rules
Avatar
jta
Viestit: 4452
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja jta »

RTJN65 kirjoitti:Tohon reikään ei pitäisi tulla mitään. Sen sisällä on se Bi-metalli jousi / vivusto joka hoitaa ryyppyä.
Kiitän tiedosta. Kunhan saa nuo sähköt kuntoon niin alkaa sitten tarkemmin tutkaileen noita alipaineletkuja.
papuperse

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja papuperse »

mullon 91 2107 1600 ja senku pamauttaa aamusta tulille ni välittömästi syttyy moottorin valo, joku pakokaasut kierrättävä kaasari siinä on ni onko se just se axtec? vie bensaa aivan tolkuttomasti, 20e 17-19l pääsee kaikki 120 kilsaa :shock: ja nykii, ja väliin ei kulje sitte pätkääkään kylmänä, pääsee kaikki 120 kilsaa :shock: ku ajaa sen lämpimäks ja menee esson baariin kaffeelle ja sen ryypiskelee ja polttaa päälle tupakin ja tarttaa ni jo käy ja kukkuu, kumminkin se moottorin valo sytty siitä kohta ja jos on kierrokset esim 3000 ja siitä päästät kaasulta ni sammuu melkeen aina. alkaa meneen hermo ton kas aamuisin ku ei tuu matkan teosta mitään ilman kahvitaukoo.

mikä helvetti on ARF boksi? vaihanko lambdan ja sen? en ymmärrä juuri paskaakaa koneen päälle ni mistää mittailemisista ei tuu mitää eikä oo kalujakaa semmosiin. vai ostanko kerrasta koko kaasarin jostian toimivasta vastaavasta vehkeestä vai hä?
Avatar
THI-900
Viestit: 1718
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Helppo, mutta ei hyvä ratkaisu:

Noin suurinpiirtein säädöissä oleva mekaaninen kaasari paikalleen ja sitten tenua tankkiin ku meet saastemittarille. Ota saastelappu vaikka TB:ltä, niin voi vähän puljallakkin. Ei siis konttuurilta.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
papuperse

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja papuperse »

wikipediaan on jok kirjottanu että se on apparin penkin alla ja kaikki sinetöity ym ettei saa sorkkia jos meinaa leiman saada ja varaosia ei saa suomesta eikä venäjältä :shock: osasilta kävin kysyys täs ni ei oo eikä saa tilattua mistään :(
Avatar
jta
Viestit: 4452
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja jta »

Axteciin ei tunnu tosiaankaan olevan juuri osia saatavilla. Mutta sen perusteella mitä täältä oon lukenu niin tarkista kohon neulaventtiili. Kuulemma tyyppivika näissä. Tarkemmin en osaa sanoa ite kun on tuo oma axtec ollu vasta vajaan kuukauden käytössä. Noistahan kannattaa tuolta UKK:n puolelta vielä lukasta ajatuksen kans.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Vinkki 1: UKK lukuun ja ajatuksella korjaamaan.

Vinkki 2 : ARF boksia ei sormeilla, vain johtojen liitännän voi tarkastaa. Jos tieto ja taito ei riitä mekaaniseen korjaukseen kaasuttimen kohdalla (josta johtuu 99% vioista) niin ARF boksiin on turha mennä mitään räveltämään.

Vinkki 3: Apua voi aina kysyä! Ja osiakin saa (rajoitetusti tosin).
Lada rules
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Systerin porukan axtec pyöri tänään pihalla ihan tasaista tyhjäkäyntiä :shock: yleensä joko kiertää ryyppy päällä tai "hakee"koko ajan pyöriessään :? ,mutta ajaessa pelotti kun kytkintä painoi että tyhjäkäynnillä sammuu :shock:? Eli "normaalia" kuitenkin siltä osin.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Tuohon ryyppy asiaan siis auton kun jää huutamaan kylmänä eikä "löysää" ennen kun polkaisee kaasua voiko asialle tehdä jotain ettei huuda vaan putoaisi normaaliksi tai ainakin pienemmälle tyhjäkäynnille?
Vaikuttaako tuo (6) kylmäkäynnistinlaitteen säätökansi tuohon asiaan vai mihin?
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... fullsize=1
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Eikö kukaan ole muka nykinyt tai tiedä tuosta säätöruuvista? :shock:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
jta
Viestit: 4452
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään mä tuota pyörittelin suuntaan jos toiseen mutta ei sillä tuntunu olevan vaikutusta mihinkään.

Mutta hitto ei noihin saisi mennä koskeen jos ne vähänkin toimii. Menin laittaan paksumman bakeliittilevyn nyt tuonne kaasarin ja imusarjan väliin niin johan alkoi temppuilut. Aivan kaasun painalluksen alussa ei vedä mihinkään ja sammuilee silloin tällöin. Auto meinaan. Pitää huomenna taas katella vähän paremmin tuota kun loppu into tuolla 16 asteen pakkasessa tapella tuon kans.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

1500i kirjoitti:Tuohon ryyppy asiaan siis auton kun jää huutamaan kylmänä eikä "löysää" ennen kun polkaisee kaasua voiko asialle tehdä jotain ettei huuda vaan putoaisi normaaliksi tai ainakin pienemmälle tyhjäkäynnille?
Vaikuttaako tuo (6) kylmäkäynnistinlaitteen säätökansi tuohon asiaan vai mihin?
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... fullsize=1
Koska ryyppy on mekaaninen laite niin tuohon ominaisuuteen ei ole olemassa kovaavaa tekniikkaa.

Käynnistys kylmänä siis: paina kaasu pohjaan ja startatessa nosta se puoleen väliin.Tällöin mekaaninen vivusto vetää ryppyläpän päälle.

Kun auto käy tyhjäkäyntiä ryyppy päällä (ja tyhjäkäynti selvästi liian korkea) on poljinta polkaistava jotta mekaaninen vivusto muttaa asentoaan (bi-metalli jousen vaikutuksesta).
Lada rules
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Korjausoppaan mukaan sen pitäisi osata toimia käsittääkseni ilman kaasun polkemisia.Oppaassa luki näin:Laitteisto joka avaa kaasuttimen ilmaläppää moottorin lämpiämisen myötä,koostuu "Bi"-metallijousesta,lämpökammiosta sekä vipu-ja käyttötankojärjestelmästä. moottorin asteittain lämmetessä jäähdytysnesteen vaikutuksesta "Bi" metallijousen vapaa pää siirtyy ja vipujärjestelmän avulla avaa ilmaläppää,kääntäen samanaikaisesti porrastuksella varustettua epäkeskoa alentaen täten nopean tyhjäkäynnin kierroslukua(tässä tapauksessa pitäisi/pitää polkaista kaasua). Ilmaläpän täydellinen avautuminen tapahtuu jäähdytysnesteen ollessa +70...75*C moottori siirtyy käymään normaalia tyhjäkäyntiä lämpötilan ollessa +50...55*C.
Eli mitään kaasun polkemisia ei tarvittaisi jos se toimisi niin kuin on ajateltu,mutta huutaisi käytännössä varmaan päivän jos ei polkaise kaasua.
Sillä kysyin sitä "kylmäkäynnistinlaitteen säätökannen" kirjassa sama osa nimellä "alipainenvaraajan säätö" ja "toisen portaan säätöholkki" vaikutusta asiaan kun se näyttää kuitenkin kuuluvan tuohon järjestelmään. Siellä pitäisi olla myös "vaimenninsuutin 0,8mm" tämän suuttimen ja alipainesäiliön ansiosta ilmaläppä avautuu tasaisesti 3...5 sekunnin kuluessa missähän tuo kuristus suutin on?
Avensis stw
Ex.21093 -00
papuperse

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja papuperse »

nyt on syttyboksi vaihdettu ni ainaki moottorinvika valo sammu, hiukan helpotti tyhjäkäyntiinki ja kulutus laski 16 10-12 litraan sadalla.... mut ei se kautta profeetan parran siltikää tahdo käydä aina. pitää ny joku keksiä joka ymmärtäs kaasarin päälle jotain, asennuskaljat tarjoon jos joku kerholainen viittii sitä kattoo 8)
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja Mara »

Periaatteessa Asstech-systeemi ei kyllä näe koko kärjetöntä sytkää ja sen vikoja mutta voi olla, että huono kipinä sotkee päästöarvoja ja siten sytyttää CE-valon.

Muuten en noihin ota kantaa.
2102 16V ex.
2103 -75
Vastaa Viestiin