Sivu 2/4

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 3.4.2008 22:31
Kirjoittaja BME316
Toyota Celica 2.0 Gti -89. Oli mukava kesähuristeluauto, pyörät veti vaan väärästä päästä.
http://i265.photobucket.com/albums/ii22 ... a20GTI.jpg

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 4.4.2008 0:24
Kirjoittaja Jokari
BME316 kirjoitti:Toyota Celica 2.0 Gti -89. Oli mukava kesähuristeluauto, pyörät veti vaan väärästä päästä.
http://i265.photobucket.com/albums/ii22 ... a20GTI.jpg
Tää oli kyllä mukava laite, hyvä ajaa, hiton hyvät penkit, tehoa sopivasti ja kierroksiakin veti niin prkeleesti :D
Mutta se vetotapa, eiei ei tällästen laitteiden kuulu yhtä etupyörää ruovittaa :? :lol:

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 4.4.2008 23:42
Kirjoittaja samarai
Ensimmäinen auto oli Simca Vedette Beaulieu -58 , tunnettiin paremmin aikoinaan lempinimellä "Pöljä".

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 5.4.2008 12:11
Kirjoittaja Pavlovits
Oliko nyt vanhasta muistista niin, että Simca Beaulieu oli nelosmoottorilla ja Vedette kasilla?

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 5.4.2008 17:54
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Minulla on muistikuva, että Vedette Beauliau se pikkuisilla takasiivillä varustettu oli v8 moottorilla ja Simca 4s masinalla. Simcassa ei ollut siipiä. Meijänkylän taksimies laitto "Pölijän" silloin kun se tuli markkinoile ja silloin olivat takasiivet muotia (De Soto, Plymoyth, Dodge ja muut Jenkit) Sitten tuli Valiant, jossa oli vararenkaan kuva takakontinkannessa, ja se poisti siipimuodin. Taas pelkän muistin varaista.

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 6.4.2008 11:21
Kirjoittaja Pavlovits
Näinhän minäkin nuo Päljät muistelin. Netistähän nuo olisi voinut tarkistaa, mutta ajattelin Samarain siinäkin tekevän perusteellisempaa työtä.

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 6.4.2008 11:40
Kirjoittaja jimi
Meikäläisen eka auto oli/on Mazda Marella -75, ostettu vuonna 1987 ja tuolla se on yhä tallessa :) :)

Kuva

Nyt se vaatisi kylläkin täydellisen uudelleen rakentamisen, mutta eiköhän sekin päivä vielä joskus koita

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 6.4.2008 11:45
Kirjoittaja Pavlovits
Katsastusmies?

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 11.4.2008 9:31
Kirjoittaja -Eddie-
Kortin saatuani eka auto oli 1200L -77,puolen vuoden ajoajalla maksoi timanttiset 300mk...

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 12.4.2008 1:03
Kirjoittaja samarai
Pavlovits kirjoitti:Näinhän minäkin nuo Päljät muistelin. Netistähän nuo olisi voinut tarkistaa, mutta ajattelin Samarain siinäkin tekevän perusteellisempaa työtä.
En tiedä perusteellisemmasta, mutta hieman kuitenkin tutkin mielenkiinnosta tuota Pöljän historiaa. 8) Siinä mielessäkin kiinnostaa, että isällä oli joskus aikoinaan Ford Vedette 1952. Siitä on jopa kuviakin tallella, tuosta omasta Beaulieusta ei tietysti älynnyt aikoinaan yhtään kuvaa ottaa kuten ei monesta muustakaan autosta.

Alunperin Vedette oli siis Ford, jota valmisti Ranskan Ford SAF-tehdas (51-54). (Ford Société Anonyme Française). Fordin tuotantolaitos sijaitsi Poissyssa 17km. Pariisista, pinta-alaltaan n. 25hehtaaria, jossa työskenteli 4500 henkilöä ja tehtaalta löytyi n. 3000 tuotannossa käytettyä konetta.

Ranskan Fordin valmistamat Vedettet muistuttivat korimuotoilultaan aikalailla Detroitissa valmistettua Mercurya. Ford Vedette oli muuten ensimmäinen tuotantoauto, jossa oli käytössä Fordin kehittämä MacPherson jousitus (alkaen 1951)!

SIMCA (Sociéte Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) puolestaan tuolloin valmisti Aronde 9 mallia ja sen myyntimenestyksen perusteella halusi laajentaa tuotantoa myös kalliimpiin automalleihin ja osti tappiota tekevän Ford SAF:n vuonna 1954. Näin Ford Vedettestä tuli Simca Vedette.

Vuonna 54-56 Simca Vedettejä valmistettiin kolmea eri versiota - Trianon, Versailles ja Regence. Vedettejä myytiin edelleen jossain maissa myös Fordin nimellä.

Moottorina Simca Vedettessä oli Ford Aquillon 84, Fordin vanhaan lättäpääsarjaan perustuva 2,35L V8. Aiemmassa Ford Vedeten mallissa oli sama konemalli, mutta tilavuudeltaan vielä hieman pienempi Aquillon 2,2L. Sitä tehtiin myös isommalla 3,9L Mistral V8 koneella.

Simca Vedetten 2.sarjan myötä (tuotannossa lokakuusta 57- heinäkuuhun 61) vanhemman 1.sarjan Vedetten koriin (Trianon) asennettiin 4-syl. 2.sarjan Aronden (90A) 1,3 kone ja siitä tuli tällöin "uusi automalli" Simca Ariane. Tämä moottorin muutos 4-sylinteriseksi oli tarkoitettu pääasiassa Ranskan taksimarkkinoille. Vedette nimellä ei siis tehty 4-sylinteristä mallia vaan mallinimeksi muutettiin Ariane. Myöhemmin myös Arianeen tuli V8-kone ja malllinimeksi Simca Ariane 8.

Vedetten Versailles ja Regence mallit korvattiin uusilla "siipimalleilla" Beaulieu ja Chambord. Vuonna 1956 oli tullut myös farkkumalli Marly. 1959 tuli Simcalta koko Vedette-sarjan komein malli Présidence luxus-sisustuksella ja jonka varusteisiin kuului mm. ensimmäinen radiopuhelin autossa Euroopassa!

Simca Vedettet :
1.sarja Trianon, Versailles ja Regence - 2,35L Aquillon V8 SV
2.sarja Beaulieu, Chambord, Marly ja Présidence + Ariane 8 - 2,35L Aquillon V8 SV
Simca Ariane (4) ja Simca Aronde 90A - 4-syl. 1,3L OHV

Simca Vedetten eri versioita koottiin myös Brasiliassa vuosina 59-66 omilla mallinimillä. Siis pitempään kuin Ranskassa, jossa niiiden tuotanto loppui siis 61.

SIMCAlla on ollut kyllä kiinnostava omistushistoria. SIMCA aloitti vuonna 1934 Fiatin kokoonpanotehtaana. Vuonna 1954 se osti Ford Francen. Vuonna 1961 SIMCAn Nanterren tehdas myytiin Citroenille. Ja Citroen myi sen edelleen Talbotille. Vuonna 1970 koko SIMCA myytiin Cryslerille ja siitä tuli Chrysler France. Vuonna 1978 Chrysler France myytiin puolestaan Peugeotille. Niinpä ko. entisellä Ford/Simcan Poissyn tehdasalueella tehdäänkin nykyisin Peugeotia. :)

http://www.simcatalbotclub.org/vedette.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Simca_Vedette
Simca Vedette mainos (1959):
http://www.youtube.com/watch?v=k1YzVdNs ... re=related

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 13.4.2008 16:54
Kirjoittaja Pavlovits
Sanoinhan minä.
Jos se sinun isäsi Vedette oli se Pobedan mallinen, (ehkä kuitenkin enemmän Mercuryn),niin minunkin isälläni oli sellainen.

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 14.4.2008 2:52
Kirjoittaja samarai
Kuvasta selviää korimalli - isä ja Ford Vedette Versailles -52.

Kuva

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 14.4.2008 8:31
Kirjoittaja Pavlovits
Tuommoinen vihreä oli meilläkin. Mukavaa hörhötystä se veekasi piti kun siitä pienestä starttinappulasta painoi.

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 19.4.2008 7:40
Kirjoittaja urpo600
Austin Mini -80 oli mun eka auto jonka ostin 14 vuotiaana,ja tallessa vielä.
(Olihan mulla ennen sitä muutama Skoda 120 ja 105 mutta ne oli jääautoja niin niitä en laskee mukaan tähän)

Kuvan laitan myöhemmin.

Re: Ensimmäinen autoni

Lähetetty: 19.4.2008 21:36
Kirjoittaja Nonnis
Kuva

Tuossa siis minun eka autoni Skoda 120L -86.