Pavlovits kirjoitti:Näinhän minäkin nuo Päljät muistelin. Netistähän nuo olisi voinut tarkistaa, mutta ajattelin Samarain siinäkin tekevän perusteellisempaa työtä.
En tiedä perusteellisemmasta, mutta hieman kuitenkin tutkin mielenkiinnosta tuota Pöljän historiaa.

Siinä mielessäkin kiinnostaa, että isällä oli joskus aikoinaan Ford Vedette 1952. Siitä on jopa kuviakin tallella, tuosta omasta Beaulieusta ei tietysti älynnyt aikoinaan yhtään kuvaa ottaa kuten ei monesta muustakaan autosta.
Alunperin Vedette oli siis Ford, jota valmisti Ranskan Ford SAF-tehdas (51-54). (Ford Société Anonyme Française). Fordin tuotantolaitos sijaitsi Poissyssa 17km. Pariisista, pinta-alaltaan n. 25hehtaaria, jossa työskenteli 4500 henkilöä ja tehtaalta löytyi n. 3000 tuotannossa käytettyä konetta.
Ranskan Fordin valmistamat
Vedettet muistuttivat korimuotoilultaan aikalailla Detroitissa valmistettua Mercurya. Ford Vedette oli muuten ensimmäinen tuotantoauto, jossa oli käytössä Fordin kehittämä MacPherson jousitus (alkaen 1951)!
SIMCA (Sociéte Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) puolestaan tuolloin valmisti
Aronde 9 mallia ja sen myyntimenestyksen perusteella halusi laajentaa tuotantoa myös kalliimpiin automalleihin ja osti tappiota tekevän Ford SAF:n vuonna 1954. Näin Ford Vedettestä tuli Simca Vedette.
Vuonna 54-56 Simca Vedettejä valmistettiin kolmea eri versiota - Trianon, Versailles ja Regence. Vedettejä myytiin edelleen jossain maissa myös
Fordin nimellä.
Moottorina Simca Vedettessä oli Ford Aquillon 84, Fordin vanhaan
lättäpääsarjaan perustuva 2,35L V8. Aiemmassa Ford Vedeten mallissa oli sama konemalli, mutta tilavuudeltaan vielä hieman pienempi Aquillon 2,2L. Sitä tehtiin myös isommalla 3,9L Mistral V8 koneella.
Simca Vedetten 2.sarjan myötä (tuotannossa lokakuusta 57- heinäkuuhun 61) vanhemman 1.sarjan Vedetten koriin (Trianon) asennettiin 4-syl. 2.sarjan Aronden (90A) 1,3 kone ja siitä tuli tällöin "uusi automalli"
Simca Ariane. Tämä moottorin muutos 4-sylinteriseksi oli tarkoitettu pääasiassa Ranskan taksimarkkinoille. Vedette nimellä ei siis tehty 4-sylinteristä mallia vaan mallinimeksi muutettiin Ariane. Myöhemmin myös Arianeen tuli V8-kone ja malllinimeksi Simca Ariane 8.
Vedetten Versailles ja Regence mallit korvattiin uusilla "siipimalleilla" Beaulieu ja Chambord. Vuonna 1956 oli tullut myös farkkumalli Marly. 1959 tuli Simcalta koko Vedette-sarjan komein malli Présidence luxus-sisustuksella ja jonka varusteisiin kuului mm. ensimmäinen radiopuhelin autossa Euroopassa!
Simca Vedettet :
1.sarja Trianon, Versailles ja Regence - 2,35L Aquillon V8 SV
2.sarja Beaulieu, Chambord, Marly ja Présidence + Ariane 8 - 2,35L Aquillon V8 SV
Simca Ariane (4) ja Simca Aronde 90A - 4-syl. 1,3L OHV
Simca Vedetten eri versioita koottiin myös
Brasiliassa vuosina 59-66 omilla mallinimillä. Siis pitempään kuin Ranskassa, jossa niiiden tuotanto loppui siis 61.
SIMCAlla on ollut kyllä kiinnostava omistushistoria. SIMCA aloitti vuonna 1934 Fiatin kokoonpanotehtaana. Vuonna 1954 se osti Ford Francen. Vuonna 1961 SIMCAn Nanterren tehdas myytiin Citroenille. Ja Citroen myi sen edelleen Talbotille. Vuonna 1970 koko SIMCA myytiin Cryslerille ja siitä tuli Chrysler France. Vuonna 1978 Chrysler France myytiin puolestaan Peugeotille. Niinpä ko. entisellä Ford/Simcan Poissyn tehdasalueella tehdäänkin nykyisin Peugeotia.
http://www.simcatalbotclub.org/vedette.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Simca_Vedette
Simca Vedette mainos (1959):
http://www.youtube.com/watch?v=k1YzVdNs ... re=related