Ensimmäinen autoni
Re: Ensimmäinen autoni
Toyota Celica 2.0 Gti -89. Oli mukava kesähuristeluauto, pyörät veti vaan väärästä päästä.
http://i265.photobucket.com/albums/ii22 ... a20GTI.jpg
http://i265.photobucket.com/albums/ii22 ... a20GTI.jpg
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Ensimmäinen autoni
Tää oli kyllä mukava laite, hyvä ajaa, hiton hyvät penkit, tehoa sopivasti ja kierroksiakin veti niin prkeleestiBME316 kirjoitti:Toyota Celica 2.0 Gti -89. Oli mukava kesähuristeluauto, pyörät veti vaan väärästä päästä.
http://i265.photobucket.com/albums/ii22 ... a20GTI.jpg

Mutta se vetotapa, eiei ei tällästen laitteiden kuulu yhtä etupyörää ruovittaa


- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ensimmäinen autoni
Ensimmäinen auto oli Simca Vedette Beaulieu -58 , tunnettiin paremmin aikoinaan lempinimellä "Pöljä".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Ensimmäinen autoni
Oliko nyt vanhasta muistista niin, että Simca Beaulieu oli nelosmoottorilla ja Vedette kasilla?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ensimmäinen autoni
Tervehdykset toivottelen.
Minulla on muistikuva, että Vedette Beauliau se pikkuisilla takasiivillä varustettu oli v8 moottorilla ja Simca 4s masinalla. Simcassa ei ollut siipiä. Meijänkylän taksimies laitto "Pölijän" silloin kun se tuli markkinoile ja silloin olivat takasiivet muotia (De Soto, Plymoyth, Dodge ja muut Jenkit) Sitten tuli Valiant, jossa oli vararenkaan kuva takakontinkannessa, ja se poisti siipimuodin. Taas pelkän muistin varaista.
Minulla on muistikuva, että Vedette Beauliau se pikkuisilla takasiivillä varustettu oli v8 moottorilla ja Simca 4s masinalla. Simcassa ei ollut siipiä. Meijänkylän taksimies laitto "Pölijän" silloin kun se tuli markkinoile ja silloin olivat takasiivet muotia (De Soto, Plymoyth, Dodge ja muut Jenkit) Sitten tuli Valiant, jossa oli vararenkaan kuva takakontinkannessa, ja se poisti siipimuodin. Taas pelkän muistin varaista.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Ensimmäinen autoni
Näinhän minäkin nuo Päljät muistelin. Netistähän nuo olisi voinut tarkistaa, mutta ajattelin Samarain siinäkin tekevän perusteellisempaa työtä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ensimmäinen autoni
Meikäläisen eka auto oli/on Mazda Marella -75, ostettu vuonna 1987 ja tuolla se on yhä tallessa

Nyt se vaatisi kylläkin täydellisen uudelleen rakentamisen, mutta eiköhän sekin päivä vielä joskus koita



Nyt se vaatisi kylläkin täydellisen uudelleen rakentamisen, mutta eiköhän sekin päivä vielä joskus koita
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Ensimmäinen autoni
Kortin saatuani eka auto oli 1200L -77,puolen vuoden ajoajalla maksoi timanttiset 300mk...
Re: Ensimmäinen autoni
En tiedä perusteellisemmasta, mutta hieman kuitenkin tutkin mielenkiinnosta tuota Pöljän historiaa.Pavlovits kirjoitti:Näinhän minäkin nuo Päljät muistelin. Netistähän nuo olisi voinut tarkistaa, mutta ajattelin Samarain siinäkin tekevän perusteellisempaa työtä.

Alunperin Vedette oli siis Ford, jota valmisti Ranskan Ford SAF-tehdas (51-54). (Ford Société Anonyme Française). Fordin tuotantolaitos sijaitsi Poissyssa 17km. Pariisista, pinta-alaltaan n. 25hehtaaria, jossa työskenteli 4500 henkilöä ja tehtaalta löytyi n. 3000 tuotannossa käytettyä konetta.
Ranskan Fordin valmistamat Vedettet muistuttivat korimuotoilultaan aikalailla Detroitissa valmistettua Mercurya. Ford Vedette oli muuten ensimmäinen tuotantoauto, jossa oli käytössä Fordin kehittämä MacPherson jousitus (alkaen 1951)!
SIMCA (Sociéte Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) puolestaan tuolloin valmisti Aronde 9 mallia ja sen myyntimenestyksen perusteella halusi laajentaa tuotantoa myös kalliimpiin automalleihin ja osti tappiota tekevän Ford SAF:n vuonna 1954. Näin Ford Vedettestä tuli Simca Vedette.
Vuonna 54-56 Simca Vedettejä valmistettiin kolmea eri versiota - Trianon, Versailles ja Regence. Vedettejä myytiin edelleen jossain maissa myös Fordin nimellä.
Moottorina Simca Vedettessä oli Ford Aquillon 84, Fordin vanhaan lättäpääsarjaan perustuva 2,35L V8. Aiemmassa Ford Vedeten mallissa oli sama konemalli, mutta tilavuudeltaan vielä hieman pienempi Aquillon 2,2L. Sitä tehtiin myös isommalla 3,9L Mistral V8 koneella.
Simca Vedetten 2.sarjan myötä (tuotannossa lokakuusta 57- heinäkuuhun 61) vanhemman 1.sarjan Vedetten koriin (Trianon) asennettiin 4-syl. 2.sarjan Aronden (90A) 1,3 kone ja siitä tuli tällöin "uusi automalli" Simca Ariane. Tämä moottorin muutos 4-sylinteriseksi oli tarkoitettu pääasiassa Ranskan taksimarkkinoille. Vedette nimellä ei siis tehty 4-sylinteristä mallia vaan mallinimeksi muutettiin Ariane. Myöhemmin myös Arianeen tuli V8-kone ja malllinimeksi Simca Ariane 8.
Vedetten Versailles ja Regence mallit korvattiin uusilla "siipimalleilla" Beaulieu ja Chambord. Vuonna 1956 oli tullut myös farkkumalli Marly. 1959 tuli Simcalta koko Vedette-sarjan komein malli Présidence luxus-sisustuksella ja jonka varusteisiin kuului mm. ensimmäinen radiopuhelin autossa Euroopassa!
Simca Vedettet :
1.sarja Trianon, Versailles ja Regence - 2,35L Aquillon V8 SV
2.sarja Beaulieu, Chambord, Marly ja Présidence + Ariane 8 - 2,35L Aquillon V8 SV
Simca Ariane (4) ja Simca Aronde 90A - 4-syl. 1,3L OHV
Simca Vedetten eri versioita koottiin myös Brasiliassa vuosina 59-66 omilla mallinimillä. Siis pitempään kuin Ranskassa, jossa niiiden tuotanto loppui siis 61.
SIMCAlla on ollut kyllä kiinnostava omistushistoria. SIMCA aloitti vuonna 1934 Fiatin kokoonpanotehtaana. Vuonna 1954 se osti Ford Francen. Vuonna 1961 SIMCAn Nanterren tehdas myytiin Citroenille. Ja Citroen myi sen edelleen Talbotille. Vuonna 1970 koko SIMCA myytiin Cryslerille ja siitä tuli Chrysler France. Vuonna 1978 Chrysler France myytiin puolestaan Peugeotille. Niinpä ko. entisellä Ford/Simcan Poissyn tehdasalueella tehdäänkin nykyisin Peugeotia.

http://www.simcatalbotclub.org/vedette.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Simca_Vedette
Simca Vedette mainos (1959):
http://www.youtube.com/watch?v=k1YzVdNs ... re=related
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Ensimmäinen autoni
Sanoinhan minä.
Jos se sinun isäsi Vedette oli se Pobedan mallinen, (ehkä kuitenkin enemmän Mercuryn),niin minunkin isälläni oli sellainen.
Jos se sinun isäsi Vedette oli se Pobedan mallinen, (ehkä kuitenkin enemmän Mercuryn),niin minunkin isälläni oli sellainen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ensimmäinen autoni
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Ensimmäinen autoni
Tuommoinen vihreä oli meilläkin. Mukavaa hörhötystä se veekasi piti kun siitä pienestä starttinappulasta painoi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ensimmäinen autoni
Austin Mini -80 oli mun eka auto jonka ostin 14 vuotiaana,ja tallessa vielä.
(Olihan mulla ennen sitä muutama Skoda 120 ja 105 mutta ne oli jääautoja niin niitä en laskee mukaan tähän)
Kuvan laitan myöhemmin.
(Olihan mulla ennen sitä muutama Skoda 120 ja 105 mutta ne oli jääautoja niin niitä en laskee mukaan tähän)
Kuvan laitan myöhemmin.
Niva 2121 1700i -78 (Projekti)
Suzuki VZ800 Marauder 2002 (Bobberiprojekti)
Galleria: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=749
Suzuki VZ800 Marauder 2002 (Bobberiprojekti)
Galleria: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=749
Re: Ensimmäinen autoni

Tuossa siis minun eka autoni Skoda 120L -86.
Viimeksi muokannut Nonnis, 20.4.2008 7:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reippaina käymme rekkain alle 
