Ensimmäinen autoni

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Toyota Celica 2.0 Gti -89. Oli mukava kesähuristeluauto, pyörät veti vaan väärästä päästä.
http://i265.photobucket.com/albums/ii22 ... a20GTI.jpg
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja Jokari »

BME316 kirjoitti:Toyota Celica 2.0 Gti -89. Oli mukava kesähuristeluauto, pyörät veti vaan väärästä päästä.
http://i265.photobucket.com/albums/ii22 ... a20GTI.jpg
Tää oli kyllä mukava laite, hyvä ajaa, hiton hyvät penkit, tehoa sopivasti ja kierroksiakin veti niin prkeleesti :D
Mutta se vetotapa, eiei ei tällästen laitteiden kuulu yhtä etupyörää ruovittaa :? :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ensimmäinen auto oli Simca Vedette Beaulieu -58 , tunnettiin paremmin aikoinaan lempinimellä "Pöljä".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Oliko nyt vanhasta muistista niin, että Simca Beaulieu oli nelosmoottorilla ja Vedette kasilla?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Minulla on muistikuva, että Vedette Beauliau se pikkuisilla takasiivillä varustettu oli v8 moottorilla ja Simca 4s masinalla. Simcassa ei ollut siipiä. Meijänkylän taksimies laitto "Pölijän" silloin kun se tuli markkinoile ja silloin olivat takasiivet muotia (De Soto, Plymoyth, Dodge ja muut Jenkit) Sitten tuli Valiant, jossa oli vararenkaan kuva takakontinkannessa, ja se poisti siipimuodin. Taas pelkän muistin varaista.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Näinhän minäkin nuo Päljät muistelin. Netistähän nuo olisi voinut tarkistaa, mutta ajattelin Samarain siinäkin tekevän perusteellisempaa työtä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
jimi
Viestit: 254
Liittynyt: 31.8.2006 21:29
Paikkakunta: Panttila
Viesti:

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja jimi »

Meikäläisen eka auto oli/on Mazda Marella -75, ostettu vuonna 1987 ja tuolla se on yhä tallessa :) :)

Kuva

Nyt se vaatisi kylläkin täydellisen uudelleen rakentamisen, mutta eiköhän sekin päivä vielä joskus koita
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kuva

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Katsastusmies?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
-Eddie-

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja -Eddie- »

Kortin saatuani eka auto oli 1200L -77,puolen vuoden ajoajalla maksoi timanttiset 300mk...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pavlovits kirjoitti:Näinhän minäkin nuo Päljät muistelin. Netistähän nuo olisi voinut tarkistaa, mutta ajattelin Samarain siinäkin tekevän perusteellisempaa työtä.
En tiedä perusteellisemmasta, mutta hieman kuitenkin tutkin mielenkiinnosta tuota Pöljän historiaa. 8) Siinä mielessäkin kiinnostaa, että isällä oli joskus aikoinaan Ford Vedette 1952. Siitä on jopa kuviakin tallella, tuosta omasta Beaulieusta ei tietysti älynnyt aikoinaan yhtään kuvaa ottaa kuten ei monesta muustakaan autosta.

Alunperin Vedette oli siis Ford, jota valmisti Ranskan Ford SAF-tehdas (51-54). (Ford Société Anonyme Française). Fordin tuotantolaitos sijaitsi Poissyssa 17km. Pariisista, pinta-alaltaan n. 25hehtaaria, jossa työskenteli 4500 henkilöä ja tehtaalta löytyi n. 3000 tuotannossa käytettyä konetta.

Ranskan Fordin valmistamat Vedettet muistuttivat korimuotoilultaan aikalailla Detroitissa valmistettua Mercurya. Ford Vedette oli muuten ensimmäinen tuotantoauto, jossa oli käytössä Fordin kehittämä MacPherson jousitus (alkaen 1951)!

SIMCA (Sociéte Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) puolestaan tuolloin valmisti Aronde 9 mallia ja sen myyntimenestyksen perusteella halusi laajentaa tuotantoa myös kalliimpiin automalleihin ja osti tappiota tekevän Ford SAF:n vuonna 1954. Näin Ford Vedettestä tuli Simca Vedette.

Vuonna 54-56 Simca Vedettejä valmistettiin kolmea eri versiota - Trianon, Versailles ja Regence. Vedettejä myytiin edelleen jossain maissa myös Fordin nimellä.

Moottorina Simca Vedettessä oli Ford Aquillon 84, Fordin vanhaan lättäpääsarjaan perustuva 2,35L V8. Aiemmassa Ford Vedeten mallissa oli sama konemalli, mutta tilavuudeltaan vielä hieman pienempi Aquillon 2,2L. Sitä tehtiin myös isommalla 3,9L Mistral V8 koneella.

Simca Vedetten 2.sarjan myötä (tuotannossa lokakuusta 57- heinäkuuhun 61) vanhemman 1.sarjan Vedetten koriin (Trianon) asennettiin 4-syl. 2.sarjan Aronden (90A) 1,3 kone ja siitä tuli tällöin "uusi automalli" Simca Ariane. Tämä moottorin muutos 4-sylinteriseksi oli tarkoitettu pääasiassa Ranskan taksimarkkinoille. Vedette nimellä ei siis tehty 4-sylinteristä mallia vaan mallinimeksi muutettiin Ariane. Myöhemmin myös Arianeen tuli V8-kone ja malllinimeksi Simca Ariane 8.

Vedetten Versailles ja Regence mallit korvattiin uusilla "siipimalleilla" Beaulieu ja Chambord. Vuonna 1956 oli tullut myös farkkumalli Marly. 1959 tuli Simcalta koko Vedette-sarjan komein malli Présidence luxus-sisustuksella ja jonka varusteisiin kuului mm. ensimmäinen radiopuhelin autossa Euroopassa!

Simca Vedettet :
1.sarja Trianon, Versailles ja Regence - 2,35L Aquillon V8 SV
2.sarja Beaulieu, Chambord, Marly ja Présidence + Ariane 8 - 2,35L Aquillon V8 SV
Simca Ariane (4) ja Simca Aronde 90A - 4-syl. 1,3L OHV

Simca Vedetten eri versioita koottiin myös Brasiliassa vuosina 59-66 omilla mallinimillä. Siis pitempään kuin Ranskassa, jossa niiiden tuotanto loppui siis 61.

SIMCAlla on ollut kyllä kiinnostava omistushistoria. SIMCA aloitti vuonna 1934 Fiatin kokoonpanotehtaana. Vuonna 1954 se osti Ford Francen. Vuonna 1961 SIMCAn Nanterren tehdas myytiin Citroenille. Ja Citroen myi sen edelleen Talbotille. Vuonna 1970 koko SIMCA myytiin Cryslerille ja siitä tuli Chrysler France. Vuonna 1978 Chrysler France myytiin puolestaan Peugeotille. Niinpä ko. entisellä Ford/Simcan Poissyn tehdasalueella tehdäänkin nykyisin Peugeotia. :)

http://www.simcatalbotclub.org/vedette.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Simca_Vedette
Simca Vedette mainos (1959):
http://www.youtube.com/watch?v=k1YzVdNs ... re=related
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Sanoinhan minä.
Jos se sinun isäsi Vedette oli se Pobedan mallinen, (ehkä kuitenkin enemmän Mercuryn),niin minunkin isälläni oli sellainen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuvasta selviää korimalli - isä ja Ford Vedette Versailles -52.

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuommoinen vihreä oli meilläkin. Mukavaa hörhötystä se veekasi piti kun siitä pienestä starttinappulasta painoi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
urpo600
Viestit: 222
Liittynyt: 6.2.2007 14:14
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja urpo600 »

Austin Mini -80 oli mun eka auto jonka ostin 14 vuotiaana,ja tallessa vielä.
(Olihan mulla ennen sitä muutama Skoda 120 ja 105 mutta ne oli jääautoja niin niitä en laskee mukaan tähän)

Kuvan laitan myöhemmin.
Niva 2121 1700i -78 (Projekti)
Suzuki VZ800 Marauder 2002 (Bobberiprojekti)
Galleria: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=749
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ensimmäinen autoni

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kuva

Tuossa siis minun eka autoni Skoda 120L -86.
Viimeksi muokannut Nonnis, 20.4.2008 7:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin