
Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)
-
- Viestit: 2024
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa
Eipä näitä kannata punastella!
Kompissa otti alhaalla ja Kombinaatissa ylhäällä.Kompia tarjoan kohta leimalle,veivasin kytkintä ja jopa käsijarrua ylempänä ottavaksi.Kombinaatin kohtalona on kytkimen vaihto,kunhan kiireiltään ennättää!

2112,-04,hopea
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa
Jahah! Ja sitten kytkimensäädön kimppuun. Alkoi tuo varsinainen työ eli kirjoittaminen kyllästyttää. Lämpöä +1.8 astetta, sopivan kosteaa ja muutenkin keväistä sumua ilmassa.
Hallinosturilla keula ylös ja alle. Sappahan nähdä miten jätkän käy. Ei taidan kannattaa isoja muutoksia työntötangon pituuteen tehdä kerralla. Haarukan ja työntötangon välistä välystä siis lähdetään suurentamaan eli ei kun pienentämään.
Harmi, että joutui eilen ajamaan loskassa. Muuten pohja olisi varmaan ollut aika kuraton ja hiekaton. Nyt sitten ropiseen suut ja silmät täyteen kamaa. Mutta sehän kuuluu piharemonttiin.
Hallinosturilla keula ylös ja alle. Sappahan nähdä miten jätkän käy. Ei taidan kannattaa isoja muutoksia työntötangon pituuteen tehdä kerralla. Haarukan ja työntötangon välistä välystä siis lähdetään suurentamaan eli ei kun pienentämään.
Harmi, että joutui eilen ajamaan loskassa. Muuten pohja olisi varmaan ollut aika kuraton ja hiekaton. Nyt sitten ropiseen suut ja silmät täyteen kamaa. Mutta sehän kuuluu piharemonttiin.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY!
Homma tehty. Ei ollut tosiaankaan insinööritieteitä vaativa, kuten Jokari kirjoittikin.
Tovottavasti se nyt kytkee täysin, jottei lelu jää laahaamaan ja kuluta levyä. Alkuun vähän tuntui, että ottaa pompottaen kiinni. Ettei se vaan tarkottaisi vaillinaista kytkemistä.
Tovottavasti se nyt kytkee täysin, jottei lelu jää laahaamaan ja kuluta levyä. Alkuun vähän tuntui, että ottaa pompottaen kiinni. Ettei se vaan tarkottaisi vaillinaista kytkemistä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY!
Jos sinne jää se vaadittu välys niin ei laahaa, tai sitten on viallinen asetelma.
Ravistava kytkin on merkki väsyneestä levystä melkeinpä...
Ravistava kytkin on merkki väsyneestä levystä melkeinpä...
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY!
Kytkinhän ei välttämättä ravista, vaan ravistamiseen vaikuttaa myös kardaanin ristien, kumilimpun ja keskilaakerin tuennan kunto. Mulla oli vanhassa kardaanissa keskilaakerin gummi ihan riekaleina ja pehmeänä...arvaas rytkyttikö joskus 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY!
No jo! Mullahan se oli hyvänä. Katsoin sen irrotettuani kardaanin. Tuo pompotus lienee seurausta kytkinpolkimen käytöstä tai paremminkin sen erilaisuudesta. Kyllä se nyt on parempi. Saatoin kyllä säätää sitä enemmän kuin on suosituksissa, mutta välystä oli niin hankala havainnoida. Yritin liikutella haarukkaa ilman jousta ja vähän siinä välystä olikin, muttei paljon yhtään. Säädön jälkeen välystä ei ole sitä vähää. Mutta koska oire oli irroitus aivan pohjassa, joka ei ainakaan tarkoita kulunutta kytkintä, niin tuo toimenpide oli ainoa oikea.
Niin, ja miksen minä tarkasta huoltohistoriasta sitä, onko kytkimelle tehty jotakin. Minullahan on täydellinen huoltohistoriikki tuosta 1600SL IIZIstä. Ja ei kun papereiden kimppuun.
Niin, ja miksen minä tarkasta huoltohistoriasta sitä, onko kytkimelle tehty jotakin. Minullahan on täydellinen huoltohistoriikki tuosta 1600SL IIZIstä. Ja ei kun papereiden kimppuun.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY!
Oletko nyt ihan oikeastaan sisäistänyt säätöohjeen?PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Saatoin kyllä säätää sitä enemmän kuin on suosituksissa, mutta välystä oli niin hankala havainnoida. Yritin liikutella haarukkaa ilman jousta ja vähän siinä välystä olikin, muttei paljon yhtään. Säädön jälkeen välystä ei ole sitä vähää.

Vaikka miten päin luen ton, niin mä käsitän että välystä oli alkujaan hieman (niinkuin pitääkin, ettei kytkin jää kantamaan), mutta nyt olet vetänyt käpälän ihan kiinni siihen pallopäiseen mutteriin? Se on väärin se, välystä pitää olla edes vähän...ei sen käpälän tartte kuitenkaan senttikaupalla muljuta

Jos välystä on ja kytkin irrottaa edelleen pohjasta, niin se on sitten sellainen se kytkin. Sille ei voi mitään. Tietenkin mahdollisia vikakohteita on vielä kytkimen ilmaus ja kytkimen pää- ja työsylinterin toimivuus.
Itsekin olen takavedoissa törmännyt niin erilaisiin kytkimiin ettei uskoisikaan, siinä mielessä näitä ei kannata vertailla yhtään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY!
PiruVie kun siellä ei ollut pallopäistä mutteria! Siellä oli 13mm lukitumutteri ja sen jälkeen 17mm tasainen mutteri. Pallopäistä minä sieltä hain, mutten sitten kirveelläkään löytänyt. Olet oikeassa tuon käpäläjutun suhteen.
Kytkintä on säädetty tuossa pelissä aiemmin huoltamolla. Olisikohan siis otettava tangon pituudessa vähän takapakkia?
Ei se kyllä luistavan tunnu tuo kytkin siis. Kokeilin luistattaa ja kyllä siinä ihan selkeä raja on irroituksen ja kiinnityksen välillä. Se on siinä poljinliikkeen puolenvälin paikkeilla. Tyhjäkäynnillä hain sitä irrotuskohtaa, kuin parhaissakin mäkilähdöissä. Kytkin tuntuu nyt kohtuu samalta kuin TIINEessä.
Mitenkähän tätä nyt harkitsisi? Oliskohan ajettava yksi Kuusaan reissu niin jää parempi tuntuma? Kävin vain pienellä koeajolla.
Kytkintä on säädetty tuossa pelissä aiemmin huoltamolla. Olisikohan siis otettava tangon pituudessa vähän takapakkia?
Ei se kyllä luistavan tunnu tuo kytkin siis. Kokeilin luistattaa ja kyllä siinä ihan selkeä raja on irroituksen ja kiinnityksen välillä. Se on siinä poljinliikkeen puolenvälin paikkeilla. Tyhjäkäynnillä hain sitä irrotuskohtaa, kuin parhaissakin mäkilähdöissä. Kytkin tuntuu nyt kohtuu samalta kuin TIINEessä.
Mitenkähän tätä nyt harkitsisi? Oliskohan ajettava yksi Kuusaan reissu niin jää parempi tuntuma? Kävin vain pienellä koeajolla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)
Nyt jos kytkin on säädetty silleen, että on välykseetön. Kytkin levyn kuluessa saattaa alkaa kytkin luistamaan
eli sen takia tulee olla välys, että kytkimellä on "varaa kulua"...

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)
On se kai mentävä ottamaa vehe ylös ja otettava sitä tangon pituutta vähän pois. Sittenpähän pääsen mielenrauhaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)
Kannattaa säätää sinne nyt vaan suosiolla se pieni välys. Paljoa ei tartte olla, sellanen muutama milli. Kunhan nyt se käpälä ei vaan makaa sen mutterin päällä.
http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=291_29197
Tossa näkyy se pallopäinen mutteri, osa nro. 2101-1602524. Joku käi hävittänyt ja korvannut tavallisella, se ei vaan oikein istu kivasti siihen käpälään
http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=291_29197
Tossa näkyy se pallopäinen mutteri, osa nro. 2101-1602524. Joku käi hävittänyt ja korvannut tavallisella, se ei vaan oikein istu kivasti siihen käpälään

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)
Kyllä vain sinne se pallopäinen kuuluisi. No ei kun peli uudelleen ylös ja takaisin päin tangon pituutta lyhentäen.
Kytkintä on säädetty vähän yli 78 000km. Muutenkin määräaikaishuolloista on merkinnää 60 000km asti. Sen jälkeen on kaikenmaailman huoltotodistuksia talvi/kevät, katsastus ja katsastuslähestyy huolloista. On vaihdettu kaiken maailman kuluvaa osaa ja hyvä niin.
Nuo pellit kun saan vielä mieleiseeni kuntoon, niin jo. Ruosteenväriseen TakaPotkuun eivät sovi ruostepilkat kyljissä. Kyllä minä poika vaan sen kylkien mustauksen teen. Ei minusta kuitenkaan ole tekemään priimamaalauksia ja vieraalla niitä ei ole vara teettää.
Kytkintä on säädetty vähän yli 78 000km. Muutenkin määräaikaishuolloista on merkinnää 60 000km asti. Sen jälkeen on kaikenmaailman huoltotodistuksia talvi/kevät, katsastus ja katsastuslähestyy huolloista. On vaihdettu kaiken maailman kuluvaa osaa ja hyvä niin.
Nuo pellit kun saan vielä mieleiseeni kuntoon, niin jo. Ruosteenväriseen TakaPotkuun eivät sovi ruostepilkat kyljissä. Kyllä minä poika vaan sen kylkien mustauksen teen. Ei minusta kuitenkaan ole tekemään priimamaalauksia ja vieraalla niitä ei ole vara teettää.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)
Tästä pikaisesti paintilla hienosti piirretty kuva työsylinteristä, ulkomuistista

Eli...
-Työntötanko -> liikuttaa nesteen voimalla irrotushaarukkaa nuolen suuntaan
-irrotushaarukan vetojousi ,menee kohdasta '1' kohtaan '2' joka on korissa
-Säätömutterin ja irrotushaarukan väliin, kohta '3' on jätettävä n. 5mm välys
- Vuosaaren Ladamies
- Viestit: 158
- Liittynyt: 31.5.2006 18:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)
Työsylinterin työntötangon vapaaliike tulee olla 4 - 6 mm. Vapaaliike suurenee, kun mutteria kiertää työsylinteriin päin ja pienenee, kun kiertää työsylinteristä pois päin.
Lada 1200L ( 1987 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)
Hieno kuva. Paljon selkeämpi kuin rompulla ja korjausoppaissa. Idean olin sisäistänyt. Rompulla tuo välys oli 4-5mm eli noissa mainitsemissanne haarukoissa pyöritään. Minä vetäisen sen välyksen sinne ja kokeilen miltä tuntuu. Tuntui nimittäin, ettei siinä mitään välystä ollut ennen säätöänikään, vaan kiinnippä oli säätömutteri jo silloin haarukassa.
Tuntuu vähän kummalta tuo yhtälö: Säätömutterissa ja haarukassa ei välystä + X = Kytkinpolkimen ollessa melko ala-asennossa tapahtuva irroitus/kiinnitys. Mikähän tuo X-tekijä tässä yhtälössä on. Ehkä se on se kuuluisa Ladojen ToimintaToleranssa!
Tuntuu vähän kummalta tuo yhtälö: Säätömutterissa ja haarukassa ei välystä + X = Kytkinpolkimen ollessa melko ala-asennossa tapahtuva irroitus/kiinnitys. Mikähän tuo X-tekijä tässä yhtälössä on. Ehkä se on se kuuluisa Ladojen ToimintaToleranssa!

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?