IMUILMAN KIIHDYTIN
juttu
yhellä tuttavalla ooppelissa on nokka maskissa refleksi putken pää eli trumpetti josta on vedetty putki ns. painekoteloon josta ilma menee tupliin. ainakin tässä autossa tehoa tuli ihan kivasti. kun tällä obeliksella ajaa 120km/h vauhtia niin ahtopaine mittari näyttää 0.2 baaria plussaa. jätkä joutui jopa paineistaan tuplansa että pysy bensat sisällä. musta ero on merkittävä kun ilman ram-air systeemiä ahtopaine mittari näytti 0.8 baaria miinusta eli alipainetta, äkkiä laskettuna ero on 1.0 baaria +...
Re: juttu
Tuo kuulostaa kyllä aika huimalta kun otetaan huomioon että nykyaikaisissa moottoripyörissä Ram-Airilla saavutettava teholisäys on luokkaa 10% ja sekin edellyttää että vauhtia on lähes 300 km/h.turbo ic kirjoitti:yhellä tuttavalla ooppelissa on nokka maskissa refleksi putken pää eli trumpetti josta on vedetty putki ns. painekoteloon josta ilma menee tupliin. ainakin tässä autossa tehoa tuli ihan kivasti. kun tällä obeliksella ajaa 120km/h vauhtia niin ahtopaine mittari näyttää 0.2 baaria plussaa. jätkä joutui jopa paineistaan tuplansa että pysy bensat sisällä. musta ero on merkittävä kun ilman ram-air systeemiä ahtopaine mittari näytti 0.8 baaria miinusta eli alipainetta, äkkiä laskettuna ero on 1.0 baaria +...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm ph
viitaten osittain tohon "seos perusteet...." -aiheeseen (sarjassa tyhmiä kysymyksiä). Miten pitäis käsittää ero tälle tulevalla ilmalla ja sitten kaasuttimen ilmasuuttimilla? Voihan ulkoota lykätä ilmaa vaikka kuinka mutta seokseen ei vaikuta jos on ahtaat suuttimet
mikä on se kultainen ero näissä?
Lada Calinaan on kai tulossa muuttuvat pituisia imusarjoja ja kaikkee tollasta nykyaikaista, mitkä sen käytännön vaikutukset on? antaako enemmän/tehokkaammin ilmaa kovassa ajossa?


Lada Calinaan on kai tulossa muuttuvat pituisia imusarjoja ja kaikkee tollasta nykyaikaista, mitkä sen käytännön vaikutukset on? antaako enemmän/tehokkaammin ilmaa kovassa ajossa?

Muuttuvapituuksisella imusarjallahan saavutetaan matalilla kierroksilla hyvä vääntö ja korkeilla tehoa. Eli imusarja on se kaasarilta/ruiskulta tuleva putkisto joka menee kanteen
Kun sen pituutta vaihdellaan saadaan resonanssia muutettua ja sitä kautta parempi täytös, eräänlaista ahtamista. Olikohan uudesa mazda rx-8:ssa (voin muistaa väärinkin) imusarjan muotoilulla/muutuvalla pituudella saavutettu jatkuva 0,2barin "ahtopaine", tuohan on siis wankel.
Tuo esim. ram-airilla saatava ilma myös ahtaa sylinteriä jolloin saadaan enemmän bensaa sekaan ja siten tehoa. Ilmasuuttimelta tuleva ilma vaikuttaa vain seokseen, ei ahda moottoria. Miten sitten vakio kaasutin käyttäytyy tuollaisella "ahdolla", varmaan ainakin uudelleen säätöön menee mutta sitten ei taas toimi kyllä matalilla nopeuksilla kunnolla, arvailua? Mitenkäs muuten noissa mopoissa on toteutettu tuo seoksen säätö nopeuden mukaan, vai onko seokset vain varman päälle rikkaalla jo nopeudesta riippumatta. Tuskin ainakaan nopeusmittarin vaijeri ruiskuboksin kautta menee?

Tuo esim. ram-airilla saatava ilma myös ahtaa sylinteriä jolloin saadaan enemmän bensaa sekaan ja siten tehoa. Ilmasuuttimelta tuleva ilma vaikuttaa vain seokseen, ei ahda moottoria. Miten sitten vakio kaasutin käyttäytyy tuollaisella "ahdolla", varmaan ainakin uudelleen säätöön menee mutta sitten ei taas toimi kyllä matalilla nopeuksilla kunnolla, arvailua? Mitenkäs muuten noissa mopoissa on toteutettu tuo seoksen säätö nopeuden mukaan, vai onko seokset vain varman päälle rikkaalla jo nopeudesta riippumatta. Tuskin ainakaan nopeusmittarin vaijeri ruiskuboksin kautta menee?
Elikkäs eikös tuo muuttuva pituuksinen imusarja systeemi oon jotain tuota dynaamista ahtamista eli massan hitauteen liittyvää juttua... Joskus koulussa tuollasesta puhuttu...
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
eih
ruiskumopot? kai toi oli vitsi, vaikka ei yhtään hymiötä ollutkaan perässä?RTJN65 kirjoitti:Kyllä noissa kaasari mopoissa on seos pienillä kierroksilla vähän rikkaalla.
Tosin laiheneen kuulemma aika nopeasti kun mennään yli 150km/h.
Ruisku mopoissa sitä on kuulemma säädetty kierrosten ja nopeuden mukaan (elekroniset nopeusmittarit).

Liittyy juurikin massan hitauteen, toimii vähän kuin refleksiputki subwoofereissa. Ja onhan muuten tullut suorasuihku-skootterikin, en nyt muista miltä valmistajalta mutta siis 50cc peli. Että ei tuo hymiöitä tarvi
Ei toi mun "nopeusmittarin vaijeri ruiskuboksin kautta"-teoria sitten ihan metsään mennyt.

Ei toi mun "nopeusmittarin vaijeri ruiskuboksin kautta"-teoria sitten ihan metsään mennyt.
Re: juttu
Tässä MADMAX ram-airissa kun puhutaan 'ahtopaineesta' niin kyse ei ole imusarjan paineesta, ainakaan käsittääkseni, vaan tämän ram-air pöntön sisäisestä paineesta, eli aivan eriasia kuin imusarjan paine...turbo ic kirjoitti:yhellä tuttavalla ooppelissa on nokka maskissa refleksi putken pää eli trumpetti josta on vedetty putki ns. painekoteloon josta ilma menee tupliin. ainakin tässä autossa tehoa tuli ihan kivasti. kun tällä obeliksella ajaa 120km/h vauhtia niin ahtopaine mittari näyttää 0.2 baaria plussaa. jätkä joutui jopa paineistaan tuplansa että pysy bensat sisällä. musta ero on merkittävä kun ilman ram-air systeemiä ahtopaine mittari näytti 0.8 baaria miinusta eli alipainetta, äkkiä laskettuna ero on 1.0 baaria +...
Jokaisen auton konehuoneessa suurissa nopeuksissa on lähes aina ylipainetta, mutta onko sitä 0.2bar niin onkin toinen juttu. Kyllähän tuolla ilmahässäkällä on jotain tehoa saavutettu mutta ei tosiaan mitään +1.0 bar eroja. Viimekesänä varttimailiaika oli 13sek, ihan hyvin ooppelin cih moottorille..
Länsinaapurissa on ainakin 2-tahti turboa rakenneltu:
http://www.mtek.chalmers.se/~johjes/rd350.html
http://www.mtek.chalmers.se/~johjes/rd350.html
Kyllä se onnistuu mutta ei siinä mitään järkeä ole koska sille pitäisi kuitenkin ottaa jostain voima eli laturilta, koska laturin ja sähkömoottorin hyötysuhteet ovat alle 80% josta loput menevät lämmöksi niin kampiakselilta otettaisiin paljon enemmän tehoa kuin jos sitä kompuraa käytetäisiin hihnalla.Misha kirjoitti:Tässä foorumissa ei kuitenkaan tullut esille, että oisko mahdollista valmistaa "turbo" silleen että imusarjassa on sähkötoiminen kompura? Vai vaatisiko se liikaa tehoja?....
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
ram airista
Minähän en tähän rähinään sen enempää puutu (kuuluisa radioamatöörien sotahuuto )
Niin nuo jenkithän tunki jo 57`Chevy Bel Airiin ram airin ja ruiskun...
Myös muissa jenkeissä on käytetty kyseisiä scooppi virityksiä paljon.
Totta kai hyötyä on kun kone saa kylmempää ilmaa ja paremmin kuin jostain pikku pikku pillistä lämpoisessä konehuoneessa. Tosin iso kasi tarvii sitä enempi kun lada... Mutta tollaista plymöytin käyttämää sheikkeriä olen ajatellut lasse V1.5 kokeilla. Siis kokeilla vain perstuntumalla että toiko tehoja. Sama "tuntu" tulis varmasti kyllä kun ottais viimeisen änärin irti ... mutta avarampi putkistohan lisää tehoja...
hmm... paljon pieniä poneja yhdessä on pakko olla muutama iso hevonen 
Niin nuo jenkithän tunki jo 57`Chevy Bel Airiin ram airin ja ruiskun...
Myös muissa jenkeissä on käytetty kyseisiä scooppi virityksiä paljon.
Totta kai hyötyä on kun kone saa kylmempää ilmaa ja paremmin kuin jostain pikku pikku pillistä lämpoisessä konehuoneessa. Tosin iso kasi tarvii sitä enempi kun lada... Mutta tollaista plymöytin käyttämää sheikkeriä olen ajatellut lasse V1.5 kokeilla. Siis kokeilla vain perstuntumalla että toiko tehoja. Sama "tuntu" tulis varmasti kyllä kun ottais viimeisen änärin irti ... mutta avarampi putkistohan lisää tehoja...

