IMUILMAN KIIHDYTIN

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
turbo ic

juttu

Viesti Kirjoittaja turbo ic »

yhellä tuttavalla ooppelissa on nokka maskissa refleksi putken pää eli trumpetti josta on vedetty putki ns. painekoteloon josta ilma menee tupliin. ainakin tässä autossa tehoa tuli ihan kivasti. kun tällä obeliksella ajaa 120km/h vauhtia niin ahtopaine mittari näyttää 0.2 baaria plussaa. jätkä joutui jopa paineistaan tuplansa että pysy bensat sisällä. musta ero on merkittävä kun ilman ram-air systeemiä ahtopaine mittari näytti 0.8 baaria miinusta eli alipainetta, äkkiä laskettuna ero on 1.0 baaria +...
lada2107mies

Viesti Kirjoittaja lada2107mies »

Mulla oli viime kesänä 1500S -90 (ei kattimalli) Otin oikean puoleisen koko umpion pois ja laitoin ison putken siitä ilmansuodattimelle. Kyllä sai taatusti paljon ilmaa ja kylmää sellaista!
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: juttu

Viesti Kirjoittaja micco »

turbo ic kirjoitti:yhellä tuttavalla ooppelissa on nokka maskissa refleksi putken pää eli trumpetti josta on vedetty putki ns. painekoteloon josta ilma menee tupliin. ainakin tässä autossa tehoa tuli ihan kivasti. kun tällä obeliksella ajaa 120km/h vauhtia niin ahtopaine mittari näyttää 0.2 baaria plussaa. jätkä joutui jopa paineistaan tuplansa että pysy bensat sisällä. musta ero on merkittävä kun ilman ram-air systeemiä ahtopaine mittari näytti 0.8 baaria miinusta eli alipainetta, äkkiä laskettuna ero on 1.0 baaria +...
Tuo kuulostaa kyllä aika huimalta kun otetaan huomioon että nykyaikaisissa moottoripyörissä Ram-Airilla saavutettava teholisäys on luokkaa 10% ja sekin edellyttää että vauhtia on lähes 300 km/h.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm ph

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

viitaten osittain tohon "seos perusteet...." -aiheeseen (sarjassa tyhmiä kysymyksiä). Miten pitäis käsittää ero tälle tulevalla ilmalla ja sitten kaasuttimen ilmasuuttimilla? Voihan ulkoota lykätä ilmaa vaikka kuinka mutta seokseen ei vaikuta jos on ahtaat suuttimet :?: :oops: mikä on se kultainen ero näissä?

Lada Calinaan on kai tulossa muuttuvat pituisia imusarjoja ja kaikkee tollasta nykyaikaista, mitkä sen käytännön vaikutukset on? antaako enemmän/tehokkaammin ilmaa kovassa ajossa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Muuttuvapituuksisella imusarjallahan saavutetaan matalilla kierroksilla hyvä vääntö ja korkeilla tehoa. Eli imusarja on se kaasarilta/ruiskulta tuleva putkisto joka menee kanteen :D Kun sen pituutta vaihdellaan saadaan resonanssia muutettua ja sitä kautta parempi täytös, eräänlaista ahtamista. Olikohan uudesa mazda rx-8:ssa (voin muistaa väärinkin) imusarjan muotoilulla/muutuvalla pituudella saavutettu jatkuva 0,2barin "ahtopaine", tuohan on siis wankel.

Tuo esim. ram-airilla saatava ilma myös ahtaa sylinteriä jolloin saadaan enemmän bensaa sekaan ja siten tehoa. Ilmasuuttimelta tuleva ilma vaikuttaa vain seokseen, ei ahda moottoria. Miten sitten vakio kaasutin käyttäytyy tuollaisella "ahdolla", varmaan ainakin uudelleen säätöön menee mutta sitten ei taas toimi kyllä matalilla nopeuksilla kunnolla, arvailua? Mitenkäs muuten noissa mopoissa on toteutettu tuo seoksen säätö nopeuden mukaan, vai onko seokset vain varman päälle rikkaalla jo nopeudesta riippumatta. Tuskin ainakaan nopeusmittarin vaijeri ruiskuboksin kautta menee?
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Kyllä noissa kaasari mopoissa on seos pienillä kierroksilla vähän rikkaalla.
Tosin laiheneen kuulemma aika nopeasti kun mennään yli 150km/h.

Ruisku mopoissa sitä on kuulemma säädetty kierrosten ja nopeuden mukaan (elekroniset nopeusmittarit).
Lada rules
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Elikkäs eikös tuo muuttuva pituuksinen imusarja systeemi oon jotain tuota dynaamista ahtamista eli massan hitauteen liittyvää juttua... Joskus koulussa tuollasesta puhuttu...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

eih

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

RTJN65 kirjoitti:Kyllä noissa kaasari mopoissa on seos pienillä kierroksilla vähän rikkaalla.
Tosin laiheneen kuulemma aika nopeasti kun mennään yli 150km/h.

Ruisku mopoissa sitä on kuulemma säädetty kierrosten ja nopeuden mukaan (elekroniset nopeusmittarit).
ruiskumopot? kai toi oli vitsi, vaikka ei yhtään hymiötä ollutkaan perässä?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Sori Jussi. Siinäpä asia jolle ei voi hymiötä laitella. Kyllä niitä saa kuule ihan kaupasta. Sarjatuotantopelejä eikä mitään kotikutoisia.
Lada rules
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Liittyy juurikin massan hitauteen, toimii vähän kuin refleksiputki subwoofereissa. Ja onhan muuten tullut suorasuihku-skootterikin, en nyt muista miltä valmistajalta mutta siis 50cc peli. Että ei tuo hymiöitä tarvi :D

Ei toi mun "nopeusmittarin vaijeri ruiskuboksin kautta"-teoria sitten ihan metsään mennyt.
celkku

Re: juttu

Viesti Kirjoittaja celkku »

turbo ic kirjoitti:yhellä tuttavalla ooppelissa on nokka maskissa refleksi putken pää eli trumpetti josta on vedetty putki ns. painekoteloon josta ilma menee tupliin. ainakin tässä autossa tehoa tuli ihan kivasti. kun tällä obeliksella ajaa 120km/h vauhtia niin ahtopaine mittari näyttää 0.2 baaria plussaa. jätkä joutui jopa paineistaan tuplansa että pysy bensat sisällä. musta ero on merkittävä kun ilman ram-air systeemiä ahtopaine mittari näytti 0.8 baaria miinusta eli alipainetta, äkkiä laskettuna ero on 1.0 baaria +...
Tässä MADMAX ram-airissa kun puhutaan 'ahtopaineesta' niin kyse ei ole imusarjan paineesta, ainakaan käsittääkseni, vaan tämän ram-air pöntön sisäisestä paineesta, eli aivan eriasia kuin imusarjan paine...
Jokaisen auton konehuoneessa suurissa nopeuksissa on lähes aina ylipainetta, mutta onko sitä 0.2bar niin onkin toinen juttu. Kyllähän tuolla ilmahässäkällä on jotain tehoa saavutettu mutta ei tosiaan mitään +1.0 bar eroja. Viimekesänä varttimailiaika oli 13sek, ihan hyvin ooppelin cih moottorille..
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Länsinaapurissa on ainakin 2-tahti turboa rakenneltu:
http://www.mtek.chalmers.se/~johjes/rd350.html
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Tässä foorumissa ei kuitenkaan tullut esille, että oisko mahdollista valmistaa "turbo" silleen että imusarjassa on sähkötoiminen kompura? Vai vaatisiko se liikaa tehoja?....
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Misha kirjoitti:Tässä foorumissa ei kuitenkaan tullut esille, että oisko mahdollista valmistaa "turbo" silleen että imusarjassa on sähkötoiminen kompura? Vai vaatisiko se liikaa tehoja?....
Kyllä se onnistuu mutta ei siinä mitään järkeä ole koska sille pitäisi kuitenkin ottaa jostain voima eli laturilta, koska laturin ja sähkömoottorin hyötysuhteet ovat alle 80% josta loput menevät lämmöksi niin kampiakselilta otettaisiin paljon enemmän tehoa kuin jos sitä kompuraa käytetäisiin hihnalla.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Peeveli

ram airista

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Minähän en tähän rähinään sen enempää puutu (kuuluisa radioamatöörien sotahuuto )
Niin nuo jenkithän tunki jo 57`Chevy Bel Airiin ram airin ja ruiskun...

Myös muissa jenkeissä on käytetty kyseisiä scooppi virityksiä paljon.
Totta kai hyötyä on kun kone saa kylmempää ilmaa ja paremmin kuin jostain pikku pikku pillistä lämpoisessä konehuoneessa. Tosin iso kasi tarvii sitä enempi kun lada... Mutta tollaista plymöytin käyttämää sheikkeriä olen ajatellut lasse V1.5 kokeilla. Siis kokeilla vain perstuntumalla että toiko tehoja. Sama "tuntu" tulis varmasti kyllä kun ottais viimeisen änärin irti ... mutta avarampi putkistohan lisää tehoja... :roll: hmm... paljon pieniä poneja yhdessä on pakko olla muutama iso hevonen ;)
Vastaa Viestiin