Sivu 2/3

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 1.2.2008 20:01
Kirjoittaja ripe
Meneppä pakokaasu mittarin luokse ja kato Happiarvo ja CO että on kohillaan. happiarvon pitäis olla alle 1.0 jos ei, niin kato Ali paineletkut ja liitokset imusarjan tiiviste kannattaa tarkistaa kans.esim. jollain jarrujen pesuaineella. :shock:

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 4.2.2008 10:20
Kirjoittaja _Niko
Tänään tossa aamutuimaan yritin lambaa mittailla. Lambaan tuli neljä johtoa, kaksi mustaa, punainen ja valkoinen. Mustat lienee ne lämmitys johdot. Punaisesta johdosta mittailin arvoja niin antoi 7-13V. Tämä siis tyhjäkäynnillä. Mittasinko vääräsätä johdosta vai onko lamba ihan sekaisin? Jos lamba on nyt rikki niin mistäs kannatta uusi ostaa?

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 4.2.2008 11:29
Kirjoittaja THI-900
kyllä kuulostais uskomattomalta jännitteeltä, ei siltä pitäisi tulla kun korkeintaa se 1 voltti. Oliko kuitenkaan selvää seilaamista 7 - 13 voltin välillä? Jos oli niin sitten kai se jotenkin toimii...

Biltemasta on ainakin saanut halpoja lambdoja. Olisko ne maksanu jotain 25€, mutta niiden kestosta en osaa sanoa mitään. Mittauksilla et ole saanut lambdaa rikki, jos jännitettä olet mitannut (virtamittauksella saatat saada rikki muutakin kuin vain lambdan.)

Kai Lambda oli järjestelmässä kiinni mittausta suoritettaessa?

EDIT: Johto kiinni liittimessä...

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 4.2.2008 20:09
Kirjoittaja _Niko
Oli kiinni johdoissa. Ei oikein seilannut vaan kipusi 13voltiin ja siitä lähti taas laskeutumaan lähelle 12v. Ensin koetin mitata 2voltin alueella, mutta näytti virhetilaa ja laitoin 20 voltin alueelle.
Auto oli tyhjäkäynnillä, juuri käynnistetty. Pistin neulan johdosta läpi ja mittari siihen ja toinen maihin.
Voikos tuon mitata noin väärin, vai onko tosiaan noin outoja jännitteitä.
MIkäs niistä b-kaupan lamboista on sopiva? Ilmeisesti tuo missä lukee vain "neljä kaapelia". Maksaa muuten 39€ :shock:

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 4.2.2008 22:00
Kirjoittaja THI-900
Ajappa se lämpöseksi ja mittaa sitten. Järjestelmä alkaa mitata lambda signaalia vasta koneen jonkin verran lämmettyä. Nuo jännitearvot ovat kyllä hieman ihmeellisiä...

Se on just se neljäkarvainen - se sopii.

Mutta älä ny osta sitä vielä. Vastatkaa nyt joku muukin, jos väitänkin ihan puuta heinää niin ei mee 39€ turhaan. Oon kyllä melko varma näistä jutuista mitä oon kertonu, mutta kaikki perustuu vain oman pääni tietoihin... :oops:

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 5.2.2008 2:12
Kirjoittaja urpo600
_Niko kirjoitti:Tänään tossa aamutuimaan yritin lambaa mittailla. Lambaan tuli neljä johtoa, kaksi mustaa, punainen ja valkoinen. Mustat lienee ne lämmitys johdot. Punaisesta johdosta mittailin arvoja niin antoi 7-13V. Tämä siis tyhjäkäynnillä. Mittasinko vääräsätä johdosta vai onko lamba ihan sekaisin? Jos lamba on nyt rikki niin mistäs kannatta uusi ostaa?
Voi kyllä olla että mittasit lämmitysjohdoista,missä pitääkin tulla 12V.
Noi mustat voikin olla miinuskaapelit.
Toinen lämmitykseen ja toinen lambdan.
Sit toi punainen vois olla lämmitykseen plussa ja valkoinen signaali.

Kokeile noin ainakin ennen kuin käyt tuhlaamassa 39€ turhaan osaan (ehkä)

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 5.2.2008 16:30
Kirjoittaja _Niko
Tänään suoritin tarkistus mittauksen. Samaisesta punaisesta kaapelista(kai?), tosin ennen liitintä, mittasin jänniteen ja se oli... Siis mittari oli asteikolla 2000M (milli volttia?) ja kolmesta mahdollisesta numerosta paloi joko yksi tai kaksi, eli esmes: 006 tai 020. Niin onkos tuo nyt sitten esimerkiksi 0.06v tai 0.2v?

Jännite pysyi tasaisena koko ajan jos kierrokset oli tasaiset. tyhjäkäynnillä mittari näytti koko ajan 006 arvossa. jännite nousi tasaisesti kierrosten mukana, ja laskeutui taasen kierrosten mukana. Eli oli muuttamaton tietyllä kierrosluvulla.

asiasta kukkaruukkuun. Tarvittis lartsaan saada uusi kaasuavaijeri. lLöytyykö noita ihan normaali varaosakaupan tiskiltä vaiko pitääkö metsästää pitemmältä? Ei mielestäni ollut ainakaan motonetin listalla.

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 5.2.2008 17:57
Kirjoittaja _Niko
jep jep... kävin äsken lukemassa vikakoodit ajon jälkeen.
13, ei happitunnistimen signaalia
24, ei ajoneuvon nopeuden signaalia
35, joutokäynti virheellinen
44, laiha seos

Tuon huomasinkin eilen että ei joka kerta pysähdyttäessä tippunut tyhjäkäynti. No mutta lamban kunto taitaa olla näillä koodeilla tuomittu huonoksi.
Mites tuo joutokäynnin virheellisyys sitten? voike se johtua siitä että ei tule ajoneuvon nopeuden signaalia? Missäpäin ja minkälainen anturi on tuo nopeuden signaalin anturi?

Taitaa olla ladassa vähän liikaa tekniikkaa :lol:

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 5.2.2008 18:01
Kirjoittaja urpo600
Nopeuden anturi löytyy vaihdelaatikon kyljeestä.
Mittarivaijeri menee semmoseen potikkaan joka on kierretty kiinni vaihdelaatikkoon.
Ja toi potikka on just toi nopeuden tunnistin.
Ja siihen tulee kans johdot poksista.

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 5.2.2008 18:04
Kirjoittaja urpo600
Ja tota ettei joutokäynti laskee johtuu luultavasti just siitä nopeuden tunnistimestä.

Kun painat vauhdissa kytkin sisään niin auto ei pitäis laskea noi kierrokset ihan joutokäynnille,
ettei rapisee niin kauheesti kun pistät seuraavan vaihden päälle.

Kierrokset laskee vasta vähän ajan päästä.

Elikkä syy varmaan johtuu just siitä nopeuden tunnistimestä.

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 5.2.2008 21:36
Kirjoittaja _Niko
Ilmeisesti saan uitettua suoraan venejältä varaosia. Kannaatkos tuo lambakin hoitaa sieltä vai olisiko hintalaatusuhteelta parempaa tarjolla biltemassa?

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 5.2.2008 21:42
Kirjoittaja Jaakkima
Ei se Bosch:n lambda sielläkään ihan ilmainen ole, mutta eipä tarve piuhoja katkoa ja arpoa oikeita piuhoja kun tulee valmiiksi oikeanlaisella liittimellä. Enpä kyllä muista mikä sen tyyppikoodi on, mutta kun kyselee yksipisteruiskun NIVAN lambdaa, niin ei se hakoteille mene.

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 6.2.2008 22:06
Kirjoittaja THI-900
Mun mielestä noi lambdan lukemat ei tunnu oikeilta, mittaukset olet kyllä ymmärtänyt oikein. 2000mv on 2v eli 60mv on 0,06V ja 200mv on 0,2v. Kyllä se varmaan on Lambdan oston paikka. :?

Kaasutimen vaijeri kannattaa ettiä varmaan täältä foorumilta käytettynä tai sitten romikselta. Telttalla maksaa varmaan omaisuuden ja yksittäisosana Venäjältä haettuna tulee kovat kulut...

Nopeudentunnistimen kanssa kannattaa esti kattoo että liitokset on kunnossa, mutta sellastakin jos tarvii kannatta kysellä tuolla ostospalstalla. Ite oon yhen semmosen ainakin joltain jampalta joskus ostanu eikä muistaakseni ollu edes kallis :D

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 7.2.2008 15:31
Kirjoittaja _Niko
Joo ei onneksi ite tarvitse Venäjältä lähteä hakemaan :D No perjantaina pitäisi tulla lamba ja kaasuvaijeri Venäjän maalta. Ihmetellään sitten mitä osia sieltä saapuu.

Re: Engine check 1700i

Lähetetty: 8.2.2008 16:32
Kirjoittaja _Niko
Jaha tylysti venäjältäkään osia löytyi. Vaijeri olisi pitänyt ensin mitata jotta olisivat oikean osanneet antaa ja lambastakaan ei oikein ollu tietoa ja vaikka olisikin niin olisi tilaustavaraa ollut. 30€ olisi boschin anturi ollut siellä, deltassa 190€.
kuulema niin isolla koneella ja kallis tuo että ei oikein ole venäjällä varaosia. No eipä ole deltallakaan, kun kokeeksi sinne soitin.
Eli hyvin toimivaa kaasuvaijeria, tai sen pituutta voi tarjota! :D
Ei auta kuin kokeilla soveltaa bilteman lamballa.