Sivu 2/4
Re: Oktaani.
Lähetetty: 30.12.2007 20:36
Kirjoittaja ralli lada
audiq kirjoitti:
Huomasin muuten tuossa ilokseni, että tuo 2107:n 1.3:nen kone vääntää allakierroksilla nykyään paremmin kuin Saabin 2.3:nen turbo...

Tuosta 2,3 koneesta lähtee vakiona 342nm joka on noin 3kertaa enemmän kuin ladan 1300koneessa
Nostan kyllä hattua jos saat 1300koneesta enemmän irti.
Ja tuohon oktaani asiaan että jos autolla ei tule montaa 10000km/vuosi niin ei paljon vaikuta jos käyttää 98 + lisäainetta.
Re: Oktaani.
Lähetetty: 30.12.2007 21:00
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Nykyautoissa joita ei ole viritetty saa käyttää 95:sta sillä niiden moottorit on puristusuhteeltaan suunniteltu tavallisen bensiinin käyttäjiksi. Ei siitä ole mitään haittaa vaikka käyttäisi 98:kin, ei siitä ole hyötyäkään. Moottorit jossa on nostettu puristussuhdetta täytyy käyttää 98:a. Mielessäni on raja-arvona 1:9-10 on iso mahdollisuus olla myös väärässä. En ole paljon perehtynyt tehonnostoihin, joten tietäjät asialle. Venttiilivaurioiden syitä on olemassa kymmeniä eri asioista johtuvia esim. liian pienillä kierroksilla ajo, aikainen sytytys, jakajan keskipakojousien kuoleutuminen, ilmavuodot imusarjassa, liian laiha polttoaine/ilmaseos, huono ilmansuodatin, väärät syt.tulpat, säätövirhe venttiileissä, venttiilit eivät pyörähdä auetessaan, jne. Tästä asiasta voisi pitää 2h:n puheen, eikä sittenkään tulisi asia selviteltyä.
Re: Oktaani.
Lähetetty: 30.12.2007 21:09
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Nesteen nettisivuilta löytyy runsaasti tietoa polttoaineista ja öljyistä. Siellä on mm. merkki ja mallikohtainen valintalista polttoineesta ja lisäaineistuksesta. Lukekaa sieltä!
Re: Oktaani.
Lähetetty: 30.12.2007 21:10
Kirjoittaja samarai
Itse ajelin aikoinaan Volga M21:lla Puolassa 78-oktaanisella ja muistelen, ettei sen kone koskaan käynyt niin tasaisesti kuin sillä bensalla .

Re: Oktaani.
Lähetetty: 30.12.2007 21:31
Kirjoittaja audiq
ralli lada kirjoitti:audiq kirjoitti:
Huomasin muuten tuossa ilokseni, että tuo 2107:n 1.3:nen kone vääntää allakierroksilla nykyään paremmin kuin Saabin 2.3:nen turbo...

Tuosta 2,3 koneesta lähtee vakiona 342nm joka on noin 3kertaa enemmän kuin ladan 1300koneessa
Nostan kyllä hattua jos saat 1300koneesta enemmän irti.
Lisätään nyt varmuuden vuoksi, etten käynyt tuota muuta kuin nahkapenkissä kokeilemassa, eli perstuntumalla.

Se 1300:sen kaasari vaan toimii nyt paremmin kuin tuo Saabin ruisku.
Tuo 342nm ei muuten varmaan irtoa kovin alhaalla.
Re: Oktaani.
Lähetetty: 31.12.2007 11:16
Kirjoittaja START
niin ladan kone herää jo hyvinkin alhaalta heti neljän tonnin kieppeillä
tai no tommonen pikkulohko vakiona ei vedä missään vaiheessa hyvin
en tiiä saapista kun en ole istunut kyydissäkään mutta luulis vetävän pikkasen erilailla ja alempaa kun mikään ladan kone
Re: Oktaani.
Lähetetty: 31.12.2007 11:41
Kirjoittaja audiq
Niin se herää vakiosuuttimilla myöhään ja ei vedä niillä muutenkaan kunnolla.
START kirjoitti:en tiiä saapista kun en ole istunut kyydissäkään mutta luulis vetävän pikkasen erilailla ja alempaa kun mikään ladan kone
Niin, tässä "väännössä" oli nyt kyse moottorin toiminnasta, mm. kuinka helposti se sammuu, kun nostaa kytkintä. Mitattava vääntö on sitten ihan eri asia.
Mutta nusutelkaa pilkkuja tai toisianne, mulle ihan sama.

Re: Oktaani.
Lähetetty: 31.12.2007 13:29
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Moottorin sammuminen kytkintä nostettaessa riippuu monesta tekijästä. Ei ole kysymys pelkästään vääntömomentista, joka periaatteessa tyhjäkäynnillä on 0. Tämä kaasutinmoottoreilla lukuunotettuna apulaitteille menevä teho. Kun kytkintä varovasti nostetaan moottorin kierrosluku laskee ja syntyy hieman vääntömomenttia jolla auto hyvissä olosuhteissa lähtee liikkeelle ja ns. ryömii. Tässä ryömintä tilanteessa vääntömomentti, taas olosuhteista riippuen, vaihtelee 0:n molemminpuolin eli vääntää ja jarruttaa. Ruiskutuslaitteisissa taitaa olla tyhjäkäyntiohjelma laadittu siten, että moottorin kierrosluvun laskiessa, se lisää p-aineen syöttöä ja tällöin vääntömomentti hieman nousee, vaikka ns. kaasuläppä on tyhjäkäyntiasennossa. Minulle nämä bensaruiskulaitteet ovat tuntemattomia. Tietävät taas asialle. Dieseleissä, joita tunnen paremmin, on monta erilaista variaatiota, riippuen syöttöpumpun säätimen mallista ja tyypistä. Paras näistä eri säätimistä on ns. vakiokierroslukusäädin. Näitä käytetään useissa traktoreissa, generaattoreissa, kompressoreissa ja kaikissa muissa vehkeissä joissa tarvitaan vakiokierroslukua. Se pyrkii pitämään kierrosluvun vakiona kuormituksesta riippuen, jos kierrosluku pyrkii alenemaan se lisää heti polttoaineen syöttöä, koska toiminta on polttoaineen määrän varassa, sillä moottoreissa ei ole ns. kaasuläppää. Kierrosluku pysyy melko tarkasti, vääntömomentin riittäessä, samana. Esim. generaattorien 50hz jaksoluvun pysymiseksi kohdallaan. (sairaaloiden varavoima-asemat) Olisi näistä enempikin, mutta tässä tälläkertaa.
Re: Oktaani.
Lähetetty: 2.1.2008 21:50
Kirjoittaja Lada-Jussi
mun käsittääkseni nykybensat on sellasta kuravettä verrattuna niihin bensoihin jota oli silloin kun Lada oli vielä uusi keksintö, että ei voi sanoa jos 70-luvulla kävi 92 oktaaninen, että nyt sitten riittäisi 95 oktaaninen, itellä on ainakin kokemuksia säädöissään olevasta takavetoisesta jossa 98:lla vähemmän jälkikäyntiä, enemmän tyhjäkäyntiä, enemmän menohaluja. mutta onhan se totta että Ladan konetta voi käyttää melkein millä tahansa.
Re: Oktaani.
Lähetetty: 2.1.2008 22:01
Kirjoittaja RTJN65
Lada-Jussi kirjoitti:mutta onhan se totta että Ladan konetta voi käyttää melkein millä tahansa.
Esimerkiksi 50% vettä ja 50% bensaa vielä menettelee lämpimälle moottorille yli 4000 kierroksilla. Jos veden määrää lisätään alkaa kaikstelemaan. Kokeiltu juttu nuoruudessa näes

. Oli muuten puhdas kone

.
Re: Oktaani.
Lähetetty: 2.1.2008 22:08
Kirjoittaja Marko
oon huomannu samoja asioita.92:ta tai 98:a tankates samaraa vaikutusta 95;een verrattuna.isompi ero 95 ja 98 välillä on viel vaimon saksalais valmisteises kulkinees.
Re: Oktaani.
Lähetetty: 2.1.2008 22:19
Kirjoittaja Jokari
Lada-Jussi kirjoitti:itellä on ainakin kokemuksia säädöissään olevasta takavetoisesta jossa 98:lla vähemmän jälkikäyntiä, enemmän tyhjäkäyntiä, enemmän menohaluja. mutta onhan se totta että Ladan konetta voi käyttää melkein millä tahansa.
Se on sitä ryssän kaasareiden kanssa, ei kelpaa kuin 98 eikä sekään iloliemi tunnu sinne takapyöriin päätyvän mekaaniseksi energiaksi.
Yllättävää kyllä niin laadukkaat ja tunnetut kaasarit ei noteeraa eroa mokomien välillä. Ysikasi ja alta ysin puristuksilla oleva maamoottori, älkää nyt pliis viittikö taas naurattaa

Re: Oktaani.
Lähetetty: 2.1.2008 23:00
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti:
Se on sitä ryssän kaasareiden kanssa, ei kelpaa kuin 98 eikä sekään iloliemi tunnu sinne takapyöriin päätyvän mekaaniseksi energiaksi.
Ryssän autossa nyt yleensä on ryssän kaasari ja Lada käy sillä laihalla ja 95E:llä ongelmat korostuvat. Ei ne isommat suuttimet silti pelkästään auta, jokainen kone tykkää 98:sta enemmäin kuin 95:sta, sen pitäisi olla ihan selviö.
Ja kukas se täällä olikaan vaihtanut Weberin ryssän tillalle, kun ei saa ryssäläistä toimimaan.
Jokari kirjoitti:Yllättävää kyllä niin laadukkaat ja tunnetut kaasarit ei noteeraa eroa mokomien välillä. Ysikasi ja alta ysin puristuksilla oleva maamoottori, älkää nyt pliis viittikö taas naurattaa

Nytkyttelemätön länsiautokaan ei tykkää 95:sta, ettei se pelkästään ole polttoainejärjestelmästä kiinni, eikä varsinkaan puristuksista.
Ehkä sulle vielä joskus aukeaa tuo 98:n idea tai sitten ei.
Re: Oktaani.
Lähetetty: 2.1.2008 23:31
Kirjoittaja Jokari
audiq kirjoitti:
Ryssän autossa nyt yleensä on ryssän kaasari ja Lada käy sillä laihalla ja 95E:llä ongelmat korostuvat. Ei ne isommat suuttimet silti pelkästään auta, jokainen kone tykkää 98:sta enemmäin kuin 95:sta, sen pitäisi olla ihan selviö.
No selviö ja selviö, en ota kantaa siihen mistä kone tykkää ja mistä ei, mut jeesuksenaikainen matalapuristeinen motti ei mitään ysikaseja kaipaa. Vireemmät vehkeet sitten erikseen. Tietysti jos rahapussi pakottaa housuntaskussa, niin sitten ostelee vaan sitä ysikasia jos siitä kokee jotain hyötyvänsä.
Kerroin vaan omia kokemuksiani, itse olen ajellut Ladalla ysivitosella, ysikasilla ja jopa V-powerilla, minkään näköisiä eroja en ole huomannu YHTÄÄN MISSÄÄN.
Vanhalla ryssänkaasarilla sai kyllä ysikasilla jälkikäynnit vähenemään mut siinäpä sekin hyöty. Nykyisellä karburaattorilla ei ole vielä kertaakaan käynyt jälkikäyntiä, oli bensa mitä tahansa.
audiq kirjoitti:Ja kukas se täällä olikaan vaihtanut Weberin ryssän tillalle, kun ei saa ryssäläistä toimimaan.

Ei viiti hakata päätä seinään loputtomasti...
audiq kirjoitti:
Nytkyttelemätön länsiautokaan ei tykkää 95:sta, ettei se pelkästään ole polttoainejärjestelmästä kiinni, eikä varsinkaan puristuksista.
Ehkä sulle vielä joskus aukeaa tuo 98:n idea tai sitten ei.
Tuskin aukeaa. Laittelen normiautoihin sitä bensaa mitä ohjekirja sanoo ja sillä sipuli.
Re: Oktaani.
Lähetetty: 2.1.2008 23:50
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti:
...Vanhalla ryssänkaasarilla sai kyllä ysikasilla jälkikäynnit vähenemään mut siinäpä sekin hyöty.
Hyöty loppuneessa jälkikäynnissä ei varsinaisesti ole se jälkikäynnittömyys vaan se, että jälkikäynnin aiheuttamat seuraukset saadaan pois. Konehan ei jälkikäynnistä tykkää.
Rahasta: Itse katson, ettei minulla ole varaa ajaa 95:lla, liian vahingollista moottorille, vaikka moottori onkin katalysaattorille suunniteltu ja 95:llakin saisi perjaatteessa ajaa. Myös 95:sen ja 98:sin hintaero on niin pieni, ettei sillä ole minulle ainakaan mitään merkitystä.