Laillista?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
ralli lada

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

mickey-69 kirjoitti:
ladaracing pori kirjoitti:Pinnapultit täytyy olla läpilyötäviä eikä siis kelpaa ne ruuvattavat vaikka niihin pistäisi hepin taakse.
Se että onko niitä tarkistettu koskaan katsastuksessa,itseltäni ei mutta eräältä tutulta on.
Jep, näin on... Laillisen siitä saa kun tekee noilla läpilyötävillä pulteilla.. Vaikka eipä noita juuri katsastuksessa ole tarkisteltu miten ne on siihen napaan kiinnitetty.., mutta sekin mahdollisuus on olemassa.. 8)
Eli on laillinen jos hommaa vaikkapa jonkun toisen merkkisen auton läpilyötävät pultit?
21013 2300tic
mickey-69
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Qulle kirjoitti:Niin täsmennykseksi, onko tuolla tavalla laitettu pultti sitten paljon heppoisempi kuin orkkis? Meinaan jos noilla on ralliakin ajettu...
Lähinnä meinasin, että ei inssi tuota huomaa enkä sitä, että huomaako jeppepollari tuota hakiessaan rengasta vanhustentalon ruokalan seinästä :)
Ei ne sen heppoisemmat ole, mikäli ne on kunnolla hepattu kiinni....., mutta lailliset ne ei ole..., se kai tässä nyt pointti oli....
ralli lada kirjoitti:Eli on laillinen jos hommaa vaikkapa jonkun toisen merkkisen auton läpilyötävät pultit?
Näihän se menee, ja jonkun toisen auton ne on oltavakin kun Ladassa noita ei orkkiksena ole... :D
Aja millä ajat ja Ladalla loput
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Qulle kirjoitti:Niin täsmennykseksi, onko tuolla tavalla laitettu pultti sitten paljon heppoisempi kuin orkkis? Meinaan jos noilla on ralliakin ajettu...
Lähinnä meinasin, että ei inssi tuota huomaa enkä sitä, että huomaako jeppepollari tuota hakiessaan rengasta vanhustentalon ruokalan seinästä :)

Eikös tuota voisi vahvistaa vaikka heppaamallla mutskut toiselle puolelle?? Sittenhän laki on jo miltei täytetty :)
Meitä laittajia, hitsaajia ja heppajia kun on aika moneen junaan :roll: Se että joku ammattimies osaa tuonkin tehdä niin että on kestävämpi kuin orkkis, ei tarkoita sitä että se joka tu(u)narilta onnistuisi. Ketään sormella osoittamatta!

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Qulle

Viesti Kirjoittaja Qulle »

,_,/ukka kirjoitti:

Eikös tuota voisi vahvistaa vaikka heppaamallla mutskut toiselle puolelle?? Sittenhän laki on jo miltei täytetty :)
Meitä laittajia, hitsaajia ja heppajia kun on aika moneen junaan :roll: Se että joku ammattimies osaa tuonkin tehdä niin että on kestävämpi kuin orkkis, ei tarkoita sitä että se joka tu(u)narilta onnistuisi. Ketään sormella osoittamatta!

,_,/ukka
Tuo on kyllä aivan totta. Pääasia on kuitenkin se, että palikat kestää...
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

pinnapultin kiinni hitsaaminen on kielletty.
näistä ja muista rengas asioista löytyy tietoa tieliikennelakikirjasta sekä stro-kirjasta.

muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota pultin kovuuteen, ettei ihmetellä miksi jostain 6.3 kovuuksisista pettää kierteet
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Minkähänlaisia virityksiä tienpäällä näkyisi, jos laki olisi "Alkuperäiset pultit saa korvata jollakin pulteilla, muttereilla tai kierretangoilla. Hitsatakki saa kuka haluaa jos ei muuten pysy." "Vanteet ja renkaat saa olla mitkä vaan, kiva olis jos ne sais kiinni tukevasti"?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

pressa kirjoitti:pinnapultin kiinni hitsaaminen on kielletty.
näistä ja muista rengas asioista löytyy tietoa tieliikennelakikirjasta sekä stro-kirjasta.

muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota pultin kovuuteen, ettei ihmetellä miksi jostain 6.3 kovuuksisista pettää kierteet
kyllä järkee saa käyttää niitten pinnapulttien valinnassa. aika pässi saa olla jos jotain normi pinnapultteja käyttää
ei ne oikeet pyörän pultit paljoa maksa
ja jos ei ole varaa ostaa oikeita pultteja niin voi kyllä unohtaa sen ladan virittämisen sekä yleensä ladalla ajamisen ja fiksumpi olisi unohtaa autot kokonaan ja ostaa polkupyörä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
pressa

START kirjoitti:kyllä järkee saa käyttää niitten pinnapulttien valinnassa.
kyllä saa käyttää, mutta tälläkin foorumilla olleissa kuvissa on näkynyt jopa tavallisilla kartiottomilla muttereilla kiinitettyjä pyöriä. Kauheaa ihmettelyä miksi pyörä irtoaa ja kierteet menevät hajalla, onneksi jotkut sitten innostuvat vielä kehumaan että tyyppivika. Minä en ole vielä saanut yhdessäkään ladassa pyöränpultteja tai niiden jenkoja hajalle toki olen niin vanhan aikainen että luulen ladan pulttijaoksi 4x98.
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

pressa kirjoitti:...toki olen niin vanhan aikainen että luulen ladan pulttijaoksi 4x98.
Tuo on jo vanhentunutta tietoa. Täällähän joku neropatti väitti, että Ladaan sopii kaikki nelipulttiset vanteet... :lol:

Ja toinen kehui, että hyvin pysyi pultit kiinni, vaikka oli vain puolitoistakierrosta kierretty. Pysyi hyvin niin kauan ennen kuin irtosi. Niin siinä muistaakseni sitten lopulta kävi...
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

pressa kirjoitti:
START kirjoitti:kyllä järkee saa käyttää niitten pinnapulttien valinnassa.
kyllä saa käyttää, mutta tälläkin foorumilla olleissa kuvissa on näkynyt jopa tavallisilla kartiottomilla muttereilla kiinitettyjä pyöriä. Kauheaa ihmettelyä miksi pyörä irtoaa ja kierteet menevät hajalla, onneksi jotkut sitten innostuvat vielä kehumaan että tyyppivika. Minä en ole vielä saanut yhdessäkään ladassa pyöränpultteja tai niiden jenkoja hajalle toki olen niin vanhan aikainen että luulen ladan pulttijaoksi 4x98.
kyllä minä ainakin tiedän useita tapauksia kun ladasta on pudonnut takarengas vaikka olisi ollut ihan 4x98 vanteet ja oikeet pultit sekä oikeesti kiristetyt
omasta jäärata ladastakin putoili useita kertoja rengas mutta tässähän oli nämä uudenajan jaon vanteet (mutta ei se siitä edelleenkään johtunut)
aivan varmasti varmempi keino on kun asiallisesti laittaa ne pultit sekä mutterit
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
audiq

START kirjoitti: ...kyllä minä ainakin tiedän useita tapauksia kun ladasta on pudonnut takarengas vaikka olisi ollut ihan 4x98 vanteet ja oikeet pultit sekä oikeesti kiristetyt
Jos homma tehdään oikein, niin renkaat ei irtoa. Jossain kohtaa se kämmi on käynyt.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

audiq kirjoitti:Jos homma tehdään oikein, niin renkaat ei irtoa. Jossain kohtaa se kämmi on käynyt.
Ei aina.

Onhan noita renkaita irtoillut, ihan siis vakiopeltivanteita vakiopulteillakin. Useampikin on onnistunut kääntämään jostain navasta kierteet ihan käsivoimin ristikkoavaimeilla. Itse paskoin kierteet erään latan etunavoista kun vedin mutterimopolla pultit höllästi kiinni, siis sen verran vaan että kartiot purivat pikkasen kiinni (mopon vääntöasetus n. 100 Nm). Ristikkoavaimella kokeilemalla pultit oli silti ihan löysällä ja väänsinpä pari jenkaa vielä silläkin paskaksi.
Noiden jenkojen laatu tuntuu vaihtelevan hyvin rajusti, joten enpä ihmettele että noita renkaita irtoilee aina silloin tällöin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq

Sitten se kämmi on käynyt aiemmin. Kahdellakin pultilla rengas vielä pysyy, jos ristikkäiset jää kiinni. Ja että kahdesta menisi jenga huomaamatta on jo hyvin epätodennäköistä.

Itselläni meni jenga navasta, mutta pulttien jälkikiristyksessä sen huomasin.
Mitään irtoamisvaaraa tuossa ei vielä ollut. Jos niitä pultteja ei tarvitse jälkiristyksessä kiristää, niin ne pysyy kyllä. Jos taas yhtä tarvitsee, niin syy pitää selvittää.
Näin se menee, kun huolella tehdään. Autohommissa ei virheisiin ole varaa, minulla ainakaan.
pressa

START kirjoitti:omasta jäärata ladastakin putoili useita kertoja rengas mutta tässähän oli nämä uudenajan jaon vanteet (mutta ei se siitä edelleenkään johtunut)
jotenkin minulle vain vahvistuu käsitys että jako olisi 4x98, tosin eihän miljoona kärpästäkään voi olla väärässä
lada combi

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Jokari kirjoitti:Onhan noita renkaita irtoillut, ihan siis vakiopeltivanteita vakiopulteillakin. Useampikin on onnistunut kääntämään jostain navasta kierteet ihan käsivoimin ristikkoavaimeilla. Itse paskoin kierteet erään latan etunavoista kun vedin mutterimopolla pultit höllästi kiinni, siis sen verran vaan että kartiot purivat pikkasen kiinni (mopon vääntöasetus n. 100 Nm). Ristikkoavaimella kokeilemalla pultit oli silti ihan löysällä ja väänsinpä pari jenkaa vielä silläkin paskaksi.
Takavetoisen Ladan pyörien kiinnityspulttien (Orkkis vanteiden) virallinen (Konelan korjaamokäsikirja) momenttihan on 70 Nm (min.60 Nm ja max.74 Nm) :wink:
Vastaa Viestiin