Sivu 2/2
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 1.12.2007 22:11
Kirjoittaja arpati
TPAR vois koittaa takapyörän laakereiden vaihtoakin (eli siis vaihtaa toisen vetarin missä hyväkuntoinen laakeri)

Noi pitää välillä käyttöiän ehtoopuolella sellaista jyrinää että hirvittää vaikkeivat edes lämpeä...
Tasapainotukseen niin eipä ole tehnyt mieli ladan alle mennä kun pukeilla kaasuttelee vaihde päällä

Kaikki ne tärisee ja värisee siihen malliin että tarvetta vois olla tasapainotuksille oli sitten orkkisputki tai ei...

Re: juristaa 2107
Lähetetty: 2.12.2007 12:39
Kirjoittaja Team perseauki racing
Stefa kirjoitti:Ukki kirjoitti:Vanhakonsti on laittaa 2:si vesiletkun klemmaria kardaaniin ja kokeilemalla ja klemmareiden asentoa muuttamalla etsiä vähiten jyrinää aiheuttavaa kohtaa. Isotöinen, siihen kyllä jo vaihtaa nivelet romulta haettuun toiseen kardaaniin.
Ei tarvitse kokeilla. Auto vaan pukeille ja noin 200km/h kyytiä. Kaveri auton alle tussin kanssa ja katsoo mihin kohtaan tussi ottaa kiinni. Kardaani taipuu epätasapainosta, niin tussi ottaa painavalle puolelle kiinni. Sitten vain tussin jälkien vastapuolelle noita klemmareita. Toki voi huonompaa ihmistä pikkuisen jänskättää kun kardaani pyörii 7krpm 15cm naamasta, mutta siksi kannattaa se kaveri laittaakkin auton alle

anopin kun sais suostumaan

löysin kotoa uudet ristikot jote kunhan tulee vapaata aikaa niin vaihtoon menevät vetarit, lyhytvälitteinen perä sekä oman kardaaninsa ristikot.... jos vielä sitten juristaa niin sitten ruvetaan kokeilemaan tasapainotuksia
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 8.12.2007 17:55
Kirjoittaja vaanan-c
kardaanin ristikoita vaihdettaessa on merkittävä akselin osien asento,elikkä takapään laippa suhteessa pitempään akselinosaan ja pitempi ja lyhempi osa akseleista keskenään mikäli tukilaakerin vieressä olevaa ristikon kynkän joutuu irroittamaan on se merkattava suhteessa akseliin, jos joku näistä osista on päässyt kääntymään suhteessa muihin on edessä tasapainous kootulle akselille, akselien välissä oleva tukilaakerin mahdollinen vaurio tai tukilaakeriin vaidettu liian jäykka kumikannatin aiheuttaa jurinaa.
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 13.12.2007 9:52
Kirjoittaja säätänä
mulla alko laja jylpyttämään joka vaihteella ku alkaa kiihdyttämään pienillä kierroksilla. mistähän tuo jylpytys johtuu?
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 13.12.2007 10:52
Kirjoittaja Lada Scandinavia
säätänä kirjoitti:mulla alko laja jylpyttämään joka vaihteella ku alkaa kiihdyttämään pienillä kierroksilla. mistähän tuo jylpytys johtuu?
Käytä sellaista yleisteknillistä sanaa, että toverit ja mekaanikot ymmärtää.
Mitä tarkoittaa jylpytys?
Tässä muutama yleis-sana. Juristaa, tärrää, rämisee, kolisee, vinkuu, nitisee, tärisee ja pompottaa.
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 13.12.2007 13:08
Kirjoittaja pressa
jylpyttäminen johtuu kardaanin ristinivelen kulumisesta johtuvasta takertelusta, eli vaihda ristikot niin jylpyttäminen loppuu
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 13.12.2007 13:16
Kirjoittaja Mara
säätänä kirjoitti:mulla alko laja jylpyttämään joka vaihteella ku alkaa kiihdyttämään pienillä kierroksilla. mistähän tuo jylpytys johtuu?
Jos voimansiirrosta ei löydy väljiä ja ristikot liikkuvat herkästi, kokeile vaihtaa sytytystulpat.

Re: juristaa 2107
Lähetetty: 13.12.2007 13:59
Kirjoittaja pressa
voi myös johtua kuluneesta kärkipöydän laakerista
mutta ajattelin että kun puhe on voimansiirrosta että muut viat on jo pois suljettu
toki tähänkin voisi antaa yleisvastauksen että vaihda maakaapeli
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 13.12.2007 14:43
Kirjoittaja Team perseauki racing
täytynee tuotakin asiaa tutkiskella... täytyy myöntää että en ole asian suhteen kernennyt tehdä yhtään mitään vaan ladalla on törryytetty alle satasta, no jos sitä joulun jälkeen saisi nokalle tuon 1700cc padan niin vaihtuisi jakajakin samalla uuteen
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 16.12.2007 15:03
Kirjoittaja säätänä
joo eilen kyyläsin niin se ristinivel on aivan söko. samoin kuskin puolen raidetangon pää, siinäkin "jylpyttää" rengas pari senttiä väljää molemmin puolin samoin kuskin puolen eturenkaan laakeri on sökö. tulipa tuossa eilen säädettyä ovien lukot siihen malliin että ovet menee kiinni suht vähällä voiman käytöllä