Jaska HKI kirjoitti:Jos sumuvalojen kantama on 15 metriä ja reaktioaika puoli sekuntia ja nopeus 80km/t jää jarrutusmatkaa 3,8 metriä,eli auton pituuden verran.....tuon takia sumuvalot on Norjassa kielletty!
Rohkenen epäillä että tuo lyhyt kantama olisi ainoa todellinen syy sumuvalokieltoon.
Muitakin syitä oletan olleen, mitä sitten lienevätkään. Mutta asun Suomessa...
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Ainakin pääkaupunkiseudulla sumareitten käyttö jatkuvasti on hyvin yleistä.Mua ottaa niin päähän että kun takana joku ajaa sumuvalot päällä niin miksi minä olisin huonompi takasumuvalojen suhteen
mä tunnistan naapurin aina siitä ku kylillä tulee vastaan nissani sumuvalot päällä
oikeesti sumuvaloilla mitään tee (vaikka itelläki sellaset on) ne ei paljon auta sumussa ja muuten niitä ei saa käyttää.
lisäpitkilläkään ei tee mitään, niin harvoin voi kaukovaloja käyttää ku aina on joku tulossa vastaan (tästä on kyllä kiistelty ennenkin, ehkä jossain syrjäseuduilla ja rallissa voi käyttää)
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kiinalaisilla alle 100 metriä kantavilla lisäpitkillä sekä umpioiltaan hapettuneilla valoilla ei tee näkemisen kannalta mitään.
Kunnon sumuvalot auttavat sumussa jos alkuperäiset lyhyet valot on heikkotehoiset, ne vaan maksaa tarvikeliikkeessäkin, ja alkuperäiset autojen mukana tulevan ovat yleensä surkeita myös. Mutta yhdessäkään ladassa en ole nähnyt tehokkaita lyhyitä valoja..
Monesti olen sumussa ajanut 20-40km/h ja katsonut/arvioinut suunnan tienpenkasta kurkottamalla kun näkyvyyttä on ollut n.5 metriä ja pitkät eivät ole auttaneet mitään..kuulostaa turvalliselta? Sumuvalojen asennuksen jälkeen on nähnyt ajaa ihan eteenpäin katsomalla kun näkyvyys ei ole sen jälkeen mennyt niin huonoksi vaikka on reilua sumua ollutkin. Eiko ole tarvinnut nopeutta laskea pahemmin. Yötöitä ja soita on varmaan muuallakin kuin tampereen seudulla..?
Kuka väittää näkevänsä Ladan omilla valoilla sen verran kuin on ladan pysähtymismatka jäisellä, pimeällä tiellä moottoritienopeuksilla huonoilla nastareikailla? siinä perustetta lisäpitkille, riittää ainakin minulle. (hyviä nastarenkaitakaan ei muuten saa käyttää maantieliikenteessä)
Itselläni on nokalla bilteman sumuvalot ja hellan lisäpitkät..eikä ole kaduttanut vaikka 35 euroa ja päivä työtä kuluikin.
Valoja on myös kiva väläyttää kun joku tulee vastaan täydet valot päällä niin että tekisi mieli ottaa hitsausmaski kasvoille, tai tulee sivutieltä eteen ja ajaa 30km/h alinopeutta.
rotsi4 kirjoitti:Mutta yhdessäkään ladassa en ole nähnyt tehokkaita lyhyitä valoja..
Kuka väittää näkevänsä Ladan omilla valoilla sen verran kuin on ladan pysähtymismatka jäisellä, pimeällä tiellä moottoritienopeuksilla huonoilla nastareikailla? siinä perustetta lisäpitkille, riittää ainakin minulle. (hyviä nastarenkaitakaan ei muuten saa käyttää maantieliikenteessä)
Puhut varmaan etuvetoisista?
Ainakin takavedoissa on hyvät valot verrattuna moneen muuhun laitteeseen, hinnasta riippumatta.
Nuoriso ajelee Saksasta tuoduilla Bemarin rouskuilla ym autoilla surutta sumuvalot päällä vaikka olisi kirkas auringon paiste,eipä tunnu asia poliisia kiinnostavan pätkääkään laki on olemassa käytöstä mutta mitä sitä suotta noudattamaan kun kerran ei siitä ole mitään seuraamuksia (sama asia ajon aikana kännykän käytössä että se siitä.)
Pakkohan se on ajella Bemarilla sumarit päällä kun muuten ei näe sitä vähääkään. Ainakin E30 bemussa on ihan järjettömän huonot valot, pitkät vastaa melkein takavetoladan oikein suunnattuja lähivaloja. Lähivalot on taas lähinnä huono vitsi, teholtaan lähinnä parkkeja vastaavat. Lyhkäsillä ei oikeasti tee mitään...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Ei tuossa takavedossakaan samaraa kummemmat valot ole, ainakaan ne matkatelevision-malliset. Sumussa ja tuiskussa ei näe kunnolla, tai syksypimeällä.. kyydissä olen istunut ja pelännyt muutaman kerrat..
Riippuu tietysti mihin vertaa, minä vertaan keskipäivän aurinkoon.
Suurimmassa osassa autoja on surkeat valot, juuri eteensä näkee pimeässä, jopa 20ke työkaluiksi suunnitelluissa autoissa kuten 2004 fiat ducatossa. Kuulemma Citroen c5-autoon ei saa edes asentaa lisävaloja, tämä kuultu citroen-kouluttajalta.. jalankulkijoita turvaavan puskurin vuoksi.
Miettikää nyt kun auto kulkee 200km/h /55 metriä sekunnissa ja eteen näkee 100 metriä..
Ainoa vehje jossa on ollut minun mielestä kelvolliset lähivalot vakiona oli scanian bussi (olisiko 113 lahden korilla) ja muutama muu linja-auto. Niillä näki jotain 100 metriä tasaisella kentällä, tosin huonoissa oloissa en niitä testannut, onneksi.
Ksenon-lähivaloilla yleensä näkee jos on ne kunnossa, autokouluni bemarissa ne näytti suunnilleen yhtä leveälle ja pitkälle kuin samarani vakiokaukovalot, tosin kovin hailakasti sumua ajatellen, metsäkoneen nordic-ksenon työvalot ovat myös tehokkaat mielestäni, tosin kalliitkin. Eka ajatus kun valot näin tositoimissa oli että mitä h:vettiä aurinko nousee kahdeksalta illalla..
Lentokoneissa on kovat valot, olisi hyvä pistää joku hornetin nokkalampu samaraan..laskin että se näyttää vähintään 1000 metriä.
Onko kukaan kokeillu näitä +70% lisää valotehoa polttomoita?
Minusta kuulostavat huijaukselta..jotkut kyllä kehuvat hyviksi..
rotsi4 kirjoitti:Ei tuossa takavedossakaan samaraa kummemmat valot ole,
Hyvin säädetyt takavetoisen (2107) valot saivat vuosia sitten TM:ltä kiitosta. Kympin arvoiset. Valittivat vain siitä, että 150 m päässä valokeila ei enää valaissut koko tien leveydeltä. Eli syksyn pimeyteen valot kyllä olivat riittävät. Sumu ja sade ovat eri asia. Niitä varten on sumuvalot.
Omien kokemusteni perusteella meikäläisen näkökykykään ei yltänyt niin pitkälle kuin 2107 valojen kantama.
Empä menisi kehumaan takavetoisen hehkulankapolttimoita (ei H4)....ihan kuin auton muoto määrittelisi ajovalojen hyvyyden .Ainakin satakympissä on hyvä että pitkien ollessa päällä myös lähivalot saa palaa.Kyllä minäkin satakymppiin lisäpitkät hankkisin jos olisi yöllistä matka-ajoa maakunnissa.
kunnon tiukut vaan eikä mitään taskulampun kokoisia. Rupeaa näkymään.
ja ne eteläsuomen valaistuilla laduilla hiihtäjät jotka hirven ovat teeveessä nähneet voi mennä itkemään muualle lisävalojen tarpeettomuutta, kyllähän tuo muutama kymmenen metriä lisää kenttää tuo jo sekuntin, pari maantienopeudessa.
xenonit ois unelma, mut maksaavat pirusti. Iso Halogeeni lyhty eikä mikään kiinalainen, niin näkyy. Pätee myös sumareissa. Itsellä (tsek gallery) isot eripari (toinen bosch, toinen Hella) sumarit, pätevästi lisää lyhyillä kantavuutta, saatat jopa huomata jos joku toope ilman heijastinta sattuu kohdalle kohtaustilanteessa.
tosiaan, ihan pikku himpulat jos hankkii voi varautua valotehon olevan aika olematon.
Sumussa sumarit on ykköset. Ja rankassa lumi/vesisateessa omat kohtuu ylös sijoitetut lisäpitkät häikäisevät niin paljon ettei näe mitään. Eli raakasti lyhyet+sumarit yhdistelmällä.
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
150 metrin matkalla ei vaan paljoa ehdi tekemään jos vauhtia on maatienopeus 120km/h ja jäinen tienpinta alla, ei taida pysähtymismatka riittää.
Kunnon lisäpitkät näyttää 500 metriä, ja vähän halvempikin kama näyttää helposti 200 metriä, 50 metrin matkallakin ehtii jonkin verran auton kulkuun vaikuttamaan kuitenkin,saati sitten 500. Lisäksi valoteho on parempaa lähelläkin, näkee helpommin viitteitä tien pinnan laadusta, opasteista ja puskissa lymyilevistä olennoista.
Tuon 500 m varmaan ilman lunta, mutta kun maassa lumi ja valot oikein säädetty niin koko tie on valaistu kilometrin ellei jo toistakin. Tievarren heijastimet sitten loistaakin vielä pidempään. Näin ainakin noilla minun Bosch Ralleylla ja 55 W:lla polttimoilla.
rotsi4 kirjoitti:150 metrin matkalla ei vaan paljoa ehdi tekemään jos vauhtia on maatienopeus 120km/h ja jäinen tienpinta alla, ei taida pysähtymismatka riittää.
Kunnon lisäpitkät näyttää 500 metriä, ja vähän halvempikin kama näyttää helposti 200 metriä, 50 metrin matkallakin ehtii jonkin verran auton kulkuun vaikuttamaan kuitenkin,saati sitten 500. Lisäksi valoteho on parempaa lähelläkin, näkee helpommin viitteitä tien pinnan laadusta, opasteista ja puskissa lymyilevistä olennoista.
jos ajelee 120 oikeaa jäisellä tienpinnalla pimeällä ylipäätänsä on henki halpa tai joku muu auto kuin lada alla (tosin on se henki halpa sittenkin)
tosiaan, samaran omat tuikut syyspimeällä ja sateella auttavat näkemään lähinnä keski ja sivuviivat tiestä, ehkä 100m matkalta, jos sitäkään. Kyllä kunnon valot helpottaa ajamista, turvallisuus lisääntyy JOS ei nosta sitä nopeutta samaa tahtia kun näkyvyys lisääntyy... en minä
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo