Sivu 2/10
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 1:07
Kirjoittaja noose01
audiq kirjoitti:Jokari kirjoitti:
Millään muulla foorumilla en ole törmänny täällä vallitsevaan hirveään tuning-vastaisuuteen. Muita automerkkejä tuunataan, viritellään ja laitellaan sulassa sovussa. Eikä kukaan itke, vaikka kohteena olisikin joku mallisarjan ekoja edustaja yksilö.
Muilla foorumeilla tuning -sanalla on vähän toisenlainen merkitys. Täällä se tarkoittaa liian usein lopullista kuoliniskua autolle, eikä ikuista elämää harrastajan hyvissä käsissä...
Kyllä niitä sikalinttatuunauksia taitaa olla merkistä riippumatta, mutta Lada nyt vaan on halpa ja takavetoinen joten monet hankkivat sellaisen sikalinttaukseen. Mutta millä muulla foorumilla esim vanteiden vaihto tai ratin vaihto on tuuninkia ja yleisesti paheksuttavaa?
Jos ottaa puskurit pois niin silloinhan se luetaan jo kuoliniskuksi, näin ainakin juttujen perusteella.
Raiskaaminen ja auton kohentaminen ovat täysin eri asioita.
Kyllä minun mielestäni ainakin muualla olla huomattavasti avarakatseisempia.
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 1:15
Kirjoittaja samarai
Jokari kirjoitti:
En myöskään tajua tota järjettömyyteen asti vietyä orkkistelua. Ei käytössä ollut auto voi olla samassa kunnossa kuin tehtaan linjalta lähtiessään. Ja miksi pitäisi, se voi olla silti orkkis kaikinpuolin. Eihän museoleimaa vartenkaan edellytetä mitään täysin virheetöntä autoa.
Tuollainen ajatteluhan tarkoittaa myös, että ajetaan tehtaan alkup. öljyillä ja liemillä yms.
Loppupeleissähän nämä ovat vain kasa rautaa, ei näistä kannata tehdä elämää suurempaa numeroa itselleen tai muille.
Ja Venäjän alkuperäistä ilmaa pitää olla myös renkaissa.
Näinhän se on, mutta orkkiksen ideana onkin, että autoon käytetään tarvittaessa osia yms. jotka vastaavat originaaleja. Varsinaisissa museoautoissa tämä tietysti korostuu koska muutenhan petettäisiin historiaa ja koko hommalta putoaisi pohja pois. Mutta eihän ns. museoauton tarvitsisi tietysti välttämättä olla virheetön, kai niissä nykyisinkin jotain käytön jälkiä hyväksytäänkin. Luinkin juuri sattumalta hiljattain, että museoesineistä tuttu konservoiminen onkin tulossa myös museoautoihin, ehkä jo muutaman vuoden kuluttua - kyseessä siis kulunut mutta
alkuperäinen auto. Eli voi olla jopa ruostunut ajokuntoinen auto, joka voidaan hyväksyä museoautoksi.
Järkevää käyttötuunausta - mistä on jotain konkreettista hyötyä - ei itsellä mitään vastaan ole, jos tarkoitus on parantaa esim. jotain tiettyjä juttuja, jotka lisäävät omistajan tyytyväisyyttä. Tuunaus pelkästään pelkän "turhan tuunauksen/ulkonäön/tehon" vuoksi ei itseä kyllä miellytä. Alkuperäinen "yleisilme" on ainakin itselle se tärkein juttu.
Loppupeleissä aina alkuperäisellä ehjällä esineellä/tavaralla on arvoa kun puhutaan yleensäkin "antiikista" - räpelletyt sekasikiöt ovat arvottomia.

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 7:09
Kirjoittaja lada combi
Lada-Jussi kirjoitti:toi combi on hyvä esimerkki melko asiallisesta laitteesta, ihan äkkiseltään huomautaisin ehkä tuosta ralliratista, vuonna 1990 taisi aika vähän enää konelalla olla noita tuninkeja tarjolla, enempi samaraa keskitytty enää, mutta voi olla, kyllä sen ehkä voisi hyväksyä.
Mites vanteiden alkuperä, noin vaaleita oli usein uudemmissa? Itekin -90 mallin 2107:aan laittanut uudemmat tubeles vanteet (orkkikset venäläiset) mutta tähänkin löytyi jo perusteltava syy, tubetype päälikumeja ei enää tahdo saada mistään ja tubetype vanteesta ei saa tehdä tubelesta ku se olis laiton, osien saannin vaikeus siis sanelee tämän tuningin.
Ralliratti ei ole tavallaan Konelan, mutta kuitenkin on Formuling merkkinen ja Ladan henkeen sopiva... ratti on alunperin Fiat 131 Racing Mirafiorista.
Vanteet löyty eräästä maatalosta ja olivat ihan uudeenveroiset (maalipinta kiilsi

) (Väri on suurinpiirtein sama kuin Claas-valkoinen)

Nyt kun ovat olleet vuodenverran auton alla, niin on pinta päässyt vähän haalistumaan. Vanteiden alkuperää en tiedä, että missä ollut alunperin kiinni
Itsellä on renkaina tällä hetkellä noiden päällä BL-85 175/70 R13 (Made in Russia

), mutta ne renkaat vaihtuu jossain vaiheessa muuhun merkkiin ja nuo jää odottamaan museo projektiin tms...
Siinä kuva Ladani pyörästä (kaikki samanlaisia kuin kuvassa) tuninkia ovat nuo kromikehät, mutta ne saa irti nopeasti tarvittaessa

Löytyis multa myös Ladan pölykapselit, mutta kun niissä on se kiinnitys ongelma

(pitää tuoda johonkin kokoontumisiin ne, niin voisi pällistellä niitä, jos joku tietäisi niistä jotakin)

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 9:20
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Orkkis on hienoa, omaa Ladaani olen yrittänyt pitää orkkiksena lukuun ottamatta muutamaa käyttö tuninkia
Omassa Ladassa (VAZ-21043 -86):
- Konela tuninki: Ralliratti, Konepellin lumisuojat, alumiinivanteet, etuvalojen verkkosuojat, Konela-look kylkiteipit. Pölykapselitkin olisi, mutta puuttuu yksi kappale.
- Muut lisävarusteet: Lohkolämmitin(Konelasta), Kattotelineet(Konelasta), 80-luvun Philips kasettisoitin(Konelasta?), Kumiset "Lada" kaukalomatot (orkkis vai Konela?), Hattuhylly+ sivukannakket (orkkis vai Konela?)
-Tuningit: Lisävalot eivät ole 80-luvulta vaan uudemmat(olisi helpot "vanhentaa"), Kaijuttimet eivät ole 80-luvulta(myöskin helpot "vanhentaa"), Kierroslukumittari+teline liimattu karhuteipillä radiokonsolin sivuun ja johdot tuotu pinnassa(mitään ei ole pilattu ja tuo on helppo nykästä pois),
-Tekniikan muutokset: Apusimpukka mallia kuulalaakeroitu(vanha varalla odottamassa Kombin "entisöintiä")
Tekniikka on muuten täysin orkkista tietenkin jotkut "kuluvat osat" on varaosa merkkejä.
Ulkoa olen maalannut autoa orkkisväriä vastaavalla maalilla. Auton mukana tulleella alkuperäis maalilla olisin maalannut, mutta maali oli päässyt nahkaantumaan vaikka purkki oli avaamaton, joten purkki on autossa vain koristeena.
Kilvet ovat orkkikset.
Siinä taisi olla kaikki

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 12:04
Kirjoittaja AI
Mulla onkin skitso yhdistelmä, kuten melkein kaikki kai tietääkin. 1971 Lada on tuunattu vaihtamalla moottori 1700:ksi ja vaihdelaatikko viisivaihteiseen sekä perä 3,9:iin, penkit ja ratti ovat vaihtuneet myös. Ja aluvanteetkin löytyy. On mukava ajella. 1970 Lada taas on mahdollisimman alkuperäinen ja sellaisena pysyykin. On myös ihan mukava ajella.
http://lada1970.1g.fi/
Kumpaankin itse olen tyytyväinen. En äänestä kumpaakaan vaihtoehtoa.
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 13:57
Kirjoittaja veli alexei
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 14:13
Kirjoittaja Pallokorva
Tosiasia on kuitenkin se, että sopivasti ja hyvällä maulla tuunattu sekä runsaan konetehon omaava lada kiinnostaa huomattavasti suurempaa joukkoa ihmisiä opaljon enemmän kuin täysin alkuperäinen papan helmi, joka on kuitenkin näiden kiihkoilijoiden mielestä raiskattu vaihtamalla vuonna -89 toinen alapallonivel väljäksi kuluneen tilalle.
Mielestäni on täysin turhaa mussuttaa alkuperäisyyden puolesta ja samaan hengenvetoon vaatia kaikilta ladansa entisöimistä tai museointia. Ne harrastaa sitä keitä aihe kiinnostaa. Niitä joita ei, tekee sitten mitä haluavat autoilleen, se vain pitää hyväksyä.
Jos tuntuu, että alkaa verenpaineet nousta siitä kun jollain on menossa tuunaukseen joku ns. harvinaisempi yksilö niin käy ostamassa sen itselleen ja seisottaa sitä vaikka sitten heinikossa seuraavat 10-vuotta. Saapahan ainakin hyvän mielen sen suhteen.
Kannattaa ehdottomasti käydä huutelemassa tätä orkkisajatusta niille kavereille jotka repivät suossa 60-vuotta maatuneen autonkorin tai paremminkin sen mitä siitä on jäljellä ja alkavat tehdä siitä autoa. Veikkaan että nenässä alkaa tuntua kuumotuksen tunnetta kun tälläiselle heebolle toteaa, hemmetti tuo mikään alkuperäinen ole kun siihen on uusittu peltejä ja eipä ole enää maalikaan tehtaan jäljiltä. Tuunattuhan tuota on.
Järki siis käteen, myös tässä touhussa.
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 15:15
Kirjoittaja Qulle
Kaikkea kulkuun, ajettavuuteen ja turvallisuuteen liittyvää mielestäni kuuluu päivittää parempaan.
Eli jouduin äänestämään Tuning-vaihtoehtoa...
Mielestäni paras lada on sellainen, joka näyttää vakiolta mutta liikkuu kuin salama = sleepperi

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 17:00
Kirjoittaja Mäntä
Mara kirjoitti:Omien mieltymysten mukaan parannellaan ulkonäköä, ajettavuutta ja muita käyttöominaisuuksia aina silloin kun jaksaa.
Vakiota mulla ei enää ole ollut pitkään aikaan, vuosikausiin, mutta alkuperäis
hengessä tehdään muutokset, ei korisarjoja, kattoluukkuja ja moottoritkin pysyy merkin sisällä. Värien ja muiden juttujen pitää pelata yhteen, ettei näytä "tekemällä tehdyltä", vaan niin, että asiaa tuntematon voisi kuvitella alkuperäiseksikin.

Pyrin vain korostamaan parhaita puolia näissä laitteissa, vaihtelevalla menestyksellä..

Itse olen samalla kannalla. En kyllä sano, että Ladani olisi tuning, mutta tällä foorumilla kai se on pakko sanoa, koska ei ole orkkiskaan, kun se on maalattu tosin ei se edellinenkään talomaali ihan orkkis väriä ollut
Ennen:
Nykyään:
Ps: Estäkää tämän Ladan tuunaaminen ja myykää mulle etuvilkun lasi ja takapuskuri

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 17:20
Kirjoittaja audiq
noose01 kirjoitti:
Raiskaaminen ja auton kohentaminen ovat täysin eri asioita.
Juuri näin! Tuning on tarkoittanut ymmärtääkseni alunperin juuri mm. auton kohentamista. Täällä tuning tarkoittaa usein pelkkää osien riisumista, joten tuning -sanan käyttö joissain projekteissa on useassa tapauksessa jopa loukkaavaa oikeita tuning-harrastajia kohtaan.
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 18:25
Kirjoittaja Kamaz
Vastaukseni on: Orkkis
Käyttöautonani minulla on -84 mallinen Toyota Hilux ja sen käyttötarkoituksen luonteen vuoksi alkuperäisyys on merkityksetön seikka. Hiluxilla ei juurikaan ole tunnearvoa vaan se on tyylipuhtaasti käyttörukkanen. Käyttöauton vaatimuksena pidän kokonaistaloudellisuutta, toimintavarmuutta ja kohtalaisia ajo-ominaisuuksia (Kun puhun ajo-ominaisuuksista, en tarkoita ylevää kaarrekäytäytymistä, ohjauksen herkkyyttä keskialueella ym. hölynpölyä vaan mm. sitä, että auto ei tasaisessa ajossa nyi eikä ravista.) En voi sanoa täysin rinnoin sanoa tuunaavani tai raiskaavani sitä vaikka toimenpiteeni saatettaisiin niinkin ymmärtää. Ylläpito- ja huoltotoimenpiteissä valitsen yleensä taloudellisimman vaihtoehdon eli en osta välttämättä alkuperäistä Toyota-varaosaa vaan valitsen halvemman tarvikeosan. Hitsauksia tehdessäni en niinkään kiinnitä huomiota työn jälkeen vaan pyrin ainoastaan täyttämään vaatimustenmukaisuuden ehdot.
Harrasteautot ovat asia erikseen. Näiltä vaadin niin suurta alkuperäisyyttä kuin vain suinkin on mahdollista. Omistuksessani on mm. vuoden 1983 Skoda 120L, joka on 100% räpeltämätön ja sellaisenaan valmis museoleimalle. Ostin auton vanhalta mummolta joka oli auton ensimmäinen omistaja. Huollot oli poikkeuksetta teetetty merkkiliikkeessä ja siten tietenkin alkuperäisosilla. Autoa on käytetty vain kesäisin, josta todisteena minulle ostohetkellä esitettiin vuosien takaiset vakuutuskuitit ja merkinnät seisonta-ajoista. Auto on 100% ruosteeton ja tällä hetkellä lämpimässä tallissa. Ainoana miinuksena voin todeta haalistuneen maalipinnan. Todennäköisesti ulkopinta pitää jossakin vaiheessa maalauttaa, mutta sen tulen teetättämään ammattimiehellä ettei sattuisi mitään peruuttamatonta haaveria. Tällaisessa hyvinsäilyneessä autossa arvostan mm sitä, että kaikki letkuklemmarit, ruuvit, mutterit, ym. pikkuosat ovat alkuperäisiä. Olen alkuperäisyyden nimissä sen verran tarkka, etten saata asentaa tähän tai mihinkään muuhunkaan Skodaani (kaikkiaan 8 kpl) esim. taannoin Tsekeistä ostamiani tiettyjä osia, koska niiden takana lukee "Made in Czech Rebublic" kun taas auton valmistusajankohdan huomioiden pitäisi lukea "Made in Czechoslovakia".
auto on kuvassa vasemmanpuoleinen rek. TTT-886
Otetaanpa nyt vaikkapa toiseksi esimerkiksi tuo omistamani Moskvitsh Elite Combi:
kuva 1
kuva 2
kuva 3
Tämän nähdessään monet kiinnittävät huomionsa ensimmäiseksi helmojen ja takakaarien ruostevaurioihin. Huomaamatta jää monelta kuitenkin se, että auto on täysin räpeltämätön aihio ja mielestäni säästämisen arvoinen sellaisenaan. Jos tällaista nyt lähdetään tästä kovin keppoisin eväin ja vailla asiantuntemusta entistämään, saattaa lopputulos olla historioitsijan silmin tarkasteltuna alkuasetelmaa huonompi. Lähtökohdiltaan tämä siis poikkeaa täysin tuosta edellä mainitusta Skodasta. Koska Mosse on tällä hetkellä kuivassa tallissa eikä näin ollen tuostaan huonone ja koska sen tieliikennekuntoon saattaminen ole välttämätöntä, on mielestäni järkevintä säilyttää se nykykuosissaan. Luulisin sen näin palvelevan tulevaisuudessa vaikkapa muita Mossen entisöijiä, koska tästä voi tulla esimerkiksi katsomaan miltä jokin yksityiskohta näytti tehtaan jäljiltä tai minkälaista johtoa jossakin on alunperin käytetty. Helpollahan tästä saisi ulkonaisilta puitteiltaan virheettömän katseenvangitsijan kokoontumisiin, mutta varsinaisia asiantuntijoita ei noin vain hämätä fuskaamalla. Eihän 1000 vuotta säilyneitä pergamenttikääröjäkään valkaista eikä niistä leikata repaleisia reunoja irti; Historian säilyttäminen on joskus tärkeämpää kuin kiiltokuvamainen uljas loisto. Toimenpiteeni Mossen kohdalla rajoittuvat siksi ainoastaan nykykunnon säilyttämiseen sekä osahankintoihin mahdollista tulevaisuuden entisöitityötä varten.
Lähetetty: 9.10.2007 20:26
Kirjoittaja Jusu
Autoa hankkiessani annan enemmän painoarvoa alkuperäisyydelle koska siitä on sitten helpompi alkaa parantamaan ja korjaamaan autoa mieleisekseen.
Itse en kuitenkaan ala romujani entisöimään koska minulla ei ole resursseja siihen, vaan ostan niihin tarvikeosia ja korjaan ne itse siten miten parhaaksi näen ja pystyn.
Siksi ne ovatkin lähinnä paalikamaa minun jäljiltäni.
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 21:09
Kirjoittaja pressa
molempi parempi
eli säilyttämisen arvoiset kannattaisi pitää orkkiskunnossa
kaikki eivät kuitenkaan pysty orkkiksena pitämään joten sitä ei voi kaikilta vaatia
kuitenkaan yletön "helvetillä" uhkailu ei ole hyvästä
käyttö modifiointi/harrastus-pelit voidaan varustella ja parannella
kuitenkin mielipide että kaikista pitää kaasuttimet, penkit, ratit, yms. vaihtaa ei sekään ole hyvästä
molemmilla puolilla on omat "äänekkäät" sanansaattajansa ja näin tulee ollakin
yritän itsekin välillä muistaa että LADASSA on autoa kaikille harrastajille
itse olen tuon leikki ladani ns. raiskannut kun nyt moottorin kasauksen yhteydessä käytin alkuperäisen venäläisen tiivisteen yhteydessä ameriikkalaista tiiviste liimaa (laippa oli kiero eikä tiivisteen paksuus riittäny, olisihan pinnankin toki voinut koneistaa suoraksi mutta nyt tuunasin)
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 9.10.2007 23:24
Kirjoittaja Mara
Nojoo, kun tässä on entisöinti tullut esille jo useaan otteeseen, tunnustan puhuneeni läpiä päähäni; on mulla tosiaan yksi laite joka tulee olemaan orkkis/MR:
*Jokkisaihio* 
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 10.10.2007 8:16
Kirjoittaja noose01
^Niin kaunista, niin kaunista...