Madallus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Noniin

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kiitti ekasta vastauksesta joka on kirjoitettu kokemuksella...

Mikäs mersun jousi? Niitäkin on taidettu joku erilainen malli tehdä ;)

Edessä ja takana? vai edessä pelkästään?

Pystytkö pikaisesti tsekkaamaan paljonko edessä on matkaa pohjauskumiin?
larppa

Viesti Kirjoittaja larppa »

Ainaki 99 saabin etujouset sopii taa. On vähän lyhyemmät ja ainakin jäykemmät. Eteen ne on hivenen liian suuret halkasijaltaan. Edessä edellisessä laatokassa oli mantan madallus takajouset, mutta ne oli jo turhan matalat..etupää oli pohjaan lyöntikumien varassa koko ajan :roll:
17¨alut (muistaakseni 35 et:llä)pyöri kyllä keposesti. komeus onkin kuvassa vasemmalla
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Itse laittelin tuohon ladaani eteen bogen iskarit (automatic "itsestään säätyvät") omilla jousilla, joista 1-kierros otettu pois. Takana 1-kierroksen lyhyemmät jouset ja välikoppa escortin ralli-bilsteinit hitaalla palautuksella. Tuntuu olevan tiekäyttöön aika sopiva, vielä kun muuttelisi kallistuksenvakaajaan uniball-nivelet alatukivarsien päihin.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
hougan

Viesti Kirjoittaja hougan »

mese 200 jouset edes ja takan. kumit poistettu samoin rälläköity palikat pois mis kumit on.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jousimittoja

Mercedes Benz

std W123 4 syl
Etu

Leveys 115

Korkeus 470 mm

Langan halkaisija 14.5 mm

Kierrokset 13 toinen pää litistetty


Lada

Etu

Leveys 117 mm

Korkeus 375 mm

Langan halkaisija 13.2 mm

Kierrokset 9

Taka

Leveys 129 mm

Korkeus 440 mm

Langan halkaisija 12.3 mm

Kierrokset 9+

Taka STW

Leveys 131 mm

Korkeus 466 mm

Langan halkaisija 12.3 mm

Kierrokset 9 1/2


Muutkin mersun jouset käy vissiin ja saa vielä vahvemmalla langalla eli kysyppä Jankos sieltä vaulammin osakaupasta, ko sillä on kokemusta noista pätkityistä mesen jousista, tai voinen määkin kysyä ko pitäis muutenkin soitella osista...

Mulla on noi W123 mallin edessä mutta maasturikorkeudessa eli samanmittaisina kuin ladan alkuperäiset ja silti pätkitty eli tosi pitkät uutena. Tarkoituksena pätkästä vissiin 2 kierrosta vielä kun saa pakoputken ylemmäs eli koneenvaihdon suoritettua. -> tavoitteena noin ladan normikorkeus


Motonettiva...mulla noi STD jouset ja vahvemmatkin saa vielä tohonkin malliin ->

JOUSET MERCEDES W123 MALLI 76--85
Hinta / 1 kpl (Vakioalustaan)
W123 4-syl. Bensa/Diesel eteen (vahvistettu=> 67-5067). . . 67-5098 31.50 ???
W123 5/6-syl. Bensa/Diesel eteen. . . . . . . . . . . . . . 67-5067 32.50 ???


http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t ... ght=jouset

Jos jollakulla sattuu olemaan irtojousia johonkin autoon ni viitteiskö mitata? Ihan kaikki kelpaa eli päivittelen tonne si....laittaa vaikka yv:nä tulemaan :wink:

Eli tollaset jos sais

Automerkki, malli, vuosimalli etc mahdollisimman tarkat tiedot.

Etu/Taka jousi

Leveys mm

Korkeus mm

Langan halkaisija mm

Kierrokset x kpl

Kitoos :wink:
124/2101 practical beauty
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Omassa 2107:ssa takana 353:n warren olikohan takajouset, muuten samanlaiset kun ladan jouset mutta paksummalla langalla ja lyhyemmät. Vaikea sanoa tarkasti kun on noita jousia sellainen läjä ettei tiedä mitkä on alkuperäiset ja ostaessani tuon tuossa oli jo jouset vaihdettu. Edessä on nuo 123:n mersun etujouset katkaistuna. Auton korkeus keulasta ehkä noin 20mm ja perästä noin 40 mm matalampi. Iskarit vakiot, kampperia lisätty ja olkatappia käännetty pystympään prikoilla. Tarkoitus olisi vielä keulaa aavistuksen pudottaa ja laittaa jäykempi kallistuksen vakaaja. Ehkä myös nelilinkki tulee kesällä rakenneltua. Autohan ei ole rekisterissä vaan jäälle rakennettu.

Ihmettelin hieman tuon 2107:n surkeaa ajettavuutta ostaessani sen, toisaalta en suurta kokemusta ladoista omannut joten ajattelin ominaisuudeksi. Tarkemmin alustaa tutkiessani huomasin kuskinpuoleisen etualatukivarren olevan taipunut takapäästään. Uusin alatukivarren, iskarit ja kallistuksenvakaajan kumit sekä säädin aurauksen ja auto muuttui ihan eri planeetalta olevaksi ajettavuudeltaan.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

öh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

isällä on jo useita vuosia ollut Ladassa katkomalla lyhennetyt jouset. Koskaan ei katsastuksessa ole ollut sanomista. Viimeisen katkonnan yhteydessä korjaamon mies vähän epäröi hommaa, sen takia että katalysaattori tulee melko lähelle maata.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

hurjaa on touhu! mut sanokaapa kuinka isot PIIKKIRENKAAT saa ladaan mahtumaan? isontamatta pyöränkoteloita.. meneekö ees 14" 15" onko mitään mahiksia?
Lujaa Laatua Larva!
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Piikit

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Taakse menee ihan heittämällä 155/15", tai saattavat kyllä hieman ottaa kiinni jossain kohdassa mutta pelkkä kuminuija riittää pellin muotoiluun.

Eteenkin menee 15" piikkari kun vaan on vanteet mitkä ei tuo ulospäin paljoa ja takoo siitä jalkatilan peltejä jonkunverran sisäänpäin.

Ite oon suurentanut etupään kotelot jotta mahtuu 15" kesäpyöratkin kunnolla pyöriin.
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

ootko aivan varma? miten mä en taho uskoo... 15" tuuman piikki on aivan sairaan korkeeki! onko kokemusta piikeistä? :?
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kyllä ne 15" piikit menee eteen vähän raappii jossain tilanteissa mutta ei pieni mitään haittaa. Edellytyksenä tietinkin että jouset on alkuperäis kunnos.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Kokemusta vähän

Viesti Kirjoittaja Jankos »

No kyllä sitä kokemusta jonkun verran löytyy, mutta en tiedä sitten...

Tällä hetkellä kun tallissa on vain muutama piikkari revolutionin kisavanteella.

Mutta mitä tulee piikkien ottamisesta runkoon kiinni niin äkkiä kyllä piikit katkeilee ja ropisevat pois. Joskus kisassa olin tökännyt etukulmaa lumihankeen ja sen jälkeen jarrutuksissa renkaat raapivat oikein kunnolla. Maaliin kun päästiin niin lähes puolet piikeistä oli poikki tai kokonaan irti.
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

juu.. pitää hommata jonkun raskaan auton jouset taka ku menin madallentamaanki tuota kilpuria... 8)
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

Sivuillamme on kuvia ladasta missä on 12" piikit alla ja väärinpäin...
http://www.krteam.cjb.net 8)
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

öh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

oikeestaan mä en haluis tietää, mut kysyn kuitenkin onko toi jokkis Lada ollut joskus Lada 1300 (21011) vai onko tekniikan vaihto juttu? toi läpivirtaus ritilän profiili näytti siltä että kyseessä olis joku vanhempi 1300 yksilö
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin