Onko öljyissä eroja?
10W-30 mineraalikura ja Ladan kone on hyvä yhdistelmärotsi4 kirjoitti:Neste special 10w30 ja sanan koneremontti olen ainakin kuullut samassa yhteydessä mainitun useampia kertoja.

Mulla on tossa pihalla surkeasti pidetty 171 tkm ajettu Lada, jossa on käytetty jotain mineraalikuraa varmaan koko ikänsä. Ja se kuulostaa nykysellään ihan raitiovaunulta.
Ei mikään ihme miksi nuo ladan koneet ei tunnu kestävän edes 200 tkm. Tai jos kestävät niin sylinterit, laakerit ja venakoneisto ovat pahasti kuluneet. Kone on kuitenkin vanhanaikainen ja käy kovilla kierroksilla verrattuna uusiin. Toimivassakaan koneessa yläpään voitelu ei ole mikään paras mahdollinen.
Tää on vain mun mielipide. Mulla on kahdesta Ladasta kokemuksia, niissä kummassakin on jo koneen käyntiäänikin siistiytynyt paljon hyvällä synteettisellä öljyllä verrattuna 10W-30 liemeen. Mineraalilla venakoneisto rupeaa heti mölisemään ja kalkattamaan. Ei voi olla hyvä asia.
Öljyissä ON siis eroja

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Kyllä noi pikkukoneiset tuntuu olevan ikiliikkujia. Samaa ei voi sanoa isommilla koneilla varustetuista...
Siinä missä Ladisti miettii 200 tkm ajetusta Ladasta että onpas loppuunajettu, niin siinä euroautojen omistajat jo kattoo että onpas vähän ajettu Lada
Ladat ovat usein olleet omistajilla tosi surkealla huolenpidolla ja niitä on perinteisesti poljettu säälimättä...siksi noita hyviä yksilöitä on enää harvassa.
Mulla on 70 tkm ajettu ruisku ja sitä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja huollettu aina ajallaan. Ja aioin itsekkin pitää sitä samalla tavalla.
Siinä missä Ladisti miettii 200 tkm ajetusta Ladasta että onpas loppuunajettu, niin siinä euroautojen omistajat jo kattoo että onpas vähän ajettu Lada

Mulla on 70 tkm ajettu ruisku ja sitä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja huollettu aina ajallaan. Ja aioin itsekkin pitää sitä samalla tavalla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ihan sama mitä sinne koneeseen laittaa, kunhan on moottoriöljyä, noi erot on niin minimaalisia että vaikutukset ei ehdi tuntua normaalin Ladan käyttöiän aikana. Lisäksi Lada kone on tehty kestämään satoja tuhansia jo 70-luvun öljysuosituksilla ja vielä sen jälkeenkin suosituksissa on mainittu ihan perus kuraa joka on sekin kuitenkin jo paljon kehittynyt siitä mitä se 70-luvulla oli.

Tuli vielä semmoinen mieleen, kun jotkut Ladistit tuntuvat paasaavan että ei sinne koneeseen kannata koskaan kaataa mitään mineraalikuraa parempaa kun ei se pysy sisällä. Meikäläisen beigen killerin entinen omistajakin valitteli suureen ääneen "joo ei siellä paskassa mikään pysy sisällä, oon käyttäny tota tsernobylin jäänteistä jalostettua öljyä mitä kaveri toi Venäjältä".
Sitä kuraa se joi mielettömän paljon. Hyvällä synteettisellä öljyllä öljynkulutus on tippunut rajusti. Eikä se vuoda ulos mistään vaan tuo pommi polttaa senkin vähän.
Synteettisellä 5W-40 ölpällä kone pyörii startatessa näissä kympin pakkasissakin paljon herkemmin mitä takavuosina, kun padassa oli sitä ohjekirjan mukaista...
Loppupäätös; minä käytän Ladoissa hyviä öljyjä. En ole mainonnan uhri, vaan kaikki edellämainittu perustuu vuosien omiin kokemuksiin ja aistinvaraisiin havaintoihin. Öljy on kuitenkin autoilijan menoissa kaikkein pienin kulu, joten siinä on turha säästää.
Jos niitä autoja vaihtaa kuin paitaa, niin siinä tapauksessa on ihan sama vaikka laittaisi rypsiöljyä sinne..
Aika monella Ladistilla tuntuu muutenkin olevan valloilla "hällä väliä"-asenne Ladan kanssa. Esimerkiksi ihmetellään että miksi se Lada ruostuu kun sen pesee kerran vuodessa tai kahdessa jne
Ensikesäksi aion laittaa tohon ruiskuun täyssynteettistä öljyä. Ja ei varmasti tule ulos mistään, tässä autossa on huoltokirjan ja papereiden mukaan pyörineet täyssynteettiset uudesta tähän päivään saakka
Mulla olis muuten tota alussa mainittua venäläistä 10W-30 API SF-CC luokituksen mukamas täyttävää "maslaa" vielä litran verran jäljellä. Sillä saa kivan kalkattavan lisävivahteen Ladaan koneeseen. Haluaako joku vannoutunut orkkismies tulla hakemaan? Ei maksa mitään
Sitä kuraa se joi mielettömän paljon. Hyvällä synteettisellä öljyllä öljynkulutus on tippunut rajusti. Eikä se vuoda ulos mistään vaan tuo pommi polttaa senkin vähän.
Synteettisellä 5W-40 ölpällä kone pyörii startatessa näissä kympin pakkasissakin paljon herkemmin mitä takavuosina, kun padassa oli sitä ohjekirjan mukaista...
Loppupäätös; minä käytän Ladoissa hyviä öljyjä. En ole mainonnan uhri, vaan kaikki edellämainittu perustuu vuosien omiin kokemuksiin ja aistinvaraisiin havaintoihin. Öljy on kuitenkin autoilijan menoissa kaikkein pienin kulu, joten siinä on turha säästää.
Jos niitä autoja vaihtaa kuin paitaa, niin siinä tapauksessa on ihan sama vaikka laittaisi rypsiöljyä sinne..
Aika monella Ladistilla tuntuu muutenkin olevan valloilla "hällä väliä"-asenne Ladan kanssa. Esimerkiksi ihmetellään että miksi se Lada ruostuu kun sen pesee kerran vuodessa tai kahdessa jne

Ensikesäksi aion laittaa tohon ruiskuun täyssynteettistä öljyä. Ja ei varmasti tule ulos mistään, tässä autossa on huoltokirjan ja papereiden mukaan pyörineet täyssynteettiset uudesta tähän päivään saakka

Mulla olis muuten tota alussa mainittua venäläistä 10W-30 API SF-CC luokituksen mukamas täyttävää "maslaa" vielä litran verran jäljellä. Sillä saa kivan kalkattavan lisävivahteen Ladaan koneeseen. Haluaako joku vannoutunut orkkismies tulla hakemaan? Ei maksa mitään

Viimeksi muokannut Jokari, 21.1.2007 2:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
No miksei sitten juuri missään ole Ladaa jolla olisi ajettu yli 200 tkm? Minä en ole ainakaan nähnyt kuin muutaman hassun. Kaikissa muissa merkeissä yli 200 ajetut on ihan jokapäiväinen asia.Lada-Jussi kirjoitti:ihan sama mitä sinne koneeseen laittaa, kunhan on moottoriöljyä, noi erot on niin minimaalisia että vaikutukset ei ehdi tuntua normaalin Ladan käyttöiän aikana. Lisäksi Lada kone on tehty kestämään satoja tuhansia jo 70-luvun öljysuosituksilla ja vielä sen jälkeenkin suosituksissa on mainittu ihan perus kuraa joka on sekin kuitenkin jo paljon kehittynyt siitä mitä se 70-luvulla oli.
Tottakai korit mätänevät ympäriltä pois ennenkuin keskivertoladan ajomäärillä toi tulee täyteen, mutta silti.
Kyllä se normiladan huonolla huolenpidolla 200+ tkm ajettu vehje on aika lopussa koneen osalta. Noi pikkukoneet sitten erikseen, nehän on ikiliikkujia

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Hei toihan saattas olla kovaa tavaraa mun orggisprojektiinJokari kirjoitti: Mulla olis muuten tota alussa mainittu venäläistä 10W-30 API SF-CC luokituksen mukamas täyttävää "maslaa" vielä litran verran jäljellä. Sillä saa kivan kalkattavan lisävivahteen Ladaan koneeseen. Haluaako joku vannoutunut orkkismies tulla hakemaan? Ei maksa mitään

Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
Joo ota vaan,mutta sitä en lupaa että uskaltaako sitä mihinkään autoon laittaa...Jokari kirjoitti:Mä otan vaik Mobiliaan mukaan
mutta pääseepä sitten kehumaan että omistaa litran orggisöljyä

Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
No orkkiksesta minä en tiedä mitään, mut kyllä siinä lukee BA3 ainakinlada-mies kirjoitti:Joo ota vaan,mutta sitä en lupaa että uskaltaako sitä mihinkään autoon laittaa...Jokari kirjoitti:Mä otan vaik Mobiliaan mukaan
mutta pääseepä sitten kehumaan että omistaa litran orggisöljyä

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Noniin nyt se kelpaa sitte jo purkinpuolestakin pelkästäänJokari kirjoitti:No orkkiksesta minä en tiedä mitään, mut kyllä siinä lukee BA3 ainakin

Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3664
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Tuolla mun combilla on ajettu yli 280 tkm ja hyvin kone vielä toimii. Öljyä (sitä halpaa 10w30 kuraa) se kyllä syö litran 600-700 km matkalla. Pysyi öljy koneessa mustumatta noin 12 tkm.Jokari kirjoitti: No miksei sitten juuri missään ole Ladaa jolla olisi ajettu yli 200 tkm?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Öljyn yksi tehtävä on sitoa epäpuhtauksia ja kuljettaa ne suodattimeen. Normaalisti "Kirkas" öljy kertoo, että öljy ei täytä sillä asetettuja vaatimuksia.AI kirjoitti: ...Pysyi öljy koneessa mustumatta noin 12 tkm.
Tehtaan suosituksiin: Kyllä se Ladan minimivaatimusliru, mitä täällä suositeltiin, on edelleen samaa kuraa kuin aina aikaisemminkin, eihän sen luokitus ole mihinkään muuttunut!
Jos öljy olisi jotenkin kehittynyt 30-vuodessa, niin sen luokitus olisi korkeampi ja silloinhan se olisi liian "uutta" vanhan Ladan moottoriin... Ainakin aidon Ladistin mielestä näin...
