Onko öljyissä eroja?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Neste special 10w30 ja sanan koneremontti olen ainakin kuullut samassa yhteydessä mainitun useampia kertoja.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

rotsi4 kirjoitti:Neste special 10w30 ja sanan koneremontti olen ainakin kuullut samassa yhteydessä mainitun useampia kertoja.
10W-30 mineraalikura ja Ladan kone on hyvä yhdistelmä :roll:

Mulla on tossa pihalla surkeasti pidetty 171 tkm ajettu Lada, jossa on käytetty jotain mineraalikuraa varmaan koko ikänsä. Ja se kuulostaa nykysellään ihan raitiovaunulta.

Ei mikään ihme miksi nuo ladan koneet ei tunnu kestävän edes 200 tkm. Tai jos kestävät niin sylinterit, laakerit ja venakoneisto ovat pahasti kuluneet. Kone on kuitenkin vanhanaikainen ja käy kovilla kierroksilla verrattuna uusiin. Toimivassakaan koneessa yläpään voitelu ei ole mikään paras mahdollinen.

Tää on vain mun mielipide. Mulla on kahdesta Ladasta kokemuksia, niissä kummassakin on jo koneen käyntiäänikin siistiytynyt paljon hyvällä synteettisellä öljyllä verrattuna 10W-30 liemeen. Mineraalilla venakoneisto rupeaa heti mölisemään ja kalkattamaan. Ei voi olla hyvä asia.

Öljyissä ON siis eroja :)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
lada 1200s

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Mun 1200 ässällä on ajettu noin 220tkm, kone käy nätisti. Huoltovihko on koko lailla täysi, kaitpa sillä huollolla oma merkityksensä on. :D
Jokari

Kyllä noi pikkukoneiset tuntuu olevan ikiliikkujia. Samaa ei voi sanoa isommilla koneilla varustetuista...

Siinä missä Ladisti miettii 200 tkm ajetusta Ladasta että onpas loppuunajettu, niin siinä euroautojen omistajat jo kattoo että onpas vähän ajettu Lada :lol: Ladat ovat usein olleet omistajilla tosi surkealla huolenpidolla ja niitä on perinteisesti poljettu säälimättä...siksi noita hyviä yksilöitä on enää harvassa.

Mulla on 70 tkm ajettu ruisku ja sitä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja huollettu aina ajallaan. Ja aioin itsekkin pitää sitä samalla tavalla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ihan sama mitä sinne koneeseen laittaa, kunhan on moottoriöljyä, noi erot on niin minimaalisia että vaikutukset ei ehdi tuntua normaalin Ladan käyttöiän aikana. Lisäksi Lada kone on tehty kestämään satoja tuhansia jo 70-luvun öljysuosituksilla ja vielä sen jälkeenkin suosituksissa on mainittu ihan perus kuraa joka on sekin kuitenkin jo paljon kehittynyt siitä mitä se 70-luvulla oli.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ladatus turpotus

Viesti Kirjoittaja ladatus turpotus »

omassa viritetyssä vapari koneessa on mobil 1 rally formulat,hyvin pelaa ja kestää tiivisteiden sisällä,toinen ihan hyvä öljy on castrol:in motorsport,eipähän kulu ainakaan nokka ihan niin nopeesti ku on kylmänäkin notkeat öljyt
Jokari

Tuli vielä semmoinen mieleen, kun jotkut Ladistit tuntuvat paasaavan että ei sinne koneeseen kannata koskaan kaataa mitään mineraalikuraa parempaa kun ei se pysy sisällä. Meikäläisen beigen killerin entinen omistajakin valitteli suureen ääneen "joo ei siellä paskassa mikään pysy sisällä, oon käyttäny tota tsernobylin jäänteistä jalostettua öljyä mitä kaveri toi Venäjältä".
Sitä kuraa se joi mielettömän paljon. Hyvällä synteettisellä öljyllä öljynkulutus on tippunut rajusti. Eikä se vuoda ulos mistään vaan tuo pommi polttaa senkin vähän.
Synteettisellä 5W-40 ölpällä kone pyörii startatessa näissä kympin pakkasissakin paljon herkemmin mitä takavuosina, kun padassa oli sitä ohjekirjan mukaista...

Loppupäätös; minä käytän Ladoissa hyviä öljyjä. En ole mainonnan uhri, vaan kaikki edellämainittu perustuu vuosien omiin kokemuksiin ja aistinvaraisiin havaintoihin. Öljy on kuitenkin autoilijan menoissa kaikkein pienin kulu, joten siinä on turha säästää.
Jos niitä autoja vaihtaa kuin paitaa, niin siinä tapauksessa on ihan sama vaikka laittaisi rypsiöljyä sinne..
Aika monella Ladistilla tuntuu muutenkin olevan valloilla "hällä väliä"-asenne Ladan kanssa. Esimerkiksi ihmetellään että miksi se Lada ruostuu kun sen pesee kerran vuodessa tai kahdessa jne :lol:

Ensikesäksi aion laittaa tohon ruiskuun täyssynteettistä öljyä. Ja ei varmasti tule ulos mistään, tässä autossa on huoltokirjan ja papereiden mukaan pyörineet täyssynteettiset uudesta tähän päivään saakka :D

Mulla olis muuten tota alussa mainittua venäläistä 10W-30 API SF-CC luokituksen mukamas täyttävää "maslaa" vielä litran verran jäljellä. Sillä saa kivan kalkattavan lisävivahteen Ladaan koneeseen. Haluaako joku vannoutunut orkkismies tulla hakemaan? Ei maksa mitään 8)
Viimeksi muokannut Jokari, 21.1.2007 2:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jokari

Lada-Jussi kirjoitti:ihan sama mitä sinne koneeseen laittaa, kunhan on moottoriöljyä, noi erot on niin minimaalisia että vaikutukset ei ehdi tuntua normaalin Ladan käyttöiän aikana. Lisäksi Lada kone on tehty kestämään satoja tuhansia jo 70-luvun öljysuosituksilla ja vielä sen jälkeenkin suosituksissa on mainittu ihan perus kuraa joka on sekin kuitenkin jo paljon kehittynyt siitä mitä se 70-luvulla oli.
No miksei sitten juuri missään ole Ladaa jolla olisi ajettu yli 200 tkm? Minä en ole ainakaan nähnyt kuin muutaman hassun. Kaikissa muissa merkeissä yli 200 ajetut on ihan jokapäiväinen asia.
Tottakai korit mätänevät ympäriltä pois ennenkuin keskivertoladan ajomäärillä toi tulee täyteen, mutta silti.
Kyllä se normiladan huonolla huolenpidolla 200+ tkm ajettu vehje on aika lopussa koneen osalta. Noi pikkukoneet sitten erikseen, nehän on ikiliikkujia :D

Lada-Mies

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

Jokari kirjoitti: Mulla olis muuten tota alussa mainittu venäläistä 10W-30 API SF-CC luokituksen mukamas täyttävää "maslaa" vielä litran verran jäljellä. Sillä saa kivan kalkattavan lisävivahteen Ladaan koneeseen. Haluaako joku vannoutunut orkkismies tulla hakemaan? Ei maksa mitään 8)
Hei toihan saattas olla kovaa tavaraa mun orggisprojektiin :lol:
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Lada-Mies

Jokari kirjoitti:Mä otan vaik Mobiliaan mukaan :lol:
Joo ota vaan,mutta sitä en lupaa että uskaltaako sitä mihinkään autoon laittaa...
mutta pääseepä sitten kehumaan että omistaa litran orggisöljyä :D
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

Сделано в CCCP
Jokari

lada-mies kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Mä otan vaik Mobiliaan mukaan :lol:
Joo ota vaan,mutta sitä en lupaa että uskaltaako sitä mihinkään autoon laittaa...
mutta pääseepä sitten kehumaan että omistaa litran orggisöljyä :D
No orkkiksesta minä en tiedä mitään, mut kyllä siinä lukee BA3 ainakin :wink:

Lada-Mies

Jokari kirjoitti:No orkkiksesta minä en tiedä mitään, mut kyllä siinä lukee BA3 ainakin :wink:
Noniin nyt se kelpaa sitte jo purkinpuolestakin pelkästään :lol:
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

Сделано в CCCP
olavi2101

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

8) joo kun on öljynpaine mittari ladassa voi nähdä kuinka kauan pitää öljyt huipussa paineet kun alkaa tippua silloin vaihto on käsillä
mobil 1 vaihtoväli mulla 110 15000km
eka vaihto 2000km sitten meni 40000km vähän pitkäksi deltassa piti vaihtaa ei vaihdettu
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Jokari kirjoitti: No miksei sitten juuri missään ole Ladaa jolla olisi ajettu yli 200 tkm?
Tuolla mun combilla on ajettu yli 280 tkm ja hyvin kone vielä toimii. Öljyä (sitä halpaa 10w30 kuraa) se kyllä syö litran 600-700 km matkalla. Pysyi öljy koneessa mustumatta noin 12 tkm.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

AI kirjoitti: ...Pysyi öljy koneessa mustumatta noin 12 tkm.
Öljyn yksi tehtävä on sitoa epäpuhtauksia ja kuljettaa ne suodattimeen. Normaalisti "Kirkas" öljy kertoo, että öljy ei täytä sillä asetettuja vaatimuksia.

Tehtaan suosituksiin: Kyllä se Ladan minimivaatimusliru, mitä täällä suositeltiin, on edelleen samaa kuraa kuin aina aikaisemminkin, eihän sen luokitus ole mihinkään muuttunut!
Jos öljy olisi jotenkin kehittynyt 30-vuodessa, niin sen luokitus olisi korkeampi ja silloinhan se olisi liian "uutta" vanhan Ladan moottoriin... Ainakin aidon Ladistin mielestä näin... :wink:
Vastaa Viestiin