Ajokortit määräaikaisiksi!

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Eiköhän ammattikuskien tapoja valvo jo työnantaja, tuskin mitään uusintainssejä tarvitaan :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Eiköhän ammattikuskien tapoja valvo jo työnantaja, tuskin mitään uusintainssejä tarvitaan
Mitä olen seuraillut ammattiautoilijoita (pienimmät kuorma-autot, pakettiautot, linja-autot ja taksit) niin sitä enemmän kannatan jotain seurantaa... Iso osa tuosta porukasta ei tunne nopeusrajoituksia ja turvavälikin on monelle ihan outo juttu. Mutta suurin osa taas tuntee vanhan vihreän oikeinkin hyvin.

Tässä jokin aika sitten yksikin linja-autokuski ajeli eräällä motarilla vasenta kaistaa koko motarin matkan (noin 7km), oikealla kaistalla ei juurikaan ollut liikennettä. Ohi päästyäni koitti seuraavassa liikenneympyrässä ajaa päin ja sitten vielä huitoi että pysähtyisin...
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Sain ajokortin vuonna 1971. Se taisi olla viimeinen vuosi, kun annettiin uusittavia kortteja. Uusintaväli oli silloin viisi vuotta. Vanhan kortin kanssa mentiin nimismiehentoimistoon. Uuden kortin saamiseksi piti todistaa, että on ajanut autoa. Minun tapauksessa todistukseksi riitti, että omistaa auton. Jos ei olisi ollut omaa autoa, olisi pitänyt olla kaksi luotettavaa todistajaa. Eli aika läpihuuto juttu. Silloin varmaankin ajateltiin, että ajokokemus pitää taidon yllä.

Kun aikaa kuluu kymmeniä vuosia, täytyy sanoa, että kaikkia sääntömuutoksia tai uusia merkkejä ei tule huomattua. Varsinkin, jos ne eivät koske omaa päivittäistä liikkumisympäristöä. Siinä mielessä voisi päivitys kyllä olla paikallaan. Mutta tarvitseeko siihen sitten liittyä kuinka rankka "tentti", on toinen juttu. Niille, jotka antavat ajo-opetuksen lapsilleen, tulee pakollinen päivytys tietämykseen.

Veturinkuljettajat joutuvat tenttimään oman säännöstönsä vuosittain, mutta se ei maksa heille ja he saavat sen työajaksi.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

noh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mulla on kymmenen vuotta ollut kortti ja opetuslupaa hakiessa piti kirjallinen käydä kolme kertaa ennen kuin meni läpi, mutta väittäisin että syy oli niissä kompakysymyksissä, ne ei todellakaan ole sama kuin ajaisi autoa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Siis joo tuosta olen samaa mieltä että asenteissa on vikaa ja muista ei liikenteessä juuri välitetä. Mutta tämä itsekkyys ja hälläväliä asenne tuskin tulee ilmi missään kirjallisessa tentissä ja tuskin inssiajossakaan. Kyllähän siellä kaikki sitten ajaa niin tarkkaan ja kiltisti kun vain voi.

Eli ei se taida olla suurimmassa osassa kolareita ja vaaratilanteita jne. vika siinä että ei tunneta sääntöjä tms. vaan se on vika siellä että ei välitetä. Näin ollen pitäisi testaus suorittaa jonkun psykologin toimesta joka sitten mittais ne paineet siellä yliskamarissa ja sitten nähtäis saaks polkupyörän.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

veli alexei kirjoitti:Siis joo tuosta olen samaa mieltä että asenteissa on vikaa ja muista ei liikenteessä juuri välitetä. Mutta tämä itsekkyys ja hälläväliä asenne tuskin tulee ilmi missään kirjallisessa tentissä ja tuskin inssiajossakaan. Kyllähän siellä kaikki sitten ajaa niin tarkkaan ja kiltisti kun vain voi.

Eli ei se taida olla suurimmassa osassa kolareita ja vaaratilanteita jne. vika siinä että ei tunneta sääntöjä tms. vaan se on vika siellä että ei välitetä. Näin ollen pitäisi testaus suorittaa jonkun psykologin toimesta joka sitten mittais ne paineet siellä yliskamarissa ja sitten nähtäis saaks polkupyörän.
Karkeasti ottaen yksi kolmannes kuolemaan johtaneista onnettomuuksista aiheutuu kaahailusta, yksi kolmannes päihtyneenä ajamisesta ja yksi kolmannes sairaskohtauksista. Eli nuo kaksi ensimmäistä kohtaa voi kai katsoa johtuvan asenteesta. En minäkään usko asenteen mihinkään muutuvan ajoluvan uusinnalla, eikä sillä paranneta sairauksia. Ajokokemusta saa vain ajamalla, mutta tietojen päivitys on kyllä ihan jokaisen oman viitseliäisyyden varassa.

Kyllä tuohon testaamiseen on keinot olemassa. Onhan moneen ammattiinkin soveltuvuustestit. Se varmaan kuitenkin koettaisiin vapauden rajoittamisena.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin