Kaasuläpän asentotunnistin pitää uutenakin asentaa oikeaan asentoon.
Osaan kyllä asentaa sen oikeaan asentoon deltan testerin kanssa mutta mitenkäs bk-10:n kanssa kun siinä on se kaasuläpän signaali ilmaistu hieman eri tavalla?
Pitäisikin vilkaista testerillä, mitä se näyttää ajotietokoneen suhteen, silloin näkee ajotietokoneestakin sen oikean asennon.
Ladan nyintä ja kaasuläppäanturi
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Asentoanturissa ei itsessään ole alunperin säätöä (ei ainakaan tässä kyseisessä autossa ole mitään säätömahdollisuuksia anturin asennuspaikalla), sen verran vain mitä ruuvinreiät antavat myöten. Ruuvinreikien väljyys antaa noin +-0,075V säätömahdollisuuden. Loppusäätö on tehtävä sitten kaasuläpän akselin säätöruuvilla. Ainakin siltä tuo rakenne näytti.
Periaatteessa tuon saisi mitattua vaikka yleismittarilla kohdilleen kun katsoo virrat päällä mitä anturi antaa arvoksi. Tämä on nyt toistaiseksi aikalailla perstuntumalla vetäisty kohdilleen.
- Saku
Periaatteessa tuon saisi mitattua vaikka yleismittarilla kohdilleen kun katsoo virrat päällä mitä anturi antaa arvoksi. Tämä on nyt toistaiseksi aikalailla perstuntumalla vetäisty kohdilleen.
- Saku
Ei mullakaan ollut mitään säätövaraa tuossa anturissa,ei kyllä tarvinnutkaan,oli heti kohdallaan.En sitten tiedä onko eri vuosimalleissa erilaisia antureita.stt1 kirjoitti:Asentoanturissa ei itsessään ole alunperin säätöä (ei ainakaan tässä kyseisessä autossa ole mitään säätömahdollisuuksia anturin asennuspaikalla), sen verran vain mitä ruuvinreiät antavat myöten. Ruuvinreikien väljyys antaa noin +-0,075V säätömahdollisuuden. Loppusäätö on tehtävä sitten kaasuläpän akselin säätöruuvilla. Ainakin siltä tuo rakenne näytti.
Periaatteessa tuon saisi mitattua vaikka yleismittarilla kohdilleen kun katsoo virrat päällä mitä anturi antaa arvoksi. Tämä on nyt toistaiseksi aikalailla perstuntumalla vetäisty kohdilleen.
- Saku
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Vertailin Samaroiden anturien singaaleja, huonosti toimivan samaran anturin singaalijohdon jännite oli 0.28-4.47 volttia. Ja paremmin toimivan 0.47-4.56.
Enpä tiedä voiko noin pieni ero mitään merkitä, mutta kuitenkin tuo toinen antaa vikakoodia 1-123 jonka mukaan jännite on liian korkea.
Ihme kun tämä rikkonainen auto kulkee puolikaasulla paremmin kuin täyskaasulla. Suorituskyky on kautta linjan surkeaa kun kiihtyvyys 0-100 21 sekuntia täyskaasulla ja puolikaasulla 16 sekuntia.
Täytyy kai ottaa vaan anturi auki ja tutkia mitä se on syönyt, ja sitten hakea deltasta uusi kun ei saa kokoon enään...
Voisi siinä kai jokin johtovikakin olla, mutta vaikea sitä on selvittää.
Enpä tiedä voiko noin pieni ero mitään merkitä, mutta kuitenkin tuo toinen antaa vikakoodia 1-123 jonka mukaan jännite on liian korkea.
Ihme kun tämä rikkonainen auto kulkee puolikaasulla paremmin kuin täyskaasulla. Suorituskyky on kautta linjan surkeaa kun kiihtyvyys 0-100 21 sekuntia täyskaasulla ja puolikaasulla 16 sekuntia.
Täytyy kai ottaa vaan anturi auki ja tutkia mitä se on syönyt, ja sitten hakea deltasta uusi kun ei saa kokoon enään...
Voisi siinä kai jokin johtovikakin olla, mutta vaikea sitä on selvittää.
Hihhei. Nyt pukkaa sitten loppuraporttia...
Eli auto toimii taas näiltä osin hienosti (liki 300km on päästelty korjauksen jälkeen). Kaksi syytä löytyi:
A) Rikkinäinen kaasuläppäanturi
B) Puuttuva (!) O-rengas tyhjäkäyntimoottorilta. Tämä pitää olla tyhjäkäyntimoottorin rungon ja läppäkotelon välissä!
Kaasuläppäanturin vaihto paransi jo käytöstä kummasti, mutta jätti oudon lievän nyinnän ja ajoittaisen tyhjäkäyntikierrosten karkailun yms. jäljelle. Samoin aiheutti samanlaisia oireita mitä rotsi4 kuvaa edellisessä kirjoituksessa. Tyhjäkäyntimoottorin O-renkaan lisäys (no samalla meni uusi moottori paikoilleen kun sellainen oli kourassa jo tuossa vaiheessa) hävitti sitten loput oireet. Nyt tyhjäkäynti on heti alusta lähtien sellainen kuin sen tulisikin olla ja auto toimii normaalisti kaikilla kaasupolkimen asennoilla.
Eli tarkistakaapa onko teillä se O-rengas paikoillaan. Jollei ole, niin korjaustoimenpide on melko helppo.
Ja enpä olisi varmaan itse tuota O-renkaan puuttumista keksinyt ellen olisi uutta moottoria ostanut, sen mukana tuli myös uusi O-rengas valmiiksi moottorin rungon ympärille laitettuna.
Ainiin, se tarvikeanturi kaasuläpälle, se tuntui toimivan siis ihan OK, mitä nyt tuo O-renkaan puute aiheutti vielä häröilyjä... Kuvia tuosta asennuksesta on kamerassa, pistän niitä näkyviin kunhan kerkiän.
Nytpä pitää vielä saada vikamuisti tyhjäksi noiden häiriöiden jäljiltä.
- Saku
Eli auto toimii taas näiltä osin hienosti (liki 300km on päästelty korjauksen jälkeen). Kaksi syytä löytyi:
A) Rikkinäinen kaasuläppäanturi
B) Puuttuva (!) O-rengas tyhjäkäyntimoottorilta. Tämä pitää olla tyhjäkäyntimoottorin rungon ja läppäkotelon välissä!
Kaasuläppäanturin vaihto paransi jo käytöstä kummasti, mutta jätti oudon lievän nyinnän ja ajoittaisen tyhjäkäyntikierrosten karkailun yms. jäljelle. Samoin aiheutti samanlaisia oireita mitä rotsi4 kuvaa edellisessä kirjoituksessa. Tyhjäkäyntimoottorin O-renkaan lisäys (no samalla meni uusi moottori paikoilleen kun sellainen oli kourassa jo tuossa vaiheessa) hävitti sitten loput oireet. Nyt tyhjäkäynti on heti alusta lähtien sellainen kuin sen tulisikin olla ja auto toimii normaalisti kaikilla kaasupolkimen asennoilla.
Eli tarkistakaapa onko teillä se O-rengas paikoillaan. Jollei ole, niin korjaustoimenpide on melko helppo.
Ja enpä olisi varmaan itse tuota O-renkaan puuttumista keksinyt ellen olisi uutta moottoria ostanut, sen mukana tuli myös uusi O-rengas valmiiksi moottorin rungon ympärille laitettuna.
Ainiin, se tarvikeanturi kaasuläpälle, se tuntui toimivan siis ihan OK, mitä nyt tuo O-renkaan puute aiheutti vielä häröilyjä... Kuvia tuosta asennuksesta on kamerassa, pistän niitä näkyviin kunhan kerkiän.
Nytpä pitää vielä saada vikamuisti tyhjäksi noiden häiriöiden jäljiltä.
- Saku
Vaihdoin kaasuläpän anturin Samaraani, ja isommat ongelmat katosivat.
Chegk-engine ei pala (200km ajettu) ja auto kulkee muutenkin suht normaalisti.
Tosin joskus käynnistyksen jälkeen, ja aina akunkengän irroituksen jälkeen käynti on huonoa ja liikkeellelähtö vaikeaa, mutta ongelma korjaantuu pienen ajolenkin jälkeen eikä uusiinnu hetkeen.
Tyhjäkäyntimoottoria en ole tutkinut, mutta taidan tehdä sen tässä joku päivä ihan uteliaisuuden nimissä.
Ihme kun samaraan on parin kuukauden aikana uusittu lambda kolarin vuoksi, ilmamäärämittari ja kaasuläpän anturi samaan syssyyn.
Chegk-engine ei pala (200km ajettu) ja auto kulkee muutenkin suht normaalisti.
Tosin joskus käynnistyksen jälkeen, ja aina akunkengän irroituksen jälkeen käynti on huonoa ja liikkeellelähtö vaikeaa, mutta ongelma korjaantuu pienen ajolenkin jälkeen eikä uusiinnu hetkeen.
Tyhjäkäyntimoottoria en ole tutkinut, mutta taidan tehdä sen tässä joku päivä ihan uteliaisuuden nimissä.
Ihme kun samaraan on parin kuukauden aikana uusittu lambda kolarin vuoksi, ilmamäärämittari ja kaasuläpän anturi samaan syssyyn.