Sivu 2/2
Lähetetty: 1.12.2006 19:24
Kirjoittaja pressa
ei
vanteen ja navan väliin ei saa laittaa mitään
eikä raideleveyttä saa muutella vanteilla (max??mm)
eli toista laittomuutta ei toisella laittomuudella saa kumota
Lähetetty: 1.12.2006 23:14
Kirjoittaja Turbiini
pressa kirjoitti:ei
vanteen ja navan väliin ei saa laittaa mitään
eikä raideleveyttä saa muutella vanteilla (max??mm)
eli toista laittomuutta ei toisella laittomuudella saa kumota
Ei se nyt aivan noinkaan voi olla, kyllä vannevalmistajan omien vanteidensa kanssa jollekin tietyille automallille tarkoitettuja paloja saa käyttää. Ja onhan munkin ladassa ollu jo silloin kun se neuvostoliitosta on suomeen tullu niin ollu edessä navan ja vanteen välissä sekä jarrulevy että korokerengas, jotka ilmeiseti täyttää sen ehdon että ajoneuvovalmistaja on ne tarkoittanu sielä olemaan.
Eli mielestäni mitään kolmannen tahon tekemiä rakennelmia sielä ei saisi käyttää.
Lähetetty: 7.12.2006 21:13
Kirjoittaja khonkonen
Aiheeseen liittyen...
Mitenkäs sitten nämä, kun ovat EU alueella tehdyt ja TUV:hyväksymät.
Kuten voi listasta kattoa niin fiatin jako on sama 4x98 ja keskireikä 58,1mm eli sama kuin ladassa..
http://www.fk-automotive.de/downloads/p ... ge_121.pdf
Löytyy myös oikeat pultit
http://www.fk-automotive.de/downloads/p ... ge_131.pdf
Ohjeet ja TUV: hyväksyntä...
http://www.fk-automotive.de/downloads/p ... 16-117.pdf
Lähetetty: 8.12.2006 17:40
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
Vannemuutoksilla saa muuttaa raideleveyttä 30 mm.
Lähetetty: 11.12.2006 14:44
Kirjoittaja aropupu
Esimerkkinä voisin heittää tähän vielä tällaisen esimerkin noista spacereista..Kaveri toi Saksasta Golfin missä oli kesävanteille tehdyt levikepalat kirjallisella todistuksella että ne on tarkoitettu sinne,en muista oliko volkkarin tekemä lappu,niin eipä kelvannut Suomessa kun hän oli sitä katsastamassa.Meillä mm vannetoimittajalla on olemassa nimenomaan Volvo 240 tarkoitettuja välipaloja mutta nekään ei ole laillisia kun niistä TÜV leimat puuttuvat...
Lähetetty: 11.12.2006 16:33
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Toveri Sladimir kirjoitti:Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
Tämä on siis suora lainaus lakikirjasta.Mitenkä sitten tulkitaan?Onko levitys eri asia kuin sovitus?
Lähetetty: 11.12.2006 18:31
Kirjoittaja pressa
sovitus on keskiön reikään tuleva rinkula
Lähetetty: 11.12.2006 19:01
Kirjoittaja raul
Juu mutta sovitus- / sovitekappale voi olla myös adapteri, kuten omissani vanteissani mersussa. Ilman sovitetta vanne ei menisi napaan/levyyn kiinni. Sovite on käytännössä tuolloin paremmin kiinni kuin itse vanne sillä ne pultit voi vetää todella tiukkaan. Adapterit on myös siitä käteviä että voi pelata pulttijakojen kanssa melkein miten lystää.
Levityspalat ovat pääasiallisesti sellaisia välipaloja mitkä eivät sinänsä kiinnity vaan ovat vain välissä, pyöränpulteilla kiinni toisinsanoen. Monen pelko aiheesta liittyy siihen että tarpeeksi paksujen levityspalojen kanssa tarvitsee "ylipitkät" pultit... teetin itse joskus muistaakseni 63 milliä pitkät

. Levityspalat eivät ole Suomessa lailliset katuliikenteessä.
Mutta joo jos viilataan niin kyllä munkin mielestä sovite pääasiassa tarkottaa nimenomaan tota rinkulaa jolla vanne keskittyy ja istuu napaan jämäkästi.
Myös varsinaisten adapterien kanssa voi tarvita sellaista.