Pikkuisen alkaa jo korpeamaan....
Vein Passattia leimalle, ihan ajosta. Etukäteen olin hakenut pakokaasulapun (savutus 1,6), kun en luota oikein dieselmittauksiin konttorilla. Lisäksi pakoputki piti rakentaa loppuun saakka taka-akselin etupuolelta ja lisätä yksi äänenvaimennin. 2,5" suora putki ei varmasti kelpaa.
Ajattelin samalla muutoskatsastaa -40 mm alustan, joka oli ollut sellaisen kuukauden alla. Koneesta en kuitenkaan maininnut mitään (otteessa luki 66kw).
Katsastusmies lähti koeajolenkille, ja palattuaan kävi tutkimaan konehuonetta hirmuisen tarkkaan. Katse kävi varsinkin koneen ja tulipellin välissä, missä turbon paikka oli. Rupesi jo kylmäämään, koska autoon oli vaihdettu mm. turbo isompaan, joka taas vaatii vähäpäästöisessä autossa VTT:n 1500 rahan pakokaasutestin.
Siinä tutkittuaan konetta, kysyi minultakin asiaa. Minä kerroin, että edellinen omistaja oli vaihtanut 1Z-->ASV (eli 110hp TDI +suuttimet +nestepää +se turbo =~150 hp/350nm), mutta vireistä en sanonut mitään. Katsastusmies tutki auton loppuun, ja kirjoitti sitten koneelle tuomion:
Katsastus keskeytetty.
Moottori muutoskatsastettava.
Menin sitten VW:ltä kyselemään tarvittavista muutoksista. Tuomio vaikutti helpolta. Etujarrulevyt piti vaihtaa 256mm-->280mm. Tämän piti olla melkein bolt-on -muutos, mutta kaiken voi tehdä vaikeasti. Mie ajattelin, että koska jarruja joutuu paivittämään, niin vaihdetaan samalla kunnolliset, eli purkaamolta VR6 288x25 jarrut tulemaan. Isot pojat puhuivat, että ihan heittämällä menee paikoilleen. Vaihdetaan vain olka-akselit, levyt, satulat ja satulan kiinnikkeet.
P*skanmarjat.
Alatukivarret on erilaiset (=vaihtoon)
Jarruletkut (uudet, silti vaihtoon)
Ulommat murrokset (erilainen booritus, vaihtoon)
Ne olka-akselit (erilaiset)
levyt, satulat ja palat (isommat)
Kaikki vanteet (pulttijako muuttuu 4x100-->5x100)
Ja katsotaan, mitä muuta tarvitaan.
Alatukivarren etummainen pultti katkesi väännettäessä 4cm syvyydestä, ja on muuten kova pultti. Remontti piteni juuri x päivää.
Piti se vikakin korjata, valkoinen etuvilkku piti vaihtaa keltaiseksi
..ja lada meneen nykyisin ajamalla läpi. Ensi vuonna olisi yläpallon suojakumit vaihdettava.
-Henkka-