Mitä jouduit laittamaan katsastukseen jotta meni läpi?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Pikkuisen alkaa jo korpeamaan....
Vein Passattia leimalle, ihan ajosta. Etukäteen olin hakenut pakokaasulapun (savutus 1,6), kun en luota oikein dieselmittauksiin konttorilla. Lisäksi pakoputki piti rakentaa loppuun saakka taka-akselin etupuolelta ja lisätä yksi äänenvaimennin. 2,5" suora putki ei varmasti kelpaa.
Ajattelin samalla muutoskatsastaa -40 mm alustan, joka oli ollut sellaisen kuukauden alla. Koneesta en kuitenkaan maininnut mitään (otteessa luki 66kw).
Katsastusmies lähti koeajolenkille, ja palattuaan kävi tutkimaan konehuonetta hirmuisen tarkkaan. Katse kävi varsinkin koneen ja tulipellin välissä, missä turbon paikka oli. Rupesi jo kylmäämään, koska autoon oli vaihdettu mm. turbo isompaan, joka taas vaatii vähäpäästöisessä autossa VTT:n 1500 rahan pakokaasutestin.
Siinä tutkittuaan konetta, kysyi minultakin asiaa. Minä kerroin, että edellinen omistaja oli vaihtanut 1Z-->ASV (eli 110hp TDI +suuttimet +nestepää +se turbo =~150 hp/350nm), mutta vireistä en sanonut mitään. Katsastusmies tutki auton loppuun, ja kirjoitti sitten koneelle tuomion:
Katsastus keskeytetty.
Moottori muutoskatsastettava.
Menin sitten VW:ltä kyselemään tarvittavista muutoksista. Tuomio vaikutti helpolta. Etujarrulevyt piti vaihtaa 256mm-->280mm. Tämän piti olla melkein bolt-on -muutos, mutta kaiken voi tehdä vaikeasti. Mie ajattelin, että koska jarruja joutuu paivittämään, niin vaihdetaan samalla kunnolliset, eli purkaamolta VR6 288x25 jarrut tulemaan. Isot pojat puhuivat, että ihan heittämällä menee paikoilleen. Vaihdetaan vain olka-akselit, levyt, satulat ja satulan kiinnikkeet.
P*skanmarjat.
Alatukivarret on erilaiset (=vaihtoon)
Jarruletkut (uudet, silti vaihtoon)
Ulommat murrokset (erilainen booritus, vaihtoon)
Ne olka-akselit (erilaiset)
levyt, satulat ja palat (isommat)
Kaikki vanteet (pulttijako muuttuu 4x100-->5x100)
Ja katsotaan, mitä muuta tarvitaan.
Alatukivarren etummainen pultti katkesi väännettäessä 4cm syvyydestä, ja on muuten kova pultti. Remontti piteni juuri x päivää.
Piti se vikakin korjata, valkoinen etuvilkku piti vaihtaa keltaiseksi
..ja lada meneen nykyisin ajamalla läpi. Ensi vuonna olisi yläpallon suojakumit vaihdettava.
-Henkka-
Vein Passattia leimalle, ihan ajosta. Etukäteen olin hakenut pakokaasulapun (savutus 1,6), kun en luota oikein dieselmittauksiin konttorilla. Lisäksi pakoputki piti rakentaa loppuun saakka taka-akselin etupuolelta ja lisätä yksi äänenvaimennin. 2,5" suora putki ei varmasti kelpaa.
Ajattelin samalla muutoskatsastaa -40 mm alustan, joka oli ollut sellaisen kuukauden alla. Koneesta en kuitenkaan maininnut mitään (otteessa luki 66kw).
Katsastusmies lähti koeajolenkille, ja palattuaan kävi tutkimaan konehuonetta hirmuisen tarkkaan. Katse kävi varsinkin koneen ja tulipellin välissä, missä turbon paikka oli. Rupesi jo kylmäämään, koska autoon oli vaihdettu mm. turbo isompaan, joka taas vaatii vähäpäästöisessä autossa VTT:n 1500 rahan pakokaasutestin.
Siinä tutkittuaan konetta, kysyi minultakin asiaa. Minä kerroin, että edellinen omistaja oli vaihtanut 1Z-->ASV (eli 110hp TDI +suuttimet +nestepää +se turbo =~150 hp/350nm), mutta vireistä en sanonut mitään. Katsastusmies tutki auton loppuun, ja kirjoitti sitten koneelle tuomion:
Katsastus keskeytetty.
Moottori muutoskatsastettava.
Menin sitten VW:ltä kyselemään tarvittavista muutoksista. Tuomio vaikutti helpolta. Etujarrulevyt piti vaihtaa 256mm-->280mm. Tämän piti olla melkein bolt-on -muutos, mutta kaiken voi tehdä vaikeasti. Mie ajattelin, että koska jarruja joutuu paivittämään, niin vaihdetaan samalla kunnolliset, eli purkaamolta VR6 288x25 jarrut tulemaan. Isot pojat puhuivat, että ihan heittämällä menee paikoilleen. Vaihdetaan vain olka-akselit, levyt, satulat ja satulan kiinnikkeet.
P*skanmarjat.
Alatukivarret on erilaiset (=vaihtoon)
Jarruletkut (uudet, silti vaihtoon)
Ulommat murrokset (erilainen booritus, vaihtoon)
Ne olka-akselit (erilaiset)
levyt, satulat ja palat (isommat)
Kaikki vanteet (pulttijako muuttuu 4x100-->5x100)
Ja katsotaan, mitä muuta tarvitaan.
Alatukivarren etummainen pultti katkesi väännettäessä 4cm syvyydestä, ja on muuten kova pultti. Remontti piteni juuri x päivää.
Piti se vikakin korjata, valkoinen etuvilkku piti vaihtaa keltaiseksi

..ja lada meneen nykyisin ajamalla läpi. Ensi vuonna olisi yläpallon suojakumit vaihdettava.
-Henkka-
Tänään kiikutin käyttökorollaraadon tuomiolle.
Etukäteen korjasin jumivan käsijarruvaijerin, kursin hapantuneen pakoputken kokoon ja vaihdoin kolisevan ohjausakselinnivelen.
Tänä aamuna kittasin putkesta viimeiset suhinat ja kaadoin varmuuden vuoksi tankkiin vielä litran masinoolia.
Jarruletkut vaihtamalla lupasi tahria otteen, ne olivat jok'ikinen jonkun verran murtuneet.
Muita vikoja ei sitten todettu, kun niitä ei hakemalla haettu, huomautti kyllä alkavasta ruostereiästä lattiassa, mutta siitä nyt ei vielä saatu rengasrautaakaan läpi.
Etukäteen korjasin jumivan käsijarruvaijerin, kursin hapantuneen pakoputken kokoon ja vaihdoin kolisevan ohjausakselinnivelen.
Tänä aamuna kittasin putkesta viimeiset suhinat ja kaadoin varmuuden vuoksi tankkiin vielä litran masinoolia.
Jarruletkut vaihtamalla lupasi tahria otteen, ne olivat jok'ikinen jonkun verran murtuneet.
Muita vikoja ei sitten todettu, kun niitä ei hakemalla haettu, huomautti kyllä alkavasta ruostereiästä lattiassa, mutta siitä nyt ei vielä saatu rengasrautaakaan läpi.
Silloin ennen vanhaan, kun katsastusmiehet olivat rautaa ja autot ties mitä, sanoi eräskin ytimekkäästi: "vie v###uun tuo paska", kun olin yrittänyt ns kemiallisella metallilla paikkailla helmoja... Enhän ensimmäistä kertaa katsastuksessa olevana tiennyt, ettei niin saa tehdä. Autoista tiennyt nuori filosofi mitään, mutta yritinpä kuitenkin opiskelijan budjetilla.
Nyttemmin ovat ajat toiset ja katsastushenkilöt suorastaan palvelualttiita. Samaran jarrut kun vähän puolsivat, sanoi eräskin, että tuleekos sitä paljon jarruteltua. Eli jos kovin rauhallisesti ajaa ja ennakoi pysähtymisiä, jarruttaa vain vähän, niin saattaapi jarrut takerrella. Kehoitti aina välillä polkaisemaan oikein kunnolla. Sama juttu käsijarrun kanssa; tuppaa ruostumaan vaijerit jollei käytä esim talvisin, kun pelkää käsijarrun jumahtavan kiinni. Ei kun reippaita käsijarrutuksia sopivissa paikoissa aina välillä. Kerrankin sanoi, ettei pidä olla käsijarru päällä kun vaihtaa kesä/talvipyöriä taakse.
Hyviä neuvoja tulee tosiaankin nykyään, kannattaa olla jäämättä kahville, kulkee vaan mukana katsastuksessa ja kyselee kaikkea. Nämä henkilöthän ne auton tekniikasta eniten tietävät ja nykyään tosiaankin tietämystään auliisti jakavat!
Ja itse asiasta; en ymmärrä miksi jollain kepulikonstilla pitäisi päästä läpi katsastuksesta. On meidän kaikkien etu, että teillä liikkuu vain hyväkuntoisia autoja!
Summa summarum; pidän katsastushenkilöä ystävänäni, jota en milloinkaan yrittäisi huijata.
Nyttemmin ovat ajat toiset ja katsastushenkilöt suorastaan palvelualttiita. Samaran jarrut kun vähän puolsivat, sanoi eräskin, että tuleekos sitä paljon jarruteltua. Eli jos kovin rauhallisesti ajaa ja ennakoi pysähtymisiä, jarruttaa vain vähän, niin saattaapi jarrut takerrella. Kehoitti aina välillä polkaisemaan oikein kunnolla. Sama juttu käsijarrun kanssa; tuppaa ruostumaan vaijerit jollei käytä esim talvisin, kun pelkää käsijarrun jumahtavan kiinni. Ei kun reippaita käsijarrutuksia sopivissa paikoissa aina välillä. Kerrankin sanoi, ettei pidä olla käsijarru päällä kun vaihtaa kesä/talvipyöriä taakse.
Hyviä neuvoja tulee tosiaankin nykyään, kannattaa olla jäämättä kahville, kulkee vaan mukana katsastuksessa ja kyselee kaikkea. Nämä henkilöthän ne auton tekniikasta eniten tietävät ja nykyään tosiaankin tietämystään auliisti jakavat!
Ja itse asiasta; en ymmärrä miksi jollain kepulikonstilla pitäisi päästä läpi katsastuksesta. On meidän kaikkien etu, että teillä liikkuu vain hyväkuntoisia autoja!
Summa summarum; pidän katsastushenkilöä ystävänäni, jota en milloinkaan yrittäisi huijata.
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
riippunee kovasti katsastusmiehestä. aikanaan ku vielä mopopoika olin, ja piti kahdelle saada ks. menopeli katsastettua, menin ensin asemalle, piti olla läpihuutojuttu, eipä onnistunu. ei löydy ks. mallin tyyppihyväksyntätodistusta että sillä voi kuljettaa kahta.
noh, soitto hesaan ja faksilla pistivät paperin konttorille, seuraavana maanataina menin sinne, kysyn tuliko paperi. äijjä sanoo että ei. Vähän aikaa pengottuaan löytää paperin ja sanoo ettei se kelpaa. on kuulemma vain yleispaperi, kuka tietää mitä hitsi se sitten haki.
noh, pari tarkoin harkittua p-rkelettä myöhemmin äijjä soittaa piiiiitkään puhelun, kuitenkin samalla paperilla on katsastettu ~300 vastaavaa pärrää, tulee vähän ajan päästä ja sanoo että jospa se menee tällä....
jos ei ois älynny vahtia oikeuksiaan niin taas entinen valtion laitos eli a-katsastus polkenut pienen ihmisen oikeuksia...
noh, soitto hesaan ja faksilla pistivät paperin konttorille, seuraavana maanataina menin sinne, kysyn tuliko paperi. äijjä sanoo että ei. Vähän aikaa pengottuaan löytää paperin ja sanoo ettei se kelpaa. on kuulemma vain yleispaperi, kuka tietää mitä hitsi se sitten haki.
noh, pari tarkoin harkittua p-rkelettä myöhemmin äijjä soittaa piiiiitkään puhelun, kuitenkin samalla paperilla on katsastettu ~300 vastaavaa pärrää, tulee vähän ajan päästä ja sanoo että jospa se menee tällä....
jos ei ois älynny vahtia oikeuksiaan niin taas entinen valtion laitos eli a-katsastus polkenut pienen ihmisen oikeuksia...

Ladassa ongelmina olivat päästöt, takajarrut, nivelien suojakumit, etusivuvilkut ja jarruletkut.
Päästöt saatiin kuriin vaihtamalla toyotan kaasutin
. Takajarrut korjattiin hitsaamalla mälliä kengän päihin
. Nivelet korjaantui vaihtamalla (sikapaska kävi kyllä mielessä suojakumien korjauksessa). Etusivuvilkuille sanoin johtojen tulevan lisävarusteena, joten tässä karvalakkimallissa ei ole kuin nuo vilkunlasit
Jarruletkut meni vaihtoon
No kaikesta huolimatta Ladan katsastus on ollut aina hemmetin hauskaa ja pokassa on ollut monta kertaa pitelemistä.
Päästöt saatiin kuriin vaihtamalla toyotan kaasutin




No kaikesta huolimatta Ladan katsastus on ollut aina hemmetin hauskaa ja pokassa on ollut monta kertaa pitelemistä.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
vähän ot mutta tänään vein konttorille isän vm-2002 toyota hiluxin, jossa alla 215/70-16 lähes UUDET cooperit. joissa kantavuus max-800kg/rengas. ja auton taka-akselin max-kuorma 1670kg eli 70kg liikaa renkaille!
joten hain kotoa varastosta vanhat hakkapeliitat joista oli nypitty nastat pois ja ajettu kesäisin. vein uudestaan konttorille ja katsastaja mittaili tönärillä kuvioksi 4mm eli jopa milli ylimäärästä. ja katsastajakin sanoi että "melkoista pelleilyä" mutta löi leiman paperiin. tietysti vaihdoin jo cooperit alle, kun noilla nokialaisilla ei pääse yhtään mihinkään.
joten hain kotoa varastosta vanhat hakkapeliitat joista oli nypitty nastat pois ja ajettu kesäisin. vein uudestaan konttorille ja katsastaja mittaili tönärillä kuvioksi 4mm eli jopa milli ylimäärästä. ja katsastajakin sanoi että "melkoista pelleilyä" mutta löi leiman paperiin. tietysti vaihdoin jo cooperit alle, kun noilla nokialaisilla ei pääse yhtään mihinkään.
21013 2300tic
niinpä
[quote="Lada-Jussi"]hyvä teidän on ku aikaa riittää tollaseen, täytyy huomioida että jotkut täällä käy töissäkin eikä ehi kokoajan autoo räpeltää, kun ei sitä voi virka-aikaankaan tehdä!
ite laitoin virtalukon pohjan ja perän lataan ja täräytin konttorille,
ensimmäisenä tultiin kysymään jotta meinasitko vielä ens vuonnakin tulla leimalle!no sitten keski-suomen mukavin katsastus mies soikkeli rupes
polkeen jarruja ja nykii käkkäriä....
sitten montun päälle... HYLÄTTY!
-ratti löysällä klonksuu
-lambda arvo vituillaan!
Pienellä laitolla sain leiman vaikka oikeen mitään siihen ei tehty
ite laitoin virtalukon pohjan ja perän lataan ja täräytin konttorille,
ensimmäisenä tultiin kysymään jotta meinasitko vielä ens vuonnakin tulla leimalle!no sitten keski-suomen mukavin katsastus mies soikkeli rupes
polkeen jarruja ja nykii käkkäriä....
sitten montun päälle... HYLÄTTY!
-ratti löysällä klonksuu
-lambda arvo vituillaan!
Pienellä laitolla sain leiman vaikka oikeen mitään siihen ei tehty

Suomennetaan tuota nyt vielä sen verran, että tuo La-Tuska on siis edelleen leimaa vailla, kunnes se ratti on kiristetty (kumma kun minä huomautin asiasta jo marraskuussa...jaha kirjoitti:Diibadaaba... HYLÄTTY!
-ratti löysällä klonksuu
-lambda arvo vituillaan!
Pienellä laitolla sain leiman vaikka oikeen mitään siihen ei tehty


6 reikää paikkasin ja umpiot vaihdoin(toinen oli halki) ja pakki valoon vaihdoin polttimon(lanka oli irti
) ja etuiskarien alapäät hitsasin tukivarsiin kiinni(pulteista oli kierteet menny, laitoin mutterit niitten päälle ja hitsasin ne siihen) ja leima tuli eilen. Niin ja autohan on 29v 2102
ou jee. ainiin toinen pitkä valo meni katsastuksessa pimeeksi vaikka oli uudet polttimot, merkki flösser 



Lada, lähtee kuin viina rannasta