Sivu 2/4
Lähetetty: 5.11.2006 21:49
Kirjoittaja Lada-Mies
jta kirjoitti:Muistelisin joskus täältä lukeneeni noista samaran lämmitysongelmista että jos sattuu oleen alumiininen kenno tuon kuparisen sijaan niin se ei olis lähellekkään niin lämmin tuo alumiinisella kennolla oleva.
Totta,kupari taitaa johtaa vähän paremmin lämpöä mitä alumiininen

Lähetetty: 5.11.2006 22:09
Kirjoittaja foma
Luna kirjoitti:Kyllä ainaskin GM-Samaran lämmityslaite on alimitoitettu. Yli 15 asteen pakkasilla ei meinaan tahdo lyhyillä matkoilla lämmetä sisältä ollenkaan. Eilen mulla puhallin lopetti toimimasta niin nyt on sisällä yhtä lämmin kuin ulkona. Oppiihan tässä ainaskin pukeutumaan kunnolla.
Ainakin nollakelillä tä -95 1,5i on tosi lämmin ja aika lämmintä puhaltaa vaikkei lämpoviisari ole vielä värähtänytkään. Tosin -88 verrattuna on kylmempi.
Lähetetty: 5.11.2006 22:30
Kirjoittaja larssi21074
Sama homma satakympissä, kun teettää uuden kennon (messinkiäkö lie) niin lämmitysteho paranee huomattavasti.
Mallin mukaan jäähdytin korjaamot tekevät kennoja. Hinta jää alle deltan orkkiskennon..
Lähetetty: 5.11.2006 22:43
Kirjoittaja samarai
larssi21074 kirjoitti:Sama homma satakympissä, kun teettää uuden kennon (messinkiäkö lie) niin lämmitysteho paranee huomattavasti.
Mallin mukaan jäähdytin korjaamot tekevät kennoja. Hinta jää alle deltan orkkiskennon..
Venäjältä saisi
messinkikennoa 110:iin alta 20 euron.
Alumiinikenno maksaa reippaan 10€
Lähetetty: 6.11.2006 14:45
Kirjoittaja larssi21074
Just. Ja suomessa orkkis satakympin kenno maksaa 240€ ja risat!
Enhän minäkään meidän autoon teettänyt kennoa vaan toin alumiinisen virosta..
Mutta jos suomen hintoja ajattelee niin teettäminenkin on viisasta. Niin olen monelle suositellutkin, ja samalla päässyt testaamaan vaikutusta.
Lähetetty: 6.11.2006 18:57
Kirjoittaja IlkkaHe
Ladassa tosiaan puhallus paranee huomattavasti kun putsaa lehet ja havut pois kennon päältä. Ihtellä toisessa oli melkeen 5cm kaikkee siinä päällä. sieltä tuliki ilmaa niinku ois lehmä talvella hengittäny
Toisessa ei ollu muutaku pari pientä lehteä päällä

ostettaessa oli ilmanohjaimet päällä, josko ne vaikuttais niin paljon?
Puhallin vaan täysille, ja hanalla säätää sitä lämpöä. Sillon tarkenee varpaat ja takapenkkiläiset.
Tuo ladan puhaltimen ääni nyt vaan ei oo kauheen kiva

ittekki äänieristin sen puhaltimen kotelon, ei se vaan kauheita auta..
Sitte ihan kiva tuo minkä ittekki tein, eli puhaltimeen portaaton säätö. Vähän enemmän mahollisuuksia ku ne 2
Lähetetty: 6.11.2006 19:45
Kirjoittaja larssi21074
IlkkaHe kirjoitti:Ladassa tosiaan puhallus paranee huomattavasti kun putsaa lehet ja havut pois kennon päältä. Ihtellä toisessa oli melkeen 5cm kaikkee siinä päällä. sieltä tuliki ilmaa niinku ois lehmä talvella hengittäny
Toisessa ei ollu muutaku pari pientä lehteä päällä

ostettaessa oli ilmanohjaimet päällä, josko ne vaikuttais niin paljon?
Puhallin vaan täysille, ja hanalla säätää sitä lämpöä. Sillon tarkenee varpaat ja takapenkkiläiset.
Tuo ladan puhaltimen ääni nyt vaan ei oo kauheen kiva

ittekki äänieristin sen puhaltimen kotelon, ei se vaan kauheita auta..
Sitte ihan kiva tuo minkä ittekki tein, eli puhaltimeen portaaton säätö. Vähän enemmän mahollisuuksia ku ne 2
Toteutitko portaattoman puhalluksen millä tavalla? Kestävällä säätövastuksella vai teitkö transistori ohjatun?
Eihän pelkästä puhalluksen portaattomuudesta paljon hyötyä ole mutta kun siihen yhdistää termostaattiohjatun säätyvän puhalluslämpötilan niin sit on jo iloa..

Lähetetty: 15.11.2006 6:57
Kirjoittaja KALERVO 1963
Eipä ole tarvinnut vielä koskaan laittaa täysille lämpötilaa 110 ja hyvin lämmintä riittänyt ei ole säätö ollut koskaan + 26 isommalla ja 8 talvi on jo menossa 110.Tuskin se auto saunaksi tarkoitettukaan.
Lähetetty: 15.11.2006 8:27
Kirjoittaja IlkkaHe
larssi21074 kirjoitti:Toteutitko portaattoman puhalluksen millä tavalla? Kestävällä säätövastuksella vai teitkö transistori ohjatun?
Eihän pelkästä puhalluksen portaattomuudesta paljon hyötyä ole mutta kun siihen yhdistää termostaattiohjatun säätyvän puhalluslämpötilan niin sit on jo iloa..

Kestävä säätövastus oli mulla tää salaisuus. Vääntelin siihen lampunsuihkujen kytkimen tilalle sille säätimellekki paikan. Saa myös kokonaan pois ruuvaamalla vaa toiseen päähän.
Meikälle riittää toi, ja ku jaksais väkertää vielä paremmat säätimet lämmönsäätöön ja vielä siirtäis tosta yhestä Subarusta alipaine säätimillä toimivat säädin härpäkkeet niin alkais olla luxus

Lähetetty: 15.11.2006 11:17
Kirjoittaja Pavlovits
Eikö perussyynä liene se, että mitä pienemmäksi polttoaineenkulutus puristetaan, sitä vähemmän kone tuottaa hukkalämpöä.
Lähetetty: 15.11.2006 11:40
Kirjoittaja =Shiguli=
Kuuluskos sen puhaltaa niistä suulakkeista ihan kunnolla? Ku tuntuu vaan semmonen lehmän henkäys sieltä tulevan. Ilmeisesti sitten kennon päällinen täynnä paskaa. Luukun kun aukasee, niin tuntuu ottavan puhallinkin enemmän kiekkaa.
Lähetetty: 15.11.2006 12:20
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Itselläni on sekä m/87 1300-kuutioinen kaasutin- että m/95 1500-kuutioinen GM-ruisku-Samara.
Pari kommenttia:
m/87:ssa ja m/95:ssä on erilaiset lämmityslaitteet. Eroja on ainakin ilmanohjauskanavistossa ja -läppärakenteessa.
m/87 on selvästi m/95:ttä lämpimämpi.
m/95 muuttui selvästi lämpimämmäksi, kun jouduin vaihtamaan siihen 4-vaihteisen vaihteiston. Eli ajossa joutuu käyttämään enemmän kierroksia, jolloin vesipumppu pyörii reippaammin.
Ruisku- ja kaasutinmoottoreiden hyötysuhde-ero on täysin merkityksetön lämmityslaitteen tehon kannalta.
terveisin
SvS
Lähetetty: 15.11.2006 12:45
Kirjoittaja Jouska
Omasta vm95 mallisesta samarasta lämmityslaitteen puhallin lopetti toimintansa noin 10 päivää sitten. Syyksi paljastui että virtaa moottorille vievä piuha oli irronnut liitin kohdasta suunnilleen kaasupolkimen yläpuolelta. Olin jo ehtinyt ottaa puhaltimen moottorin irti ja sitten tungin koko käsivarteni puhallin kanavaan hamuten puun lehtiä mutteis sieltä löytynyt muuta kuin mustaa pölyä. Nyt lämpöä taas riittää ainakin näillä keleillä.
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Lähetetty: 2.1.2008 18:06
Kirjoittaja Mr. nobody
Mitäkautta tosta 1700i sais parhaiten poistettua lehdet, ym. paskat pois kennon päältä? Meinaan keskimmäiset räppänät oli lehtiä täynnä, niin aattelin et voi olla vähän kennonkin päällä tavaraa

Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Lähetetty: 2.1.2008 18:14
Kirjoittaja Nonnis
Tuohon en osaa vastata mutta esitän lisäkysymyksen: kuinka korkealle moottorilämpötilamittarin neula teillä muilla kipuaa? Kun mun ruiskussa nipinnapin vihreelle
