APUUVA! Nivassa ohjaushäikkää!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Onkos Nivassa vakiona rasvanipat tuolla, vai mitenkäs noita niveliä saa voideltua?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Vetareissa ei oo mitään nippoja, kumi irti ja tuuppaa vaseliinia sisään.

Ei tosin oo mikään älytön homma ottaa vetarit kokonaan irti, purkaa atomeiks, putsata, kasata ja tuupata uudet rasvat PUHTAASEEN niveleen - jos oikein hyvin haluu tehä.
Kuva
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Joo, no nyt täytyy tyytyä pikakorjauksiin. Kesällä toivon mukaan kesäauto liikkuu, niin Nivan saa laittaa vaikka seisontaan, jos tulis jotain isompaakin laittelua harrastettua.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Ei helkkari, nyt toi auto teki saman taas. Tällä kertaa olin ite puikoissa.
Ihan yhtäkkiä ja varoittamatta vaan veti yhtäkkiä ihan helvetin lujaa oikealle, ja oli täys työ että sai väännettyä pyörät suoraan niin ettei meno jatkunut pöpelikön suuntaan!
Ei nypyttäen, ei ääntäen, ainoastaan vetää voimakkaasti oikealle.
Noin 4-5 sekunnin kuluttua kuului vaimea kolaus jostakin edestäpäin (mahdollisesti oikealta), ja sitten ohjaus muuttui normaaliksi.
Kaikki oli ohi niin nopeasti, että en ehtinyt rekisteröidä, että jarruttiko auto, vai ainoastaan vetikö se sivuun.
Tapahtui suoralla tiellä ja tasaisessa vauhdissa.
Mitään vikaa ei näy silminnähden eikä osia nykimällä.

Hitto tuolla autolla ei uskalla ajaa!
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

jos vikaa ei ole jarruissa, ohjauksessa eikä vetareissa
niin voisiko tasauspyörästö yrittää "tilttiin"
jos veto toisella pyörällä paljon suurempi niin vääntäähän se
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

pressa kirjoitti:jos vikaa ei ole jarruissa, ohjauksessa eikä vetareissa
niin voisiko tasauspyörästö yrittää "tilttiin"
jos veto toisella pyörällä paljon suurempi niin vääntäähän se
Ehdotus on hyvä, mutta en usko että olisi noin vahva vaikutus. Olen ajanut aikanaan mikroautolla, jossa vain toinen takapyörä veti...

Vikaa voi edelleen olla jarruissa ja ohjauksen nivelissä, mutta kun on vähän nyt huonot olosuhteet tehdä kunnon tutkimusta.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

mutta jos se toinen etupyörä yrittää samalla hieman jarruttaa
niin vaikutushan on paljon voimakkaampi kuin mikroauton takapäästä
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ohjausviat on tosiaan mukavia!

Eilen illalla kun ajelin työmaalta kotiopäin hiekkatietä niin repsikan fillari haukkas "vähän" lumivallia ja siinä sitä oltiin, keula vääntää väkisin ojaan, ratti linkussa ja jarrut pohjassa mut eihän se mitään auta.
Nopee tapahtuma, ehkä 2 sekuntia lipsahduksesta siihen kun ihmettelen autossa että mistä täältä pääsee pois kun Nivalaattori lepää kuskinkyljellään pellolla, tuli siinä pikku ilmalento ja pyörähtely tehtyä...
(Vauhtia joku 50km/h)

Kaveri tuli vinssaan auton takas tassuilleen ja siitä sit koneet tulille ja koeajolle, muuten ei mitään vikaa mutta se, jo tutuksi tullut, ohjauksen napsahdus siinä rytäkässä oli tällä kertaa se viimenen napsahdus.
Loppumatka kotia oli tosi mukava ja nopee kun ratti pyörii himpun yli 1,5 kierrosta ennenkuin renkaat liikahtaa mihinkään ja toi auto kun ei yhtään vetele mihinkään päin, nopeet korjausliikkeet...

Ohjaussimpukka halki ja kunnolla, apusimpukka paskana jne.jne.
Kuva
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

No huh! Tuliko pahasti peltivaurioita?

Täytyy kyllä päästä pian tekemään perinpohjainen tarkistus tuolle meikäläisen etupäälle. Kun lähtee liikkeelle ja kääntää samalla reilusti jompaan kumpaan suuntaan, niin kuuluu samanlaista loksotusta niinkuin ketjutaljaa käyttäisi. Onkohan vetonivelet?
Toi vetely on kyllä hemmetin vaarallinen. Ei ole vielä tapahtunut jäisellä pinnalla, mutta jos joskus tapahtuu, niin sitten lähdetään kirjotteleen ja huolella...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

En oo sen tarkemmin vielä päivänvalossa kattonu peltivaurioita mutta kuskinpuolen ovessa on sisäpuolella lommo :D ja keulan kulmasta että nokkapellin nurkasta on vähä maalia lähteny. Jotain ihan pientä lommontapaista olin ovessa huomaavinani mutta oikeesti ei mitään damagee ulkosesti. Peili irtos pallostaan siinä rytäkässä mut sehän korjaantu kun vaan laitto peilin takas paikoilleen.
Edes kumista tehdyt kaarilevikkeet ei vääntyny, lumi oli sen verran pehmeetä ettei tehny lommoja mutta silti niin jäykkää ettei auto uponnu sinne.

Olihan tossakin vaaranpaikka kuskilla kun naulapussit, vasara, laatikollinen AleCockkia sekä maastotunkki vähän vaihtoivat paikkaa ja koko perän levynen työkaluarkku irtos ja lepäili kattoo vasten mutta onneks ei lentäny mikään päälle.


Ainiin, mun varaöljykannu puhkes siinä rytäkässä ja motooriöljyä vähän pääs valuun peränurkkakoteloihin :evil:
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mullakin Niva tuntuu vetelevän oikeelle, en oo varma onko jatkunut pitempään vai alkoiko vasta penkkaan ajon jälkeen. Toisaalta se oli niin pehmee tössäys ettei mitään kyllä voinut siinä tapahtua. V*ttumaista tommonen puoltaminen joka tapauksessa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tuli mieleen kun joskus 18 kesäsenä nukuin kerran äitin VW Polon rattiin... Heräsin siihen kun auto pomppii ojan pohjalla.
Takana ollut Bilteman työkalulaatikko siirtyi repsikan jalkatilaan! Oli vähän mungei ettei tullut päähän. CD-vaihtajassakin meni levyt solmuun.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Vastaa Viestiin