Sivu 2/3
Lähetetty: 8.10.2006 22:57
Kirjoittaja ladasenollapitää
On ollut aikanaa kans samanlainen corolla.. Ja samat ruoste viat oli mullakin.. Vois sanoa että pahemmatkin.
Mutta tekniikka noissa on todella hyvä.

Lähetetty: 9.10.2006 12:09
Kirjoittaja köhmä
No tuohan nyt on mielestäni ihan hitsauksen tarpeessa tuo aato. Ei tuommosille saisi kyllä leimaa antaa. Luvat pois katastusmieheltä ja kortistoon tahi kurssille. Jos itse hankin katsastusoikeudet tässä lähitulevaisuudessa, niin hylsyjä tulee tuommosille, vaikka kuinka toyota oliskin!!
Lähetetty: 9.10.2006 12:15
Kirjoittaja kapa
Olisko ollut katsastajan kaverin auto, tai auton omistaja on vaan lahjonut katsastajan hyvin...
Lähetetty: 9.10.2006 13:50
Kirjoittaja samarai
Te ette pojat ole tainnut vielä mätää autoa nähneetkään, jos tollainen ylittää "uutiskynnyksen".

Lähetetty: 9.10.2006 13:51
Kirjoittaja noose01
Kyllä niitä mätiä on nähty mutta ei ihan noin tuoreella leimalla

Lähetetty: 9.10.2006 14:10
Kirjoittaja samarai
Tonhan nyt näkee heti, että toi kuvausta varten "lavastettu" pahemmaksi kun se tosiasiassa varmaan on edes ollut. Kyllä noihin >15v saa aukkoja tehtyä "tuoreeseenkin leimaan" kun aletaan tosissaan piikittämään ja väännetään saumasta helmaa auki kunnon taltalla. Itse hakkasin ton oman Samaran pohjan joskus toukokuussa seulaksi ja oli tammikuussa leimattu.
Uskokaa jo nyt hyvät miehet, että Suomessa on wanha ja mätä autokanta.

Turha sitä autoverotuksesta on katsastusmiestä syyttää

Lähetetty: 9.10.2006 14:47
Kirjoittaja noose01
"Kuvat ovat tarkastajan ottamia ja ainoastaan skaalattu tälle sivulle sopivaan kokoon."
No ainakin sen on viranomainen lavastanut sitten

Kyllähän tuolla monenlaista kippoa pyörii mutta ainakin minun katsastamissani autoissa on pohja/helmat käyty katsastusmiehen toimesta perusteellisesti läpi jos on vähänkään ollut vanhempi auto. Olenko sitten käynyt jollain hikipinko konttorilla?

Lähetetty: 9.10.2006 15:05
Kirjoittaja Qulle
Minä olen aina katsastanut valtion konttorilla ja viime vuodet Salon Enolassa. Palvelu on hyvää ja rento meininki. Jos on tullut huomautettavaa, se on aina tullut aiheesta eikä mitään tyhjänpäiväistä kettuilua ole ilmenny

Lähetetty: 9.10.2006 15:08
Kirjoittaja samarai
Niin juuri - ottanut kuvat, mutta kukahan noi reiät on sitä ennen nuijinut läpi
Älähän nyt Noose ala jeesustelemaan tietämätöntä , kyllä sä tiedät ammattimiehenä nää "koputtelut" - meneehän se läpi kun lyödään.

Lähetetty: 9.10.2006 15:23
Kirjoittaja noose01
Noh noh, pointti on kuitenkin se että ei tuollaisia pitäisi päästää läpi jos "koputtelemalla" saa tuollaiseen kuntoon. Sitähän ei tosiaan tiedä mikä on totuus ko tapauksessa. Tiedä vaikka auton myyjä olisi ollut katsastusmies itse

Lähetetty: 9.10.2006 15:43
Kirjoittaja samarai
Siis tarkoitin että on kotona kunnolla hakattu koko pohja kun on huomattu, että jossain on "mätää". Ja katsastuksessa "koputeltu" - harvoin ne siellä oikein kunnolla nuijii, olen mäkin sentään jonkun kerran auton katsastanut.

katasastus
Lähetetty: 10.10.2006 1:18
Kirjoittaja vazili 2107
Duoda!! Olen itsekkin aika paljon perehtynyt noihin ruostevikoihin ja en
tosiaankaan päästäisi tuollaista "seulaa" lävitse

Eikä ehjäpeltistä
autoa tosiaankaa saa puhkottua noin.. Eri asia jos rälläkällä tekee nuo rei
ät.. Mutta ylipäätänsä jos auton pohjaa pitää kiinni enää tuo uretaanimas-
sa niin tuollaisia läpiä alkaa löytyä...Tosiaan miettikkää jokainen metallur-
giaa tunteva tahollaan onko hjuva ,että SS Lahopohjia on liikenteessä...
Lähetetty: 10.10.2006 2:03
Kirjoittaja samarai
Tietysti näitä asioita voi aina väännellä mielensä mukaisesti. Joku taas jossain puolestaan itkee, että katsastusmies "hakkasi kaikki massat juuri laitetusta pohjasta jne."
No eihän tietysti mihinkään ehjään peltiin noita hakata - mutta ne "ehjät pellit" alkaa ollakin jo useammissa 15v. ja nuoremmissakin autoissa jo harvinaista tavaraa Suomen olosuhteissa. Kannattaa muistaa että noi alustan pellit ei ole kuitenkaan kuin noin millin luokkaa paksuudeltaan. Corollassahan sitä ei monessa paikkaa ole muuten peltiä ollenkaan - kun Japanissa on tapana ensin maalata auton pelti kahta puolen ja vetää sen jälkeen se välistä pois.
Ehkä tossa jonkun huomautuksen olisi voinut laittaa rekisteriotteeseen ja katsella vuoden päästä uudelleen.

Lähetetty: 10.10.2006 8:09
Kirjoittaja Lada-Jussi
onko samarai siis sitä mieltä, että auton peltien kuntoa tulee katsastuksessa katsoa läpi sormien jos auto on vanhempi, siksi ettei vanhassa voi pellit enää olla hyvät. Ei se liikenneturvallisuuden puolesta noin voi mennä, mutta toisaalta mulle kelpaisi kyllä tuollainen, ei tarttis noita raatoja yrittääkään hitsailla. Miten olis joku 71 mallin Lada, se on jo niin vanha ettei siinä tarttis iän puolesta olettaa olevan pohjaa ollenkaan.

Lähetetty: 10.10.2006 11:26
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti:onko samarai siis sitä mieltä, että auton peltien kuntoa tulee katsastuksessa katsoa läpi sormien jos auto on vanhempi, siksi ettei vanhassa voi pellit enää olla hyvät. Ei se liikenneturvallisuuden puolesta noin voi mennä, mutta toisaalta mulle kelpaisi kyllä tuollainen, ei tarttis noita raatoja yrittääkään hitsailla. Miten olis joku 71 mallin Lada, se on jo niin vanha ettei siinä tarttis iän puolesta olettaa olevan pohjaa ollenkaan.

Joo kyllä mä olen melkein tota mieltä -wanhasta ei uutta saa tekemälläkään

Tottakai vanhassa kaikki kriittiset paikat pitäisi olla kunnossa, ettei esim. taka-akseli irtoa ripustuksestaan, niin kuin mulla ainakin 4:ssä autossa on käynyt (Triumph Herald, Transit, Corona ja Cherry

). Tossa Coronassa se ilmeni muuten niin, että auto puolti aivan vimmatusti ajossa oikealle ja etsittiin vikaa just aurauksesta ja jumittuneesta jarrusta.

Puoltamisen aiheutti irtonainen lehtipakan korvake takapäästä
Mutta tollaset helmakotelot ja pyöräkotelot tuppaa yleensä vanhoissa autoissa oleen sitä "munankuorta", eikä niillä nyt niin suurta merkitystä ole turvallisuuden kanssa. Ne ei paljon siitä vahvistu kun niihin pisteillä räitään päälle jotain lappuja. Tärkeämpiä ovat jarrujen ja ohjauslaitteiden toimivuus. Jos jutussa olisi ollut niistä kysymys niin sitten mulla ei olis ollut kyllä kahta sanaa.
