
Syyläri takakonttiin
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
No kommentoidaan pikkasen nyt tätä juttua koska tuntuu olevan vähän hakusessa taas noiden "neuvojien" puheet.
Jos tehdään kilpa-autoa tai muuta mahdollisemman nopeata autoa niin ei sitä painoa lisätä sinne yhtään vaan yritetään poistaa mahdollisimman paljon!!!
Painojakautumasta vielä paras mahdollinen olisi 50/50 akseleilla mutta siihen ei päästä kuin tuomalla konetta taaksepäin ja KAIKKI YLIMÄÄRÄINEN romu takalaatikkoon.
Eli syylärin siirto takalaatikkoon on perusteltu ja ei pitäisi kiinnostaa ketään että miksi joku sen tekee.
Oletteko koittaneet täysinäistä syyläriä mitä se painaa??? paljon
P.S. ei ne tehdastiimit huvikseen niitä eksoottisia materiaaleja niissä kilpureissa käytä.
Jos tehdään kilpa-autoa tai muuta mahdollisemman nopeata autoa niin ei sitä painoa lisätä sinne yhtään vaan yritetään poistaa mahdollisimman paljon!!!
Painojakautumasta vielä paras mahdollinen olisi 50/50 akseleilla mutta siihen ei päästä kuin tuomalla konetta taaksepäin ja KAIKKI YLIMÄÄRÄINEN romu takalaatikkoon.
Eli syylärin siirto takalaatikkoon on perusteltu ja ei pitäisi kiinnostaa ketään että miksi joku sen tekee.
Oletteko koittaneet täysinäistä syyläriä mitä se painaa??? paljon
P.S. ei ne tehdastiimit huvikseen niitä eksoottisia materiaaleja niissä kilpureissa käytä.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
ai niin juu nää näitten jäärata autot rupee olemaan aika veeärseitä
tietysti tiiän että oikeen raha-kilpurit yritetään saada mahdollisimman kevyiksi ja tasapainosiks
mutta jos haluaa helpolla päästä jäärata-auton kanssa niin ei siirtäis vaan antas olla ja ajais eikä virittelis
tietysti ite voisin vaikka räpeltää ajamisen sijaan kun se on niin kivaa
tietysti tiiän että oikeen raha-kilpurit yritetään saada mahdollisimman kevyiksi ja tasapainosiks
mutta jos haluaa helpolla päästä jäärata-auton kanssa niin ei siirtäis vaan antas olla ja ajais eikä virittelis

tietysti ite voisin vaikka räpeltää ajamisen sijaan kun se on niin kivaa

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Syylärin siirrossa kannattaa ottaa huomioon se seikka että vesi joka menee putkistossa tuo äkkiä lisä painoo useammankin kilon mutta tuossakin voi säästä painossa jos käyttää sopivan kokosta putkee eikä ala laittaa mitää kolmotuumasta vesi putkee. JA kannattaa tehdä kunnon liitokset letkujen ja putkien väliin jos vesi putket sattuu kulkee sisätilassa jos joku liitos pettää niin kuskilla voi tulla kuumat paikat siellä kopissa.
Peräkontin ja ohjaamon väliin kannattaa tehdä seinä jotta perä konttiin voi tehdä kunnon ilman kierron että neste ehtii jäähtyäkin.
Ja jos oma vesi pumppu ei pysty siirtää vettä putkistossa tai siellä on ilmaa liika niin kanssipahveja saattaa alkaa palamaan ennenpi. Sinne voi pistää väliin sähkösen vesi pumpun jossei oma pumppu ei jaksa liikuttaa vettää tarpeeksi tehokkaasti.
Peräkontin ja ohjaamon väliin kannattaa tehdä seinä jotta perä konttiin voi tehdä kunnon ilman kierron että neste ehtii jäähtyäkin.
Ja jos oma vesi pumppu ei pysty siirtää vettä putkistossa tai siellä on ilmaa liika niin kanssipahveja saattaa alkaa palamaan ennenpi. Sinne voi pistää väliin sähkösen vesi pumpun jossei oma pumppu ei jaksa liikuttaa vettää tarpeeksi tehokkaasti.
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Eipä niistä mitään veeärseitä tehä. Mutta kun ei mitään hirmuja budjetteja ole käytössä niin kaikki pienetkin konstit tehään. Ja akkukin on jo takakontissa. Hitsaan myös seinän ohjaamon ja takakontin väliin. Nyt olen pari päivää rapsutellut massoja auton sisäpohjasta poies. Tarkotus olisi ehkäpä laittaa myös turvakaaret mut saa nähä....START kirjoitti:ai niin juu nää näitten jäärata autot rupee olemaan aika veeärseitä
tietysti tiiän että oikeen raha-kilpurit yritetään saada mahdollisimman kevyiksi ja tasapainosiks
mutta jos haluaa helpolla päästä jäärata-auton kanssa niin ei siirtäis vaan antas olla ja ajais eikä virittelis![]()
tietysti ite voisin vaikka räpeltää ajamisen sijaan kun se on niin kivaa
no tuossa olis tommonen toteutus. ei oo lada, mutta...
http://80.81.183.125/monster/monster-project1.htm
edit: sivun alareunassa on linkki seuraavalle sivulle jne.
http://80.81.183.125/monster/monster-project1.htm
edit: sivun alareunassa on linkki seuraavalle sivulle jne.
Ittelläni on kaks ladaa joissa on siirretty syyläri takaboksiin, toisessa on ladan oma syyläri ja toisessa joku pikkasen isompi syyläri. Kyllä ne on ihan toimivia viritelmiä kun vaan muistaa sen että sinne ei saa jäädä yhtään ilmaa putkiin, eli tunkilla anaali niin ylös kun saa ja vettä sisään. Niin ja oma pumppu riittää hyvin, kunhan ohjaa ilmaa tarpeeksi konttiin ja pois kontista.
On muuten näppärän näköinen peli tuo rakettiVille kirjoitti:no tuossa olis tommonen toteutus. ei oo lada, mutta...
http://80.81.183.125/monster/monster-project1.htm
edit: sivun alareunassa on linkki seuraavalle sivulle jne.

Mutta, jos nyt parhaan veden virtauksen mukaan putket vetäisi, niin luultavasti kuuman veden letkun kannattaisi mennä syylärin yläosan ja moottorin letkun kiinnityksen korkeudella? eli käytännössä n. puoli metriä kabiinin lattiasta ilmassa?
Toki hankalampi/epäkäytännöllisempi tapa, mutta näin ei ilmaakaan jää niin helpolla letkuihin, ja vesi virtaa paremmin.. Johonkin yks paikkaseen jäärata autoon olis periaatteessa sama toteuttaa näin?
Ja viileämpi vesi tulis koneeseen takas lattioita myöten..
Itse siirsin aikanaan kardaani jokkis-mazdassa syylarin ja akun takonttiin.
Perusteluina tilanahtaus isomman koneen vaihdon takia sekä lajin syylareita tuhoava luonne.
Asensin ronttiin ladan jäähdyttimen täysin pystyasentoon. Siirtoputkina käytin muistaakseni n. 30-40 millistä ohuseinäistä huonekaluputkea, Päät tuli reilusti n. 50cm konetilaan ja takaronttiin. Putket sai työnnettyä edestä maskin reiästä paikalleen. Vesiputket suojasin ohjaamon osalta n. 100mm ilmastointiputkella jo sääntöjenkin takia.
Putket kulki ehkä 20cm lattiatason yläpuolella. Pelkällä omalla vesipumpulla kiertoa tuntui olevan riittävästi, eikä koskaan mitään ilmausongelmia veden kierron suhteen. Jäähdytysilma otettiin apukuskin oven takaa kyljestä n. 25-30cm (tarkkaan en muista, mutta joku suurehko vakiokoko) ilmastointiputkella, takapenkin kohdalla 90 asteen mutka ja siitä läpi takarontin tulipellistä.
Kannnattaa pistää tähän putkeen takapaksin puoleiseen päähän yksi flekti imemään kylmää ilmaa syylarille ja syylarin toiselle puolelle toinen imemään ilma sit kennon läpi.
Itsellä ei ollut laiskuuttani kuin tuo jälkimmäinen flekti kiinni ja jäähdytys ei ollut aivan täysin riittävä. Tutuilla kun oli vastaavia virityksiä kahdella flektillä pelasi hommat paremmin myös nimenomaan jokkisladassa.
Vielä jos lisäät siron skoopin kylkeen tuolle ilman sisäänotolle niin aina paranee. Muista myös kunnon aukko sen kuuman ilman poistolle takakautta.
Skannaamalla valokuvaalbumista saattaisi jotain kuviakin aiheesta tai lähinnä omasta toteutuksesta löytyä.
Jokkisautoissa näkyi aikoinaan erilaisia sovelluksia vinoon ja pystyyn laitetuista syylareista. Ilmanottoja myös auton alapuolelta. Oletan että ilmausongelmia syntyisi jos tuo syylari on kovin vinossa ja alhaalla, tiedä sitten.
Perusteluina tilanahtaus isomman koneen vaihdon takia sekä lajin syylareita tuhoava luonne.

Asensin ronttiin ladan jäähdyttimen täysin pystyasentoon. Siirtoputkina käytin muistaakseni n. 30-40 millistä ohuseinäistä huonekaluputkea, Päät tuli reilusti n. 50cm konetilaan ja takaronttiin. Putket sai työnnettyä edestä maskin reiästä paikalleen. Vesiputket suojasin ohjaamon osalta n. 100mm ilmastointiputkella jo sääntöjenkin takia.
Putket kulki ehkä 20cm lattiatason yläpuolella. Pelkällä omalla vesipumpulla kiertoa tuntui olevan riittävästi, eikä koskaan mitään ilmausongelmia veden kierron suhteen. Jäähdytysilma otettiin apukuskin oven takaa kyljestä n. 25-30cm (tarkkaan en muista, mutta joku suurehko vakiokoko) ilmastointiputkella, takapenkin kohdalla 90 asteen mutka ja siitä läpi takarontin tulipellistä.
Kannnattaa pistää tähän putkeen takapaksin puoleiseen päähän yksi flekti imemään kylmää ilmaa syylarille ja syylarin toiselle puolelle toinen imemään ilma sit kennon läpi.
Itsellä ei ollut laiskuuttani kuin tuo jälkimmäinen flekti kiinni ja jäähdytys ei ollut aivan täysin riittävä. Tutuilla kun oli vastaavia virityksiä kahdella flektillä pelasi hommat paremmin myös nimenomaan jokkisladassa.
Vielä jos lisäät siron skoopin kylkeen tuolle ilman sisäänotolle niin aina paranee. Muista myös kunnon aukko sen kuuman ilman poistolle takakautta.
Skannaamalla valokuvaalbumista saattaisi jotain kuviakin aiheesta tai lähinnä omasta toteutuksesta löytyä.
Jokkisautoissa näkyi aikoinaan erilaisia sovelluksia vinoon ja pystyyn laitetuista syylareista. Ilmanottoja myös auton alapuolelta. Oletan että ilmausongelmia syntyisi jos tuo syylari on kovin vinossa ja alhaalla, tiedä sitten.