Mig hitsaukseen ydintäytelanka. Ei enää kaasupulloa.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Onhan se vaihtoehtona ostaa kaasupullo ja hitsata CO2:ta suojakaasuna käyttäen. Eihän se misonin veroista ole, mutta mulle ainakin riittävän hyvää. Tuossa omassa kun ei ole napaisuuden kääntöä, niin ei voi ydintäytelankaa siis käyttää. Vanhasta happipullosta tehty kaasupullo on, eli ole edes syytä vaihtaa.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
On hitsaamista ja on hitsaamista,noilla ns.ydinlanka-koneilla ei juuri hitsailla kuin haravanvarsia.Varmasti niillä jonkun paikan saa täpittyä kiinni,siinä se.Halpojen laitteiden säätäminen oikeisiin arvoihin on likipitäen mahdotonta,langansyöttö on ala-arvoista yms.Mielellään voimavirtakone,se riittää sitten kaikkeen hitsaamiseen (Kemppi,Wallius,Esab jne.jne)Seoskaasu on parasta,mutta vaatii huolellisen pohjatyön.CO2 on halvempaa ja kyllä silläkin hitsailee.Molemmille kaasuille löytyy oma kannatajakuntansa.Vuokrapulloja saa ainakin Woikosken ja AGA:n kaasuasemilta,Messer toimittaa lähinnä teollisuuteen mm.Argonia ja pulloissa on 300 bar paine,eli ne vaatii kalliit mittarit mukaansa.Ainakaan AGA ei myy omaksi kuin 6Kg pulloja.
Laitteisiin ja pulloihin kannataa panostaa,jos aikoo harrastaa autoja enemmänkin.Jotain katsastusremonttia varten ei varmaan kannata ostaa mitään laitetta.
Laitteisiin ja pulloihin kannataa panostaa,jos aikoo harrastaa autoja enemmänkin.Jotain katsastusremonttia varten ei varmaan kannata ostaa mitään laitetta.
Ite käytän tuollaista halpaa hitsikonetta missä on tuo ydintäyte lanka. Ei todellakaan mikään kunnollisen hitsin veroinen ole mutta kyllä tuollakin hyvin hitsaa kun oppii tekniikan. Riittää varsin hyvin harrastelija hitsailijalle. Ja mikäli sauma ei hyvää ole niin ainahan on rälläkkä jolla silotella saumaa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- Lada Scandinavia
Entäs kimppa pullo. No on huonoja kokemuksia kimppa pullosta. Toinen oli jättänyt pullon auki ja seuraavana päivänä oli pullo lähes tyhjä tai toinen käyttäjä hitsaa lähes yötä päivää ja sitten, kun minun piti joku hitsaus työ tehdä, niin joko lanka tai kaasu lähes loppu. Tänään olin erään auton kanssa katsastuksessa ja oli jälkitarkastus. No omistaja oli hitsannut ilman suojakaasua ja työn jälki sen mukaista. No katsastusmies otti meisselin käteen ja vain vähän väänsi hitsattua peltiä, niin se irtosi. Näitä kohtia oli monta. Onneksi sanoin tutulle katsastusmiehelle jo ennen tarkastusta, että minä en ole hitsannut autoa. Olin kuitenkin vähän nolona. Kyllä hitsaus vaatii myös taitoa ja paljon kokemusta.
..ja hitsaamaan opitaan vain hitsaamalla.
Itsellä on aina ollut omistuspullo. Aga kyllä yritti täyttö/katsastuksessa 90-luvulla vaihtaa sen VÄKISIN vuokrapulloon
(ilmaisilla vuosilla) -en mennyt tohon miinaan. Viime vuonna veinkin sen em. syystä Woikoskelle katsastukseen ja nyt sai 10v.leiman (ennen 5v.).

Itsellä on aina ollut omistuspullo. Aga kyllä yritti täyttö/katsastuksessa 90-luvulla vaihtaa sen VÄKISIN vuokrapulloon

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Olen käyttänyt mahdollisimman voimakasta hitsausvirtaa.Varsinkin hitsatessa pohjaa alhaaltapäin.Silloin ei tule "kylmähitsiä"elikkä molemmat kappaleet tarttuvat toisiinsa kiinni.Käytän lisäksi sellaista hitsaus-suihketta suuttimeen.Joka vähentää roiskeitten tarttumista kummasti.Lada-Jussi kirjoitti:voisi tuo kaasusta vapaa systeemi sopia itellekin, kun hitsaaminen on vähäistä ja enempi harrastelu pohjalla. oma jälki on vielä ainakin ihan kamalaa teki sen sitten millä tahansa. noi kaasupullojen vuokrat on kyllä aika hintavia ja tuntuu niin turhalta maksaa jos ei sitä paljon käytäkään.

itse olen kanssa etupäässä hitsaillut ydintäyte hitsillä,jos on hyvä laite niin hitsaus on aivan yhtä sujuvaa kuin pullonkin kanssa,täytelangan etu on juuri se ettei tarvitse raskasta pulloa raahata sekä tuulisella säällä onnistuu hitsaus paremmin,tuuli kun tuppaa viemään pullosta tulevaa kaasua mukanaan mutta langan sisältä se ei sitä vie.Ydintäyte langalle on oltava omanlainen koneensa eli missään vanhassa "pullo"kempissä se ei toimi. 

FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Oho, tuo on kyllä päinvastaista mitä minä olen kuullut. Kaasuksihan se langan ydin muuttuu siinä palotapahtumassa? Lisäksi se kaasun tulo lakkaa heti kun liipasimen päästää, pullokoneissa sitä tulee vielä 1-2sek liipasimen päästön jälkeen. Kaasun määrän säätö myös onnistuu, eli ulkona hitsatessa virtausta isommalle.jasu35 kirjoitti:tuulisella säällä onnistuu hitsaus paremmin,tuuli kun tuppaa viemään pullosta tulevaa kaasua mukanaan mutta langan sisältä se ei sitä vie.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
,_,/ukka kirjoitti:Oho, tuo on kyllä päinvastaista mitä minä olen kuullut. Kaasuksihan se langan ydin muuttuu siinä palotapahtumassa? Lisäksi se kaasun tulo lakkaa heti kun liipasimen päästää, pullokoneissa sitä tulee vielä 1-2sek liipasimen päästön jälkeen. Kaasun määrän säätö myös onnistuu, eli ulkona hitsatessa virtausta isommalle.jasu35 kirjoitti:tuulisella säällä onnistuu hitsaus paremmin,tuuli kun tuppaa viemään pullosta tulevaa kaasua mukanaan mutta langan sisältä se ei sitä vie.
,_,/ukka
Niinpä,jokkis piireissä olen kuullut kehuttavan juuri kun tuuli ei vie kaasua,mutta tiedä sitten kumminpäin se on,itsellä kyllä hitsaus aina sujunut ulkona.

FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
sehän noissa varmaan on molemmissa, että halvoissa on aina ongelmia -virransäätö, langansyöttö- halvoissa polttimissa sisäputkena jotain silkoniputkea -laadukkaimmissa taas vaijeriputki. Kalliimmalla laitteella saa varmaan vähän huonompikin hitsari parempaa jälkeä. Mutta taas halpakin laite on parempi kuin ei mitään.
Ydinlangalla en ole itse koskaan hitsannut, mutta kyllä toi "pullottomuus" on selvä etu- vaikka alkaisikin joskus sillä hitsaaminen hitsaamaan hitsaria.

Ydinlangalla en ole itse koskaan hitsannut, mutta kyllä toi "pullottomuus" on selvä etu- vaikka alkaisikin joskus sillä hitsaaminen hitsaamaan hitsaria.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
Näin aluksi en ole mikään hyvä hitsari, muutamia autoja on tullut hitsattua..
Muijakaverin isä osti reilu vuosi sitten Motonetista sen halvan ydintäytelankamigin. Siitä ei ole ollut kenelläkään mitään negatiivista sanottavaa. Jälki on minun taidoillani parempaa kuin kaasukoneelle (johtuu siitä että ulkona kaasu katoaa tuulen mukana ja se että kunnon koneen säätäminen vaatii taitoa).
Ko. koneella on hitsattu jo niin monta autoa, että se on tuplana maksanut itsensä takaisin. Omaan autooni (Subaru Leone) rakensin pelkistä motonetin tarvike palikoista 2,5":n putken ja ne sulivat komiasti yhteen
Takapöntön kiinnityksen tein tyhjästä eli taittelin 8mm (vai olikos 6mm) harjateräksestä kiinnikkeen ja hitsasin sen kiinni pönttöön... Suureksi yllätykseksi tämä halpakone jaksoi oikein kunnolla sulattaa tuotakin paksuutta.
Eli juttu huonosta jäljestä ydintäytelangalla taitaa johtua joko kädettömästä hitsaajasta, ko. hommaan sopimattomasta koneesta tai sitten vain ennakkoluuloista.
P.S. Tossa ko. halvassa koneessa joutuu kyllä pitämään langansyötön miltei nollassa ja virrat miltei aina tapissa mutta eipä se haittaa...
Muijakaverin isä osti reilu vuosi sitten Motonetista sen halvan ydintäytelankamigin. Siitä ei ole ollut kenelläkään mitään negatiivista sanottavaa. Jälki on minun taidoillani parempaa kuin kaasukoneelle (johtuu siitä että ulkona kaasu katoaa tuulen mukana ja se että kunnon koneen säätäminen vaatii taitoa).
Ko. koneella on hitsattu jo niin monta autoa, että se on tuplana maksanut itsensä takaisin. Omaan autooni (Subaru Leone) rakensin pelkistä motonetin tarvike palikoista 2,5":n putken ja ne sulivat komiasti yhteen

Takapöntön kiinnityksen tein tyhjästä eli taittelin 8mm (vai olikos 6mm) harjateräksestä kiinnikkeen ja hitsasin sen kiinni pönttöön... Suureksi yllätykseksi tämä halpakone jaksoi oikein kunnolla sulattaa tuotakin paksuutta.
Eli juttu huonosta jäljestä ydintäytelangalla taitaa johtua joko kädettömästä hitsaajasta, ko. hommaan sopimattomasta koneesta tai sitten vain ennakkoluuloista.
P.S. Tossa ko. halvassa koneessa joutuu kyllä pitämään langansyötön miltei nollassa ja virrat miltei aina tapissa mutta eipä se haittaa...