Nivan voimansiirto mení rikki ->korjaus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Perämurikkahan koostuu karkeesti kahdesta osasta: pinjoni ja lautaspyörä joka on kiinni tasauspyörästömokkulassa, pinjonillahan on kaksi laakeria ja tasauspyörästössä on kaksi laakeria, yksi per puoli, näitä kutsutaan poskilaakereiks - tää ihan vaan sillä että saa selvää tulevasta sepostuksesta.

Tehtaalla kun perämurikka kasataan niin pinjonin korkeus säädetään krymppirenkaalla ei shimmeillä. Tän takia korjaamokäsikirjakin antaa pinjonin mutterille kolme eri kiristysmomenttia: uudet laakerit ja uus krymppi; uudet laakerit ja käytetty krymppi sekä käytetyt osat tms.

Nyt kun uusit sinne pinjonille laakerit niin sun täytyy tehdä se pinjonin korkeussäätö niillä shimmeillä koska sitä krympin mitta ei enää voi muuttaa.
Työläin vaihe on juurikin toi pinjonin säätö koska se täytyy irrottaa aina kun lisäät/poistat shimmin.

Hammaskosketus säädetään väritahnan avulla, ensin laitetaan pinjoni paikalleen ja mutteri kiristetään, sitten laitat tasauspyörästön paikalleen ja kiinnityspannat kiristetään.
Seuraavaks levitetään väritahnaa lautaspyörään ja pyöritetään perää kartaanilaipasta, tahnaan jäävä jälki kertoo sulle mihin suuntaan pinjonia pitää liikuttaa, sivuttaiskosketuksesta ei tässä vaiheessa vielä kannata välittää.

Kun sitten saat pinjonin oikeeseen korkeuteen niin sitten säädetään lautaspyörän kohta, se säädetään niin että ensin pyöritetään ne poskilaakereita vasten tulevat (reiitetyt) kiekot kierteilleen ja kiristetään kumpaakin sen verran että sivuttaisvälysta ei enää ole, poskilaakerit on sillon "esijännitetty".
Sitten taas tahnaa hampaisiin ja pyöritellään perää, kuvio kertoo kumpaan suuntaan tasaupyörästöä siirretään, siirto tapahtuu niin että toisen puolen kiekkoa löysätään ja toista puolta kiristetään = tasaupyörästö siirtyy.
Lopuksi kiristetään laakeripukit momenttiin ja homma valmis.

Perän säätö ei oo mikään mahdoton homma kun sen vaan ymmärtää ja sisäistää. Rallimiehillä ois varmasti kertoo vinkkejä ja niksejä tohon säätöön.

Tää kuvasarja auttaa kummasti ymmärtään ton ylläolevan selvityksen:
http://www.pirate4x4.com/articles/tech/ ... Gear_Setup

Siinä opetetaan kuinka hammaskosketukset säädetään, kyseessä on Dana-akseli joka on semifloater ja eroo Ladan perästä säädön osalta sen verran että siinä tasauspyörästöä liikutetaan shimmeillä, ei kierrettävillä korkeilla.

Tärkeimpänä tuolla on tää kuva:
Kuva

Ylläolevaa selitystä saa hyvällä omalla tunnolla korjata, antaa omia vinkkejään jne. toi on vaan yks teoria, ei absoluuttinen totuus.

EDIT: Luin tarkemmin ton sun viestis, sullako on siis ihan uus krymppi sinne?? Sillon se kiristysmomentti on tärkeessä roolissa!!!
Kuva
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Eli jos käyttää uutta krymppiä, se menee oikeaan "korkeuteen" oikealla momentilla? Shimmirenkailla ei tarvitse säätää?
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Näin sen pitäisi teoriassa ja maalaisjärjellä mennä mutta senhän tietää vasta sitten varmaks kun tahnalla kattoo.
Kuva
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Asia selvä! Yhtiömme kiittää hyvistä neuvoista.
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Mutta mikäs oli uuden krympin momentti???
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Mää en muista niitä lukuja eikä tullu kirjootettua niitä ees ylös.

En tiedä sanoo että oisko noissa normaaleissa Lada-korjaamokäsikirjoissa sitä tietoo mutta merkkikorjaamoiden korjauskirjoissa se on mainittu.

Jos et muualta sitä tietoo löydä niin pirauta Nokian Autotalo ja kysäses jos kerkeis sen verran kirjaa selaan että kattois sen momentin uudelle krympille ja laakereille.
Kuva
Vastaa Viestiin