Tehtaalla kun perämurikka kasataan niin pinjonin korkeus säädetään krymppirenkaalla ei shimmeillä. Tän takia korjaamokäsikirjakin antaa pinjonin mutterille kolme eri kiristysmomenttia: uudet laakerit ja uus krymppi; uudet laakerit ja käytetty krymppi sekä käytetyt osat tms.
Nyt kun uusit sinne pinjonille laakerit niin sun täytyy tehdä se pinjonin korkeussäätö niillä shimmeillä koska sitä krympin mitta ei enää voi muuttaa.
Työläin vaihe on juurikin toi pinjonin säätö koska se täytyy irrottaa aina kun lisäät/poistat shimmin.
Hammaskosketus säädetään väritahnan avulla, ensin laitetaan pinjoni paikalleen ja mutteri kiristetään, sitten laitat tasauspyörästön paikalleen ja kiinnityspannat kiristetään.
Seuraavaks levitetään väritahnaa lautaspyörään ja pyöritetään perää kartaanilaipasta, tahnaan jäävä jälki kertoo sulle mihin suuntaan pinjonia pitää liikuttaa, sivuttaiskosketuksesta ei tässä vaiheessa vielä kannata välittää.
Kun sitten saat pinjonin oikeeseen korkeuteen niin sitten säädetään lautaspyörän kohta, se säädetään niin että ensin pyöritetään ne poskilaakereita vasten tulevat (reiitetyt) kiekot kierteilleen ja kiristetään kumpaakin sen verran että sivuttaisvälysta ei enää ole, poskilaakerit on sillon "esijännitetty".
Sitten taas tahnaa hampaisiin ja pyöritellään perää, kuvio kertoo kumpaan suuntaan tasaupyörästöä siirretään, siirto tapahtuu niin että toisen puolen kiekkoa löysätään ja toista puolta kiristetään = tasaupyörästö siirtyy.
Lopuksi kiristetään laakeripukit momenttiin ja homma valmis.
Perän säätö ei oo mikään mahdoton homma kun sen vaan ymmärtää ja sisäistää. Rallimiehillä ois varmasti kertoo vinkkejä ja niksejä tohon säätöön.
Tää kuvasarja auttaa kummasti ymmärtään ton ylläolevan selvityksen:
http://www.pirate4x4.com/articles/tech/ ... Gear_Setup
Siinä opetetaan kuinka hammaskosketukset säädetään, kyseessä on Dana-akseli joka on semifloater ja eroo Ladan perästä säädön osalta sen verran että siinä tasauspyörästöä liikutetaan shimmeillä, ei kierrettävillä korkeilla.
Tärkeimpänä tuolla on tää kuva:

Ylläolevaa selitystä saa hyvällä omalla tunnolla korjata, antaa omia vinkkejään jne. toi on vaan yks teoria, ei absoluuttinen totuus.
EDIT: Luin tarkemmin ton sun viestis, sullako on siis ihan uus krymppi sinne?? Sillon se kiristysmomentti on tärkeessä roolissa!!!