Sivu 2/3
Re: veivaus
Lähetetty: 13.6.2008 11:08
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Pressan neuvot hyviä.
Tärkeää on, että sylinterissä on valmiiksi syttymiskelpoista seosta, kun se ratkaiseva käynnistyspyöräytys tehdään.
Bensapumpun käyttäminen käynnistyskammella kaasuttimen täyttämiseksi ryydyttää varmaan bodarin yliluutnantinkin.
SvS
Re: veivaus
Lähetetty: 13.6.2008 13:04
Kirjoittaja THI-900
yhden asian kanssa pitää olla varovainen: Jos nyt kädet ja muut ruumiinosat säilyy kutakuinkin ehjänä, niin sitten pitää varoa syyläriä. Tossa yks kylänmies puhkaisi omasta nappiksestaan syylärin ku vähä heilahti veivi sivuun

Re: veivaus
Lähetetty: 13.6.2008 13:22
Kirjoittaja Pavlovits
Sdelanon neuvot olivat jälleen tyhjentäviä.
Niitä ei noudattanut se kymenlaaksolaisen ison talon isäntä, joka vuonna 1928 katkaisi kätensä veivatessaan samanvuotista A-Fordia käyntiin. Isännän lopun eilinajan, yli 40 vuotta, auto seisoi pukeilla selityksellä, että enää se ei katko kenenkään käsiä. Isännän kuoltua paikallinen mobilisti kävi vuosikaudet ostattelemassa autoa, mutta perikunta ei myynyt. Muutama vuosi sitten vandaalit olivat murtautuneet vajaan ja vierneet joitakin osia. Viimein perikunta tuli järkiinsä ja harrastaja sai pienillä osahankinnoilla hyvän auton.
Autossa on alkuperäinen 80 vuotta vanha maalipinta, suffletti on uusittu.
Vanha isäntä ei ehkä tiennyt helpompaa käynnistystapaa, jonka uusi omistaja minulle viime kesänä näytti: kevyt polkaisu astinlaudalle, ja auto hyrähtää kauniisti käymään. Tämä tosin edellyttää, että auto on ollut muutamaa minuuttia aikaisemmin käynnissä. Ladassahan tämä ei toimi, koska siinä ei ole astinlautaa.
Re: veivaus
Lähetetty: 13.6.2008 15:22
Kirjoittaja jta
Ite on tullut ainakin huomattua että Ladan saa veivattua käyntiin helpommin kylmänä kuin kuumana. Lämpimänä en oo saanu käyntiin veivillä mutta kylmänä lähteny yleensä ensimmäisellä kiskasulla. Tosin kun on tarvike pumppu eikä käsikäyttövipua niin pitäny pyörittää kammella konetta mutta muutoin juurikin noin kuten pressakin selosti.
Re: veivaus
Lähetetty: 13.6.2008 16:38
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Kampistartin suorituksessa on yksi sääntö, joka on mielestäni tärkein. Käynnistysyritys pitää tapahtua nostosuuntaan sillä tyylillä, että vastaiskun sattuessa sormet oikenevat kammen kädensijalta. Ei painamalla jolloin takapotku murtaa ranteenn.
Re: veivaus
Lähetetty: 13.6.2008 17:08
Kirjoittaja Pavlovits
Ensimmäisen kerran olen käynnistänyt auton veivillä vuonna 1960.
Auto oli Nash Lafayette vm 1937.
Re: veivaus
Lähetetty: 14.6.2008 11:40
Kirjoittaja Yogi
Hetkinen, eikö Ladan kampiakselin päässä oleva mutteri, johon kampi tulee kiinni, ole suunniteltu niin, että takapotkin sattuessa kampi irtoaa ilman pyörähdystä. Näin minä ainakin olen siellä tutkinut, ettei siitä edes voisi saada takapotkua. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Re: veivaus
Lähetetty: 14.6.2008 12:09
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivotten.
Hahlot mutterissa ovat siten värkätyt, että kun moottori lähtee käyntiin niin se työntää veivin ulos hahlosta, mutta takapotku vain tehostaa kammen pyöritysvastusta potkaisun voiman verran ja se on monella ollut niinkin voimakas, että on murtanut ranteen. Tarkastele tilannetta moottori pyörimissuunta huomioiden ja eihän sillä veivillä voi pyörittää kampiakselia vastakkaiseen suuntaan justiinsa hahlojen rakenteen vuoksi.
Re: veivaus
Lähetetty: 16.6.2008 3:36
Kirjoittaja P-Setä
Mossen olen veivistä käynnistäny, enkä muista siinä mitään erityisen jännittävää olleen.. enämpi ykspyttysen ratakireen nelarimoottorin käyntiin polkasu on jännittäny kun tiedän parikin Ducatin selästään linkoamaa kaveria

Partner Rakett moottorisaha -60 luvulta pistää kans aika reippaasti hanttiin!
Re: veivaus
Lähetetty: 22.6.2008 20:50
Kirjoittaja köhmä
Lapinlahdella oli ralli Sprintti 14.6 ja väliajalla radan läpi kruisaili 4 kpl Zetor 25:sia. Kaikki taisivat olla muistaakseni kampikäynnisteisiä ja ainakin yhta sai yleisöstäkin halukkaat veivata. Itse tyydyin katsomaan vierestä.
Re: veivaus
Lähetetty: 1.3.2011 21:41
Kirjoittaja Pavlovits
Tässä on rohkeita veivikäynnistäjiä:
[urlhttp://
www.youtube.com/watch?v=Ux-PBa-HQgg&fea ... detailpage][/url]
Ei toimi linkki, yritän etsiä
Koeta tällä Tuupista:
Driving WW1 Nash Quad - 1918 Army Ammo Carrier
Re: veivaus
Lähetetty: 1.3.2011 22:07
Kirjoittaja Kustaa
Tere!
Pavlovitsilla taisi jäädä vain tuo hakasulku (]) pois.
Pavlovitsin veivaajia..
http://www.youtube.com/watch?v=Ux-PBa-H ... detailpage
Re: veivaus
Lähetetty: 1.3.2011 22:30
Kirjoittaja virtain
Armeija aikoina tuli laitettua veivillä käyntiin ZIL kuorma-auto....bensa V8....Ja muutes lähti veivillä käyntiin

Re: veivaus
Lähetetty: 2.3.2011 18:51
Kirjoittaja Team perseauki racing
jsokus tuossa korttiän korvilla nappisilmää kaveri porukassa veivattiin käymään, sopivassa nousu pöhnässä. no eihän se piru lähteny millään.
isäukko tuli katselemaan touhua ja löytiin pieni veto , kun kovin uhos että kerrasta narahtaa tulille. no pyöritti kammella pari kierrosta, hollasi sopivasti ja jalalla reilu polkaisu.
sillä kertaa hävisimme mäyräkoiran verran olutta.
mutta en kyllä ole kertaakaan tuota kampea saannu näpeille löymään, ainakin kyseisessä yksilössä pukkasi heti ulos kammen kun pikkuisen hörähtikin.
niinkuin tuolla kirjoitettiin aikaisemmin, enemmän jännittää vanhemman isonkuutio tilavuuden omaavan pyörän käynnistys.
esim. norton commondo.
Re: veivaus
Lähetetty: 7.4.2011 10:30
Kirjoittaja Pavlovits