veivaus
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: veivaus
Pressan neuvot hyviä.
Tärkeää on, että sylinterissä on valmiiksi syttymiskelpoista seosta, kun se ratkaiseva käynnistyspyöräytys tehdään.
Bensapumpun käyttäminen käynnistyskammella kaasuttimen täyttämiseksi ryydyttää varmaan bodarin yliluutnantinkin.
SvS
Tärkeää on, että sylinterissä on valmiiksi syttymiskelpoista seosta, kun se ratkaiseva käynnistyspyöräytys tehdään.
Bensapumpun käyttäminen käynnistyskammella kaasuttimen täyttämiseksi ryydyttää varmaan bodarin yliluutnantinkin.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: veivaus
yhden asian kanssa pitää olla varovainen: Jos nyt kädet ja muut ruumiinosat säilyy kutakuinkin ehjänä, niin sitten pitää varoa syyläriä. Tossa yks kylänmies puhkaisi omasta nappiksestaan syylärin ku vähä heilahti veivi sivuun 

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: veivaus
Sdelanon neuvot olivat jälleen tyhjentäviä.
Niitä ei noudattanut se kymenlaaksolaisen ison talon isäntä, joka vuonna 1928 katkaisi kätensä veivatessaan samanvuotista A-Fordia käyntiin. Isännän lopun eilinajan, yli 40 vuotta, auto seisoi pukeilla selityksellä, että enää se ei katko kenenkään käsiä. Isännän kuoltua paikallinen mobilisti kävi vuosikaudet ostattelemassa autoa, mutta perikunta ei myynyt. Muutama vuosi sitten vandaalit olivat murtautuneet vajaan ja vierneet joitakin osia. Viimein perikunta tuli järkiinsä ja harrastaja sai pienillä osahankinnoilla hyvän auton.
Autossa on alkuperäinen 80 vuotta vanha maalipinta, suffletti on uusittu.
Vanha isäntä ei ehkä tiennyt helpompaa käynnistystapaa, jonka uusi omistaja minulle viime kesänä näytti: kevyt polkaisu astinlaudalle, ja auto hyrähtää kauniisti käymään. Tämä tosin edellyttää, että auto on ollut muutamaa minuuttia aikaisemmin käynnissä. Ladassahan tämä ei toimi, koska siinä ei ole astinlautaa.
Niitä ei noudattanut se kymenlaaksolaisen ison talon isäntä, joka vuonna 1928 katkaisi kätensä veivatessaan samanvuotista A-Fordia käyntiin. Isännän lopun eilinajan, yli 40 vuotta, auto seisoi pukeilla selityksellä, että enää se ei katko kenenkään käsiä. Isännän kuoltua paikallinen mobilisti kävi vuosikaudet ostattelemassa autoa, mutta perikunta ei myynyt. Muutama vuosi sitten vandaalit olivat murtautuneet vajaan ja vierneet joitakin osia. Viimein perikunta tuli järkiinsä ja harrastaja sai pienillä osahankinnoilla hyvän auton.
Autossa on alkuperäinen 80 vuotta vanha maalipinta, suffletti on uusittu.
Vanha isäntä ei ehkä tiennyt helpompaa käynnistystapaa, jonka uusi omistaja minulle viime kesänä näytti: kevyt polkaisu astinlaudalle, ja auto hyrähtää kauniisti käymään. Tämä tosin edellyttää, että auto on ollut muutamaa minuuttia aikaisemmin käynnissä. Ladassahan tämä ei toimi, koska siinä ei ole astinlautaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: veivaus
Ite on tullut ainakin huomattua että Ladan saa veivattua käyntiin helpommin kylmänä kuin kuumana. Lämpimänä en oo saanu käyntiin veivillä mutta kylmänä lähteny yleensä ensimmäisellä kiskasulla. Tosin kun on tarvike pumppu eikä käsikäyttövipua niin pitäny pyörittää kammella konetta mutta muutoin juurikin noin kuten pressakin selosti.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: veivaus
Tervehdykset toivottelen.
Kampistartin suorituksessa on yksi sääntö, joka on mielestäni tärkein. Käynnistysyritys pitää tapahtua nostosuuntaan sillä tyylillä, että vastaiskun sattuessa sormet oikenevat kammen kädensijalta. Ei painamalla jolloin takapotku murtaa ranteenn.
Kampistartin suorituksessa on yksi sääntö, joka on mielestäni tärkein. Käynnistysyritys pitää tapahtua nostosuuntaan sillä tyylillä, että vastaiskun sattuessa sormet oikenevat kammen kädensijalta. Ei painamalla jolloin takapotku murtaa ranteenn.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: veivaus
Ensimmäisen kerran olen käynnistänyt auton veivillä vuonna 1960.
Auto oli Nash Lafayette vm 1937.
Auto oli Nash Lafayette vm 1937.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: veivaus
Hetkinen, eikö Ladan kampiakselin päässä oleva mutteri, johon kampi tulee kiinni, ole suunniteltu niin, että takapotkin sattuessa kampi irtoaa ilman pyörähdystä. Näin minä ainakin olen siellä tutkinut, ettei siitä edes voisi saada takapotkua. Korjatkaa, jos olen väärässä.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: veivaus
Tervehdykset toivotten.
Hahlot mutterissa ovat siten värkätyt, että kun moottori lähtee käyntiin niin se työntää veivin ulos hahlosta, mutta takapotku vain tehostaa kammen pyöritysvastusta potkaisun voiman verran ja se on monella ollut niinkin voimakas, että on murtanut ranteen. Tarkastele tilannetta moottori pyörimissuunta huomioiden ja eihän sillä veivillä voi pyörittää kampiakselia vastakkaiseen suuntaan justiinsa hahlojen rakenteen vuoksi.
Hahlot mutterissa ovat siten värkätyt, että kun moottori lähtee käyntiin niin se työntää veivin ulos hahlosta, mutta takapotku vain tehostaa kammen pyöritysvastusta potkaisun voiman verran ja se on monella ollut niinkin voimakas, että on murtanut ranteen. Tarkastele tilannetta moottori pyörimissuunta huomioiden ja eihän sillä veivillä voi pyörittää kampiakselia vastakkaiseen suuntaan justiinsa hahlojen rakenteen vuoksi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: veivaus
Mossen olen veivistä käynnistäny, enkä muista siinä mitään erityisen jännittävää olleen.. enämpi ykspyttysen ratakireen nelarimoottorin käyntiin polkasu on jännittäny kun tiedän parikin Ducatin selästään linkoamaa kaveria
Partner Rakett moottorisaha -60 luvulta pistää kans aika reippaasti hanttiin!

Re: veivaus
Lapinlahdella oli ralli Sprintti 14.6 ja väliajalla radan läpi kruisaili 4 kpl Zetor 25:sia. Kaikki taisivat olla muistaakseni kampikäynnisteisiä ja ainakin yhta sai yleisöstäkin halukkaat veivata. Itse tyydyin katsomaan vierestä.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Re: veivaus
Tässä on rohkeita veivikäynnistäjiä:
[urlhttp://www.youtube.com/watch?v=Ux-PBa-HQgg&fea ... detailpage][/url]
Ei toimi linkki, yritän etsiä
Koeta tällä Tuupista:
Driving WW1 Nash Quad - 1918 Army Ammo Carrier
[urlhttp://www.youtube.com/watch?v=Ux-PBa-HQgg&fea ... detailpage][/url]
Ei toimi linkki, yritän etsiä
Koeta tällä Tuupista:
Driving WW1 Nash Quad - 1918 Army Ammo Carrier
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: veivaus
Tere!
Pavlovitsilla taisi jäädä vain tuo hakasulku (]) pois.
Pavlovitsin veivaajia..
http://www.youtube.com/watch?v=Ux-PBa-H ... detailpage
Pavlovitsilla taisi jäädä vain tuo hakasulku (]) pois.
Pavlovitsin veivaajia..
http://www.youtube.com/watch?v=Ux-PBa-H ... detailpage
Re: veivaus
Armeija aikoina tuli laitettua veivillä käyntiin ZIL kuorma-auto....bensa V8....Ja muutes lähti veivillä käyntiin 

- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: veivaus
jsokus tuossa korttiän korvilla nappisilmää kaveri porukassa veivattiin käymään, sopivassa nousu pöhnässä. no eihän se piru lähteny millään.
isäukko tuli katselemaan touhua ja löytiin pieni veto , kun kovin uhos että kerrasta narahtaa tulille. no pyöritti kammella pari kierrosta, hollasi sopivasti ja jalalla reilu polkaisu.
sillä kertaa hävisimme mäyräkoiran verran olutta.
mutta en kyllä ole kertaakaan tuota kampea saannu näpeille löymään, ainakin kyseisessä yksilössä pukkasi heti ulos kammen kun pikkuisen hörähtikin.
niinkuin tuolla kirjoitettiin aikaisemmin, enemmän jännittää vanhemman isonkuutio tilavuuden omaavan pyörän käynnistys.
esim. norton commondo.
isäukko tuli katselemaan touhua ja löytiin pieni veto , kun kovin uhos että kerrasta narahtaa tulille. no pyöritti kammella pari kierrosta, hollasi sopivasti ja jalalla reilu polkaisu.
sillä kertaa hävisimme mäyräkoiran verran olutta.
mutta en kyllä ole kertaakaan tuota kampea saannu näpeille löymään, ainakin kyseisessä yksilössä pukkasi heti ulos kammen kun pikkuisen hörähtikin.
niinkuin tuolla kirjoitettiin aikaisemmin, enemmän jännittää vanhemman isonkuutio tilavuuden omaavan pyörän käynnistys.
esim. norton commondo.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: veivaus
Mutta oletkos veivannut ratilla?
http://www.youtube.com/watch?v=YV2kaFVr ... grec_index
http://www.youtube.com/watch?v=YV2kaFVr ... grec_index
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.