veivaus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Pressan neuvot hyviä.

Tärkeää on, että sylinterissä on valmiiksi syttymiskelpoista seosta, kun se ratkaiseva käynnistyspyöräytys tehdään.

Bensapumpun käyttäminen käynnistyskammella kaasuttimen täyttämiseksi ryydyttää varmaan bodarin yliluutnantinkin.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

yhden asian kanssa pitää olla varovainen: Jos nyt kädet ja muut ruumiinosat säilyy kutakuinkin ehjänä, niin sitten pitää varoa syyläriä. Tossa yks kylänmies puhkaisi omasta nappiksestaan syylärin ku vähä heilahti veivi sivuun :(
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Sdelanon neuvot olivat jälleen tyhjentäviä.
Niitä ei noudattanut se kymenlaaksolaisen ison talon isäntä, joka vuonna 1928 katkaisi kätensä veivatessaan samanvuotista A-Fordia käyntiin. Isännän lopun eilinajan, yli 40 vuotta, auto seisoi pukeilla selityksellä, että enää se ei katko kenenkään käsiä. Isännän kuoltua paikallinen mobilisti kävi vuosikaudet ostattelemassa autoa, mutta perikunta ei myynyt. Muutama vuosi sitten vandaalit olivat murtautuneet vajaan ja vierneet joitakin osia. Viimein perikunta tuli järkiinsä ja harrastaja sai pienillä osahankinnoilla hyvän auton.
Autossa on alkuperäinen 80 vuotta vanha maalipinta, suffletti on uusittu.
Vanha isäntä ei ehkä tiennyt helpompaa käynnistystapaa, jonka uusi omistaja minulle viime kesänä näytti: kevyt polkaisu astinlaudalle, ja auto hyrähtää kauniisti käymään. Tämä tosin edellyttää, että auto on ollut muutamaa minuuttia aikaisemmin käynnissä. Ladassahan tämä ei toimi, koska siinä ei ole astinlautaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
jta
Viestit: 4439
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja jta »

Ite on tullut ainakin huomattua että Ladan saa veivattua käyntiin helpommin kylmänä kuin kuumana. Lämpimänä en oo saanu käyntiin veivillä mutta kylmänä lähteny yleensä ensimmäisellä kiskasulla. Tosin kun on tarvike pumppu eikä käsikäyttövipua niin pitäny pyörittää kammella konetta mutta muutoin juurikin noin kuten pressakin selosti.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Kampistartin suorituksessa on yksi sääntö, joka on mielestäni tärkein. Käynnistysyritys pitää tapahtua nostosuuntaan sillä tyylillä, että vastaiskun sattuessa sormet oikenevat kammen kädensijalta. Ei painamalla jolloin takapotku murtaa ranteenn.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ensimmäisen kerran olen käynnistänyt auton veivillä vuonna 1960.
Auto oli Nash Lafayette vm 1937.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2928
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Hetkinen, eikö Ladan kampiakselin päässä oleva mutteri, johon kampi tulee kiinni, ole suunniteltu niin, että takapotkin sattuessa kampi irtoaa ilman pyörähdystä. Näin minä ainakin olen siellä tutkinut, ettei siitä edes voisi saada takapotkua. Korjatkaa, jos olen väärässä.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivotten.
Hahlot mutterissa ovat siten värkätyt, että kun moottori lähtee käyntiin niin se työntää veivin ulos hahlosta, mutta takapotku vain tehostaa kammen pyöritysvastusta potkaisun voiman verran ja se on monella ollut niinkin voimakas, että on murtanut ranteen. Tarkastele tilannetta moottori pyörimissuunta huomioiden ja eihän sillä veivillä voi pyörittää kampiakselia vastakkaiseen suuntaan justiinsa hahlojen rakenteen vuoksi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
P-Setä
Viestit: 130
Liittynyt: 27.5.2006 0:28
Paikkakunta: Lempäälä

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja P-Setä »

Mossen olen veivistä käynnistäny, enkä muista siinä mitään erityisen jännittävää olleen.. enämpi ykspyttysen ratakireen nelarimoottorin käyntiin polkasu on jännittäny kun tiedän parikin Ducatin selästään linkoamaa kaveria :lol: Partner Rakett moottorisaha -60 luvulta pistää kans aika reippaasti hanttiin!
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Lapinlahdella oli ralli Sprintti 14.6 ja väliajalla radan läpi kruisaili 4 kpl Zetor 25:sia. Kaikki taisivat olla muistaakseni kampikäynnisteisiä ja ainakin yhta sai yleisöstäkin halukkaat veivata. Itse tyydyin katsomaan vierestä.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tässä on rohkeita veivikäynnistäjiä:
[urlhttp://www.youtube.com/watch?v=Ux-PBa-HQgg&fea ... detailpage][/url]
Ei toimi linkki, yritän etsiä
Koeta tällä Tuupista:
Driving WW1 Nash Quad - 1918 Army Ammo Carrier
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tere!

Pavlovitsilla taisi jäädä vain tuo hakasulku (]) pois.
Pavlovitsin veivaajia..

http://www.youtube.com/watch?v=Ux-PBa-H ... detailpage
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja virtain »

Armeija aikoina tuli laitettua veivillä käyntiin ZIL kuorma-auto....bensa V8....Ja muutes lähti veivillä käyntiin 8)
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

jsokus tuossa korttiän korvilla nappisilmää kaveri porukassa veivattiin käymään, sopivassa nousu pöhnässä. no eihän se piru lähteny millään.
isäukko tuli katselemaan touhua ja löytiin pieni veto , kun kovin uhos että kerrasta narahtaa tulille. no pyöritti kammella pari kierrosta, hollasi sopivasti ja jalalla reilu polkaisu.
sillä kertaa hävisimme mäyräkoiran verran olutta.

mutta en kyllä ole kertaakaan tuota kampea saannu näpeille löymään, ainakin kyseisessä yksilössä pukkasi heti ulos kammen kun pikkuisen hörähtikin.
niinkuin tuolla kirjoitettiin aikaisemmin, enemmän jännittää vanhemman isonkuutio tilavuuden omaavan pyörän käynnistys.
esim. norton commondo.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin