Sivu 2/2
Lähetetty: 6.4.2006 8:31
Kirjoittaja aropupu
Lada1200L kirjoitti:Onko muutes mahdollista vetää suora letku imusarjalta virranjakajan alipainesäätimeen vaikuttaako vaikuttaako se päästöihin? Kun säätimistä puhutaan
Eikös se silloin toimisi juuri väärin päin...

Eli aikastaisi sytkää tyhjäkäynnillä ja myöhentää sitä korkeammilla kierroksilla...
Eikös sen pitäisi toimia toisin päin kuitenkin parhaimman tuloksen saamiseksi...
Tosin onhan näitä mistä se on jätetty kokonaan pois mutta se on asia erikseen.
Lähetetty: 6.4.2006 12:00
Kirjoittaja Team perseauki racing
Lada1200L kirjoitti:Onko muutes mahdollista vetää suora letku imusarjalta virranjakajan alipainesäätimeen vaikuttaako vaikuttaako se päästöihin? Kun säätimistä puhutaan
ainakin itsellä se on aina menny noin ja hyvin on päästy mutkasta tietä näkymättömiin....
Lähetetty: 6.4.2006 12:19
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Mitä paskaa täällä jauhetaan?
Jos ihan tarkkoja ollaan virranjakajalle menevä alipaineletku lähtee kaasuläpän yläpuolelta eli kun auto käy tyhjäkäyntiä alipainetta kaasuläpän yläpuolella ei käytännössä ole ja sytytysennakko siis se mihin se on säädetty. Kun kaasua painetaan hieman vakuumi lisääntyy läpän yläpuolella ja alkaa säätämään ennakkoa, aivan kuten kuuluukin kierrosten noustessa. Tälläiset ns ylimenoauttajat ja muut kaasuttimeen liittyvät termit ovat kytköksissä tähän.
Jos taas letku on virheellisesti kytketty suoraan imusarjaan on tyhjäkäynnillä maksimiennakot ja kaasua painettaeesa alipaine-ennakko pienenee eli menee juuri väärään suuntaan. Homma korjautuu kyllä sitten keskipakoennakolla MUTTA jos ja kun sytytys on säädetty oikein eli alipaineletku kiinni niin myös sytytysennakko on pahasti myöhäisellä myös kovemilla kierroksilla. => Lisääntynyt polttoaineen kulutus alentunut teho ja kaikki muut siltä ja väliltä.
Tämä on fakta tieto.
Lähetetty: 6.4.2006 12:38
Kirjoittaja aropupu
Pöhö-Andrei kirjoitti:Mitä paskaa täällä jauhetaan?
Jos ihan tarkkoja ollaan virranjakajalle menevä alipaineletku lähtee kaasuläpän yläpuolelta eli kun auto käy tyhjäkäyntiä alipainetta kaasuläpän yläpuolella ei käytännössä ole ja sytytysennakko siis se mihin se on säädetty. Kun kaasua painetaan hieman vakuumi lisääntyy läpän yläpuolella ja alkaa säätämään ennakkoa, aivan kuten kuuluukin kierrosten noustessa. Tälläiset ns ylimenoauttajat ja muut kaasuttimeen liittyvät termit ovat kytköksissä tähän.
Jos taas letku on virheellisesti kytketty suoraan imusarjaan on tyhjäkäynnillä maksimiennakot ja kaasua painettaeesa alipaine-ennakko pienenee eli menee juuri väärään suuntaan. Homma korjautuu kyllä sitten keskipakoennakolla MUTTA jos ja kun sytytys on säädetty oikein eli alipaineletku kiinni niin myös sytytysennakko on pahasti myöhäisellä myös kovemilla kierroksilla. => Lisääntynyt polttoaineen kulutus alentunut teho ja kaikki muut siltä ja väliltä.
Tämä on fakta tieto.
Tätä juuri hain...
Mutta sitten kun ollaan tarpeeksi korkeilla imuilla niin imusarjaanhan taas syntyy alipaine jolla se yrittää vetää lmaa enemmän moottoriin kuin mitä kaasari läpäisee...kait
Ja eikös Ladassa tuo alipaine nimenomaan aikaista sitä sytkää...
Lähetetty: 6.4.2006 12:58
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Alipaine-ennakon tehtävä on muutella ennakkoa juuri pienillä kierroksilla ennenkuin keskipakoennakko astuu kuvaan mukaan.
Nimensä mukaan molemmat vaikuttavat sytytysennakkoon eli aikaistavat sytytyshetkeä. Toinen on vain alipaineella toimiva ja toinen keskipakovoimiin perustuva.
Lähetetty: 6.4.2006 14:30
Kirjoittaja Lada-Jussi
mä olen samoilla linjoilla Pöhön kanssa, tästä on joskus aiemminkin kinattu. tosin joskus joku väitti että kaasuttimen alipainelähtökin ottaa alipaineet kaasuläppien alapuolelta
tästä soveltaen ECON-mittari, kummasta sen kuuluisi toimia, kaasuläpän yläpuolelta ottaa imua sitä mukaa kun kaasuläppä aukeaa, imusarjalta koko ajan, tosin vaikuttaako mittarin ottaman alipaineen määrään paljonkin se kun alipainetta alkaa mennä kaasuttimelle ja jakajallekin.... (jos nyt kukaan ymmärtää tätä mun ajatusta)
Lähetetty: 6.4.2006 14:39
Kirjoittaja Team perseauki racing
no mihinkäs sen letkun pään sitten tuuppaa jos kaasarin jalassa ei tälläistä alipaine liitäntää ole ? nappiksestakin tuo muistaakseni puuttuu mutta kupeessa on kolme lähtöä... empä ole noitten tarkotusta honassu mutta tukossa ovat tällä hetkellä ja hyvin mennään...
Lähetetty: 6.4.2006 16:09
Kirjoittaja aropupu
Team perseauki racing kirjoitti:no mihinkäs sen letkun pään sitten tuuppaa jos kaasarin jalassa ei tälläistä alipaine liitäntää ole ? nappiksestakin tuo muistaakseni puuttuu mutta kupeessa on kolme lähtöä... empä ole noitten tarkotusta honassu mutta tukossa ovat tällä hetkellä ja hyvin mennään...
Näin ulkoa muistellen ainakin 1200L:ssä on v-jakajan alipainelähtö hyvin lähellä seosruuvia,sojottaa akkuun päin...Sitten toinen lähtö on tyhjäkäyntiruuvin vieressä mistä menee letku joko magneettiventtiilille tai suoraan imusarjaan.Ja imusarjan päässä oleva käyrä putkenpätkä on ylivuotoputki.
Lähetetty: 6.4.2006 16:40
Kirjoittaja Team perseauki racing
aropupu kirjoitti:Team perseauki racing kirjoitti:no mihinkäs sen letkun pään sitten tuuppaa jos kaasarin jalassa ei tälläistä alipaine liitäntää ole ? nappiksestakin tuo muistaakseni puuttuu mutta kupeessa on kolme lähtöä... empä ole noitten tarkotusta honassu mutta tukossa ovat tällä hetkellä ja hyvin mennään...
Näin ulkoa muistellen ainakin 1200L:ssä on v-jakajan alipainelähtö hyvin lähellä seosruuvia,sojottaa akkuun päin...Sitten toinen lähtö on tyhjäkäyntiruuvin vieressä mistä menee letku joko magneettiventtiilille tai suoraan imusarjaan.Ja imusarjan päässä oleva käyrä putkenpätkä on ylivuotoputki.
juu siis nämä on kyllä tiedossa mutta molempiin olen venäjän maalta tuonnut uudet kaasarit ja niissä on pieniä eroja alkupeäiseen.... vfts replicassa on 1700cc nivan mekaanisilla kurkuilla oleva kaasari joka on melkein samanlainen kuin kaasari samaroissa paitsi että kupeessä on kolme messinki putkea päällekkäin joissa kaikissa alipaine
nappiksessa on kakkos kurkku alipaine toiminen (vie vähempi bensaa kuin mekaanisella ) tässäkin on 3 kpl alipaine liitäntöjä kupeessa niin ja sähköllä toimiva venttiili töröttää myöskin kupeesta, äsken öljyjä vaihtaessa vaihdoin nappiksessa letkun paikan, siihen seos ruuvin viereen kokeilu mielessä mutta vfts replicassa ei tuota paikkaa ole
ja molemmissa on bensan paluu linjalle putket
molemmat olen ladan kaasareina ostanut ja venäläisissä huolto kirjoissa on samanlaisista kuviakin....
Lähetetty: 6.4.2006 20:00
Kirjoittaja Team perseauki racing
myönnetään että letkun paikan vaihdolla auton käyttäyminen muuttui huomattavasti parempaan suuntaan... enää ei meinaa tulla herkät housuun liikkeelle lähtiessä
Lähetetty: 6.4.2006 20:12
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Vielä kun säädät sytytyksen kohdalleen niin meno paranee entisestään. Nyt se saattaa olla tuon alipaine-ennakon säätön verran myöhäisellä.