Ladan Kallistuksenvakaajasta
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Kuvia voi ihailla nyt tuolla:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0083&pos=0
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0083&pos=0
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Mielestäni on aikaa hauskaa sinäänsä, että joku edes miettii vakaajan poistamista. Sillä sen tehtävä on vähentää auton kallistelua mutkissa, joka tarkoittaa vakaampaa menoa. Ja ladassahan kallistuksen vakain hoitaa myös osaltaan pitkittäis tukivarren roolia.. Mut en sit tiä..Joo eli samansuuntaisia kokemuksia itselläkin kun viime maanantaina käytiin testaamassa ilman vakaajaa. Puskeminen mutkissa lisääntyi huomattavasti, mutta oli kyllä etupään aurauskin pielessä joten ajattelin että olisiko ainoastaan johtunut siitä, mutta taitaa siis olla vakaajan poistollakin jo puskeva vaikutus.
Nyt on vakaaja paikoillaan sekä kulmat kohdallaan ja viikoloppuna selviää miten hyvin se tahtoo sitten kääntyillä mutkiin.

ei ihan hukas ol, mut ei kaukaa käy..
Kuulema saa myös asentaa katulaillseen autoon kunhan se ei ole EU-hyväksytty eikä hitsata tukvarsia. Ladan tapauksessa siis ihan ok.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä
, 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä

Galleriassa
Mielestäni on aikaa hauskaa sinäänsä, että joku edes miettii vakaajan poistamista. Sillä sen tehtävä on vähentää auton kallistelua mutkissa, joka tarkoittaa vakaampaa menoa. Ja ladassahan kallistuksen vakain hoitaa myös osaltaan pitkittäis tukivarren roolia.. Mut en sit tiä..
[/quote]
No ei se mielestäni aivan noin mene miten kuvailit. Ajattelisin asiaa itse näin: kyllähän se estää sen puolen kallistelua johon auton paino kohdistuu siisi esim. vasemmalle käännyttäessä oikea puoli ei painu niin paljon vakaajan kanssa, mutta kun se on yhteydessä toiselle puolelle siis vasempaan renkaaseen niin eikös se silloin pyri nostamaan sitä vasemman puolen ratasta tiestä irti. Vakaaja rajoittaa myös joustovaraa ja sekin vaikuttaa siis renkaan ja tien väliseen kosketukseen.
Esim escortteihin tehdään yleisesti etupäähän reaktiotankoja jotka on yhteydessä vain toisen puolen renkaaseen. Näin voidaan poistaa vakaaja ja eliminoidaan se ettei toisen puolen ratas pyri nousemaan irti tiestä.
Tietenkin tämä on autokohtaista miten vakaajan poisto vaikuttaa käyttäytymiseen ja siihen vaikuttaa myös jousien säädöt,iskarit yms...
"Ja saahan sitä ihminen kokkeilla jos on suivaantunut"
No joo, mutta aika selväähän se nyt on ettei todellakaan kannata ladasta vakaajaa poistaa, mutta sellaisia reaktiotankoja vakaajan tilalle voisi vaikka suunnitella

No ei se mielestäni aivan noin mene miten kuvailit. Ajattelisin asiaa itse näin: kyllähän se estää sen puolen kallistelua johon auton paino kohdistuu siisi esim. vasemmalle käännyttäessä oikea puoli ei painu niin paljon vakaajan kanssa, mutta kun se on yhteydessä toiselle puolelle siis vasempaan renkaaseen niin eikös se silloin pyri nostamaan sitä vasemman puolen ratasta tiestä irti. Vakaaja rajoittaa myös joustovaraa ja sekin vaikuttaa siis renkaan ja tien väliseen kosketukseen.
Esim escortteihin tehdään yleisesti etupäähän reaktiotankoja jotka on yhteydessä vain toisen puolen renkaaseen. Näin voidaan poistaa vakaaja ja eliminoidaan se ettei toisen puolen ratas pyri nousemaan irti tiestä.
Tietenkin tämä on autokohtaista miten vakaajan poisto vaikuttaa käyttäytymiseen ja siihen vaikuttaa myös jousien säädöt,iskarit yms...
"Ja saahan sitä ihminen kokkeilla jos on suivaantunut"

No joo, mutta aika selväähän se nyt on ettei todellakaan kannata ladasta vakaajaa poistaa, mutta sellaisia reaktiotankoja vakaajan tilalle voisi vaikka suunnitella
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Jankoksen ladaa kun tuolla Kaloppi-rallissa ihailin niin hänellä ei ollut vakaajaa käytössä mutta eipä olleet jousi ja iskarikaan alkuperäisessä paikassa enää.



http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Poikkeus 2.ladaracing pori kirjoitti:Jankoksen ladaa kun tuolla Kaloppi-rallissa ihailin niin hänellä ei ollut vakaajaa käytössä mutta eipä olleet jousi ja iskarikaan alkuperäisessä paikassa enää.![]()
Ihailit

Juu ei oo vakaajaa tänään mutta huomenna kun menen testaamaan laitan paikalleen. Tuo kun keksii pitkissä mutkissa omituisen puskemisreaktion. Saattaa olla että syy on liian löysissä etupään jousissakin.
Vastaavasti taas ilman vakaajaa ajettaessa saa vetää toispuoleisista röykyistä täysillä, eikä lyö rattiin eikä kori heilahda.
Kun nyt noita vakaajia rakennatte niin kannattaisi aloittaa siitä että siellä ei ole enää kumeja vaan jostakin muovista tekee ne korin tukipisteet, sekä tukivarren kiinnityspisteet. Koska nuo järkyttävän paksut kumit hukkaa sen varsinaisen vakaajan toiminta periaatteen tai ainakin heikentää vakaamista.
Ja mitä tulee jousitusmuutoksiin niin ei niistäkään ole apua jos ei pysy tiellä.

Mutta tuon reaktiotangon tarvetta en oikein ymmärräm koska tuo kolmiotuki kyllä pitää pyörän paikallaan pituussuunnassa mikä on se syy miksi reaktiotangot noihin eskoihin laitetaan vakaajan tilalle. Tässäkin voitte ihan silmällä katsoa niitä kumimääriä sen vakaajan ympärilla sekä kulmaa/paikkaa jossa se alatukivarteen tulee ja todeta ettei se tue mitenkään tukivarren pituussuuntaista liikettä.
- elmeri racing team
- Viestit: 139
- Liittynyt: 11.12.2005 20:57
- Paikkakunta: lohja
Meillä on myös tuplavakaaja ja hyvin on pelittänyt mun mielestä vaikuttaa myös siihen ettei ulkokurvinpuoleinen takakulma painu niin alas kun yhdellävakaajalla.Korinkiinnitys on kumeilla mutta pyöränpuoleinen pää on kiinni toisissaan muovisilla hydrauliputken kiinnikkeillä alempi on 20mm kiinnine ylempi 22mm kiinnike niin pääsee ylempi tanko liukumaan kiinnikkeen sisällä jos sen ylemmän tangon jumittaa niin keula jää alas jouset eijaksa työntää enää ylös kunnolla.Mitä jousia käytätte latuskoissanne mulla diisel rekordin jouset edessä takana farkkuladan takajouset puolitoista kiekkaa katkastu iskarit starletin pitkät takaiskarit jousen sisällä akselin päällä jousilautasen läpi noin 20sm korkeat tornit edessä volvon pilsteinit omasta mielestä hyvät systeemit kun eiole paremmalla päässyt ajelemaan.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Joo, ei ole edes mietitty tuota vakaajan pois ottoa, koska takaveto autossa, kuten Lada on nyrkkisääntönä se että etupään jousitus pitää auton suorassa ja takapään annetaan "elää" mahdollisimman paljon > eli jos takapyörä ei pysy maassa se ei myöskään vedä...
Kuten Jankos totesi, Ladan etupäässä olevat kumihelat on oikeastaan suurin ongelma kunnollisen etupään toteuttamiseen, ja reaktiotankoja on turhaa miettiä koska kolmiotukivarsi pitää pyörän paikallaan pitkittäissuunnassa... Tuohon uusimpaan äffä-projektiin olis tarkoitus kokeilla noita kovempia polyuretaani puslia... Uni-ball niveliä kun on himpun hankala soveltaa tuohon Ladan etupäähän...
Ja yksi asia on tietty se että vaikka auton alusta on kuinka täynnä Hi-Tech osia, se ei pelkästään riitä.. Myös auraus, Camber ja Caster kulmat on oltava kohdallaan..., ja hartiat rentoina...
Tulee tässä asiaa sivuten mieleen muuan topicci tuolta rallinetin puolelta...., Saxbergia siteeratakseni; lähdössä kaasu pohjaan ja mutkaan tultaessa lisää kaasua, niin kyllä kääntyy.....
Kuten Jankos totesi, Ladan etupäässä olevat kumihelat on oikeastaan suurin ongelma kunnollisen etupään toteuttamiseen, ja reaktiotankoja on turhaa miettiä koska kolmiotukivarsi pitää pyörän paikallaan pitkittäissuunnassa... Tuohon uusimpaan äffä-projektiin olis tarkoitus kokeilla noita kovempia polyuretaani puslia... Uni-ball niveliä kun on himpun hankala soveltaa tuohon Ladan etupäähän...
Ja yksi asia on tietty se että vaikka auton alusta on kuinka täynnä Hi-Tech osia, se ei pelkästään riitä.. Myös auraus, Camber ja Caster kulmat on oltava kohdallaan..., ja hartiat rentoina...
Tulee tässä asiaa sivuten mieleen muuan topicci tuolta rallinetin puolelta...., Saxbergia siteeratakseni; lähdössä kaasu pohjaan ja mutkaan tultaessa lisää kaasua, niin kyllä kääntyy.....

-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Etujousina ihan ladan omat UUDET jouset,iskarina ladan bilsteini.
Takana farkun takajousi lyhennettynä. iskarina bilsteini orkkis paikassa(vielä).
Takana farkun takajousi lyhennettynä. iskarina bilsteini orkkis paikassa(vielä).
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Kröhöm..ladaracing pori kirjoitti:Kuvia voi ihailla nyt tuolla:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0083&pos=0

Ei sitä aina huomaa kaikkea.
löytyykö mistään ladaan noita polyuretaani puslia valmiina vai pitääkö ne itse räveltää jostain metri tavarasta?mickey-69 kirjoitti:Tuohon uusimpaan äffä-projektiin olis tarkoitus kokeilla noita kovempia polyuretaani puslia... Uni-ball niveliä kun on himpun hankala soveltaa tuohon Ladan etupäähän...
Powerflex:n katalogi ei tunne ladan puslia.
Onko jotain muita puslaratkaisuja etupäähän mitä olette vakioiden tilalla käyttäneet?
Tässä yhteydessä tarkoitan siis etutukivarsien puslia.