Ladan Kallistuksenvakaajasta

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

noh laitahan mullekkin... markuslehtonen91@luukku.com
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Avatar
OSmo
Viestit: 164
Liittynyt: 9.2.2006 12:57
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja OSmo »

Joo eli samansuuntaisia kokemuksia itselläkin kun viime maanantaina käytiin testaamassa ilman vakaajaa. Puskeminen mutkissa lisääntyi huomattavasti, mutta oli kyllä etupään aurauskin pielessä joten ajattelin että olisiko ainoastaan johtunut siitä, mutta taitaa siis olla vakaajan poistollakin jo puskeva vaikutus.
Nyt on vakaaja paikoillaan sekä kulmat kohdallaan ja viikoloppuna selviää miten hyvin se tahtoo sitten kääntyillä mutkiin.
Mielestäni on aikaa hauskaa sinäänsä, että joku edes miettii vakaajan poistamista. Sillä sen tehtävä on vähentää auton kallistelua mutkissa, joka tarkoittaa vakaampaa menoa. Ja ladassahan kallistuksen vakain hoitaa myös osaltaan pitkittäis tukivarren roolia.. Mut en sit tiä.. :roll:
ei ihan hukas ol, mut ei kaukaa käy..
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Kuulema saa myös asentaa katulaillseen autoon kunhan se ei ole EU-hyväksytty eikä hitsata tukvarsia. Ladan tapauksessa siis ihan ok.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
E__R

Viesti Kirjoittaja E__R »

Mielestäni on aikaa hauskaa sinäänsä, että joku edes miettii vakaajan poistamista. Sillä sen tehtävä on vähentää auton kallistelua mutkissa, joka tarkoittaa vakaampaa menoa. Ja ladassahan kallistuksen vakain hoitaa myös osaltaan pitkittäis tukivarren roolia.. Mut en sit tiä.. :roll:[/quote]

No ei se mielestäni aivan noin mene miten kuvailit. Ajattelisin asiaa itse näin: kyllähän se estää sen puolen kallistelua johon auton paino kohdistuu siisi esim. vasemmalle käännyttäessä oikea puoli ei painu niin paljon vakaajan kanssa, mutta kun se on yhteydessä toiselle puolelle siis vasempaan renkaaseen niin eikös se silloin pyri nostamaan sitä vasemman puolen ratasta tiestä irti. Vakaaja rajoittaa myös joustovaraa ja sekin vaikuttaa siis renkaan ja tien väliseen kosketukseen.

Esim escortteihin tehdään yleisesti etupäähän reaktiotankoja jotka on yhteydessä vain toisen puolen renkaaseen. Näin voidaan poistaa vakaaja ja eliminoidaan se ettei toisen puolen ratas pyri nousemaan irti tiestä.

Tietenkin tämä on autokohtaista miten vakaajan poisto vaikuttaa käyttäytymiseen ja siihen vaikuttaa myös jousien säädöt,iskarit yms...

"Ja saahan sitä ihminen kokkeilla jos on suivaantunut" :D

No joo, mutta aika selväähän se nyt on ettei todellakaan kannata ladasta vakaajaa poistaa, mutta sellaisia reaktiotankoja vakaajan tilalle voisi vaikka suunnitella
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

kannattaisko tollanen väsätä peltoautoon vaikka ihan vain ajankulukseenkin?
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Meillä vakio vakaaja paikoillaan, mutta sen poisjättäminenkin on ollut mielessä.Vähän kaksijakoinen tämä vakaajahomma.Toisilla on, toisilla ei.Oli kyseessä Lada tai joku muu rallivehje.Taitaa olla monen tekijän summa???
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Jankoksen ladaa kun tuolla Kaloppi-rallissa ihailin niin hänellä ei ollut vakaajaa käytössä mutta eipä olleet jousi ja iskarikaan alkuperäisessä paikassa enää. :lol: :lol:
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

ladaracing pori kirjoitti:Jankoksen ladaa kun tuolla Kaloppi-rallissa ihailin niin hänellä ei ollut vakaajaa käytössä mutta eipä olleet jousi ja iskarikaan alkuperäisessä paikassa enää. :lol: :lol:
Poikkeus 2.

Ihailit :oops:

Juu ei oo vakaajaa tänään mutta huomenna kun menen testaamaan laitan paikalleen. Tuo kun keksii pitkissä mutkissa omituisen puskemisreaktion. Saattaa olla että syy on liian löysissä etupään jousissakin.
Vastaavasti taas ilman vakaajaa ajettaessa saa vetää toispuoleisista röykyistä täysillä, eikä lyö rattiin eikä kori heilahda.

Kun nyt noita vakaajia rakennatte niin kannattaisi aloittaa siitä että siellä ei ole enää kumeja vaan jostakin muovista tekee ne korin tukipisteet, sekä tukivarren kiinnityspisteet. Koska nuo järkyttävän paksut kumit hukkaa sen varsinaisen vakaajan toiminta periaatteen tai ainakin heikentää vakaamista.

Ja mitä tulee jousitusmuutoksiin niin ei niistäkään ole apua jos ei pysy tiellä. :roll:

Mutta tuon reaktiotangon tarvetta en oikein ymmärräm koska tuo kolmiotuki kyllä pitää pyörän paikallaan pituussuunnassa mikä on se syy miksi reaktiotangot noihin eskoihin laitetaan vakaajan tilalle. Tässäkin voitte ihan silmällä katsoa niitä kumimääriä sen vakaajan ympärilla sekä kulmaa/paikkaa jossa se alatukivarteen tulee ja todeta ettei se tue mitenkään tukivarren pituussuuntaista liikettä.
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

Meillä on myös tuplavakaaja ja hyvin on pelittänyt mun mielestä vaikuttaa myös siihen ettei ulkokurvinpuoleinen takakulma painu niin alas kun yhdellävakaajalla.Korinkiinnitys on kumeilla mutta pyöränpuoleinen pää on kiinni toisissaan muovisilla hydrauliputken kiinnikkeillä alempi on 20mm kiinnine ylempi 22mm kiinnike niin pääsee ylempi tanko liukumaan kiinnikkeen sisällä jos sen ylemmän tangon jumittaa niin keula jää alas jouset eijaksa työntää enää ylös kunnolla.Mitä jousia käytätte latuskoissanne mulla diisel rekordin jouset edessä takana farkkuladan takajouset puolitoista kiekkaa katkastu iskarit starletin pitkät takaiskarit jousen sisällä akselin päällä jousilautasen läpi noin 20sm korkeat tornit edessä volvon pilsteinit omasta mielestä hyvät systeemit kun eiole paremmalla päässyt ajelemaan.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Joo, ei ole edes mietitty tuota vakaajan pois ottoa, koska takaveto autossa, kuten Lada on nyrkkisääntönä se että etupään jousitus pitää auton suorassa ja takapään annetaan "elää" mahdollisimman paljon > eli jos takapyörä ei pysy maassa se ei myöskään vedä...

Kuten Jankos totesi, Ladan etupäässä olevat kumihelat on oikeastaan suurin ongelma kunnollisen etupään toteuttamiseen, ja reaktiotankoja on turhaa miettiä koska kolmiotukivarsi pitää pyörän paikallaan pitkittäissuunnassa... Tuohon uusimpaan äffä-projektiin olis tarkoitus kokeilla noita kovempia polyuretaani puslia... Uni-ball niveliä kun on himpun hankala soveltaa tuohon Ladan etupäähän...

Ja yksi asia on tietty se että vaikka auton alusta on kuinka täynnä Hi-Tech osia, se ei pelkästään riitä.. Myös auraus, Camber ja Caster kulmat on oltava kohdallaan..., ja hartiat rentoina...

Tulee tässä asiaa sivuten mieleen muuan topicci tuolta rallinetin puolelta...., Saxbergia siteeratakseni; lähdössä kaasu pohjaan ja mutkaan tultaessa lisää kaasua, niin kyllä kääntyy..... :lol:
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Etujousina ihan ladan omat UUDET jouset,iskarina ladan bilsteini.
Takana farkun takajousi lyhennettynä. iskarina bilsteini orkkis paikassa(vielä).
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

Khöm... :oops: toni03@phnet.fi :lol:
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

ladaracing pori kirjoitti:Kuvia voi ihailla nyt tuolla:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0083&pos=0
Kröhöm.. :lol:
Ei sitä aina huomaa kaikkea.
E__R

Viesti Kirjoittaja E__R »

mickey-69 kirjoitti:Tuohon uusimpaan äffä-projektiin olis tarkoitus kokeilla noita kovempia polyuretaani puslia... Uni-ball niveliä kun on himpun hankala soveltaa tuohon Ladan etupäähän...

:lol:
löytyykö mistään ladaan noita polyuretaani puslia valmiina vai pitääkö ne itse räveltää jostain metri tavarasta?

Powerflex:n katalogi ei tunne ladan puslia.

Onko jotain muita puslaratkaisuja etupäähän mitä olette vakioiden tilalla käyttäneet?
Tässä yhteydessä tarkoitan siis etutukivarsien puslia.
Vastaa Viestiin