Sivu 2/4

Lähetetty: 18.2.2006 10:07
Kirjoittaja kapa
Oskar kirjoitti:Ok, asia selvä :D

Entäpä miten eetterin eli starttisprayn kanssa toimis, jos laittais vaikka letkun ohjaamosta kaasarin kurkkuun ja aina tarvittaessa ruuttais??
Toi voisi toimia paremmin, oon kuullut että tuollaisia systeemejä on rakennettukin. Köyhän miehen ilokaasulaitteisto :wink:

Lähetetty: 18.2.2006 12:17
Kirjoittaja ,_,/ukka
Oskar kirjoitti:Ok, asia selvä :D

Entäpä miten eetterin eli starttisprayn kanssa toimis, jos laittais vaikka letkun ohjaamosta kaasarin kurkkuun ja aina tarvittaessa ruuttais??
Kone saisi lisää palavaa ainetta, mutta ei happea sen polttamiseen, eli sitten jää osa bensasta palamatta. Veikkaisin.

,_,/ukka

Lähetetty: 18.2.2006 13:43
Kirjoittaja ilkkahy
Ilokaasuvehkeillä käsittääkseni jäähdytetään imuilmaa jolloin sen tilavuus pienenee ja sitä saadaan tungettua enemmän sylinteriin.

Puhdasta happea ja vetyä polttomoottoriin? Olisi älyttömän mielenkiintoinen ja vaikea projekti, mutta vaatisi kemian ja fysiikan teorian korkeamman tason hallitsemisen ettei tulisi ruumiita.

Jos tuota happea lähtee "kokeilemaan" pistämällä suoraan imupuolelle ja käyttämällä erittäin rikasta seosta niin siitä saa varmaan lyhyeksi hetkeksi hienot tehot ja sulaneet männät.

Lähetetty: 18.2.2006 15:30
Kirjoittaja Jusu
Idän Ihme 1 kirjoitti:Mut jos ei oo tarpeeksi soppaa, niin ei synny liikaa lämpöäkään?
Se että kuinka laihalla kone käy ja paljonko se vaikuttaa palamislämpötilaan, ja tehoon, olisi mielenkiintoista tietää.
Happihan kiihdyttää palamista joten pelkän hapen tai pelkän ilokaasunkin (n. kolmasosa happea) lisääminen nostaa palotapahtuman lämpötilaa sitä paljon ettei sitä kestä mikään moottori.
Johan pelkästään liian laiha seoskin venttiileitä polttelee joten happipitoisilla kaasuilla tunaroimalla saa helposti jotain sulamaan.

Ilokaasun pääasiallinen tarkoitus on siis lisätä imuilman happipitoisuutta jolloin moottoriin syötettävän polttoaineen määrää voidaan lisätä ahtamatta sitä, tuo jäähdytys tulee vähän niinkuin lisäoptiona kun ilokaasu on kuitenkin pullossa nestemäistä ja siksi reippaasti pakkasen puolella.

Lähetetty: 18.2.2006 17:18
Kirjoittaja Mage
samovaari kirjoitti:Ilokaasun eli dityppihapon kaava on N2O. Hapen ja typen suhde ilmaan verrattuna on melkein päinvastainen. Ilokaasu auttaa palamiseen hyvinkin paljon, mutta puhtaalla hapella leikkiminen saattaa tosiaan "räjäyttää Ladan pois".
ööö... eikös se kyl oo NO2 eli typpidioksidia (typpidihappea) ainakii näi kokeilevan kemistin mielestä

Lähetetty: 18.2.2006 17:22
Kirjoittaja Mage
Ja eikös noissa ilokaasuissa oo et kone pitää olla lämmenny sen tiettyy asteesee et jotekii "kiivastuttaa" itse kaasua. Kylmällä koneella siitä ei paljoo hyötyä oo sit. Tosin en oo varma mut jostai olin lukevinaani asiasta. Onkos kukaa kokeilu laittaa sitä käynistysapu suihketta koneesee (mitä laitetaa esim traktoreitte ilmaputsarii)???

Lähetetty: 18.2.2006 17:25
Kirjoittaja kapa
Mage kirjoitti:
samovaari kirjoitti:Ilokaasun eli dityppihapon kaava on N2O. Hapen ja typen suhde ilmaan verrattuna on melkein päinvastainen. Ilokaasu auttaa palamiseen hyvinkin paljon, mutta puhtaalla hapella leikkiminen saattaa tosiaan "räjäyttää Ladan pois".
ööö... eikös se kyl oo NO2 eli typpidioksidia (typpidihappea) ainakii näi kokeilevan kemistin mielestä
Kyllä se on N20 eli dityppioksidi

Lähetetty: 18.2.2006 17:35
Kirjoittaja GreenThing
Tuo NOS-ilokaasulaitevalmistaja varmaankin on saanut monella tuon N2O:n kääntymään NO2:ksi.

Lähetetty: 18.2.2006 17:42
Kirjoittaja Mage
Niimpä kait. :oops: mut kyl toi typpidioksidi kuulostaa paremmalta :wink: no joo uskotaan uskotaan. Muistaaksee joskus joku kemia tunti tehtii vähä sama tyyppistä kaasua mut ei ollu kummiskaa samaa. ope sano et se palais paremmi mut se o iha liia kallista tehä, ihmettelen vaa et miks sit koulus sitä tehtii

Lähetetty: 18.2.2006 18:00
Kirjoittaja Mäntä
Kiihdytysautoissakin laitetaan tasaväkistä vastustajaa vastaan ajettaessa seos hiukan laihemmalle tulee kuulema muutama hevosvoima lisää vaikka onhan siinä omat vaaransakkin.

ILOKAASUSSA TYPPI SITOO LÄMPÖÄ JOKA MAHDOLLISTAA SUUREMMAT TEHOT!

En muista sitoiko se lämpö energiaa sen kemiallisiin sidoksiin saatan olla väärässäkin, mutta kummiskin se sitoo sitä tehokkaasti siis lämpöä.

Lähetetty: 18.2.2006 20:09
Kirjoittaja Mäntä
Ai niin, ei mitään eettereitä lada käymään nitrometaanilla :twisted: tosin saattaa olla hieman säilytys vaikeuksia. Eikö nitrometaani haihdu bensa tankinki läpi en oo kyllä varma, mutta muistaakseni.

Lähetetty: 18.2.2006 20:19
Kirjoittaja Lada-Mies
Nosseista tuli mieleeni et US-parts myy
nykyään ilokaasusettejä 300e ja 500e

Lähetetty: 18.2.2006 23:14
Kirjoittaja Mage
lada-mies kirjoitti:Nosseista tuli mieleeni et US-parts myy
nykyään ilokaasusettejä 300e ja 500e
ohhoh empäs tietykkää et ne ton hintasii o :o luullu et ne o iha perkulee kalliita

Lähetetty: 19.2.2006 0:14
Kirjoittaja RussianTUNER
Idän Ihme 1 kirjoitti:Mä ostankin tollasen Corollaani ja säädän lisää keittoa, kyllä LÄHTEE!!!!! :D
Ja männät kurkkii konepellillä :wink:

Lähetetty: 19.2.2006 0:47
Kirjoittaja RussianTUNER
Idän Ihme 1 kirjoitti:Mitään kurki, Toyota kestää!!! :wink: 8)
Epäilen. Lada sen enemmin kestäis. :P