Sivu 99/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 28.5.2010 13:01
Kirjoittaja THI-900
Isältä hajos Samarasta juuri takarenkaan runko. Joutunee kattelemaan uudet kummit. Harmi, olis noilla vielä tämän kesän ajanu. Polttoainemittari elää välillä ihan omaa elämäänsä, varsinkin varoitusvalo. Se saattaa palaa milloin sattuu, viisari kyllä näyttää ainakin yleensä ihan tolkun lukemia.

Saako sen anturin hiplailtavaksi sieltä takapenkin alla olevasta luukusta. Pitäis varmaan kattoo...

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 28.5.2010 14:30
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mistäs muualta polttoainepinta-anturiin voisi kurkistella kuin tankin yläosan pyöreästä aukosta? Tuskin ainakaan syöttöputken kautta anturille ja pumpulle pääsee, koska sehän on sentään melko paljon tankin oikeassa laidassa. Vaikkei kyllä pumppuluukkukaan ihan keskellä ole niin en usko, että mitään näkyy tankin puoleisesta syöttöputken metalliosasta, joka on sentään jo n. 10cm pituinenkin ulospäin.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 28.5.2010 16:35
Kirjoittaja mush
Ruisku-Samarassa oli se ongelma, että reikä korissa takapenkin alla on liian pieni tankin luukun avaamista varten. En tiedä sitten oliko tässä tapauksessa kyseessä ruisku vai kaasutin.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 30.5.2010 20:33
Kirjoittaja manni
Kevätpörähdyksestä palattaessa tuli haettua kärry Turusta ja palautettua se mökille eli noin 100 km kärryn kanssa.

Mietteitä vetämisestä: autossa on voimaa hyvin kärryn liikuttamiseen maantiellä sopivalla marssinopeudella (80 km/h) mäkiselläkin tiellä, jousitus, erityisesti takapää, on erittäin hyvin vetokäyttöönkin soveltuva. Perä ei laske liian alas ja vaimentaa tehokkaasti kärryn jousitusliikkeestä tulevat autoa keinuttavat voimat.

Maantiekulutus oli nyt kesänopeuksilla tuoreimman mittauksen mukaan noin 5,9 l / 100 km, jota pidän erittäin kohtuullisena (ilman kärryä toki). Toinen vajaan 300 km:n otos maantieajoa, jossa vajaa 100 km kärryn kanssa, päätyi tulokseen 7,1 l / 100 km.

Kuva autosta kärryn kanssa mökkitiellä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 30.5.2010 20:45
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Takapenkin alusluukusta sen verran, että se on tosiaan ahdas polttoainepumpun ( jos kyseessä ruutta ) ja polttoainemittarin anturien kannen irrottamiseen. Ja varsinkin niin, että oman kokemukseni perusteella näitä vekottimia ei ole mitään mahdollisuutta ottaa yläkautta pois isontamatta aukkoa. Mutta miksei sitä voi isontaa. Ei siitä hirmuista haittaa ole. Kosteutta voi kyllä sitten lillitellä sinne penkin alle. Sieltähän on suora yhteys sitten tankin ja korin väliin, jos suojaluukku on pois.

On kai ajateltu, että aina otetaan tankki pois, jos tankin sisäisiä härveleitä on tutkittava tai vaihdettava. Tankin irrotus ei ole mikään insinööritaitoa vaativa operaatio, mutta alla kontaillemalla se on ikävää puuhaa. Pipo päähän ja laskettelulasit silmille niin on vähän mukavampaa kuin pelkissä kesätamineissa.

Kulutuksista: Pieniä ovat aina nuo kulutukset Immeisillä. Pitäisiköhän ihan kokeilla, paljonko saadaan menemään 1996 GM -Saranalla Venäjännavtaa. :lol:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 30.5.2010 22:05
Kirjoittaja manni
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kulutuksista: Pieniä ovat aina nuo kulutukset Immeisillä. Pitäisiköhän ihan kokeilla, paljonko saadaan menemään 1996 GM -Saranalla Venäjännavtaa. :lol:
Olen huomannut tankkaus.com-sivuston näppäräksi tavaksi seurata auton todellisia kuluja, saa mm. kulutuksesta realistisia lukemia helposti. Tässä autoni kulutustiedot. Etenkin talviaikaan on ihan liikaa pätkäajoa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 30.5.2010 22:18
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minä sen SÄMPY -vainaan kanssa niitä kuluja laskeskelin muutaman kerran. Ja joka kerta TURHAAN.

Niin kuin edesmennyt Arkkiatri Arvo Ylppö oli lausunut:

"Elämässäni olen juossut kaksi kertaa. Ja toisen niistäkin Turhaan." (Lähdettä en pysty nyt tähän kirjaamaanaan). Jääköön anekdootiksi siis.

Parempi kai olisi kokeilla mitä omalla ajotyylillä saa enimmillään menemään. Korostan Omalla Ajotyylillään. 8)

Ja Venäjän kansisteritankkaajana en koskaan muista paljonko missäkin JerryKannussa oikeasti sitä litkua on kun sen tankkiin lirutan.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.5.2010 22:57
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Samaran polttoainepumpun ja -määräanturin käsiksipäästävyyteen ks. http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=24621, ensimmäinen kuva selvittää asiaa.

menestystä peltisaksihommin

SvS

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 2.6.2010 9:04
Kirjoittaja Lada-Jussi
kuten jo toisaalla kerroin, niin vasta 22 tkm ajon jälkeen ekan kerran syttyi CE-valo Bosch Samarassa, ja autolla ajettu jo kuitenkin 116 tkm, että onkohan käyttäjässä vika kun väitetään että noi uudemmat leviää käsiin. Vikana oli löystynyt tyhjäkäyntisäädin, joku jättänyt sen ilmeisesti löysällä, oli mm. laitteen liitintä käsitelty vähän epämääräisesti, juuri ja juuri lukittuu paikoilleen.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 2.6.2010 10:24
Kirjoittaja THI-900
Tulipa siinä hommattua renkaat. Aurora K706 tuli isällekkin. Lahdesta löytyivät. Pintaa on kahdessa kummissa 4mm ja kahdessa 6mm. Tyrnevät tuninki renkaat - koko on 185/70R13... No korjaantuupa nopeusmittarivirhekin nyt sitten :)

Pitää leikeillä sitä luukkua sieltä takapenkin alta auki kun ehtii. Kyllä muistin sitten oikein että suoraan siitä luukusta ei mahdu töitä tekemään.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 4.6.2010 8:58
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Vaihdettiin eilen Samaraani etupyörien jarruputket tehostajalle asti. Putket olivat sen verran syöpyneet jotta kannatti vaihtaa. Onneksi meitä oli kaksi remonttimiestä ja remonttipaikka oli hyvä jossa pääsi auton alle. Apukuskin puoleinen jarruputki, se pidempi, oli vaikeampi vaihtaa koska se kulkee siellä johtojen ja putkien seassa tehden monenlaista mutkaa. Ahdas paikka kaikenkaikkiaan sille putkelle. Minä työnsin auton altapäin, puukalikalla autoin. Kaverini veti ylhäältäpäin taas ylöspäin sitä putkea. Lopulta reitti putkelle löytyi ja pian jo vaihdettiin kuskinpuoleinenkin putki. Aikaa taisi vierähtää kaksi ja puoli tuntia ilmauksineen kaikkineen. Hyvä homma että tuli tehtyä. Nyt on Samarani jarruputkista uudistettu ainakin 65%.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 14.6.2010 9:17
Kirjoittaja Lada-Jussi
150 km:n matkalla noin 125 km takavetoladan raadon hinausta dollylla oli kulutus 9,2 litraa/100 km eli pari litraa enemmän kuin normikulutus, eli ei paljon kuorma tunnu Samarassa, muutoinkin hinaus sujui mukavasti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 14.6.2010 22:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
Sedan Samara käy taas puolen vuoden tauon jälkeen, kun siitä hajosi öljypumppu ja ajoin 15 km kotiin ilman öljynpaineita, vielä kuuluu ihmeellisiä ääniä tostakin, mutta kone on 110:n raadosta ja siihen piti muutella kiinnikkeitä ja bosch systeemit alkuperäisiksi GM systeemeiksi, jotta tuuninki olis totaalista on myös korkea kojetaulu asenteilla.

aika surkeen oloisessa kunnossa Sedani on seistyään talven yli puun alla pihassa, kun on sitä vielä muutenkin ruostutettu tässä 4 vuoden aikana, kun ostin auton juhannuksena 2006

Juhannus 2006 - juuri pihaan ajettuna 147 tkm ajettuna
Kuva
Kevät 2009 - juuri varustettu originaaleilla I-391 kesärenkailla, Samaran peltivantein ja alkuperäisin muovisin koristekapselein
Kuva
kesä 2010 - 240 tkm ajettuna ruoskittuna ja tuunattuna
Kuva
Kuva

nyt kun olen päässyt tuunauksen makuun niin Bosch-Samaran arvon tuplasin uudenveroisilla (pinnatuilla) kesärenkailla ja aluilla, jotka tutkielmien mukaan pitäisi olla Eurosamaran orkkikset, ainakin ihan saman näköiset kuin esitekuvissa.
Kuva
Kuva

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 14.6.2010 23:10
Kirjoittaja Jokari
Lada-Jussi kirjoitti:Sedan Samara käy taas puolen vuoden tauon jälkeen, kun siitä hajosi öljypumppu ja ajoin 15 km kotiin ilman öljynpaineita...
Ilmeisesti käyttäjässä oli syy koska huolto-ohjelmasta on kuitenkin pidetty kiinni täsmällisesti?

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 15.6.2010 9:02
Kirjoittaja Lada-Jussi
Jokari kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:Sedan Samara käy taas puolen vuoden tauon jälkeen, kun siitä hajosi öljypumppu ja ajoin 15 km kotiin ilman öljynpaineita...
Ilmeisesti käyttäjässä oli syy koska huolto-ohjelmasta on kuitenkin pidetty kiinni täsmällisesti?
kyllä Jokari puhuu kerrankin asiaa... aikaisemmassa jakopäärempassa oli varmaan jäänyt yksi suojapellin kiinnityspultti löysälle, ja se oli pudonnut alimman hihnapyörän ja lohkon väliin ja tästä oli aiheutunut kaikenlaista ikävää, ei pitäis asentaa ku ei osaa, mutta ei voi mitään. Huolto-ohjelmaa on noudatettu ton auton kanssa melko tarkkaan, ainoastaan moottorinohjainjärjestelmän tarkistaminen testerillä 15 tkm:n välein on tekemättä, kun ei ole sellaista testeriä (ei sitä ole Deltassakaan, tai sitten eivät vaan osaa käyttää)