Sivu 98/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 30.4.2010 23:44
Kirjoittaja khj-582
manni kirjoitti:
pressa kirjoitti:Ensin tarkistaa vikakoodit, etenee sitten niiden mukaan.
Miten GM-ruiskusta saa vikakoodit ulos?
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=27955
Ja löytyy tuolta ukk osiosta.
Tässä on mukana ne video-ohjeetkin!

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 2.5.2010 13:36
Kirjoittaja manni
Kiitos vastauksista.

Kävin tänään toverin (automonttööri) kanssa tuota katsomassa, vika löytyi. Akun navasta lähtevä ohuempi johto oli irronnut, liitin oli huono. Tuohon vaihdettiin uusi liitin päähän ja siistittiin päätä, sen jälkeen polttoainepumppu alkoi saada normaalisti virtaa ja kaikki toimii normaalisti.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 2.5.2010 22:05
Kirjoittaja THI-900
manni kirjoitti:Akun navasta lähtevä ohuempi johto oli irronnut, liitin oli huono.
Niin perusvika. Kolme GM ruiskusamaraa on taloudessa ollut, ja kaikissa tota liitosta on saanu pykätä.

Faija vaihtoi nykyiseen Samaraan kesäkummit tossa viikolla, tais olla torstai :) Aika vähän laisesti oli pintaa, mutta kaipa noilla kuulemma vielä tän kesän ajelee :?

Tarkoitus olisi ensi viikolla testata kulutusta. Ajattelin ajella emänän luo menomatkalla rajoitusten mukaan joustavasti ja sitten tulla kotiin 80km/h. Kirjoittelen sitten minkämoisia tuloksia saatiin. Matka on Laihia-Tre-Riiihmäki-Lohja-Karjaa eli kaikenmoista tietä on tiedossa noin 450km siivu.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 3.5.2010 1:07
Kirjoittaja Lada-Jussi
Saavuin kotiin pieneltä ABC kiertueelta, Samara 1,5i 5-ov vm. 2000 selvitti matkan kunnialla. Yhteensä noin 1200 km tuli ajoa erillaisissa sää ja tieolosuhteissa. Pisimmät yhtäkestoiset ajot oli noin 100 km pitkiä, mutta saman päivän sisään mahtui ajoa peräti 930 km ja ei mitään havaittavaa puutumista kuljettajan kehossa, joten Samara on hyvä matka-auto. 113 tkm ajetussa autossa ei tällä reissulla ilmennyt mitään erityisempiä vikoja. Ainoat viat tähän mennässä onkin ollut huono talvikäynnistyvyys ja korin ruostevauriot.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 3.5.2010 2:14
Kirjoittaja samarai
THI-900 kirjoitti:
manni kirjoitti:Akun navasta lähtevä ohuempi johto oli irronnut, liitin oli huono.
Niin perusvika. Kolme GM ruiskusamaraa on taloudessa ollut, ja kaikissa tota liitosta on saanu pykätä.
Jaa, mulla taitaa sitten olla poikkeuksellinen yksilö, ei ole koskaan vielä 14v. aikana saanut sitä pykätä. :) Hyvä tietää kuitenkin vastaisuuden varalla.

Omista kokemuksista sen verran, että mitään ei ole tarvinnut Samaraan tehdä joulukuun katsastusremontin jälkeen. Pakoputki tosin on jostain vähän tussuttanut jo pitemmän aikaa. Täytyy joku kaunis päivä katsella sitä samalla kun vetää taas ne jokakeväiset helmaferrexit. :)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 10.5.2010 14:16
Kirjoittaja konkelo
jaa-a tänään sitten kun olin lähössä samaralla pihasta niin huomasin että oikean puolimmainen takarengas oli jumittunut :shock: ei siinä muu auttanut kun nauttia aurinkoisesta päivästä ja lähteä käveleen.

onkos muilla samara kuskeilla käyny samoin :roll:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 10.5.2010 14:23
Kirjoittaja Pavlovits
Edellinen Samara teki joskus tuota. Jähmeä käsijarruvaijeri ei aina palauttanut jarrukenkiä. Eestaas vaihteella nytkyttelemällä aina laukesi.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 10.5.2010 16:25
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ja se on aina se Oikeapuoli, joka jumii. Kahvan rumppaaminenkaan ei aina auta, varsinkin jos on seisottu pitkään tai oltu käyttämättä käsijarrua ja sitten vedellään se kunnolla päälle. Käsijarrua pitää näissä käyttää vaikkei olisi tarvekaan, niin säättytään moisilta lukoilta.

Takapotkussa taas käppäri ei usein pidä sillä oikealla puolella.

SÄMIssä piti purkaa lelut pois rummun sisästä että sain sitä Kuusaal siirreltyä. Taisin viskata rummunkin mäkeen.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 11.5.2010 0:31
Kirjoittaja mush
Tuohon vammaan yleensä pika-apuna auttaa riuhtaisu käsijarruvaijerin suojakuoresta. Ei ole Samaralla sattunut, mutta muilla merkeillä kyllä.

Eräälläkin toisen suurvallan tekeleellä voitin lautalla kotiinpäin tullessa reissun tulliin tuolla tempulla. Tiesin että vaijeri oli jumissa kun laivalla oli ollut käsijarru päällä pidemmän aikaa, joten tein riuhtaisutempun. Ja eikun ulosajaessa ohjaus tullin halliin ja huumekoira kyseisen takapyörän luokse. Monesti miettinyt että mistä tiesivät - vasikoiko joku :lol: Lautta oli kuitenkin vielä merellä kun kyseisen tempun tein.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 11.5.2010 8:31
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Viime viikolla kuskin ovea avatessa säikähdin, kun tuntui että koko kuskin ovi putoaa pois paikaltansa. Saranoita tarkastellessa syyksi selvisi alemman saranan pulttikiinnitys. Pultti kiinnittää oven saranan auton runkoon. Siinä pultin alla on noin 4 mm prikka painamassa saranaa. Nyt paksu prikka on hukkunut/ruostunut pois ja alaosastaan ovi pääsee heilumaan holtittomasti. Heilumisen takia ovea on vaikea sulkea etenkin sisältäpäin. Hätäkorjauksena laitoin hukkuneen prikan tilalle rautalankaa. Tällainen tapaus olisi kai mahdoton, jossa sarana kiinnitettäisiin auton runkoon esim. useammalla pultilla.

Saakohan noita oven kiinnityspultteja helposti käsipelin auki vai onkohan ne tehtaalla tiukattu ylikireälle??

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 11.5.2010 8:31
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Viime viikolla kuskin ovea avatessa säikähdin, kun tuntui että koko kuskin ovi putoaa pois paikaltansa. Saranoita tarkastellessa syyksi selvisi alemman saranan pulttikiinnitys. Pultti kiinnittää oven saranan auton runkoon. Siinä pultin alla on noin 4 mm prikka painamassa saranaa. Nyt paksu prikka on hukkunut/ruostunut pois ja alaosastaan ovi pääsee heilumaan holtittomasti. Heilumisen takia ovea on vaikea sulkea etenkin sisältäpäin. Hätäkorjauksena laitoin hukkuneen prikan tilalle rautalankaa. Tällainen tapaus olisi kai mahdoton, jossa sarana kiinnitettäisiin auton runkoon esim. useammalla pultilla.

Saakohan noita oven kiinnityspultteja helposti käsipelin auki vai onkohan ne tehtaalla tiukattu ylikireälle??

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 11.5.2010 8:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
TakaPotkuista on sen verran kokemusta, että ei kyllä tahdo lähteä välillä millään oviruuvi irti. Ei auta iskumeisseli, muu hammerointi eikä voima, kun sitä ei saa kohdistettua siihen ristipäähän kunnolla.

Lämpö olisi hyvä, mutta kuka viitsii poltella oviruuveja tai pultteja. Poraamalla ne usein on otettava. No, toiset hitsaavat niihin jonkinlaisen mutterin ja sitten niitä voi jo väännelläkin.

Sinne on tungettu melko varmasti väliin jotain Mömmöä, liimaa tai mitä lie eli Kovassa ovat varmaan Samarassakin. En kyllä ole kokeillut. Tuohan on joskus kokeiltava.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 13.5.2010 4:24
Kirjoittaja samarai
Olen kyllä joskus ottanut Samarasta ovia irti ja hyvin ovat lähteneet pultit irti - juuri sen takia, että niissä on "oikea" pulttikanta. Tietysti jos on hitsautunut kierre ruostumalla kiinni, niin ei lähde kun katkeamalla.

Samaran laitettiin pakoputkeen eilen uusi takaosa pönttöineen. Vanha pönttö oli ruostunut päältä puhki.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 13.5.2010 9:59
Kirjoittaja Jouska
samarai kirjoitti:Olen kyllä joskus ottanut Samarasta ovia irti ja hyvin ovat lähteneet pultit irti - juuri sen takia, että niissä on "oikea" pulttikanta. Tietysti jos on hitsautunut kierre ruostumalla kiinni, niin ei lähde kun katkeamalla.
Moi,

Hyvää tietää. Täytyy käydä ostamassa ensin kunnon työkalut ja sitten koettaa varovasti kääntää pulttia auki. Eniten pelottaa juuri että pultti katkeaa kierteisiin. Silloin ei enää rautalanka riitä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 28.5.2010 12:56
Kirjoittaja Lada-Jussi
Lada-Jussi 24.3.2010 kirjoitti:Vähän tarkennusta, tulikin jo 15 tkm täyteen, muistin mittarin lukemat väärin, autoon siis uponnut rahaa 577,30 euroa, josta hankintahintaa 350 euroa, jos ja kun voidaan olettaa että auton arvo ei putoa, kun sillä on varaosa-arvoakin sen verran, niin auton kuluiksi voidaan laskea 227,30 euroa eli 0,015 euroa/km

noin 5 kk eli 150 päivän ajalta kertyy ajoneuvoveroa vanhalla kaavalla 0,35 euroa/pv eli yhteensä 52,50 euroa, vakuutuksia (ilman alennuksia ja bonuksia) yhteensä noin 232 euroa, näistä kilometrille hintaa kertynyt 0,019 euroa/km

polttoaine kulut eilisen keskimääräisellä hinnalla (polttoaine.net) 1,426 euroa/litra ja keskimääräisellä noin 7 litraa/100 km kulutuksella (mitattu 6,7 - 7,3 kulutuksia) yhteensä 0,100 euroa/km

yhteiskustannukset 2011,80 euroa
Samaran kustannukset:
0,134 euroa/km (15tkm)
13,41 euroa/päivä (5 kk)

käytännössä vakuutuksen alennukset ja bonukset sekä s-bonus kertymä lähes kaikista kuluista vähentää kokonaiskustannusta huomattavasti.

Onko siis halvempaa auto kuin Lada Samara!!??
Nyt on jo yli 20 tkm ajettu ja kuluja ei ole tulut kuin pakollisista vakuutuksista ja veroista ja mitä nyt vähän kuluttaa bensiiniä

Ainoa uhkakuva mitä näistä Bosch ruiskuisista on ollut on toi kylmäkäynnistys ongelma, mutta "change engine" valo ei ole palanut kertaakaan ja auto käy ja kulkee, toisinaan käynti on vähän aaltoilevaa, mutta eipä tota ole liikaa huolletukaan