Sivu 95/218

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 16.7.2007 18:51
Kirjoittaja Jaska HKI
Katsoin oikean takaoven lukitusta,vaikka se taas toimiikin.
Sulkijanuppi irti kiertämällä,oven sisäkahvan suoja irti,oven kahvan ruuvit (2kpl irti).Oven verhoilun alareunassa suojalista irti (3kpl ruuveja).Ovipahvi irti kangottamalla.Oven lukitusservo irti (2kpl ruuveja).Servon pää kiinnityy lukitusmekanismiin rautatangolla jonka päässä oleva koukku tulee servon päässä olevaan reikään.Suihkutin servon paljekumin ollessa käänettynä aseoljyä liikkuviin osiin.Kasatessa pitää huomioida että servon tanko tulee ovenavaustangon alle joka tulee sisäpuoleiselta ovenavaajalta.Muuten tangot tulee ristiin ja ne kanittaa.Rasvasin kaikki liikkuvat osat ja mekanimit.Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.Havaintoni koekäytön jälkee oli että lukitusnuppi liikkui entistä syvemmälle.....siis peremmin.
Edellämainituun huoltoon meni puoli tuntia.Koska ovipahvit oli auki niin työhön olisi voinut lisätä ruostesuojauksen lisäämisen mikä paljon ei työaikaa olisi lisännyt.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.7.2007 16:34
Kirjoittaja Jaska HKI
Tilasin huoltoajan Deltasta nokkahihnan vaihtoon.Samalla käskin vaihtaa jarrunesteet ja etujarruletkut koska toinen jarruletku havaittiin katsastuksessa pykineeksi.Itse olen jarrunesteet kerran vaihtanut.Olisko joka toinen vuosi sopiva jarrunesteiden vaihtoväli niin jarrut pysyvät toimivina kun neste pysyy hyvänä?

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.7.2007 20:13
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Jaska HKI kirjoitti:Olisko joka toinen vuosi sopiva jarrunesteiden vaihtoväli niin jarrut pysyvät toimivina kun neste pysyy hyvänä?
Näin minäkin muistelisin, että ainakin ennen suositeltiin. Ja sitä olen yrittänyt noudattaa. Mutta oliko niin, että silikonijarruneste ei kerää kosteutta ja voitelee kumitiviisteet paremmin? Muistankohan tuon silikonin ylipäätään oikein? Ja on mulla niitä harmaita hiuksiakin jo.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 31.7.2007 11:05
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Jarrunesteiden vaihtovälistä

Jarrunesteen vaihtovälin määrää käytännössä siihen imeytyvä vesi ja vedestä aiheutuvat korroosio sekä nesteen kiehumislämpötilan alenema. Kaksi vuotta on varmasti riittävän tiheä väli. Kolme-neljä vuottakaan ei liene mahdoton.

Jarrunesteistä

Silikoninesteet eivät ole hygroskooppisia, eli eivät ime itseensä vettä. SIKSI NIITÄ EI PIDÄ KÄYTTÄÄ TAVALLISESSA AUTOSSA. On nimenomaan tarkoitus, että jarruneste imee itseensä veden, jota väistämättä kuitenkin jarrujärjestelmään joutuu. Silikoninesteitä käytettäessä vesi poistetaan vaihtamalla neste usein. Silikoninesteitä käytettäessä järjestelmään joutuva vesi pysyy erillisinä pisaroina, jolloin syöpyminen "vesipaikassa" on nopeaa ja kiehumispiste 100 astetta!

Silikoninesteet tunnistaa merkinnästä DOT 5.

Huom! DOT 5.1. -neste on "normaalia" jarrunestettä (suunniteltu erityisesti ABS-jarruille, hyvät kylmäominaisuudet).

Ladoissa (poislukien eräät kilpailutarkoitukset) on järkevintä käyttää joko DOT 4 tai DOT 5.1 -nesteitä, jotka ovat keskenään sekoituskelpoisia.

parhain terveisin

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.8.2007 16:56
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

16-venttiiliseen moottoriin, jossa ei hydraulista ohjaustehostinta eikä ilmastointia, sopii generaattorin käyttöhihnaksi 6PK737, jota saa esimerkiksi Motonetista, tuotenumero 30-6737.

Alkuperäinen hihna on 742-millinen, mutta 737 mm mittainenkin menee helposti päälle.

(8-venttiilisessä onkin lyhyempi hihna.)

Happianturiksi (lambda-anturi) sopii Motonetin yleisanturi 28-3422. Sopivuus on ilmeisesti vain huhti-toukokuuhun 2003 valmistettuihin autoihin asti. Kyseinen anturi sopinee niin 16- kuin 8-venttiilisiin moottoreihin ja myös Samaroihin. Ennen katalysattoria oleva ja katalysaattorin jälkeinen anturi ovat samoja.

Happianturin asennus vaatii hieman käsityötä, sillä yleisanturin kanssa käytetään alkuperäistä liitintä. Johdinliitokset on siis tehtävä itse.

Lisäys 7.8.07

Yllämainituissa autoissa on ns. zirkonium-anturi. Kiinnityskierre on M18-sytytystulppakierre (eli se ns. iso tulppakierre, jota ei nykyisin tulpissa juurikaan ole). Anturi on nelijohtiminen.

Värikoodit:

musta - signaali
harmaa - maa
valkoinen - anturin lämmitin (kaksi johdinta, napaisuus merkityksetön)

Lämmitysvastuksen resistanssi on noin 4 ohmia.

Alkuperäinen anturi on Bosch 0258005133. Omassa autossani sen toiminta alkoi heiketä noin 60.000 km ajettuna (ilmestyi ajoittain vikakoodi P0422, katalysaattorin teho alhainen) ja kokonaan anturin elämä loppui 65.000 km ajettuna (koodi P0134, 1. happianturin virtapiirissä ei elämää).

Anturin mutterikanta on 7/8 in eli 22,2 mm. Kiristysmomentti 25...40 Nm.

terveisin

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.8.2007 19:17
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Näemmä on hyvä heittää välillä tällainen "muistanko oikein" kysymys. Vastaus oli erittäin selkeä, kiitoksia.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.8.2007 20:21
Kirjoittaja Warreossi
Tuollaiset Sdelano v SSSR kirjoittamat jutut tervetullutta tietoa.Mitä muuten kuuluu niille kerhon etuosto-oikeudella hankkimille huoltotiedotteille.Niistäkin voisi olla monelle hyötyä.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.8.2007 23:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
huoltotiedotteet on kerhon rompulla jota voi ostaa rompun kustannusten hinnalla Lada Shopista, eli keväällä on romppua päivitetty, eli ne jotka tarvitsee tietoa uudemmista malleista, kannattaa pari euroa uhrata. Romppuja varmasti saatavilla taas idän ihmeissä.

onkohan joku kätevä kerholainen jo laittanut piraatinkin jakoon nettiin tästä kerhon omaisuudesta.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 3.8.2007 1:12
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

111:n mittarivalot sammuivat kokonaan. Syynä oli säätövastuksessa irronnut juotos; vika oli helppo korjata, joskin vastuksen uudelleen kiinnittäminen vaatii sorminäppäryyttä.

Työ onnistui (parhaiten?) irrottamalla ohjauspylvään alaverhoilu.

Kun vähän muutenkin katselin kojelaudan sisään, huomasin, että KESKUSLUKITUKSEN OHJAUSYKSIKKÖ oli kaasupolkimen viereisen verhoilun takana irrallaan. Ohjausyksikön suojakuoren pohja oli irronnut liimauksistaan/puristusliitoksestaan (?), itse suojakuori oli kiinni paikallaan, mutta kuoren sisältämä piirilevy komponentteineen oli suojattomana irrallaan johdinliittimen varassa.

Huonompi juttu.

Rakensin piirilevylle ja komponenteille uuden kuoren puolen litran virvoitusjuomapullosta.

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 6.8.2007 19:13
Kirjoittaja Jaska HKI
On taas kuljeteltu tavaroita HB:llä.Paketin koko oli 175X60X5.Kuljetus tapahtuu näin.Toinen takaniskatuki pois,peräkontin suoja pois.Paketti tulee viistosti siten että etupää ylös ja takapää alas.Silti mahtui vielä 3 aikuista kyytiin.Laitappa vastaava vaikka Ferrari Testarosaan.....yksi jää kantamaan pakkausta.....näin on vaikka Ferrari on 25X kalliimpi :lol:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 6.8.2007 22:26
Kirjoittaja lada-juntti
Mekin tehtiin kuljetushommia

Haettiin koivulankkuja 260x 30 x 5 kolme kappaletta. Hyvin mahtui 110 farkkuun. Lisäksi vielä kolme ihmistä ( human beings ) . Meirän miespuolisilla perheenjäsenillä on harrastuksena vuoleskella iltapuhteeksi perinteestä pohojalaasta käsityötä, elikkä sähkökitaroota. ( kaulat toki vuoleskellahan pohojoosamerikan vaahterasta, mutta paras materiaali bodylle on Venäläänen koivu ) Ei muutakun hard dog halleluuja!

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 8.8.2007 22:34
Kirjoittaja Sepesusi
Tänä aamuna töihin mennessä,mietiskelin auton vaihtoa ja uuden ostoa.Farkku ei vissiin tykännyt aatoksista,ja sammutti motin liikennevaloihin.Ei edes luvannut käyntiin,startilla vaihde päällä ryömin risteyksen yli jalkakäytävälle.Kun konepellin alla ei näkynyt mitään erikoista,otin akunjohdon irti ja toivoin parasta.Eikös pirulainen lähtenyt tulille ja pääsin jatkamaan matkaa.Illalla töitten jälkeen vielä osoitti mieltään , lämppärin puhallin ei toiminut ollenkaan ja p....leen kuuma ilma.Kävin kaupalla,sieltä lähtiessä toimi jo muut paitsi 2 nopeus.Sekin rupesi toimimaan jonkun ajan päästä.Että semmosta.En ole vielä autoja ristinyt,mutta nyt tuntuu että tälle pitäs joku naisen nimi antaa :lol:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 9.8.2007 8:35
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Tuli taas katselluksi autoa (111, mallivuosi 2002, 16-v, 73.000 km).

Ilmansuodattimen imuputken (siis sen suodatinkotelosta kohti etupuskuria menevän) edessä on kaksi johdinnippua. Niput ovat kauniisti ja hyvin kiinni siteellä auton rungossa, asennus on mitä ilmeisemmin tehtaan jäljiltä.

Kyseiset johdinniput tukkivat käytännössä moottorin ilmanoton. Se ei taatusti ole moottorinsuunnitelijan tarkoittama tapa.

Reititin johtimet uudelleen, ja moottori tuntuu selvästi pirteämmältä, kun kierroksia on reippaasti.

***
Huomasin asian, kun vasen etulyhty oli irti kaasupurkausvalojen ("ksenon") asennusta varten. Kirjoitan kokemuksia kaasupurkausvaloista myöhemmin.

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 18.8.2007 17:37
Kirjoittaja Jaska HKI
Ladassa oli vika....sisävalo ei syttynyt kun oven avasi.Naksuttelin sisävalokytkintä...nyt taas palaa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 20.8.2007 19:43
Kirjoittaja Jaska HKI
Nyt kun kohta viides alkava vuosi vierähtää omistaessani HB:n niin kyllästyneenä lasien talviseen huurtumiseen olen miettinyt seuraaavaa.Porataan aukkoporalla kaksi noin 60mm reikää takapaneeliin peräkontin lastauskynnyksen alle.Paikkaan pääsee irroittamalla muovinen kynnyssuoja (4kpl ruuveja).Takaverhoilun saa käännetyksi pois tieltä irroittamalla 2kpl ruuveja.Alta löytyy lattakaapeli (perävalot),jonka voi kääntää syrjään.Kun aukko on tehty niin peräpeilistä johtaa aukko takapuskurin (muovia)sisään.Täältä ilma pääsee poistumaan rekisterikilven viereisistä aukoista,eikä ilmanpoistoreiät mitenkään näy ulospäin.Peräkonttiin tulevat aukot voi peitää ritilällä.Jos ilmanvaihto ei riitä niin aukkoihin tietokone tuulettimet.Niihin taas virta perävaloista niin erillistä virtakytkintä ei tarvita.Jos systeemi toimi Samarassa niin miksei 112:ssa myös?