Sivu 10/14
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 2.10.2012 21:57
Kirjoittaja Lare
degen kirjoitti:Siis nyt siinä on axtec-kaasutin jälleen paikallaan?
Tuo imuvuoto on yks mahollisuus, oottele vaan pilottia.
Miksi se kaasutin silloin aikanaan vaihdettiin?
Alkuperäinen AFR ja lambda. Se alkuperäinen axtecin kaasutin oli vissiin tullu tiensä päähän, ei sitä saanut säätöihin vaikka monesti puhdistettiin läpikotaisin, liekkö vetäny ilmoja jostain läpän akseleitten välistä tms..
Tuossa nyt kun aikamme tutkittiin ni huomattiin, että apukuskin puolimmaiseen kurkkuun tulee tyhjäkäynnillä hyvin epätasaista bensasuihkua. Sammutettuna kun painaa kaasua, niin kumpaankin kurkkuun tulee tasainen suihku. Varmaan epätasaiseen käyntiin on AINAKIN tämä syynä... Puhdistettiin se putkilo mikä haarautuu kahdeksi/molempiin kurkkuihin, kuula sisällä liikkui hyvin ja ilmaa tuli molemmista haaroista. Putkilon varressa oleva o-rengas vaikutti olevan kunnossa eli ei pitäisi sieltä juuresta valuttaa siihe apuk.puoleiseen kurkkuun. Ja tämä kaasutin on tosiaan sitä mallia missä on yksi iso solenoidiventtiili. Alkuperäisessä oleva tyhjäkäyntipiirin solenoidi on näköjään tässä mallissa korvattu kiihdytyspumppu tyylisellä kalvoratkaisulla.
Tulviiko tuo nyt siis vai mitä tuo epätasainen suihku meinaa?
PS. Starttipilotti ei paljastanut imuvuotoja.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 2.10.2012 23:08
Kirjoittaja degen
Öööö, se paksu solenoidi nimenomaan on tyhjäkäynnin sulkusolenoidi. Pääsuutinpiirisolenoidia tuossa kaasarissa ei ole. Oliko siihen tyhjäkäyntisuuttimeen kytkettynä AFR-laitteen IDLE - johto( harmaa) kun auto vielä toimi? Onko siinä nyt mikä johto kiinni? Jos sama johto on kiinni, silloin kaasuttimen tulviminen on yks mahollisuus, koho ehkä uppeluksissa. Näkyykö niistä kurkkujen vieressä olevista rei'istä bensaa auton ollessa tyhjäkäynnillä tai kaasutellessa?
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 3.10.2012 7:02
Kirjoittaja Lare
itseasiassa en nyt ole varma kumpi johto siellä oli kiinni, tällä hetkellä ainakin main-johto....pitänee se vaihtaa ensitöiksi.. Liikaa luotin muistiin enkä tarkistanut tuota asiaa, taas nähtiin ettei kannata luulla vaan tietää

täytyy illalla tutkia lisää..
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 3.10.2012 7:20
Kirjoittaja Lare
velipoika sano että vihertävä(sininen) siellä on aina kiinni ollu...eli tulviminen ois todennäköisin syy? Pitää kattoa ettei se neulaventtiili vuoda ja kohot tutkia myös, saako nuita mistä uusia jos jompikumpi oisi rikki?
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 3.10.2012 9:02
Kirjoittaja pressa
Lare kirjoitti:millanen kiihtyvyys kuuluisi olla?
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... *&start=15
Eli viritetty kymenlaaksolainen noin 15s ja vakio 1200S noin 15s, eli weberiä ja kärjetöntä syttyä kannattaa asentaa (aika kuluu kivasti mutta suorituskykyyn sillä ei ole mitään vaikutusta?)
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 4.10.2012 6:42
Kirjoittaja Lare
Eilen saatiin lada jälleen ruotuun. Alkuperäisestä axtec kaasarista neulaventtiili tähän uuten ja bensanpintaa säädin millin pari alemmas, heti oli entinen sävel iigorilla.. Huomenna pitää hakea leima jälkitarkastuksen merkeissä, sitten siinä oisi taas vuodeksi autoa

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 9.10.2012 19:42
Kirjoittaja Steroz
Itselläni edelleen kaalimaankuatro nykii ja käy huonosti heti käynnistyksen jälkeen, siis ryyppy päällä ja kun mittari nousee asteikolle niin sitten helpottaa. Kävi mielessä että vesihän juoksee ryypyn läpi niin voiko se olla niin herkkä vedenperään että jos ilmaa sattuu olemaan vedessä niin se aiheuttais ryyppyyn toiminta häiriötä? ja semmosen havainnon tein 1 pytystä että tulppa karstottuu ja muut taas ei, öljyäkin menee jonkun verran mut ei kuitenkaan tikullista viikossa.. enemmänkin parissa kuukaudessa. Tulppa hässäkkä voi vissiin johtua siitä että kone voitelee kipinän ykkösessä, vai olisko jollain muuta ideaa?
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 9.10.2012 21:39
Kirjoittaja degen
Aluksi ryyppy toimii mekaanisesti, neste tulee kuvioon lämmetessä. Ei vaikuta ryypyn päällemenemiseen neste ollessaan kylmä.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 14.10.2012 7:29
Kirjoittaja Steroz
degen kirjoitti:Aluksi ryyppy toimii mekaanisesti, neste tulee kuvioon lämmetessä. Ei vaikuta ryypyn päällemenemiseen neste ollessaan kylmä.
Elikkä vissiin olis ryypyn mekaniikassa häikkää koska kun kone lämpenee niin käynti tasottuu pikkusen.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 5.11.2012 20:28
Kirjoittaja Juku
Moikka, tässä taas uusi onnellinen Ladan omistaja ja tietty sattu tää kattimalli...
Voi olla että vielä hymy hyytyy..
Auto pelaa suht hyvin, lähtee erityisesti kylmänä mahtihyvin käyntiin, lämpimänäkin kun avaa varovasti kaasua. Käy tyhjäkäyntiä melko hyvin, mitä nyt vähän aaltoilee. Check engine-valo sammuu käynnistettäessä niin kuin pitääkin.
Mutta joo, mittailin siitä sitten häkäpäästöja, tyhjäkäynnillä 6-7%, 2000 kierroksella jo alle 0.3 ja 3000 rundilla painuu jo 0.1%:iin.
Seosruuvin kääntö ei vaikuta tyhjäkäyntiin eikä häkälukemaan oikeastaan mitään, voi vetää vaikka kiinni.
Tyhjäkäyntisolenoidi nakuttaa sellasta 6V lukemaa mutta lambda-anturin ulostulo on vain 14mV vaikka pitäisi kaiketi olla 500mV:n luokkaa.
Mahtaako anturoi olla sökö vai yrittääkä se vaan epätoivoisesti säätää seosta pienemmälle?
Voiko ulostulo kunnossa olevassa lambdassa mennä noin alas?
Mistä noita antureita kannattaisi kysellä, tarvikeliikkeistä vai ihan Delta-Autosta?
-Juku
Kaasari on nyt irti, seuraavaksi täytyy tarkistaa kohokammion tilanne koska jostain se vetää reippaasti bensaa tyhjäkäynnillä.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 7.11.2012 11:08
Kirjoittaja niva1700
tarkasta kohon poikittainen lukitus tappi omassa nappisilmässä oli tuossa tapissa vikaa ja syötti liikaa pensaa kaasariin
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 7.11.2012 14:16
Kirjoittaja Juku
No niin, kaasari purettu ja tarkistettu. Kohot ok, venttiili pitää. Puhtaat kohokammiot.
Periaatteessa kaikki kunnossa. Läppäakseleissa aavistus väljää mutta jos se horisi vähän ilmaa läppäakseleiden kautta niin ei kai se häkää lisäisi.
Vaikuttaako lambda-anturi seoksen säätöön myös kovilla kierroksilla?
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 8.11.2012 7:35
Kirjoittaja degen
Mitä meinaat "kovilla kierroksilla"? Yli 4000 RPM lambda jää pois säädöstä, samoin kuin polkastaessa kaasu pohjaan.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 8.11.2012 9:10
Kirjoittaja Juku
Joo, tarkotin 2500-3000 kierroksia mutta onhan se vielä pelissä niillä kierroksilla.
On viellä vähän puutteellista tuo tuntemus tästä vekottimesta...
Mutta se että CO on alhaalla kierroksilla osoittaa kai sen että edes jokin toimii..
Voiko sen lambdan signaalikaapelin irrottaa huoletta auton käydessä ettei tee hallaa AFR-yksikölle?
Meinaan että mittasin sen ulostulon ihan väärästä paikasta, saattaa tulos muuttua...

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 8.11.2012 10:12
Kirjoittaja degen
Eihän sitä kaapelia tarvi irrottaa jos mittaat lambdaa. Sen kun vaan liitäntä nakuksi ja mittari kiinni. Ei sen irrotus riko ohjausboksia. Sitä jännitettä mitataan mustasta johdosta, jossa on lattaliitinliitäntä.