1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Lare

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Lare »

degen kirjoitti:Siis nyt siinä on axtec-kaasutin jälleen paikallaan?
Tuo imuvuoto on yks mahollisuus, oottele vaan pilottia.
Miksi se kaasutin silloin aikanaan vaihdettiin?
Alkuperäinen AFR ja lambda. Se alkuperäinen axtecin kaasutin oli vissiin tullu tiensä päähän, ei sitä saanut säätöihin vaikka monesti puhdistettiin läpikotaisin, liekkö vetäny ilmoja jostain läpän akseleitten välistä tms..

Tuossa nyt kun aikamme tutkittiin ni huomattiin, että apukuskin puolimmaiseen kurkkuun tulee tyhjäkäynnillä hyvin epätasaista bensasuihkua. Sammutettuna kun painaa kaasua, niin kumpaankin kurkkuun tulee tasainen suihku. Varmaan epätasaiseen käyntiin on AINAKIN tämä syynä... Puhdistettiin se putkilo mikä haarautuu kahdeksi/molempiin kurkkuihin, kuula sisällä liikkui hyvin ja ilmaa tuli molemmista haaroista. Putkilon varressa oleva o-rengas vaikutti olevan kunnossa eli ei pitäisi sieltä juuresta valuttaa siihe apuk.puoleiseen kurkkuun. Ja tämä kaasutin on tosiaan sitä mallia missä on yksi iso solenoidiventtiili. Alkuperäisessä oleva tyhjäkäyntipiirin solenoidi on näköjään tässä mallissa korvattu kiihdytyspumppu tyylisellä kalvoratkaisulla.

Tulviiko tuo nyt siis vai mitä tuo epätasainen suihku meinaa?

PS. Starttipilotti ei paljastanut imuvuotoja.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja degen »

Öööö, se paksu solenoidi nimenomaan on tyhjäkäynnin sulkusolenoidi. Pääsuutinpiirisolenoidia tuossa kaasarissa ei ole. Oliko siihen tyhjäkäyntisuuttimeen kytkettynä AFR-laitteen IDLE - johto( harmaa) kun auto vielä toimi? Onko siinä nyt mikä johto kiinni? Jos sama johto on kiinni, silloin kaasuttimen tulviminen on yks mahollisuus, koho ehkä uppeluksissa. Näkyykö niistä kurkkujen vieressä olevista rei'istä bensaa auton ollessa tyhjäkäynnillä tai kaasutellessa?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Lare

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Lare »

itseasiassa en nyt ole varma kumpi johto siellä oli kiinni, tällä hetkellä ainakin main-johto....pitänee se vaihtaa ensitöiksi.. Liikaa luotin muistiin enkä tarkistanut tuota asiaa, taas nähtiin ettei kannata luulla vaan tietää :) täytyy illalla tutkia lisää..
Lare

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Lare »

velipoika sano että vihertävä(sininen) siellä on aina kiinni ollu...eli tulviminen ois todennäköisin syy? Pitää kattoa ettei se neulaventtiili vuoda ja kohot tutkia myös, saako nuita mistä uusia jos jompikumpi oisi rikki?
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lare kirjoitti:millanen kiihtyvyys kuuluisi olla?
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... *&start=15
Eli viritetty kymenlaaksolainen noin 15s ja vakio 1200S noin 15s, eli weberiä ja kärjetöntä syttyä kannattaa asentaa (aika kuluu kivasti mutta suorituskykyyn sillä ei ole mitään vaikutusta?)
Lare

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Lare »

Eilen saatiin lada jälleen ruotuun. Alkuperäisestä axtec kaasarista neulaventtiili tähän uuten ja bensanpintaa säädin millin pari alemmas, heti oli entinen sävel iigorilla.. Huomenna pitää hakea leima jälkitarkastuksen merkeissä, sitten siinä oisi taas vuodeksi autoa :)
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Itselläni edelleen kaalimaankuatro nykii ja käy huonosti heti käynnistyksen jälkeen, siis ryyppy päällä ja kun mittari nousee asteikolle niin sitten helpottaa. Kävi mielessä että vesihän juoksee ryypyn läpi niin voiko se olla niin herkkä vedenperään että jos ilmaa sattuu olemaan vedessä niin se aiheuttais ryyppyyn toiminta häiriötä? ja semmosen havainnon tein 1 pytystä että tulppa karstottuu ja muut taas ei, öljyäkin menee jonkun verran mut ei kuitenkaan tikullista viikossa.. enemmänkin parissa kuukaudessa. Tulppa hässäkkä voi vissiin johtua siitä että kone voitelee kipinän ykkösessä, vai olisko jollain muuta ideaa?
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja degen »

Aluksi ryyppy toimii mekaanisesti, neste tulee kuvioon lämmetessä. Ei vaikuta ryypyn päällemenemiseen neste ollessaan kylmä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

degen kirjoitti:Aluksi ryyppy toimii mekaanisesti, neste tulee kuvioon lämmetessä. Ei vaikuta ryypyn päällemenemiseen neste ollessaan kylmä.
Elikkä vissiin olis ryypyn mekaniikassa häikkää koska kun kone lämpenee niin käynti tasottuu pikkusen.
Juku

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Juku »

Moikka, tässä taas uusi onnellinen Ladan omistaja ja tietty sattu tää kattimalli... :D
Voi olla että vielä hymy hyytyy..
Auto pelaa suht hyvin, lähtee erityisesti kylmänä mahtihyvin käyntiin, lämpimänäkin kun avaa varovasti kaasua. Käy tyhjäkäyntiä melko hyvin, mitä nyt vähän aaltoilee. Check engine-valo sammuu käynnistettäessä niin kuin pitääkin.
Mutta joo, mittailin siitä sitten häkäpäästöja, tyhjäkäynnillä 6-7%, 2000 kierroksella jo alle 0.3 ja 3000 rundilla painuu jo 0.1%:iin.
Seosruuvin kääntö ei vaikuta tyhjäkäyntiin eikä häkälukemaan oikeastaan mitään, voi vetää vaikka kiinni.
Tyhjäkäyntisolenoidi nakuttaa sellasta 6V lukemaa mutta lambda-anturin ulostulo on vain 14mV vaikka pitäisi kaiketi olla 500mV:n luokkaa.
Mahtaako anturoi olla sökö vai yrittääkä se vaan epätoivoisesti säätää seosta pienemmälle?
Voiko ulostulo kunnossa olevassa lambdassa mennä noin alas?
Mistä noita antureita kannattaisi kysellä, tarvikeliikkeistä vai ihan Delta-Autosta?

-Juku

Kaasari on nyt irti, seuraavaksi täytyy tarkistaa kohokammion tilanne koska jostain se vetää reippaasti bensaa tyhjäkäynnillä.
Avatar
niva1700
Viestit: 134
Liittynyt: 4.5.2012 20:37
Paikkakunta: turku

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja niva1700 »

tarkasta kohon poikittainen lukitus tappi omassa nappisilmässä oli tuossa tapissa vikaa ja syötti liikaa pensaa kaasariin
Juku

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Juku »

No niin, kaasari purettu ja tarkistettu. Kohot ok, venttiili pitää. Puhtaat kohokammiot.
Periaatteessa kaikki kunnossa. Läppäakseleissa aavistus väljää mutta jos se horisi vähän ilmaa läppäakseleiden kautta niin ei kai se häkää lisäisi.
Vaikuttaako lambda-anturi seoksen säätöön myös kovilla kierroksilla?
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja degen »

Mitä meinaat "kovilla kierroksilla"? Yli 4000 RPM lambda jää pois säädöstä, samoin kuin polkastaessa kaasu pohjaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Juku

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Juku »

Joo, tarkotin 2500-3000 kierroksia mutta onhan se vielä pelissä niillä kierroksilla.
On viellä vähän puutteellista tuo tuntemus tästä vekottimesta...
Mutta se että CO on alhaalla kierroksilla osoittaa kai sen että edes jokin toimii..

Voiko sen lambdan signaalikaapelin irrottaa huoletta auton käydessä ettei tee hallaa AFR-yksikölle?
Meinaan että mittasin sen ulostulon ihan väärästä paikasta, saattaa tulos muuttua...:)
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja degen »

Eihän sitä kaapelia tarvi irrottaa jos mittaat lambdaa. Sen kun vaan liitäntä nakuksi ja mittari kiinni. Ei sen irrotus riko ohjausboksia. Sitä jännitettä mitataan mustasta johdosta, jossa on lattaliitinliitäntä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin