Sivu 10/16
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 30.10.2012 22:59
Kirjoittaja mikko853
degen kirjoitti:No kas. Eihän mansesta muuten edes ole Lammille paljon. Kiitos vinkistä. Combiin menisi 165/13 nastat, 290 ekua kaikkine töineen..ei paha.
Nordman 4 (Hakkapeliitta 4) kustantaa 175/70/13 kokoisena 270e + työt 40e, toki 20e kalliimpi.. Mutta omat kokemukset uusiorenkaista on sellaiset ettei niitä enää itselle tule, ja ässiä on ollut myös. Se kun ei pelkkä hakka7 kuvio takaa sitä pitoa yhtään jos kumiseos on huono, samaten nastat..
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 31.10.2012 8:12
Kirjoittaja JohnDoe
mikko853 kirjoitti:
Nordman 4 (Hakkapeliitta 4) kustantaa 175/70/13 kokoisena 270e + työt 40e, toki 20e kalliimpi..
Samalla pointilla itse asiassa aikanaan sain Ässiltä todella edullisen tarjouksen, tinkimällä hinta tippui reilusti Nordmanin alle. Ilmeisesti on tuo nettihinnasta hieman yläkanttiin - varmaankin siksi, että jälleenmyyjätkin saisivat katetta.
Kumiseoksella tosiaan on renkaissa erittäin suuri merkitys, mitä vertasin alkuperäisiä kovettuneita Hakkapeliitta 10:jä ja CR-Renkaiden samalla kuviolla pinnoitettuja, niin ero oli huomattava. Ässärenkaalla pyrkivät laadunvalvonnassa nykyään huipputuotteeseen ja kumiseokseksi ovat valinneet talvirengaskätössä mahdollisimman paljon luonnonkumia sisältävän ja pehmeän. Sitä vain on vaikea vertailla, miten pärjäisivät aitoa Hakkapeliitta 2:sta vastaan, kun ko. rengasta ei ole enää saatavilla. Sehän tosiaan on selvä juttu, että Nordman 4:selle ja muillekin uudemmanaikaisille renkaille jo ominaisuuksissa häviävät. Tosin jossain ominaisuudessa muistaakseni 2-kuvio oli 4-kuviota parempi, olisiko ollut loska-ajossa ja hiljaisuudessa.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 7.11.2012 17:34
Kirjoittaja Flaiman
Onko muilla tapana laittaa lappu tai joku merkintä että miltä paikalta renkaan otti pois. Vai viettekö vain varastoon ja sitten alle laittaessa katsotte pyörimissuunnan oikeaksi.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 7.11.2012 17:42
Kirjoittaja Uitukki
Puolen merkkaan mikäli ei ole pyörimissuuntaa renkassa. Jos on nuolet niin en merkkaa ollenkaa.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 11.11.2012 10:48
Kirjoittaja Pavlovits
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 12.11.2012 13:31
Kirjoittaja Evreka
Näyttää tavalliselta hylsyltä pulttipyssyn päässä, että onkohan vedetty rengasliikkeille tyypilliseen momenttiin, jota ei auton omilla avaimilla aukaise. Näkemäni momenttihylsyt on olleet mukavan värikkäitä ja tuo ei sellainen ole

. Tai mistä minä tiedän vaikka kuvauksen ulkopuolella kaivettiin momenttiavain esiin ja laitettiin oikeaan kireyteen.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 12.11.2012 18:20
Kirjoittaja Smoppi
Saako Venäjältä jotain Nordmanin renkaita Samaraan halvalla?
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 13.11.2012 20:03
Kirjoittaja Jokari
Evreka kirjoitti:Näyttää tavalliselta hylsyltä pulttipyssyn päässä, että onkohan vedetty rengasliikkeille tyypilliseen momenttiin, jota ei auton omilla avaimilla aukaise. Näkemäni momenttihylsyt on olleet mukavan värikkäitä ja tuo ei sellainen ole

. Tai mistä minä tiedän vaikka kuvauksen ulkopuolella kaivettiin momenttiavain esiin ja laitettiin oikeaan kireyteen.
Näyttää olevan pulttipyssyn teho säädettynä n. puoleenväliin jolloin menee kiinni n. 130 Nm tolla mallilla. Kyllä noita aika moni jo ymmärtää käyttää nykyään.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 17.11.2012 23:33
Kirjoittaja Uitukki
Uitukki kirjoitti: Niin siinä kävi sitten että Rovaniemeltä ei löytynyt kuin Hankookia ja jotain aivan outoa kiinalaismerkkiä 155:na. Hankookit sitten laitatin.
Uusimmassa Tuulilasissa on vertailussa Hakkapeliitta 10 ja 7 Ladan alla 155 kokoisena. Eli jostain noita 7:ja on sittenkin saatavilla 155:na. Hieman harmittaa

Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 18.11.2012 0:03
Kirjoittaja Jokari
Kannattaisi varmaan sen leveyseron sijasta keskittyä tutkimaan renkaan pitoa ja käytöstä erilaisissa olosuhteissa, se on kuitenkin se asia mikä ainakin minua kiinnostaa hyvässä talvirenkaassa. Jos kaipaan absoluuttisen hyvää pitoa jäällä, kaivan nurkista piikkirenkaat missä on yli 300 5,5 mm piikkiä. Tosin ei niillä ei voi asvaltilla ajaa...mutta ei pidoa jäällä voi edes verrata mihinkään siviilipyörään.
Jos on ostanut Korealaisen kovan sirkkelin mikä ei pidä edes 155 leveänä niin sehän on sitten vain oma asia. Milli tai 20 ei tunnu kuin pankkitilillä jos on kuski.

Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 18.11.2012 0:19
Kirjoittaja Uitukki
Jokari kirjoitti:Jos on ostanut Korealaisen kovan sirkkelin mikä ei pidä edes 155 leveänä niin sehän on sitten vain oma asia.
Jaa ootkos paljonki ajellu Hankookeilla?
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 18.11.2012 15:21
Kirjoittaja Evreka
Mitkä Hankookit alla? Tuskin noillakaan valikoima yhteen malliin rajoittuu.
Auto bildin tämän vuoden testi jossa Winter iPike RS2.
http://www.rengasvertailu.fi/talvirenga ... testi-2012
Pitäisi kyllä nähdä tulokset ja painotukset itse, että voi johtopäätöksiä tehdä.
Täksi talveksi tuli Bridgestone Noranza 2:t ja Vredesteinin Arctracit autoihin.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 18.11.2012 16:16
Kirjoittaja Uitukki
Mulle ei tarjottu kuin yhtä mallia Hankookilta tuossa koossa ja mallia en muista. Taitaa olla vaan Nokialaisen menekki tuossa koossa niin pientä etteivät kaikki rengasmyyjät ole kiinnostuneita niitä myymään. Jos olisi tuo Tuulilasin testi ollut vaan viime talvena lehdessä niin olisin vaatimalla vaatinut ne seiskat mutta silloin uskoin myyjän sanaa ettei ole saatavilla ollenkaan tuossa koossa. Valmistetaan niitä kuitenkin näköjään kun Tuulilasikin on saanut sellaiset hommattua. Ajelin keskiviikkona Ladalla Hankookeilla ja oli liukas keli. Jarrutuspito tuli testattua kun oli poroja tiellä ja se oli ainakin hyvä. Muita ominaisuuksia ei vielä päässyt oikein analysoimaan. Eihän tässä muu harmita mutta kun tavoitteena on hankkia talvirenkaiksi aina parhaat mahdolliset renkaat mitä haluamassani koossa on saatavilla niin nyt vain mietityttää että jos se seiska olisi ollut parempi. Saabissa mulla on kaksi rengasta Hakka5:sia ja toiset kaksi Nordman 4:sia. Sen verran voi sanoa että tuo vitonen on kyllä moitteeton talvirengas eikä tuo Nordmankaan huono ole.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 18.11.2012 19:08
Kirjoittaja Ladakatti
Uudes TL lehden jättiextrassa on testi Hakkapeliitta 10 vuodelta 1992 ja uusi hakkapeliitta 7, vuodelta 2012. Autona käytetään -93 mallista Axtec Ladaa. Hakkapeliitta 10 olivat jarrutuslumella vain 12% huonommat, kuin uudet seiskat.
Jarrutuskoe jäällä ja 10 olivat vain 9% huonommat.
Elikkä, TL lehden testin perusteella, ei ne renkaat nyt niin älyttömästi ole kehittyneet 20 vuodessa, vaikka niin usein väitetään ja markkinoidaan.
Joten vanhoilla renkailla pärjää ihan hyvin, kunhan malttia on matkassa.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 18.11.2012 20:23
Kirjoittaja Uitukki
Ladakatti kirjoitti:Joten vanhoilla renkailla pärjää ihan hyvin, kunhan malttia on matkassa.
Nastarenkaissa eniten vaikuttaa se kuinka nastat ovat päässeet kulumaan tai irtoamaan. Kumin kovuudella ei varmaan vielä ole isoa merkitystä niin kauan kuin nastat ovat hyvät ja tallessa. Jos testi olisikin tehty niin että molemmista olisi revitty kaikki nastat pois olisi ero varmaankin ollut suurempi seiskan eduksi.