Sivu 10/22
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 10.5.2011 20:08
Kirjoittaja AI
Tässä seisonta-aikana olen nyt kaksi kertaa täräyttänyt tämän käyntiin ja vähän veivannut edestakaisin pihassa. Eihän se perhana nyt mistään jäähdytysnestettä vuoda kun olisi sellainen ilma että sitä voisi korjata! Kai se on varuilta tuo lähes satasen letku ostettava ja jossain vaiheessa vaihdettava kun 25 asteen pakkasessakaan ei moinen homma kiinnosta.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 1.6.2011 8:39
Kirjoittaja lada.h.s
Isänikin osti tälläisen Mesen iteselleen käyttikseksi. 3 litranen diiseli on meilläkin, eli 6 pyttynen. Ja manuaalilootalla.
Vuosimalli on 1990.
Varuisteina on lähinnä ilmastointi, viherpipertäjien sydämiä lämmittävällä R12 kylmäaineella....
Minua ja kavereitani hieman huvitti takapenkin päänojat jotka saa kaatumaan kojelaudassa olevasta nappulasta!

Ja keskiaurinkolippakin siinä taustapeilin yläpuolella on varmasti todella tarpeellinen varuste...
Mutta onhan Mersu mukava ja ennenkaikkea hiljainen matkustettava! Todella miellyttävä pitkälläkin matkalla!
Nyt alkaa olemaan sitten meidän perheen autotilanne taas astetta paremmalla tasolla, 5 autoa joista 4 on oikeita eli takavetoisia!
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 1.6.2011 12:02
Kirjoittaja Jaakkima
lada.h.s kirjoitti:Ja keskiaurinkolippakin siinä taustapeilin yläpuolella on varmasti todella tarpeellinen varuste...

On muuten oikeasti hyödyllinen varuste, kuinka monta kertaa se aurinko häikäisee juuri siintä peilin yläpuolelta jota ei tavallisilla lipoilla saa piiloon. Ymmärrät kyllä kun saat ajokortin ja rupeat liikenteessä ajelemaan vasta-aurinkoon. Olisipa Volvossakin tuollainen...
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 2.6.2011 0:18
Kirjoittaja Marko
Pitää vissii vaihtaa Ladat johonkin keskieurooppalaisee paskaa,et saa sen keskihäikäsysuojan.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 2.6.2011 9:17
Kirjoittaja pressa
Henkilökohtaisesti en käytä missään autossa aurinkolippoja, autolla (kesäaikaan) ajaessa minulla on lippalakki jonka lippa suojaa häikäisyltä.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 2.6.2011 16:06
Kirjoittaja Jokari
Yo!
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 3.6.2011 19:14
Kirjoittaja Nonnis
Lainaan hieman tätä ketjua mannelavetin kytkinmurheisiin. Kopioin suoraan tähän kirjoitukseni mese-foorumilta (en malta odottaa sieltä vastauksia

):
Potilas on mannelavetti 300TD -91 ja siinä kytkin. Ostin auton helmikuun lopulla ja jo silloin kytkin tuntui oudolta, otti turhan alhaalta ja etenkin pakki rutisi. Nyt pakki rutisee entistä pahemmin eikä muidenkaan vaihteiden kytkeytymisessä kehumista ole. Eli vaikuttaa siltä ettei kunnolla irrota - ilmaa järjestelmässä? Nesteet eivät ole katoilleet.
Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille... Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.
Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?
Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa?? Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.
Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.
Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla
edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 5.6.2011 0:23
Kirjoittaja Marko
Ei lähetä liian vauhikkaast liikkeelle Mersun huollois,asia kerrallaa,muuten tääl ei pysytä vauhis.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 5.6.2011 8:08
Kirjoittaja AI
Siirsin mersua että mahduin kesärenkaat vaihtamaan alle. Käynnistäessä jäi syylärinkuva palamaan mittariin eli kyllä se kesälläkin nestettä vuotaa. Renkaat sain vaihdettua ja nyt hoksasin miksi tuon C-mersun takakontissa oli keskitystappi, eihän noita aluvanteita ilman sitä meinaa millään paikoilleen saada! Takaoven suoristin, purin sisäverhouksen pois ja potkaisin lommon suoraksi, viimeistely puunuijalla ja sorkkaraudalla. Listaa ei saanutkaan noilla kiinnitysnippeleillä paikoilleen kun jokaisesta oli lohjennut kynnet pois. Tein reiät ja vedin ruuveilla kiinni. Tuli "melko hyvä". Renkaita vaihtaessa kun auto oli vähän ylempänä koputtelin pohjaa, kuskin oven alta oli jonkin kumitulpan reikä päättänyt kasvaa suuremmaksi sekä oikeanpuoleisen etummaisen tunkinpaikan ympäristöön oli tullut pari reikää. Muistinkin että edellinen omistaja oli toista korjannut ja ennusti että jossain vaiheessa toistakin pitää korjata. Ladan rengasraudalla mätkin alustaa ja helmoja ympäriinsä mutta ei sieltä muuta pehmeää paikkaa löytynyt. Oikeaa etulokaria ehkä pitää vähän paikata, oli jo ostaessa pehmeä. Takalokaria luulin joutuvani hitsauttamaan mutta ei siihen reikää saanut aikaiseksi vaikka pahalta näyttää. Jos noilla remonteilla katsastuksesta läpi menee niin ei ollenkaan paha. Ainakaan pariin viikkoon ei nyt kerkiä eikä kiinnosta tuota nestevuotoa alkaa etsimään, onhan tässä koko kesä aikaa (ja syksyllä huomaa että kesä menikin jo...).
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 6.6.2011 17:11
Kirjoittaja Vanja-eno
Nonnis kirjoitti:Lainaan hieman tätä ketjua mannelavetin kytkinmurheisiin. Kopioin suoraan tähän kirjoitukseni mese-foorumilta (en malta odottaa sieltä vastauksia

):
Potilas on mannelavetti 300TD -91 ja siinä kytkin. Ostin auton helmikuun lopulla ja jo silloin kytkin tuntui oudolta, otti turhan alhaalta ja etenkin pakki rutisi. Nyt pakki rutisee entistä pahemmin eikä muidenkaan vaihteiden kytkeytymisessä kehumista ole. Eli vaikuttaa siltä ettei kunnolla irrota - ilmaa järjestelmässä? Nesteet eivät ole katoilleet.
Nyt kun kesäloma alkoi, otin kytkimen ilmaamisen työn alle. Ensialkuun piti leikellä puskurin muoveja, että sai mokoman sportlinen keulan rampeille... Sitten ilmaamaan etujarrun avituksella. No eihän siitä tullut hittoakaan, kaikki nesteet kusi letkusta karkuun. Otin tippakannun käyttöön, vähemmän paikallaan pideltäviä letkun päitä. Sama tulos, työsylinteriin ei mennyt mitään, vaan kaikki neste kusi jostain muusta välistä vaikka letku oli tiukka. Irrotin ilmausruuvin ja puhaltelin paineilmalla - kulkureitti oli komeasti auki, ei tukosta. Vielä pari uusintayritystä kunnes luovutin. Kytkimeen ei kertakaikkiaan saa menemään nestettä.
Voiko siellä nyt olla jompikumpi sylinteri sökö minkä takia neste ei kulje? Kumpikohan ensisijaisesti, tai onko mitään tapaa sen toteamiseen?
Ja millä hemmetillä sen työsylinterin sieltä ylipäätään saa irti purkamatta koko autoa?? Pääsylinterin sijaintia en ole uskaltanut edes tutkailla.
Korjauskäsikirja sivuaa kytkimen hydraulipuolta korkeintaan sivulauseessa eli siitä ei ole vähäistäkään apua.
Onneksi on Lada joten mannelavetti joutaa mätänemään rampeilla
edit: Lisäksi perästä kuuluu nopeasti vaihdettaessa tai äkkiä kaasu nostettaessa kolahdus, mutta perä/kardaani taitaa sitten olla oma murheensa.....
Toistakymmentä vuotta eri ikäisillä Mersuilla ajaneena, olen todennut, ettei kannata ostaa manuaali-Mersua, automaatti on se ainoa oikea, sillä kytkimen ilmaus on yhtä helvettiä Mersussa oli vuosimalli mikä tahansa. Lisäksi Sportline alusta tarkoittaa myös = ei sovellu Suomen olosuhteisiin
Perän kolahdus voi olla myön vetarin päät väljistyneessä navassa... W123 oli ainakin kuuluisa tästä, tiedä sitten tuosta satalankusta.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 6.6.2011 17:12
Kirjoittaja 1500i
Onko tämä kaikki siis sitä laatua?

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 6.6.2011 22:30
Kirjoittaja Vanja-eno
1500i kirjoitti:Onko tämä kaikki siis sitä laatua?

On, esim. näissä vanhemmissa Mersuissa ylensä alkuperäinen kytkin alkaa olemaan lopussa siinä 300-400 tkm:n tienoilla (levy saattaa kulua jo aiemminkin) ja pääsylkkäkin voi olla vainaja jo alle 500 tkm:n jälkeen. Vetarit alkavat klonksumaan kun 500 tkm:n sisäänajo on suoritettu, uudemmissa jo ehkä 400 tkm:n kohdalla
P.S olen muuten omistanut vanhan taksi-Mersun jolla oli ajettu 1,5 milj km. Kone oli ollut vainaa 1,2 milj. kohdalla, jonka jälkeen keulille nostettiin uusi pata. Hyvin muuten kulki vielä, oli jämäkkä peli.
Kyllä mun mielestä MB-laatu on nimenomaan LAATUA. Ja jos aletaan katsomaan hinta/laatusuhdetta, niin vanhat Ladat ovat suhteellisesti yhtä hyviä kuin vanhat Mersut.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 7.6.2011 1:10
Kirjoittaja HavanaClub
Marko kirjoitti:Pitää vissii vaihtaa Ladat johonkin keskieurooppalaisee paskaa,et saa sen keskihäikäsysuojan.
No tämähän se on itsellänikin haaveena, mutta vielä ei fyrkat riitä kovin hääppöiseen menopeliin, joten odotellaan tovi. Toivottavasti sinua lykästää jo aiemmin
pressa kirjoitti:Henkilökohtaisesti en käytä missään autossa aurinkolippoja, autolla (kesäaikaan) ajaessa minulla on lippalakki jonka lippa suojaa häikäisyltä.
Toimii kai tuokin, mutta itse käytän auton vaihtoa odotellessa näitä;
Linssit ovat saranoidut joten näin ollen ne voi pimeällä nostaa kätevästi ylös.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 7.6.2011 16:30
Kirjoittaja 1500i
Nuohan on kätevät

ja ajohanskana on varmaan hitsarin hanskat

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Lähetetty: 28.7.2011 1:30
Kirjoittaja Vanja-eno
Tuli alkuviikosta taas sitten ostettua ittelle kanssa vanha diisseli Mersu, tällä kertaa 250D vm-92 ja tietennii automaatilla, kun ilman osannu olla. Eipä tuo ole yhtä kiihtyvä eikä joutuisa kun tuo AI:llä oleva tämän topicin aloittanut Mese, mutta kulkee yhtä nätisti ja siististi ja on hiljainen. Erona myös se että tuolla mun Mersulla on ajettu 300 tkm enemmän kun AI:n vekottimella eli näyttäisi tuossa mittarissa olevan lukema 629600 ja rapiat. On nää vaan upeita pelejä.
