E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tov. pressa, tervetuloa etanoliajajien (siis muutenkin kuin E10:llä) joukkoon!

Kansalainen E.P. arvelee etten olisi tehnyt tiivistettä bensiiniletkusta. Hän on väärässä. Toimiva tiiviste syntyy letkusta veitsellä kuten videossa, tosin onhan hommassa epäonnistumisenkin mahdollisuus.

Mainittu video: http://www.youtube.com/watch?v=tIOCuVeLvLs

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mush »

E.P. kirjoitti:Laitetaanpa tähänkin ketjuun maininta harmaasta axtec-kaasuttimen tiivisteesta: http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_5163.jpg ja http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_5169.jpg Tuohon kuntoon tiiviste menee parissa kolmessa viikossa, sillä seurauksella että kaasutin valuttaa bensat pakosarjan päälle. Punainen tiiviste kestää, vaikka olisi vanha ja käytettykin.
Samalla tavalla kävi 10v sitten Deltasta haettujen uusien solenoidien tiivisteille. Enää en muista kestikö 3vk vai 3kk, mutta ei siinä kovin kauaa mennyt kun korkkasivat samalla tavalla. Auto ei ollut (vielä tässä vaiheessa) minun, joten koko aikaa en vieressä ollut katsomassa. Vanhoista tuli vaihdettua tiivisteet tilalle ja ne tuntuivat kestävän.

En osaa sanoa johtuiko etanolista vai mistä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Larsoni

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Fiiliksen mukaan Kariksessa ja kulmilla (Lohja-Tammisaari-Hanko) tankattu Euroon ja satakymppiin 95, 98 ja *-poweria, mitä nyt milloinkin. Vehkeet pelaa normaalisti, paikasta a paikkaan b päästy ainakin toistaiseksi. Katsotaan kuinka äijän käy.
Jorkkeli

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Kohta on 10 kuukautta täynnä pelkällä E10:llä ajelua. Kulutuslukemat on pysyneet matalina, tiivisteet ehjinä ja auto on startannutkin säässä kuin säässä. Odottelen vain E85:n saapumista kaupunkiin, jotta voin vaihtaa rankempiin etanoliseoksiin. Kyseessä siis vuoden 2000 rapakymppi.
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja manni »

Katsastin auton reilu viikko sitten, nyt tammikuusta lähtien ajettu E10-polttoaineella.

Päästöissäkään ei mitään uutta ja ihmeellistä, eli kylmähkölläkin koneella hyvin hyvät päästöt.

Tähän asti en ole huomannut yhtään muutosta polttoaineen vaihdosta johtuen.
Avatar
jta
Viestit: 4434
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja jta »

Vois laittaa jonkinlaisia väliaika tietoja täältäkin tuon e10 käytöstä. Ei ole kulutus noussu tuon myötä. Matka-ajossa kusokärry perässä (n.150kg) ja autossa kuormaa sellaset 200kg kuskin lisäksi niin jotain 9,5l/100km. Aika samoissa mennään kuin ennenkin. Kesällä oli 8,5 keskikulutus kusokärryn kans ilman autossa olevaa kuormaa.
Avatar
jta
Viestit: 4434
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja jta »

Nyt kun tuota kaasaria on tullut rempattua niin liekköhän tuon etanolin tekemisiä vaiko normaalia kalvon rikkoutumista joka vain nyt tuli esille. Suutinten vaihdon jälkeen erinäisiä syitä yritin etsiä heikkoon tyhjäkäyntiin (joka löytyi kuitenkin väärästä seosruuvista) ja huomasin että ilmeisesti vuotaa tuo tyhjäkäynnin kalvo ja otin sen auki. Kalvon pinta on toiselta puolelta ikäänkuin sulanut ja toiselta puolelta kuin liuennut tuo kumi pois.

klikaten isommaksi
Kuva Kuva

Siitä on varmaankin jotain 8 vuotta tuon säätimen vaihdosta. Muut kalvot on vaihdettu myöhemmin ja niissä ei mitään vikaa löytynyt. Nyt onkin mielenkiintoista että onko materiaalit kalvoissa vaihtunu tuossa muutaman vuoden välissä kun uudempi kalvo tuntui kestävän mutta vanhempi ei vaiko sitten vain sattunu heikompi kalvo.

Onneksi noista kaasarin romuista löytyi kuitenkin tuo mekaaninen tyhjäkäynnin säätö niin sai auton kuitenkin ajoon.
RATIKKAKUSKI

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

Nyt on kokemusta E85 ja laimeammista etanoliseoksista noin 3000 km.

Yhdellä sanalla: Toimii.


Puhdas E85 käy kesäajoon, ja lämpötilan ollessa + puolella. Kokeilujeni perusteella kaikki seokset E85 - 95E10 toimivat. Toisin sanoen bensan kuluttua lähes loppuun E85 tankki täyteen ja ei mitään ylimääräistä hämminkiä ( no ehkä joskus on chek engine valo syttynyt vähäksi aikaa ja herjaa ilmamassa anturia. Tämän kun tietää ja ei hermoile niin ei mitään vikaa ). Samoin myös toisinpäin RE85:n päälle kun tankkaa täyden tankin 95e10 niin vaihto toimii nikottelematta.

Ainut ongelma on muidenkin tovereiden huomaama kylmäkäynnistys pakkasella ja voiman puute heti sen jälkeen. Nähtävästi pakkasella tarvitaan E40 - 60 seos tai palstalla esitelty lämpöanturin ohitus.

Auto 110 vm 2000 STW 8v. Kohta 200 000 km.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ihan huumorilla ostin tuossa pari kk sitten lada 110:n, sillä periaatteella jotta jos e85:lla toimii niin ajellaan menemään. Ja jos ei toimi kunnolla niin myyntiin. Auto on siis 16v 157tkm ajettu.
3500 km tullut ajettua pelkästään e85:lla. Ainoa onkelma lienee se että kylmällä (siis pakkasen puolella ilman lokilämppäriä) starttauttaa 3-4 kertaa. Ja joskus syttyy ce-valo (vikakoodina laiha seos). Sen saan kuitattua itse pois halavalla vikalukijalla. Kulutus ollut 7,3-7,8l/100km. Pidän asiallisena koska en omista kevyttä kaasujalkaa. Jotenkin tuntuu että kone jopa vääntäisi paremmin, vaikka kiihtyvyys selvästi heikompaa kuin "oikialla pensalla". Tasasta vauhtia edetessä pitää melkein nostaa kaasupoljinta ettei mee vauhti laittomuuksien puolelle. Sitä en tiedä mitä pidemmällä aikavälillä tapahtuu, mutta kun otetaan huomioon auton hankintahinta ja kulutus niin jos 10000km ajelen niin autohan on jo hintansa haukkunut :)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tervetuloa toverit RATIKKAKUSKI ja äölkjhgf etanoliajajien joukkoon. Kokemuksenne ovat hyvin saman tyyppisiä kuin aiemmatkin monipisteruisku-Ladalla saadut.

Tov. äölkjhgf, hienoinen momentin kasvu runsasetanolikäytössä on hyvinkin mahdollinen; etanolin suuri höyrystymislämpö jäähdyttää seosta ja mahdollistaa hieman bensiinikäyttöä paremman täytöksen. Tosin ero on sen verran pieni, ehkä 3...5 %, että takamuksen täytyy olla melko herkkä eron huomaamiseen.

Kiihtyvyyden heikkous johtunee täyskaasurikastuksen riittämättömyydestä E85:llä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Omakohtainen kokemus E10pista kohta vuodenajalta on se ettei ole vaikuttanut suuntaan eika toiseen, E10pi on kaytossa (autossa,moottorisahassa,peramoottorissa,2Tmoottorikelkassa ,skootterissa ja moottoripyorassa) muuta pa-laatua niihin ei vuoden vaihteen jalkeen ole tankattu, nyt kokeilin RE85 ja yllatys oli todella positiivinen,kay todella siististi ja vetoja on jopa mutu tuntumaa paremmin,ei ole nykimista eika kaynnistys vaikeuksia,seuraavax taytyy kokeilla sita tuohon turbo autoon mika on siina vaikutus tehoon. :D
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tov. toktornivako, mistä vehkeestä nämä RE85-kokemuksesi ovat?

***

Käsitykseni mukaan saa olla melko fakiiri, jos oikeasti löytää eroja 95E10:n ja vanhan 95E5:n välillä.

***

E85:n oktaaniluku lienee 104:n paikkeilla. Ahdetuissa moottoreissa sen voi hyödyntää. Samoin täytöksen parantumisen ja seoksen jäähtymisen etanolin suuren höyrystymislämmön ansiosta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

-08 Mallin Ford Ka, RE85 kaytos on selvasti raikkaampaa!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja manni »

Miten isoja etanolipitoisuuksia olette käyttäneet Samaran GM-ruiskulla? E10:llä käytös on täysin moitteetonta enkä ole tämän vuoden aikana muita polttoainelaatuja käyttänytkään. Täällä ei ole RE85-ainetta tarjolla, valitettavasti.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Tuossa paikallisella ABC:llä -07 Nivaa tankatessa R85 kahvaa katselin ja mietin notta mitenköhän tuolla kulkisi.

Onko kukaan asennellut näitä E85 konversio kittejä autoihinsa esim. http://www.flexitune.se/ vai ovatko aivan turhia eli sopeutuuko jo olemassa oleva moottorinohjausyksikkö polttoaineen muutokseen tarpeeksi hyvin?

Sinänsä näillä hinnoilla taitaa olla aivan saman millä ajaa, jokatapauksessa maksaa yhtä paljon. Männä viikolla lueskelin TM:stä jotain uuden flexifuel Volvon testiä ja siinä todettiin että 1000km matkalla R85 tulee maksamaan 7€ enemmän kuin E10.
Vastaa Viestiin